Lichtende nachtwolken

Topic gezien door 7205 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 14 mei 2012 - 07:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Lichtende nachtwolken

Lichtende nachtwolken komen voor op ongeveer 80 kilometer hoogte, veel hoger dan gewone wolken, die hooguit zo'n 20 kilometer hoogte bereiken. Na zonsondergang weerkaatsen die hoge wolken nog een tijd zonlicht.



Lichtende nachtwolken ontstaan uit talrijke uiterst kleine deeltjes in de bovenste lagen van de atmosfeer, bijvoorbeeld stof afkomstig van meteorieten. Bovendien moet er waterdamp zijn en moet de temperatuur zeer laag zijn, tussen -90 en -145 graden Celsius. Op de deeltjes zet zich dan een laagje ijs af, net als rijp op het aardoppervlak. Door het ijs dat
de deeltjes omhult wordt zonlicht gespiegeld. Na zonsondergang weerkaatsen die hoge wolken nog een tijd zonlicht. Ze zijn ook in ons land soms zichtbaar in mei, juni of juli enige tijd na zonsondergang of voor zonsopkomst.

Wie de lichtende nachtwolken een tijd observeert zal zien dat de vormen relatief snel veranderen. Op de hoogte waar de wolken zich ophouden komen zeer sterke luchtstromingen voor. In horizontale richting stroomt de lucht met snelheden van gemiddeld 150 km/u en soms wel 500 tot 700 km/u. Daarmee samenhangend doen zich ook sterk dalende en stijgende luchtstromingen voor, waardoor de wolken een bijzonder turbulent aanzien krijgen. De karakteristieke golven en ribbels verdwijnen weer even snel als ze zijn gekomen.

Bron KNMI

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roan

Dit jaar toch maar eens goed gaan kijken voor NLCs, want ik vind het een prachtig fenomeen



Edit Jan: Even de realtime radar er neer gezet, deze update automatisch

arjanbruggink

En hier ff een link waar ik altijd op kijk of er evt. kansen zijn op NLC's. Het seizoen is weer begonnen, dus elke avond wordt er ff gekeken op de site en natuurlijk naar de hemel.

http://www.iap-kborn.de/OSWIN-Meso-Aktuell.456.0.html
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jelte

Citaat van: arjanbruggink op ma 14 mei 2012 - 11:32
En hier ff een link waar ik altijd op kijk of er evt. kansen zijn op NLC's. Het seizoen is weer begonnen, dus elke avond wordt er ff gekeken op de site en natuurlijk naar de hemel.

http://www.iap-kborn.de/OSWIN-Meso-Aktuell.456.0.html

Kun je uitleggen waar we op moeten letten bij die pagina? Nu is alles hartstikke blauw!

arjanbruggink

Het blauwe geeft dus aan dat er niets is waargenomen. Zodra er NLC wordt waargenomen zie je een band verschijnen, varieƫrend van blauw tot rood.... Dan heeft de laser/radar in het noorden van DLD (want daarvan is de link die ik deelde) ijsdeeltjes gedetecteerd. Het gebruik van deze radar is voor ons in NL goed als indicator voor evt. NLC.

Hieronder een plaatje om een indicatie te geven van wat je evt. zou kunnen waarnemen. 



Hoop dat de vraag van jou kant zo enigzins is beantwoord.....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jelte

Citaat van: arjanbruggink op ma 14 mei 2012 - 15:37

Hoop dat de vraag van jou kant zo enigzins is beantwoord.....

Ja! Perfect! Bedankt.  :D

Fanatic

ja dit wil ik ook nog wel een x vast vastleggen
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

arjanbruggink

Heb ze de afgelopen 2-3 jaar vast weten te leggen, en het blijft een mooi fenomeen.
En om maar met de deur in huis te vallen, de eerste zichtbaarheid op de radar is een feit.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

arjanbruggink

En wederom is er weer wat waargenomen op de radar. Wie weet wordt dit wel de eerste avond voor NLC. Maar dan moet de NW-lijke hemel wel helder blijven.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

Realtime radar even in posting nummer twee gezet, deze update automatisch
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Dat was ook een optie, maar ik weet niet of ze leechen wel zo fijn vinden.
Maar het ziet er nog steeds goed uit qua radarbeelden. Dichtheid neemt ook flink toe....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Fanatic

gister wezen kijken.. helaas zonder resultaat :(
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

arjanbruggink

Ik had hetzelfde resultaat. Heb het tot kwart over 12 vol gehouden, maar het werd me te fris en er was niks te zien.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Graphicnizor


Leon Eikenaar

Heb gisteren ook even gekeken maar helaas zonder resultaten  :(
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

squirrel41

Vanmorgen rond 00.40 vanaf mijn balkon lichtende nachtwolken proberen te fotograferen,
voor het eerst bewust waargenomen, zag het vroeger wel eens toen ik met de auto met het
uitgaan op de snelweg lichtende nachtwolken zag maar niet wist dat dit zo heette en wat
het weerfenomeen inhield.

arjanbruggink

Hier even een beste schop van dit topic, maar de eerste radarwaarnemingen zijn weer een feit van dit seizoen.
Nu de dagen verder gaan lengen en de zon in een steeds betere positie komt voor NLC wordt de kans steeds groter om ze waar te nemen. Maar dan moet het weer wel meezitten.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Michiel Wesselink

Bedankt voor tip Arjan! ik zal er op letten!

Graphicnizor

Ik volg dit al een paar jaar maar heb ze nog nooit erop gehad, Dit jaar zou ik t toch graag eens willen zien!

arjanbruggink

Citaat van: Graphicnizor op di 21 mei 2013 - 12:39
Ik volg dit al een paar jaar maar heb ze nog nooit erop gehad, Dit jaar zou ik t toch graag eens willen zien!
Geef je ogen de aankomende tijd (Juni/Juli) goed de kost op de noordelijke hemel ('s avonds NW-N en 's ochtends N-NO), dan zul je ze vanzelf zien. En anders hoor/zie/lees je het wel  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal