Onweerskansen 21 en 22 juni

Topic gezien door 133864 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 18 jun 2012 - 18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hj32

Dit kan een herhaling worden van 28-06-2011 :D
Dit keer ben ik d'r bij en zit ik niet in de trein :O ;)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Ik zie zeker geen parallellen met 28 juni vorig jaar, hoewel het toen ook zeer heftig was.

arjanbruggink

Nah, doe me dan maar een squall line als 17 juli 2004 met ze monsterlijke en übergave shelfcloud  :P ;D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jmanig

Citaat van: arjanbruggink op wo 20 jun 2012 - 14:48
Nah, doe me dan maar een squall line als 17 juli 2004 met ze monsterlijke en übergave shelfcloud  :P ;D

<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Jan van Ooijen

Citaat van: arjanbruggink op wo 20 jun 2012 - 14:48
Nah, doe me dan maar een squall line als 17 juli 2004 met ze monsterlijke en übergave shelfcloud  :P ;D

Uit die hoek komt het wel vandaan, dus wie weet ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jmanig op wo 20 jun 2012 - 14:49


Bij een hoge shear is er kans op bow echo's met zware rukwinden als belangrijkste gevaren. Theoretisch gezien kunnen we uitgaan van maximale rukwinden van 80-100km/u in de buurt van een squall line en 100-120km/u in de buurt van een goed ontwikkelde bow echo (deze ontwikkelt zich meestal aan de zuidoostkant van een squall line).

Fanatic

ik stem wel voor een squall line! is heel fotogeniek!
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

erik

Yup,de voorpret is alweer prachtig en alles wat ik aan fotoapparatuur heb ligt klaar  ;D   Rolwolken,shelfclouds whalesmouth enz zijn prachtige weersverschijnselen en zeer fotogeniek!!
Morgen vrij dus dat wordt chasen  8)

Leon Eikenaar

Jep ze verwachten een squall line.  8)

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

jones

Van mij mag het wel weer eens. Laatste shelfcloud dateert al van 14 juli 2010 en dit jaar hebben we hier nog niet echt "raak" gehad met onweer: altijd maar op het randje (of ver weg) van grote complexen of een anders een klein buitje met een paar flitsen en donders dat uitstierf voor het hier geraakt was...

Marcel (Enschede)

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 20 jun 2012 - 14:51
Uit die hoek komt het wel vandaan, dus wie weet ;)

Die foto is gemaakt in Enschede. Ik werd letterlijk ingehaald door die shelf. Toen ik onder de neerslagkern kwam liepen de straten over! Ontzettend gaaf was dat!

Gr. marcel

Jan van Ooijen

Stukje Meteoconsult:

Morgen wel windstoten!
De buien voor donderdag staan niet voor de ochtend maar voor de middag en vooral voor de avond gepland. Overdag kan de atmosfeer door aanvoer van warme lucht met zuidoostenwinden flink opwarmen tot lokaal 25 graden in Limburg. Buien die later op de dag ontstaan, worden dan wel vanaf de grond gevoed. Koude lucht uit de buien kan morgenavond wel het aardoppervlak bereiken. Morgenavond houden we wel rekening met lokaal zware windstoten tot 85 kilometer per uur.


De verwachte opbouw van de atmosfeer donderdagmiddag 14 uur voor regio Eindhoven. Bij temperaturen rond 21 graden schiet een luchtpakketje net langs de zwakke inversie op 1.5 km hoogte en kan doorgroeien tot ongeveer 9 km hoogte met een enkele bui.

Weerscenario donderdag 21 juni
De langste dag van het jaar begint droog met vooral in de kustgebieden zon, landinwaarts is al vrij veel bewolking aanwezig. Matige en aan zee vrij krachtige zuidoostenwinden voeren warme lucht aan. Die is voorradig boven het Europese vasteland.  In het zuiden en oosten van Europa is het op veel plaatsen tropisch warm met temperaturen boven de 30 graden. Een vleugje van deze lucht komt morgenochtend naar Nederland met snel oplopende temperaturen en luchtvochtigheid. Daardoor zal het broeierig warm gaan aanvoelen. Een eerste buienmogelijkheid is er in de middag als een convergentielijn van zuidwest naar noordoost over het land zal trekken. Zoals het er nu naar uit ziet zullen deze buien niet al te heftig uitpakken. Lokaal valt een enkele regenbui. In de avonduren trekt een veel actiever koufront van zuidwest naar noordoost over ons land met veel heftigere buien. Buien met lokaal veel regen. In korte tijd kan zo 20, 30 en mogelijk 40 mm regen vallen. Hagelstenen van 1 a 2 centimeter doorsnede zijn waarschijnlijk op lokale schaal. Flinke onweersactiviteit en dus bovengenoemde windstoten met snelheden tot 85 kilometer per uur. Kortom buien waar je rekening mee moet houden en die mogelijk schade kunnen veroorzaken. Schade door wateroverlast, bliksemschade en schade door wind bijvoorbeeld door afbrekende takken van bomen.


Om 17 uur is de inversie verdwenen boven Eindhoven en kunnen bij een verwachte temperatuur van 25 graden buien inclusief cirruskap uitgroeien tot aan de tropopauze die zich op ongeveer 13 km hoogte bevindt. In de legenda zien we dat bij zo´n bui hagelstenen van 1.65 cm kunnen worden gevormd en windstoten tot 41 knopen kunnen worden verwacht. Aan de rechterkant van de grafiek is de grote richtinschering van de wind te zien, waardoor rotatie in de buien kan ontstaan. Omdat de buien waarschijnlijk in de vorm van MCS (Mesoscale Convective Systems) ontstaan en geen losse cellen, zal de wind voornamelijk in de vorm van valwinden naar beneden komen.

Hoge resolutiemodellen
Deze verwachting wordt gemaakt op grond van diverse weermodellen zoals bijvoorbeeld het ECMWF, het UKMO en het NCEP model. Ook maandag is wederom gebleken dat dit soort kleinschalige convectieve weersystemen het meest nauwkeurig door het bij Meteo Consult ontwikkelde hoge resolutiemodel WRF worden berekend.  Dit model, wat rekent met een 3 bij 3 kilometer grid heeft wat betreft timing, locatie en potentie de meest nauwkeurige verwachting. Op moment van schrijven gaat de verwachtingperiode nog niet tot morgenavond. Zodra we ook de informatie van dit model voorhanden hebben, kunnen we de verwachting verder specificeren.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Nou nou, laat maar komen dan morgenavond. En mogelijk dus ook een shelf... Hoop dat ik m hier nog kan zien. (duisternis?)

Ik zou best graag eens zo'n shelf op de foto willen zetten, maar dan zal ik toch een kleine kilometer van huis moeten gaan (weilanden met uitzicht op westen, oosten en een klein beetje zuiden. In verband met mijn veiligheid (fiets) zou ik graag willen weten wat jullie aanraden. Wel gaan of niet gaan? Red ik het nog om een paar foto's te schieten en op tijd thuis te zijn voor de bui losbarst? Met andere woorden, hoe is de treksnelheid van de bui(en)?
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Chase-Stormer

Citaat van: MarcS op wo 20 jun 2012 - 14:09
Als het morgen ook in N-Holland 'echt' wordt zal ik wel even de polder in gaan om een paar mooie plaatjes te schieten

De kaarten zien er iig gunstig uit voor ons op dit moment !
Met een beetje geluk dus de 2e goede onweersbui te pakken.

En nu weer rap de tuin in  ;D

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: Marlieke op wo 20 jun 2012 - 16:03
Nou nou, laat maar komen dan morgenavond. En mogelijk dus ook een shelf... Hoop dat ik m hier nog kan zien. (duisternis?)

Ik zou best graag eens zo'n shelf op de foto willen zetten, maar dan zal ik toch een kleine kilometer van huis moeten gaan (weilanden met uitzicht op westen, oosten en een klein beetje zuiden. In verband met mijn veiligheid (fiets) zou ik graag willen weten wat jullie aanraden. Wel gaan of niet gaan? Red ik het nog om een paar foto's te schieten en op tijd thuis te zijn voor de bui losbarst? Met andere woorden, hoe is de treksnelheid van de bui(en)?

Dat is nu moeilijk te zeggen, dat zal je morgen moeten beslissen aan de hand van nowcasting-informatie. Dus deze site in de gaten houden, de kaarten, de radars en dan op het juiste moment gaan. Zorg dat je alles bij je hebt en in de buurt een schuilplaats weet indien je niet op tijd terug of weg kan (als is 1 km met de fiets snel gereden).

Verder heb je voor de echte buien uit vaak al mooie fotogenieke wolkenformaties, wil je het echte werk erop hebben, zul je meer risico's moeten nemen. Dus wel of niet gaan, is moeilijk voor ons te bepalen. Goed observeren en voorbereiden; gaan en genieten; maar safety first!

Graphicnizor

Het begint me aardig te kriebelen! heb er zin in!

Erwin Kats

Kreeg deze net even van iemand die ik ken.
tis allemaal natuurlijk nog een theorie model, maar ziet er wel leuk uit zo in animatie.
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/wolken-en-neerslag/nederland.html
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Reutel

Ooh Yeah!  8)

Laten we hopen op een zeer warme broeierige dag morgen. En dan 's avonds, als de kids op bed liggen, met een ijskoud biertje genieten van het natuurgeweld!

Powered by EzPortal