Rolwolk (?) op 15 mei 2012 tussen Woudrichem en Almkerk

Topic gezien door 4166 bezoekers
Gestart door Westkapellegek, di 15 mei 2012 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Westkapellegek

Hallo allemaal,

Afgelopen dagen en ook vandaag weer hier prachtige foto's voorbij zien komen. Vandaag had ik een gelukje: op de fiets had ik dit uitzicht:

Gemaakt op de weg tussen Almkerk en Woudrichem


Gemaakt aan de Maas/Waal/Merwede (waar Maas en Waal tezamen komt...)


Ook deze gemaakt tussen Almkerk en Woudrichem, netzoals de andere 2 met mn mobiel.


Via twitter (@weermanniek) heb ik al gevraagd of er sprake is/was van een rolwolk. Reinier van de Berg reageerde van wel, maar anderen hebben nog zo hun twijfels. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.


Omdat ik afgelopen weken druk geweest ben met school hierbij ook nog een plaatje van de zonsondergang van een week geleden ofzo. Ook dit was min of meer een gelukje. Ook deze is dus gemaakt met mn mobiel:



groeten,
Niek


Leon Eikenaar

Ik vindt het op een rolwolk lijken  8) maar dat had ik ook al via twitter gezegt :P ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Westkapellegek

haha, inderdaad.. Er is enig overlap tussen de gebruikers van dit forum en mijn volgers, maar dat is alleen maar leuk natuurlijk!

gr Niek

klapper


hj32

Het is een opgerolde wolk  ;)
Zat er heftig weer achter of niet?

Westkapellegek

Gelukkig heb ik niet IN de bui gezeten. Wel flinke dreunen te horen en af en toe een flits zichtbaar.

Oxize

Bij een rolwolk wordt de wolk door het front vooruit gerolt. Kan dat hier moeilijk zien. Een twijfel geval.

Laten we er gewoon vanuit gaan het een Rolwolk was.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

zorba

Ook ik heb mijn twijfels zoals gezegd op twitter :) Ik denk eerder aan een shelf/arcus. Lijkt me geen rolwolk.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Prachtige rolwolk, vraag me af wat het anders moet zijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Mooie platen trouwens, die laatste met de zon is schilderachtig mooi!

'Rolwolk' lijkt op foto 2 een 'shelf-randje' te hebben en lijkt verder niet los te staan van de basis/rest, zou op basis daarvan ook gaan twijfelen en denken aan een shelf cloud in wording, al is het lastig classificeren met deze foto's.

Jan van Ooijen

Ik zie de "planken" niet, daarmee kan je uit opmaken dat het een shelf is. Hier in Zaltbommel ook enigszins zichtbaar
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Ik denk een arcus op die eerste foto's!!  Prachtig allemaal in elk geval.

Michiel Wesselink

Ik dacht dat een shelf meerder lijnen moest hebben? maargoed idd hele mooie foto's!

Jan van Ooijen

Citaat van: Michiel Wesselink op di 15 mei 2012 - 23:44
Ik dacht dat een shelf meerder lijnen moest hebben? maargoed idd hele mooie foto's!

Klopt, de welbekende plankenwolk ook wel genoemd
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: Michiel Wesselink op di 15 mei 2012 - 23:44
Ik dacht dat een shelf meerder lijnen moest hebben? maargoed idd hele mooie foto's!

Ik dacht dat een shelf ook maar 1 lijn zou kunnen hebben... En een rolwolk is juist los van de basis en hier lijkt het vast aan elkaar. Overigens van voren moeilijk te zien. Een arcus lijkt dan wellicht meer logisch, maar op basis hiervan zou ik een rolwolk ook niet uitsluiten hoor. Een foto van zijaanzicht zou de boel wel erg verduidelijken denk ik.

Het gaat dan ook niet zozeer alleen om de uiterlijke kenmerken, dat is meer een hulpmiddel, maar natuurlijk meer om de omstandigheden waarbinnen een wolk(ensysteem) ontstaat. Daar valt hier niet veel over te zeggen. Arcus, shelf en rolwolk blijven moeilijke jongens om te classificeren als ze niet de typische uiterlijke kenmerken laten zien.

Als je er 'live' bij bent en de diepte, richting, grootte en evolutie ziet, wordt het iets makkelijker. Of minder moeilijk...

ome-Ed


Powered by EzPortal