Onweerskansen 21 en 22 juni

Topic gezien door 133860 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 18 jun 2012 - 18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aloa

Nu ook een waarschuwing voor zware windstoten (80 - 100 km/u) voor donderdag.


Jmanig

Inderdaad, en de tijd voor overijssel is veranderd van 19:00 naar 21:00. Mooi!
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Koen-IJM

Behoorlijke zonkracht morgen. Overigens lijken de temp steeds hoger uit te vallen voor morgen. Misschien een 30 in het zuiden?

Jmanig

Het gaat er beter en beter uitzien  8)

Alhoewel de wind een niet al te grote rol speelt, dat de buien te ver naar het westen worden geblazen. Gelukkig hoef ik volgens de laatste neerslagkaarten mij niet druk te maken!
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Fanatic

zeau! Donderdag middag zijn we vrij... dus we gaan weer op pad! :D

Laat maar komen! :D
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Dennis

wanneer komen ze (KNMI) eigenlijk met code oranje?? zijn de voorwaarden er al lang niet....

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 20 jun 2012 - 09:28
Supercel parameter komt uit op 2!! Zeker de situatie goed in de gaten houden morgen. Plaatje is 18z (20.00u)

Absoluut Jan, zeker nabij de vore opletten geblazen als de winden aan de grond nog zuidoost zijn maar op hoogte (laten we zeggen 700hPa) al aantrekkend uit het zuidwesten staan te blazen. Dat levert altijd redelijk hoge SRH waarden en dus kans op supercells op. Naar het KF toe wordt DLS belangrijk groter aangezien daar een aanzwengelende jet op 300 hPa ligt, daar zou convectie meer langs een lijn georganiseerd kunnen zijn.
Dan is de vraag waar gaan de meeste buien ontstaan en waar ligt het KF precies morgen? Verschillende modellen laten in de loop van de avond boven NL niet echt duidelijk meer een scheiding tussen vore en KF zien. In eerste instantie nog wel boven Belgie en zuidelijk Nederland, maar naarmate het geheel over NL trekt wordt het een brede zone met buienactiviteit.

Overigens vraag ik me af waar men de 2000J/Kg aan CAPE vandaan haalt bij het KNMI....

Leon Eikenaar

Ziet er goed uit voor morgen!  8)
Vandaag alvast alles voorbereiden.
(camera opladen etc.)

Ik heb hier nog een kaartje van de onweerskansen voor donderdag,

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Leon Eikenaar

Citaat van: Dennis op wo 20 jun 2012 - 10:30
wanneer komen ze (KNMI) eigenlijk met code oranje?? zijn de voorwaarden er al lang niet....

Ik denk dat ze morgen(ochtend) pas een code oranje afgeven.
of vanavond. (weet het niet zeker)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op wo 20 jun 2012 - 10:32
Absoluut Jan, zeker nabij de vore opletten geblazen als de winden aan de grond nog zuidoost zijn maar op hoogte (laten we zeggen 700hPa) al aantrekkend uit het zuidwesten staan te blazen. Dat levert altijd redelijk hoge SRH waarden en dus kans op supercells op. Naar het KF toe wordt DLS belangrijk groter aangezien daar een aanzwengelende jet op 300 hPa ligt, daar zou convectie meer langs een lijn georganiseerd kunnen zijn.
Dan is de vraag waar gaan de meeste buien ontstaan en waar ligt het KF precies morgen? Verschillende modellen laten in de loop van de avond boven NL niet echt duidelijk meer een scheiding tussen vore en KF zien. In eerste instantie nog wel boven Belgie en zuidelijk Nederland, maar naarmate het geheel over NL trekt wordt het een brede zone met buienactiviteit.

Overigens vraag ik me af waar men de 2000J/Kg aan CAPE vandaan haalt bij het KNMI....

Voor het KF krijgen we eerst nog een thermische vore, ook iets om in de gaten te houden. Voorlopig laat WRF en NAE (UKMO high res) een zelfde beeld zien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Citaat van: AOT op wo 20 jun 2012 - 10:33
Ik denk dat ze morgen(ochtend) pas een code oranje afgeven.
of vanavond. (weet het niet zeker)

Ik denk in dit geval pas enkele uren voordat het allemaal gaat gebeuren / moment van ontstaan. Er is nog tamelijk veel onduidelijkheid over de intensiteit en waar het zwaarste zich zal voordoen. Het is namelijk zo dat in principe dit keer het hele land goede kansen heeft. Een code oranje gegeven zou daarom in dit geval veel te vroeg en misschien voor sommige provincies wel onnodig zijn. KNMI doet er goed aan om nu al een code geel uit te geven voor het hele land, en gezien de verwachting die daar voor gegeven wordt zal het erg spannend worden morgen!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 20 jun 2012 - 10:36
Voor het KF krijgen we eerst nog een thermische vore, ook iets om in de gaten te houden. Voorlopig laat WRF en NAE (UKMO high res) een zelfde beeld zien

Precies, dat is juist een puntje van aandacht, hoewel GFS absoluut niet scheutig is met SRH waarden nabij de vore (waarschijnlijk veroorzaakt door de niet al te sterke toename met de hoogte in de onderste 1-3km)....
Ik heb trouwens even gekeken naar de verdeling van de CAPE, en juist in de zones waar hagelaangroei snel plaats vindt zit een vrij 'vette' CAPE. Dat zou kansen op forse hagel kunnen vergroten, ik weet op dit moment niet waar bijvoorbeeld de experimentele hagel tool van GFS mee komt?

EDIT: 2-3cm aldus GFS (voor zover we dat letterlijk moeten nemen), thanks Jan.

Arend

Citaat van: Marsel op wo 20 jun 2012 - 10:32
Overigens vraag ik me af waar men de 2000J/Kg aan CAPE vandaan haalt bij het KNMI....

Gelukkig nog iemand die het is opgevallen.

Citaat van: Dennis op wo 20 jun 2012 - 10:30
wanneer komen ze (KNMI) eigenlijk met code oranje?? zijn de voorwaarden er al lang niet....

Noem ze maar, blijkbaar (nog) niet.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

PatrickM

CiteerCode oranje geldt voor een waarschuwing voor extreem weer. In de periode vanaf 24 uur voorafgaand aan extreem weer wordt, bij een kans vanaf 60 procent dat het optreedt, een waarschuwing voor extreem weer uitgegeven.

KNMI.nl

Dennis

Citaat van: PatrickM op wo 20 jun 2012 - 10:49
KNMI.nl


Het KNMI geeft een Weeralarm uit wanneer de weersituatie gevaar dreigt op te leveren en aanleiding kan geven tot grote overlast of ontwrichting van de samenleving. Een Weeralarm wordt zo mogelijk vanaf 48 uur tevoren voorafgegaan door een waarschuwing. In de periode vanaf 24 uur voorafgaand aan een eventueel Weeralarm wordt, bij 60 procent zekerheid dat de verwachte weersituatie optreedt, een waarschuwing voor extreem weer uitgegeven. Het Weeralarm wordt op zijn vroegst 12 uur tevoren uitgegeven en dan alleen wanneer het vrijwel zeker is (kans van 90 procent) dat de verwachte weersituatie optreedt.
In de tekst van het Weeralarm wordt naast de gedetailleerde beschrijving van het weer en de verwachte ontwikkeling aangegeven wat de mogelijke gevolgen of effecten van het extreme weer zijn, zoals bomen die ontworteld kunnen worden, wateroverlast en gevaarlijke situaties op de wegen.

Criteria
Het Weeralarm geldt alleen voor bepaalde weersomstandigheden als die op grote schaal (een standaardgebied ter grootte van ten minste 50 x 50 kilometer of over een lengte van minstens 50 kilometer ) optreden. Het Weeralarm kan gelden voor het hele land maar ook regionaal voor bepaalde provincies.

Een Weeralarm geeft het KNMI voor:

gladheid door ijzel, ijsregen of sneeuwval (minstens 3 cm per uur of minstens 10 cm in 6 uur)
driftsneeuw (met een gemiddelde windsnelheid van meer dan 40 km/uur, windkracht 6 of meer)
onweer (minstens 500 ontladingen in 5 minuten)
regen (minstens 75 mm in 24 uur)
windstoten (minstens 100 km/uur, aan de kust in de winterperiode (van november tot en met april) minstens 120 km/uur aan de kust)

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/legenda_land_per_regio.html

Jan van Ooijen

Even plaatje bij van de hagelverwachting, let op is wel experimenteel!!! Daarop is te zien dat hagel van 2-3cm goed mogelijk is

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pennywise

hoeveel cm komt met welke kleur overeen,Jan?

Edit Jan: Nu erbij gezet

ja,dankje

Baksteen2005

Oké zal hier dus mogelijk hagel van 3cm kunnen vallen (alweer) :p

Tyshane

Mooi vooruitzicht en erg spannend weer allemaal. Ook best goed dat het allemaal in tijd is opgeschoven dat geeft voor de meesten meer kansen om het allemaal wat beter te kunnen volgen. Verder is het op de avond altijd wat mooier vind ik!


Jmanig

Citaat van: Tyshane op wo 20 jun 2012 - 11:40
Mooi vooruitzicht en erg spannend weer allemaal. Ook best goed dat het allemaal in tijd is opgeschoven dat geeft voor de meesten meer kansen om het allemaal wat beter te kunnen volgen. Verder is het op de avond altijd wat mooier vind ik!

En natuurlijk voor de temperature he :) Kunnen ze lekker aankakken!
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Powered by EzPortal