Onweerskansen 21 en 22 juni

Topic gezien door 132313 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 18 jun 2012 - 18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjelol

en of zie de koppen van de bui bij Emmeloord hangen
en hier is trouwens hoorn

Melle

Citaat van: mroffica op vr 22 jun 2012 - 00:11
Citaat van: Melle op do 21 jun 2012 - 23:39
Kleine rotatie even online gezet, geen super kwaliteit maar de (lichte)rotatie is wel zichtbaar.

jeetje gefilmd met een vhs camera ofzo

Met een camera van een alcatel telefoon, en alcatel staat niet bekend om hun super kwaliteit camera's in de telefoon, maar ja als je samsung batterij leeg is en dochterlief naast je staat met deze telefoon is het makkelijker dan eerst je batterij op te laden en het te missen.

Tyshane

Paar mooie buitjes gepasseerd, geen onweer helaas! Vandaag wel een dag met mooie wolken aan den hemel, flinke bloemkolen gezien en een feest van lenticularis, pilea en cumuli als congestus. Hemelsmooi!  8)

knarf


hj32

Vandaag met m? vriendin richting Ochten gereden via Duitsland.
Onderweg haar m'n lokaties laten zien en toevallig in Loikum beland, omdat ik wou zien waar Severe weather de shelf van maandag had gepakt.
Daar gebleven omdat we altocumulus zagen en later zakkende wolken
Vervolgens een gruwelijke rolwolk over ons heen en voor het eerst deze voor kunnen rijden richting Munster...JAAA!
Zooo te gek..corepunching is echt heel  vet en helemaal mooi is het als je net achter de voorkant zit en het droge en natte gebied gesscheiden ziet.
WOW!
Zelfs een funneltje op de foto...
s AVonds een hapje gegeten in Dulmen, lijpe Duitsers met vlaggetjes en maar toeteren haha
Chaseverslag volgt. Het was iig een hele fijne vandaag! :D

matroesjka-world

Vreemde boel buiten op dit moment, de buien trekken zo uit het water van het IJsselmeer over ons heen, hebben wij even pech vanochtend, ik weet niet hoe het de rest van de dag is, maar nu is het een dikke buienboel :-\
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

dennis089

gemaakt met de onweersbui van 21 juni =)
mijn eerste actie foto, helaasch niet van beste kwaliteit, daar ik deze flits had gefilmd en hieruit de foto heb gekopieert.

dennis089

Wanneer ik dit filmpje bekijk van bovenstaande foto, dan zie je dat de bliksem 'twee keer' inslaat op dezelfde plek, volgens mij heb ik dit al vaker gezien kijkende en genietende van onweer.
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat een inslag vaak twee keer heel kort en snel achter elkaar komt?

Tyshane

Citaat van: dennis089 op za 23 jun 2012 - 12:26
Wanneer ik dit filmpje bekijk van bovenstaande foto, dan zie je dat de bliksem 'twee keer' inslaat op dezelfde plek, volgens mij heb ik dit al vaker gezien kijkende en genietende van onweer.
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat een inslag vaak twee keer heel kort en snel achter elkaar komt?

Volgens mij is dit niet meer dan toeval. Het is juist heel lang een 'urban myth' geweest dat bliksem nooit twee keer op dezelfde plaats kan inslaan. Dat is dus onzin gebleken. Het kan dus wel degelijk, maar twee keer vlak na elkaar komt denk ik niet significant voor, niet per definitie vaak dus zoals jij het stelt.

Als de bliksem ergens inslaat is dat voor de wolk (bij een CG) blijkbaar een 'prettige plek' om te ontladen. Zodra de wolk opnieuw dusdanig is geladen dat het weer 'wil' ontladen en dat bepaalde 'prettige punt' is nog in de buurt, dan lijkt het me logisch dat het daar opnieuw 'wil' ontladen. Maar goed, dat is mijn aanname. ;)

[Edit: Eerste zin doorgestreept]

Diem

Dat heb ik op mijn filmpje ook gezien. Hier is te zien (bij 27 seconden) dat de bliksem wel meer dan 2 keer inslaat op dezelfde plek. Toeval? Ik zou zeggen van niet als ik dit zo zie.

Tyshane

Citaat van: Diem op za 23 jun 2012 - 13:14
Dat heb ik op mijn filmpje ook gezien. Hier is te zien (bij 27 seconden) dat de bliksem wel meer dan 2 keer inslaat op dezelfde plek. Toeval? Ik zou zeggen van niet als ik dit zo zie.

Mee eens, geen toeval. Ik heb het niet goed uitgedrukt en derhalve even doorgestreept. Geen toeval want... zie tweede alinea. ;)

dennis089

dankje voor de respons tyshane.
hier nog een foto van een 'squalline'?? van 21 juni.

Dennis

Wat mij opviel op de radar was een hoek-structuur


Tyshane

Citaat van: Dennis op za 23 jun 2012 - 18:45
Wat mij opviel op de radar was een hoek-structuur

Was inderdaad opvallend. De twee lijnen bogen naar elkaar toe en in het midden van het land kwam het samen en laaide de boel ook weer op. Interessante setting voor meer...

Marsel

Citaat van: dennis089 op za 23 jun 2012 - 12:26
Wanneer ik dit filmpje bekijk van bovenstaande foto, dan zie je dat de bliksem 'twee keer' inslaat op dezelfde plek, volgens mij heb ik dit al vaker gezien kijkende en genietende van onweer.
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat een inslag vaak twee keer heel kort en snel achter elkaar komt?

Citaat van: Diem op za 23 jun 2012 - 13:14
Dat heb ik op mijn filmpje ook gezien. Hier is te zien (bij 27 seconden) dat de bliksem wel meer dan 2 keer inslaat op dezelfde plek. Toeval? Ik zou zeggen van niet als ik dit zo zie.


Klopt we zien het wel vaker tijdens intense CG's, in mindere mate bij CC's. Toeval is het inderdaad niet.
Wat je ziet is hoe hetzelfde kanaal (bestaande uit stepped leader vanuit de wolk en de streamer vanaf het aardoppervlak) meerdere keren gebruikt wordt om verschillende delen van de wolk te ontladen. In extreme situaties kan een kanaal meer dan zeven keer gebruikt worden. Dit leidt dan vaak tot knipperende ontladingen, en van dichtbij knallende donders.
Enkele malen wordt dus een hoeveelheid lading door het kanaal gestuurd waardoor deze oplicht. Echt twee maal random inslaan doet de bliksem dus niet ;).

Powered by EzPortal