Onweerskansen 21 en 22 juni

Topic gezien door 132634 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 18 jun 2012 - 18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 19 jun 2012 - 00:39
Kortom, laten we hopen dat we nog een flink warme periode krijgen, zodat het zeewater ook goed kan opwarmen, waardoor de zee steeds minder invloed krijgt op de zomerwarmte.
En is natuurlijk gelijk goed voor de buien vanaf eind augustus. (de najaars-zee-(onweers)buien) ;D

Even offtopic. Als westerling zal ik Augustus 2006 nooit meer vergeten. Na een record warme julimaand met bijzonder veel zomerse en tropische dagen was het water van de Noordzee op sommige plekken tegen de kust 23-24 graden! Toen vervolgens in Augustus de klad in het zomerweer kwam leverde dat landelijk (!) 25 onweersdagen en in sommige kustregio's meer dan 300mm aan regenwater op. Bijna dagelijks kwam het tot onweer die maand, vooral voor de kustgebieden, het deed bijna mediterraans aan.......*droomt weer even weg...*

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 jun 2012 - 23:54
Hier de schering waarover Meteoconsult het had. De schering is flink afgenomen. Voorgaande run was in het zuiden van Belgie nog een schering van 70-80kn te zien!

Het scheringsplaatje begint meer op dat van GFS te lijken. Genoeg voor wat organisatie zonder dat het uit de hand loopt.


Sven

Citaat van: aloa op di 19 jun 2012 - 12:04
Animatie van het komende onweer voor donderdag. Eind van de ochtend begint het boven België en trekt vervolgens over Nederland heen. Laatste plaatje is van vrijdag 00Z.

Nou ja? Hoezo dat plaatje van de 00z erin verwerken? Menig persoon ziet die animatie en denkt hey leuk. is het bedrog. Is dat gedaan om hoop hoog te houden in het noord-oosten?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Waarom nu al dergelijke berichten de media in slingeren? Dat sensatie zoekende karakter van de media en sommige commerciële weerbureaus leidt vaak alleen maar onnodige paniek reacties van de gemiddelde burger. Bovendien levert het vaak verwarring en reacties als 'ze zitten er weer eens naast' op....
Maar goed, zo is de huidige maatschappij ingericht op dit moment, elke onweersbui staat tegenwoordig al garant voor potentieel noodweer, we zijn niets meer gewend... ::)

aloa

Citaat van: Sven op di 19 jun 2012 - 12:20
Nou ja? Hoezo dat plaatje van de 00z erin verwerken? Menig persoon ziet die animatie en denkt hey leuk. is het bedrog. Is dat gedaan om hoop hoog te houden in het noord-oosten?
Zit wel 3 uur tussen natuurlijk, dus wil niet zeggen dat er in de nacht geen onweer is daar.
Maar de animatie even aangepast.  8)


Tyshane

Citaat van: Marsel op di 19 jun 2012 - 12:33
Waarom nu al dergelijke berichten de media in slingeren? Dat sensatie zoekende karakter van de media en sommige commerciële weerbureaus leidt vaak alleen maar onnodige paniek reacties van de gemiddelde burger. Bovendien levert het vaak verwarring en reacties als 'ze zitten er weer eens naast' op....
Maar goed, zo is de huidige maatschappij ingericht op dit moment, elke onweersbui staat tegenwoordig al garant voor potentieel noodweer, we zijn niets meer gewend... ::)

Ik snap wat je bedoelt, maar ze hebben gelukkig nog de boel genuanceerd met 'kan' en 'kon'! ;) Hoe dan ook blijft dit een lastig iets, want idd als het nu tegenvalt hebben de weerburo's het gedaan, maar als ze niets melden en de weerburo's ook niet en het gaat wel los, hebben de weerburo's het ook gedaan. Die zijn bijna altijd de klos. Net als deze 'superzomer', ja dat is toch ook de schuld van het knmi! ;)

Het komt er denk ik voornamelijk op neer dat de lezer de verantwoordelijkheid heeft. Leren lezen en interpreteren en begrijpen wat 'zou kunnen' en 'verwachtingen' betekent... ;)

Dennis

Lekkere "voeding" door temp -meer /zwaarder onweer mogelijk

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op di 19 jun 2012 - 06:13


Mja vertel mij maar eens waarom de kuststroken altijd minder cape hebben dan verder land inwaarts. Kan niet anders dan dat het aan de zee ligt, waardoor het boven land minder opwarmt.

Ik denk dat de modellen teveel rekening houden met de zee, ook bij een aflandige wind.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

mauriceb

Citaat van: Weerfreak op di 19 jun 2012 - 14:12
Ik denk dat de modellen teveel rekening houden met de zee, ook bij een aflandige wind.

Lijkt mij idd dat de modellen dat gewoon goed in de smiesen hebben, aan zee is gewoon wat minder cape (op dit moment) daar de zee wat kouder is. Een graadje of 15 op dit moment. Het land warmt sneller op en geeft dus meer thermiek en dus ook meer energie aan een stijgend luchtdeeltje. Uiteraard dit alles relatief ten opzichte van elkaar, bovenluchten etc.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er aan zee nu geen heftig onweer voor kan komen. Cape zegt niet alles, het is immers maar een stukje van de puzzel.

Dan weet ik ook nog niet zeker of bij een aflandige wind de cape aan de kust of boven zee wel hoger uitpakt. De voedingsbodem lijkt daar (op dit moment) wat minder dus ik denk dat bij een aflandige wind de cape aan de kust gewoon minder blijft in theorie.

Dit alles zegt niks over het wel of geen noodweer aan de kust.

Weerfreak 1337

Citaat van: mauriceb op di 19 jun 2012 - 15:03
Lijkt mij idd dat de modellen dat gewoon goed in de smiesen hebben, aan zee is gewoon wat minder cape (op dit moment) daar de zee wat kouder is. Een graadje of 15 op dit moment. Het land warmt sneller op en geeft dus meer thermiek en dus ook meer energie aan een stijgend luchtdeeltje. Uiteraard dit alles relatief ten opzichte van elkaar, bovenluchten etc.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er aan zee nu geen heftig onweer voor kan komen. Cape zegt niet alles, het is immers maar een stukje van de puzzel.

Dan weet ik ook nog niet zeker of bij een aflandige wind de cape aan de kust of boven zee wel hoger uitpakt. De voedingsbodem lijkt daar (op dit moment) wat minder dus ik denk dat bij een aflandige wind de cape aan de kust gewoon minder blijft in theorie.

Dit alles zegt niks over het wel of geen noodweer aan de kust.

Weet ik ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Leon Eikenaar

Weet niet of dit kaartje al ergens voorkomt in dit topic ;)

Onweerskansen voor donderdag.



Lifted index,


Ik hou het zo even want rond 18.00 uur worden de kaarten bijgewerkt.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Wertha

De ervaring leert dat een hele grote groep Nederlanders weinig kaas heeft gevreten van interpretatie.
Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

SniperEye

^^ Heel handig als de index ontbreekt  :-\

Dennis

Prog: donderdag 21 juni 2012 12 UTC

glenn

Belgie lijkt ook zeker niet buiten schot te gaan blijven hoor

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Het beste is alles op de voet volgen ,onweders kunnen nooit voorspeld worden waar ze gaan losbreken langer dan 12 uur er voor .
Demeulemeester André

jones

Is er opnieuw kans op shelfclouds? :P

Gerard1995

Citaat van: jones op di 19 jun 2012 - 18:46
Is er opnieuw kans op shelfclouds? :P

als er lijn-vormige buien zijn lijkt me dat wel mogelijk :P :P
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Weerfreak 1337

GFS berekend ook weer een flinke neerslagbom:


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal