Onweerskansen 21 en 22 juni

Topic gezien door 134020 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 18 jun 2012 - 18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GekkeLeo

Mensen succes morrgen in Nederland ;)

Jan van Ooijen

Hier even de neerslagmodellen op een rijtje

NAE


Hirlam


GFS
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: Jmanig op wo 20 jun 2012 - 11:57
En natuurlijk voor de temperature he :) Kunnen ze lekker aankakken!

Helemaal waar ja, laat het maar even goed opwarmen en broeien gaarne!  8)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Nu inmiddels de 2e run op rij (zowel 00Z als 06Z) waarbij GFS voor het KF uit niet gek veel dynamiek intekent. SRH blijft achter (0-3km 100-150 m^2/S^2), zo ook de DLS en LLS. Dit gegeven zou in de prefrontale luchtmassa de gevaren duidelijk verkleinen. Pas naar het KF toe wat indrukwekkendere waarden voor enige organisatie, zonder dat het ook daar uit de hand loopt. Uiteraard forse onweersbuien mogelijk maar ik had (eer)gisteren toch nog de hoop dat we voor het KF wellicht een iets grotere kans op SC's zouden kunnen verwachten. Even kijken hoe de middag en avond runs uitpakken.

Arend

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

Woensdag 20 juni 2012

Ivm het onweer voor morgen donderdag, zie vorige berichtgeving. Ik kan aanvullen dat de situatie weinig gewijzigd is. De scherpe en negatief kantelende trog over UK blijft in de modellen aanwezig en geeft voeding voor stevige PVA over ons donderdag met vorming in de modellen van een actief neerslaggebied. De modellen geven deze dynamisch geforceerde neerslag/onweer vooral over de westelijke regio's. Gekoppeld eraan is een TE850 tong met waarden rond 53°. Voor de trog en KF uit zit ook een gebied met WAA.

De windshear lijkt deze keer allesbehalve indrukwekkend te zijn alsook de afwezigheid van een jetstreak van betekenis valt op. De prefrontale ontstabiliteit is matig (CAPE 1000-1500 J/kg) en zeker niet overdreven hoog.

Met al deze elementen indachtig moeten we morgen zeker uitgaan van onweer (vlak voor het front of erop). Prefrontale supercells of dergelijke zijn niet meteen waarschijnlijk. Wel kan er dichter bij de hoogste PVA (dus in de westelijke regio's) een MCS ontstaan (evt al over NW-FR) welke ons kan bereiken. Extreem georganiseerd lijkt dit niet te worden en de kansen op uitgebreide windschade toestanden is minder aanwezig dan afgelopen maandag. Uiteraard is elk onweercluster potentieel een gevaar, zeker als het gaat om lokale wateroverlast. De PW piekt tenslotte richting 35mm wat aanduidt dat er potentieel veel water uit de buien kan vallen. Sommige modellen berekenen dan ook een flinke plens water op veel plaatsen.

We moeten de mesomodellen de komende 12 uur verder evalueren maar extreme toestanden worden door de modellen niet gesuggereerd. Fel onweer echter is wel waarschijnlijk op diverse plaatsen. Timing van de prefrontale CONV.LINE/thermische vore is minimum 12 ?  15Z nabij de FR/BE grens. Daarvoor hou ik weinig rekening met onweer.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Pascal Soomers

Ik ben nog benieuwd waar ESTOFEX later vanavond mee komt. Denk dat ze pas laat met de update komen (afwachten van de nieuwste runs). Ik gun iedereen wel wat morgen! Laten we hopen op wat moois ;).

When a supercell arrives, you must be prepared.

Marsel

Citaat van: Pascal Soomers op wo 20 jun 2012 - 12:47
Ik ben nog benieuwd waar ESTOFEX later vanavond mee komt. Denk dat ze pas laat met de update komen (afwachten van de nieuwste runs). Ik gun iedereen wel wat morgen! Laten we hopen op wat moois ;).

Ik hoop met je mee, maar vaak is het de voorpret die bijna net zo leuk (zo niet leuker) is als het daadwerkelijke onweer. Vaak, zeker als je op één locatie blijft en dus niet gaat chasen, loopt het op een anticlimax uit of is het toch minder intens dan je gehoopt had. We wachten het rustig af :)....

Arend

Nogal verschil tussen neerslagsom WRF 12 km (boven) en 4 km (onder). Blijft een beetje rommelig wat de modellen laten zien. Mogelijk volgende runs wat meer duidelijkheid?

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jones

ALS dit zou uitkomen, kan het nog wel zeer leuk worden :P

Dennis


hj32

Citaat van: jones op wo 20 jun 2012 - 13:26
ALS dit zou uitkomen, kan het nog wel zeer leuk worden :P

Ik vind dit een reeel plaatje

Jan van Ooijen

Vermoeden squalline!!!


KNMI Guidance
Belangrijkste aandachtspunt zijn de buien van morgenmiddag en avond. Voor het koufront uit zou er al een enkele regen- of onweersbui kunnen voorkomen met daarbij ook kans op hagel. Belangrijkste is echter de georganiseerde buienlijn die op het koufront ontstaat, het neerslagpatroon doet een squalline vermoeden. Hirlam komt met de voorste begrenzing om 18 UTC bij Zeeuws-Vlaanderen, EC en GFS zijn qua timing 1 a 2 uur vroeger. Bij de buien grote kans op onweer met hagel en in korte tijd veel neerslag, 10-20 mm is goed mogelijk, plaatselijk nog wat meer.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Thijs-Zoetermeer


Jur

Google is je grote vriend, maar ik zal je een handje helpen...

Klik hier.

Jan van Ooijen

Citaat van: Thijs-Zoetermeer op wo 20 jun 2012 - 13:50
wat is een squaline?

Squall vormt zich over het algemeen langs, voor of op koufronten en drylines. Het kan zwaar weer teweeg brengen in de vorm van hevige regenval, harde windstoten, grote hagel, en frequent bliksemactiviteit.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Citaat van: Jur op wo 20 jun 2012 - 13:51
Google is je grote vriend, maar ik zal je een handje helpen...

Klik hier.

Gelukkig zitten we hier op een weerforum en is dat gewoon een normale vraag Jur ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 20 jun 2012 - 13:59
Squall vormt zich over het algemeen langs, voor of op koufronten en drylines. Het kan zwaar weer teweeg brengen in de vorm van hevige regenval, harde windstoten, grote hagel, en frequent bliksemactiviteit.

Precies wat ik gister al zei. Een lijnvormig MCS, dat is een squalline vaak. Ik zie het positief tegemoet. Het westen lijkt eens de beste kansen te hebben, eindelijk.

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 20 jun 2012 - 13:59
Squall vormt zich over het algemeen langs, voor of op koufronten en drylines. Het kan zwaar weer teweeg brengen in de vorm van hevige regenval, harde windstoten, grote hagel, en frequent bliksemactiviteit.

Afbeelding op radar en in't echie ;) ;soms zie je ze in de vorm van een "Bow" (boog)

Gr Dennis

MarcS

Als het morgen ook in N-Holland 'echt' wordt zal ik wel even de polder in gaan om een paar mooie plaatjes te schieten

Powered by EzPortal