HDR (testing) en Iridium flare

Topic gezien door 2585 bezoekers
Gestart door Fanatic, do 31 mei 2012 - 08:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fanatic

Hoi allen!

Ik ben eergisteravond op pad geweest voor NLC's (die niet kwamen opdagen) daardoor heb ik wat andere dingetjes gaan shooten en voornamelijk heb ik wat getest met HDR.

Ik kreeg van 1 van mijn maatjes meteen de opmerking... Je maakt er een Ellis in Wonderland wereld van... Zelf vond ik ze niet eens zo heel slecht... misschien dat smaken verschillen?

Mensen hier met ervaring met HDR die tips voor mij hebben? Vind het altijd al zeer intressant maar wil er toch wat meer mee gaan doen.

Link van mijn website voor alle foto's http://www.fotofanatic.nl/?p=893

preview
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Graphicnizor

klopt ziet er leuk uit, alleen de saturation ( kleursterkte) iets terughalen. voor de rest prima hoor heb slechtere gezien

Tyshane

Ziet er goed uit hoor! :)

Maar het blijft altijd een wisselwerking met HDR tussen realiteit en surrealiteit. Met HDR probeer je in principe juist de werkelijk te benaderen zoals het menselijk oog alles waarneemt. Terwijl je juist ziet dat HDR vaak wordt gebruikt om er een surrealistisch tintje aan te geven.

Of het goed of slecht is maakt wat mij betreft niet uit, het gaat er om wat je met je foto wilt vertellen en dat de bewerking daar aan bijdraagt en natuurlijk wat je zelf mooi vind. Deze foto doet een beetje surrealistisch aan en gezien het beeld past het daar goed bij vind ik. Doch is het wel zo dat de onderkant van het beeld, de gebouwen het gras en de bomen wel de aandacht behoorlijk wegtrekken van de lucht en de bewolking. Persoonlijk had ik liever de nadruk op de lucht gezien. ;)

Maar goed; wil je een specifiek weertype fotograferen om een mooie plaat te maken dan kan je ook met allerlei knoppen gaan schuiven om er een mooi en heftig beeld van te maken, dan kan dat als plaat heel mooi uitpakken maar als je met je foto wil tonen hoe heftig het weer was dan is het meer gewaardeerd om het zo realistisch mogelijk te houden.

Trouwens, leuk om weer even op je site te kijken! Je regelmatige teasers & updates houden het aantrekkelijk om regelmatig even te kijken.

Fanatic

Marsel: Thanks

Graphicnizor: Thanks 2x

Tyshane:
Ja ik vond zelf ook dat het wel een tintje surrealistisch mag zijn.. maar dat eerste punt dat je noemt is natuurlijk ook wat voor te zeggen.
Het verschil met de lucht en de grond is dat er in de lucht niet veel verschillen waarneembaar waren.. daarom word de lucht ubersaaaaaai... (denk ik dan maar)

Welke knoppen? Welke applicatie... met adobe cs5 kreeg ik er niets moois uit (wat mijzelf aansprak) Heb nu HDRtist gebruikt. Daar zit zelf maar 1 knop aan en die heb ik nu behoorlijk vol open gezet.. daarom het extreme qua kleuren. de rest doet hij alles vanzelf... ik ben nog wel geintresseerd in bepaalde software speciaal voor HDR... Jij heb zo te lezen wat ervaring dus heb je nog tips?

haha bedankt! leuk om te horen! Eindelijk iets waar ik mijn dingen kan presenteren en alles bij elkaar kan houden. Vroeger zette ik alles op het forum (van een niet te noemen weersite) en als dat in de archieven kwam zag niemand het meer... daarom eigen platform.. stuk leuker... :D
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Pageworker

HDR is inderdaad een kwestie van smaak, heb er veel  mee geexpirimenteerd en met CS5 moet het zeker lukken hoor! Als dit je eerste poging is, is het zeker geen slechte, maar kan zeker beter. Als je in google zoekt naar HDR images zal je opvallen dat het allemaal surrealistisch is en het soms zelfs lijkt of het getekend is, dat dit een bij effect is van HDR prima! ik vindt het heel mooi, als effect. Maar wat voor lens gebruik jij? het lijkt wel of je een fisheye gebruikt en die digitaal gecorrigeerd, met name de gebouwen, die lijken wel om te vallen ;-)

Lightning_Glenn

Ik gebruik Photmatrix om hdr's te maken, en gebruik ik heel weinig tonemapping erin.
o.a. hier te vinden http://www.hdrsoft.com

Ik probeer zoveel mogelijk het beeld dat ik met me bloote ogen zag, na te maken in een hdr, zie onderstaand resultaat.



Heel belangerijk is dat je genoeg foto's maakt om een flink bereik te verkrijgen, dus vaak schiet ik zo'n 7 foto's van -3 stops tot +3 stops, meng deze samen in photomatrix, heel klein beetje tone mapping en poets ik hem wat bij in photoshop.
Er staan aardig wat tutorials op het internet....zoals deze http://www.vanilladays.com/hdr-guide

Have fun!


TimKoster

Citaat van: Lightning_Glenn op do 31 mei 2012 - 14:35
Ik gebruik Photmatrix om hdr's te maken, en gebruik ik heel weinig tonemapping erin.
o.a. hier te vinden http://www.hdrsoft.com

Een goede HDR is nog niet makkelijk.. 90% van de mensen denken dat ze een HDR foto gemaakt hebben maar dan is het gewoon overdreven doorgeschoten in tonemapping.. Binnenkort eens kijken of ik nog wat leuks heb liggen..

Fanatic

Pageworker: Smaak.. ja dat leek mij ook alwel een beetje.. je zal altijd wel een groep hebben die kritiek geeft...
Ja op google veel gevonden maar zelf echt creeren is toch wat anders..
haha nee geen fisheye..  een 12mm lens.. helaas heb ik er nog geen lenscorrectie voor.. normaal valt het niet zo op maar met gebouwen helaas wel... haha

Lightning_Glenn: Wow wat een mooie foto! kom ik nieteens bij in de buurt! haha  ook bedankt voor je zeer intresante info! Die photomatrix ga ik (van het weekend) wel even bekijken. Maar ook intressant om te zien dat jij 7 foto's maakt. alles handmatig dus? mijn instellingen maken standaard 3 pics met verschillende belichting.. ook maar eens proberen dan.. :D
Thanks voor je info!

TimKoster: Dat denk ik zelf niet.. ;) maar een goede bewerking met veel mogelijkheden kan je wel leuke dingen doen. deze foto's nu zijn bijna geautmatiseerd ipv zelf iets te doen. Ik ben benieuwd naar jou beelden!

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Powered by EzPortal