Onweerskansen 6, 7 en 8 juni

Topic gezien door 42277 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 04 jun 2012 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 6, 7 en 8 juni

    


De afgelopen dagen is het maar saai op weergebied, vele mensen hoor je al weer klagen over het feit dat het te koud is enz enz. Maar goed, aanstaande woensdag en donderdag is er weer enig kans op onweer. Aanstaande donderdag is weer een situatie die goed gevolgd moet worden. Vanaf woensdag krijgen we te maken met frontale systemen, voor de mensen die niet weten wat dat precies inhoud volgt hieronder een korte uitleg.

Frontaal systeem, waar ook een trog bij zit. Gezien de onstabiliteit verwacht ik in de nacht geen onweer, maar alleen maar regen. De waardes van de CAPE is 0 en de lifted is positief. Voor de mensen die niet weten wat een frontaal systeem is..... Stelsel van warmtefronten, koufronten en occlusies.In beginsel is er een stationaire (niet van plaats veranderende) en zonale (dat wil zeggen, evenwijdig aan de breedtegraden op de globe) frontpositie, met aan de noordzijde de koude lucht en aan de zuidkant de warme lucht. Aan weerszijden van dit front beweegt de lucht zich in verschillende richtingen of met verschillende snelheid in dezelfde richting. Door de wrijving die daarvan het gevolg is, ontstaat een rimpel of een golf in het front (te vergelijken met wind die over een wateroppervlak strijkt, waardoor golven ontstaan). Een tweede mogelijkheid voor het ontstaan van zon frontale golf is de nadering van een storing in de hogere luchtlagen. Bij de top van de golf ontstaat aan het aardoppervlak een zwak lagedrukgebied met daaromheen een cyclonale luchtbeweging. Dat betekent dat aan de linkerkant van het draaipunt de koude lucht naar het zuiden gaat stromen en aan de rechterkant de warme lucht naar het noorden. Door dichtheidsverschillen verplaatst het koufront zich sneller dan het warmtefront. Het deel van het frontale systeem waar de ingesloten warme lucht tussen de twee fronten geheel is verdrongen en nog slechts op enige hoogte te vinden is, heet occlusiefront.

Als we naar de onstabiliteitswaardes gaan kijken, dan zien we woensdag niet veel schokkends. Een magere CAPE van 200-400 J/KG voor het midden en het oostelijk deel van het land, bij een lifted van -1. De 0-1 kilometer windschering ligt ongeveer rond de 9 meter per seconde gemiddeld, bij een STP waarde van 0.1. Dit is echter ook niet schokkend. De 0-6 kilometer windschering ligt zo rond de 8 meter per seconde in het noorden van het land tot zo'n 24 meter per seconde in het zuidoosten, daarbij wordt een MLCAPE weergegeven van 200 J/KG. Ook de SRH waardes zijn te verwaarlozen. Kortom, woensdag wel een dag waar een kansje aanwezig is op onweer, maar mijn oog let meer op aanstaande donderdag. Hieronder de CAPE, windschering 0-1 en de windschering 0-6 kilometer van aanstaande woensdag.



Aanstaande donderdag doet me een beetje denken aan 10 mei jongstleden, in mijn ogen is die ietsjes beter dan 10 mei. Echter er zit weer een grote maar aan. Deze situatie is haast hetzelfde, ook dan hebben we wederom te maken met het feit of er wel opklaringen komen. Gezien het Amerikaans weermodel nu wel met opklaringen komen, lijkt het mij voor de hand liggend dat het onweer wel zal gaan komen. Kijkend naar de onstabiliteitswaardes dan komen we uit op 600-1000 J/KG, dit is meer geldend voor de zuidelijke provincies en voor België. Verder naar het noorden toe neemt ook de onstabiliteit af, zie afbeelding .

Wat betreft de dynamische kant zit het wel snor. De DLS waardes (deep layer shear) ligt rond de 20-25 meter per seconde en de LLS (low level shear) rond de 10 meter per seconde. Deze waardes waren op 10 mei wel iets hoger dan nu het geval is. De SRH waardes zijn nagenoeg hetzelfde, oplopend tot 200m2/s2. De kans op een enkele supercel cq bowecho is zeker niet uit te sluiten. Wolkentoppen kunnen gemakkelijk 10 kilometer halen en lokaal mogelijk 11, daarbij is de kans op hagel zeer reeël.



Als we gaan kijken naar de STP kaarten, dan is dat wel even schrikken, in België laat die momenteel waardes zien van 4. Echter verwacht ik nog wel dat dit enigszins gaat verschuiven in de komende twee dagen, net zoals we dat gezien hebben bij de situatie van 10 mei jongstleden.  De windschering op 0-1 kilometer hoogte ligt tussen de 8 en de 13 meter per seconde en de windschering op 0-6 kilometer hoogte ligt rond de 25 meter per seconde in het zuidoostelijk deel van het land, elders rond de 19 á 20 meter per seconde.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Mooi stukje geschreven. Eindelijk weer eens een onweerskansen topic! Lang op gewacht...
When a supercell arrives, you must be prepared.

Dennis


Leon Eikenaar

Volgens mij vergeet je ook vrijdag :)
Of heb ik het verkeerd?



Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Dennis

Citaat van: AOT op ma 04 jun 2012 - 18:02
Volgens mij vergeet je ook vrijdag :)
Of heb ik het verkeerd?


Mijn idee ligt eigenlijk ook meer op vrijdag - maar kaartjes wisselen wat - duidelijker wordt wel dat temps do/vr omstreeks 20gr zitten (De BOM ligt in Frankrijk daar wordt het 30+)

alaind86

Het is weer een leuke situatie om de komende dagen in de gaten te houden. Van mij mag het weer eens goed ontploffen!

Marcel1976

Eindelijk weer eens iets spannends op de weerkaarten!

Jan van Ooijen

Dynamisch is wat minder geworden, STP van 4 is niet meer te zien. Waardes STP is nu 2 en de CAPE is ook iets minder geworden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Leon Eikenaar

Kaarten voor donderdag:

CAPE,


Lifted index,


Onweerkansen,

Volgens mij is dit nog een oude kaart. Misschien is het morgen ge-update.

mvg,
Team_*AOT*
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

mroffica

Ahhhh voorpret ik hou er van. We houden alles weer scherp in de gaten ;D
For the love of LiGhTnInG

Graphicnizor

Heerlijk weer Jan we gaan de boel alvast maar weer klaarzetten!

Jan van Ooijen

Zodan, de dynamische aspect is weer geheel terug op de kaarten





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

De SRH waardes gaan naar de 300-350



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Ik word er zelf helaas nog niet warm of koud van. 't Is wel mooi dat er weer onweerskansen zijn, maar zoals de kaarten er de laatste runs voor staan verwacht ik niet veel voor de NO-lijke regionen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

Citaat van: arjanbruggink op di 05 jun 2012 - 08:23
Ik word er zelf helaas nog niet warm of koud van. 't Is wel mooi dat er weer onweerskansen zijn, maar zoals de kaarten er de laatste runs voor staan verwacht ik niet veel voor de NO-lijke regionen.

Mwoah kansen zijn er wel degelijk voor jullie. Onstabiliteit blijft erin en ook een mooie STP waarde nog op 21utc. Daarnaast komt het Europees weermodel voor aanstaande vrijdag ook met onstabiliteit voor het noorden/noordoosten



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Nah, je hebt me bekeerd  8). Dit zijn dan wel weer betere en mooiere kaarten. En dan hoop ik dat 21UTC aangehouden wordt i.v.m. werk  ;D
Nu dan maar afwachten wat er van komen gaat en dat de kaarten zo positief blijven.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Wolkentoppen gaan richting 10 á 11 kilometer, voor het noorden 9 kilometer



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

André

Laat ze maar komen ,we zullen paraat staan .
Demeulemeester André

Powered by EzPortal