38 fotos van een onweersbui in een timelapse + wat bloemkolen van 23-5

Topic gezien door 2740 bezoekers
Gestart door WimOude, do 24 mei 2012 - 15:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimOude

Misschien had ie bij de filmpjes gemoeten, maar het zijn tenslotte fotos achter elkaar gemonteerd. Het gaat over een tijdsbestek van +- 5 minuten, maar omdat achter me weer een onweersbui aankwam, ben ik het dak maar afgegaan :)
23-05-2012



dondertje127

Mooie plaatjes. Alleen... Waar is dit gefotografeerd?


Lightning_Glenn

Dat verklaart gelijk je naam hier  ;)

Leuke foto's en timelaps daarvan

Marsel

Fantastische platen, ik zag ze ook op ww voorbij komen. Het is er uiteraard geen een, maar hij heeft wel iets weg van een LP supercell, zo statig en lokaal....machtig mooi!

WimOude

Niet te snel zeggen dat t er geen een was, inclusief wat hagel en lichte neerslag. Ook wel wat intensieve neerslag trouwens, maar zeer kort.
Ja, buienradar spreekt boekdelen. Maar dat zou heel logisch zijn bij een LP cell dacht ik.

Marsel

Citaat van: WimOude op do 24 mei 2012 - 19:00
Niet te snel zeggen dat t er geen een was, inclusief wat hagel en lichte neerslag. Ook wel wat intensieve neerslag trouwens, maar zeer kort.
Ja, buienradar spreekt boekdelen. Maar dat zou heel logisch zijn bij een LP cell dacht ik.

LP was hij misschien wel, duidelijk updraft dominant ook, maar supercell absoluut niet. Situatie was er totaal niet geschikt voor. Neemt niet weg dat het een hele mooie bui was.

WimOude

De globale situatie was niet geschikt nee. Maar kijk eens naar de radar. Door in/outflow van de bui zuidoostelijk van mij kunnen plaatselijk de condities wel geschikt geweest zijn als ik het goed heb begrepen.

WimOude

Nog wat bloemkolen en dergelijke van die dag:

Marsel

Citaat van: WimOude op do 24 mei 2012 - 19:53
De globale situatie was niet geschikt nee. Maar kijk eens naar de radar. Door in/outflow van de bui zuidoostelijk van mij kunnen plaatselijk de condities wel geschikt geweest zijn als ik het goed heb begrepen.

Wim, we moeten in NL eens ophouden met het zien van supercellen in elke bui die we tegenkomen. Je creëert op een oude outflow boundary met alleen een forse hoeveelheid CAPE niet meteen een supercell. Bedenk je goed dat een bui die bijvoorbeeld even zijn up- en downdraft gescheiden heeft en wellicht zelfs even wat roteert (dat gebeurt ook wel eens in shearless omgevingen!) niet meteen een supercell is.
Ik krijg regelmatig een beetje het idee dat er af en toe een wat te veel gedramatiseerd wordt. Natuurlijk willen we échte SC's zien, maar laten we wel wezen, ze zijn gewoonweg relatief zeldzaam in ons kikkerlandje.

WimOude

Dat ben ik voor een groot gedeelte wel met je eens. Ik denk inderdaad ook dat er weinig onweersbuien in nederland zijn die lang genoeg de eigenschappen van een supercell om ook werkelijk die kwalificatie te krijgen. Dat neemt niet weg dat mijn plaatjes toch wel apart zijn zo  :P

Powered by EzPortal