Onweerskansen 6, 7 en 8 juni

Topic gezien door 42192 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 04 jun 2012 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Even de juiste informatie geven omtrent de low level shear en de deep layer shear. Deze wordt in de 00u run berekend op 10 m/s en de dls op 25m/s. Zie afbeelding hier.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Weinig verschillen ten opzichte van de voorgaande run



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Ik ben benieuwd waar dit op uit gaat draaien.

Etienne112

KNMI geeft voor woensdag een waarschuwing voor zuid/oost nederland


Kans op enkele onweersbuien. Geldig: woensdag 06 juni 2012 vanaf ca 14 uur gedurende ca 6 uur
Sony Alpha A580 + Sony Alpha VGB50AM Vertical Grip + Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO DG OS HSM + Tamron

arjanbruggink

Citaat van: SniperEye op di 05 jun 2012 - 17:17
Ik ben benieuwd waar dit op uit gaat draaien.
Op mooie draaiende luchten??  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Donderdag is heel wat minder geworden  :(



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Als ik zo eens naar de kaarten kijk, dan schommelt het inderdaad nog. De ene keer is het weer positief, de andere negatief.. We wachten geduldig tot morgenavond/donderdagochtend af en dan weten we weer meer :D.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Etienne112

het laatste plaatje voor morgen in de 24uurs verwachting op buienradar 19:00
Sony Alpha A580 + Sony Alpha VGB50AM Vertical Grip + Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO DG OS HSM + Tamron

alaind86

Citaat van: Etienne112 op di 05 jun 2012 - 21:50
het laatste plaatje voor morgen in de 24uurs verwachting op buienradar 19:00

Zoiets moet je niet naar kijken 24u vooruit bij buienradar, klopt toch helemaal niks van.

alaind86

Onweerskans donderdag:



Onweerskans vrijdag:


Etienne112

Citaat van: alaind86 op di 05 jun 2012 - 22:01
Zoiets moet je niet naar kijken 24u vooruit bij buienradar, klopt toch helemaal niks van.

daar heb je wel gelijk in maar in sommige gevallen klopt het redelijk ik werk veel al buiten en eergisteren keek ik ook voor maandag en toen gaf hij voor de gehele dag regen aan op dit 24uurs bericht en die klopte aardig en heb me der goed op kunnen voorbereiden maar zozio het is en blijft altijd een gok via 24uur op buienradar ;)
Sony Alpha A580 + Sony Alpha VGB50AM Vertical Grip + Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO DG OS HSM + Tamron

frankaloe

Citaat van: Etienne112 op di 05 jun 2012 - 22:13
daar heb je wel gelijk in maar in sommige gevallen klopt het redelijk ik werk veel al buiten en eergisteren keek ik ook voor maandag en toen gaf hij voor de gehele dag regen aan op dit 24uurs bericht en die klopte aardig en heb me der goed op kunnen voorbereiden maar zozio het is en blijft altijd een gok via 24uur op buienradar ;)
die bui was ok niet te missen lijkt me
was zo groot als heel nederland.... :P :P
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Etienne112

Citaat van: frankaloe op di 05 jun 2012 - 22:28
die bui was ok niet te missen lijkt me
was zo groot als heel nederland.... :P :P

dat dan weer wel :P  ;)
Sony Alpha A580 + Sony Alpha VGB50AM Vertical Grip + Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO DG OS HSM + Tamron

Jan van Ooijen

Severe Weather Outlook Benelux

Een kortgolvige hoogtetrog, gekoppeld aan de grootschalige trog met kern bij IJsland, trekt de komende 48 uur van de Atl. Oceaan naar onze streken waarbij de trog negatief gaat kantelen. Aangekomen over het continent wordt hierdoor een deel van de warme lucht uit Spanje/SW-FR naar het N/NE gestuwd onder de vorm van een prefrontale TE850 tong. Deze tong trekt via het oosten van FR en S-BE/LUX naar GE. Door de timing (overdag) wordt deze tong diep onstabiel en tevens is door de dynamische configuratie de windshear in de tong niet ondergeschikt.



Zoals het er naar uitziet zullen er vooral over NE-FR felle onweersbuien ontstaan met daar een latente onstabiliteit rond 1000 J/kg. Door de significante shear kunnen de buien er vrij makkelijk organiseren en door de LL (SR) shear kunnen supercells er eveneens tot ontwikkeling komen. De tong trekt dor de negatieve kanteling van de trog en snelle CAA achter het KF wel snel vooruit waardoor alles snel naar GE geëvacueerd lijkt te worden.

Mogelijk pikt het zuiden van BE nog een deel van deze buien mee. Door de niet overdreven hoge onstabiliteit verwacht ik toppen rond 10-11km, niet veel meer zodat extreme toestanden uitblijven. Ook wateroverlast is minder van toepassing. Wel is het uitkijken voor dynamische randfenomenen zoals lokale windschade, ook al omdat Ivens pot. gustst berekend rond 100 km/h wat uiteraard puur indicatief is.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Zeer interessante weerkaarten voor onze zuiderburen. Zoals het er nu voorstaat zal Limburg weer geluk hebben, maar hebben we dit al niet vaker meegemaakt dit jaar?





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Even wat quotes uit de meest recente knmi guidance:


Geldig tot donderdag 07 juni 2012 24.00 locale tijd

Een vore met verhoogde buienactiviteit trekt woensdagavond over het zuiden en oosten en verlaat donderdagochtend Groningen. Donderdag passeert een zwakke rug van hogedruk van het zuiden uit. Daarna komen we snel onder invloed van een actief laag dat noordoostwaarts trekt en vrijdag 00 UTC boven Wales ligt.

Gelaagde frontale bewolking. Bij de occlusie St 500-1000 voet. Na passage convectieve bewolking, vooral in de ZO-helft in de middag (en mogelijk avond) CB's met toppen tot ca. FL200. Komende nacht een sterk signaal voor turbulentie St als gevolg van convergentie bij het Nauw van Calais. Donderdag overdag wisselende gelaagde bewolking, het dikst bij de frontale systemen en dan vooral bij de occlusie. Bij de occlusie indicatie voor verscholen CB's.

De activiteit van de convectie in de middag is in de Hir uitvoer het actiefst, dan in de EC12 uitvoer en dan in de Harmonie18 uitvoer. De convectie in de avond is ook in de Hir uitvoer het actiefst. Frontale neerslag verlaat eerste helft middag het noordoosten. Convectie met name in de zuidoostelijke helft in namiddag en avond. Kans op onweer is in de zuidoostelijke helft nogal groot (Indecs 70-90%), dit is realistisch (elders ook een kleine kans). Activiteit van het warmtefront donderdag is in de Hir uitvoer duidelijk kleiner dan in de EC18 uitvoer. Timing en activiteit van de occlusie verschilt weinig. Bij de occlusie onweerskans ongeveer 30-50% volgens Indecs.

Pascal Soomers

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 06 jun 2012 - 08:30
Zeer interessante weerkaarten voor onze zuiderburen. Zoals het er nu voorstaat zal Limburg weer geluk hebben, maar hebben we dit al niet vaker meegemaakt dit jaar?

Ik denk dan dat je voornamelijk het noorden van de provincie Limburg bedoelt. Of Belgisch Limburg natuurlijk. Hier in de buurt is nog niets spannends gebeurt dit jaar! Misschien morgenavond een ander verhaal... We wachten af ;)
When a supercell arrives, you must be prepared.

André

Citaat van: Pascal Soomers op wo 06 jun 2012 - 10:52
Ik denk dan dat je voornamelijk het noorden van de provincie Limburg bedoelt. Of Belgisch Limburg natuurlijk. Hier in de buurt is nog niets spannends gebeurt dit jaar! Misschien morgenavond een ander verhaal... We wachten af ;)

Je zijt de enige niet , hier in West Vlaanderen (Belgie) is het ook nog altijd huilen met de pet op ,ook nog geen enlekel onweer gekregen hier in mijn regio .
Demeulemeester André

Dennis

NW France (buienlijn-vorming)

Powered by EzPortal