Tutorial ombouwen Canon EF Lens naar Macro Lens

Topic gezien door 8959 bezoekers
Gestart door Oxize, zo 29 apr 2012 - 16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oxize

Een aantal mensen vroegen mij hoe ik die Macro foto's had genomen van die waterdruppel met de aangepaste Canon EF Lens. Ten eerste moet je zorgen dat je een Canon EF 35-80mm of een 28-80mm lens ergens 2de hands bemachtigd. Er zijn 2-tal soorten lenzen. Lenzen met de focus ring aan de voorkant, en lenzen met een focusser binnenin de lens. Deze laatste lens met een interne focusser zijn niet geschikt voor deze aanpassing. Alleen lenzen met de focusring aan de voorkant van de lens.



Wat heb je nodig?

  • Een 2de hands Canon EF 35-80mm of 25-80mm Lens
  • Schroevendraaier en eventueel een Mesje


1.  Als je eenmaal je lens hebt zal ie er ongeveer zo uit zien. Al met al zal de hele aanpassing een paar minuten duren.

copyright © speedy

2. We gaan nu de voorkant van de lens loshalen. De schroeven kunnen bij dit soort lenzen op 2 manieren bevestigd zijn. Op de bovenkant onder de sticker of aan de zijkant van de lens. Bij onderstaande foto zitten de schroeven aan de onderkant van de sticker. Deze kan je makkelijk met een kleine schroevendraaier/mesjes opwippen.

copyright © speedy

3. Eenmaal de sticker verwijdert, zul je meestal 3 schroeven eronder vinden.

copyright © speedy

4. Schroef deze los en leg ze apart waar je ze niet kwijt kan raken, zijn nogal klein!

copyright © speedy

5. Til nu voorzichtig de focusser (voorste element) uit de lens.

copyright © speedy

6. Verwijdert het kleine lensje (zie vorige foto) dat in de focusserring zit. De focusserring plaatsen we terug zonder de het focuslensje.

copyright © speedy

7. Om stof tegen te gaan, koop je ergens een goedkope uv-filter. Deze beschermd je lens tegen stof en krassen.

copyright © speedy

Nu heb je een Canon Lens die is aangepast voor macrofotografie. Er zit wel een aantal nadelen aan deze aanpassing.

Voordelen

  • Goedkoop

  • Licht
Nadelen:


  • Geen Autofocus (hebben duurste macro lensen ook niet)

  • Focussen werkt door je camera naar voor en achter te bewegen.

  • Korte afstand tot object ( +- 5cm)

De voordeel is dat je geen 900 euro kostende macro lensen hoeft te kopen. Daarbij komt ook nog dat deze lenzen lekker licht zijn. Wie wil nu tijdens uit de hand schietende macro foto's nu uber zware lenzen hebben. Niemand waarschijnlijk. Hoe lichter hoe beter.

De nadelen van deze hack/aanpassing, is dat je geen autofocus hebt. De hele focus gedeelte werkt niet meer. Je kan objecten alleen scherp krijgen door je camera/lens naar voren en achter te bewegen en zodoende scherp te stellen. Nog een nadeel is dat je 5cm van het object af moet zitten. Het zoom gedeelte van de lens werkt nog wel.

Voor regendruppels en kleine bloemetjes is dat nog wel te doen, maar voor insecten wordt dit al een heel andere verhaal. Je zal veel geduld moeten hebben om insecten en andere beesten te fotograferen.

Als ik en andere het kunnen, dan kunnen jullie dat waarschijnlijk ook wel.

Nog een andere belangrijk probleem is "Belichting". Je moet ten alle tijde flitsers gebruiken in Macrofotografie, anders worden je foto's helemaal niks. Je krijgt anders namelijk last van bewegingsonscherpte. Het probleem met deze aanpassing is dat het licht van je standaard flitser niet zo kort voor de lens kan komen! Maar daar heeft een persoon die ik ken een simpel idee op gevonden, namelijk het flitskapje!


copyright © ruud1957


copyright © ruud1957

Dit flitskapje is gemaakt van karton, met aan de buiten kant zwarte tape en aan de binnenkant aluminiumfolie. Aan de voorkant van het flitskapje zit inpak foam/halfdoorzichtig plastic, waardoor het licht diffuse/soft wordt. Zonder een diffuser of soft licht, wordt het object niet goed belicht.



Op internet zijn diverse soorten manieren te vinden hoe je een flitskapje kan maken. Wees creatief of gebruik het sjabloon met de maten hierboven.


Instellingen die je moet gebruiken tijdens het fotograferen:

Zet je Lens op de MF stand
Zet je camera in de AV-stand of M-stand.
Flitser op aan stand
Zet je diagframa tussen F12-F16.
Bij M-stand een belichting van ongeveer 1/80 - 1/200 gebruiken. Bij AV-stand zoek de camera het zelf uit.
ISO op automatisch of naar eigen keuze. Hoe hoger de ISO, hoe meer licht op de achtergrond komt.

Mocht je vragen hebben neem gerust contact met me op. Ik heb een handleiding van de persoon waar ik deze aanpassing van heb geleerd gekregen. Deze kan op aanvraag verkregen worden via mail.

Deze persoon verkoopt trouwens ook kant en klare aangepast lenzen + flitskapjes. Voor 60 euro heb je een goed uitziende aangepast Canon EF Lens. Voor 10 euro krijg je er een flitskapje erbij.

Zonder flitskapje of een diffuser kan ik je verzekeren dat je geen goeie opnamen krijgt! Dus altijd doen!

Volgens mij zou deze techniek of Hack ook wel op andere merken werken. Zul je zelf moeten experimenteren! Je bent verantwoordelijk voor je eigen spul.

Veel succes!


Links/forums naar aangepaste Canon Lenzen

http://www.flickr.com/groups/3580macro/
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=190428


Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Lightning_Glenn

Macro lens heb ik, maar dit flitskapje lijkt me erg handig, die ga ik dus ook maken.

Bedankt voor je duidelijke uitleg en het willen delen met ons.  :)



Glenn

Oxize

Citaat van: Lightning_Glenn op di 01 mei 2012 - 18:52
Macro lens heb ik, maar dit flitskapje lijkt me erg handig, die ga ik dus ook maken.

Bedankt voor je duidelijke uitleg en het willen delen met ons.  :)



Glenn

Je hebt zodoende geen dure speedlights nodig.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Tyshane

Ik heb geen Canon maar ik ga dit topic wel even bookmarken, goed bedacht en een super tutorial! Thanx for sharing!

mariorentmeester

Citaat van: Tyshane op wo 09 mei 2012 - 10:31
Ik heb geen Canon maar ik ga dit topic wel even bookmarken, goed bedacht en een super tutorial! Thanx for sharing!
Ik denk dat dit met Nikon, Sony, Pentax, Sigma, Tamron etc. ook moet kunnen. Ik heb nog wel een oude Nikon 28-80 met UV-filter liggen, misschien dat ik die binnenkort eens ga demonteren.
Nabij Mddelburg
@MRFotografie

Erwin Kats

Ik heb in het begin een 18-55 gehad met een contra ring ( 55mm naar canon T draad ) waarmee macrofotografie ook gedaan kon worden.
Echter wat je hier laat zien is nog strakker !!, zeer tof en bedankt voor de uitleg, zo te zien kan je ook zelfs de interne flitser gebruiken van de camera, zeer grappig.

Heb al een tijdje nu een macro lens alleen doe laatste tijd weinig met macrofotografie.......

Bedankt voor je uitleg ! 8)
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Marcel

Ik heb zelf zo een flitskapje gemaakt voor mijn Nikon D90 icm een Tokina 100mm macro. Het werk naar mijn mening erg prettig :)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Oxize

Marcel zou je die flitskap blauwdruk eens willen posten op orignele groote als je deze via a4 afdrukt. Dan kunnen namelijk andere personen het ook gebruiken.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Marcel

Citaat van: Oxize op zo 27 mei 2012 - 14:19
Marcel zou je die flitskap blauwdruk eens willen posten op orignele groote als je deze via a4 afdrukt. Dan kunnen namelijk andere personen het ook gebruiken.

Voor iedere camera + lens zullen de maten van het kapje anders zijn, maar ik geef wel even wat :p

Hier een plaatjes hoe hij er uiteindelijk uitziet:

http://www.flickr.com/photos/64777025@N02/7285190794/#in/photostream

En hier een link naar een PDF file waarin het model 1:1 is getekend:
http://dl.dropbox.com/u/41715840/softbox%20Model%20%281%29.pdf

Let op dat het een A3 afdruk is ;)

Ik ben trouwens alweer bezig met een verbeterde versie  ;D


Als iemand vragen heeft, stel ze gerust
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Marcel

Vandaag de softbox voor mijn nieuwe flitser afgemaakt, de softbox heb ik aan de camera bevestigd d.m.v. een stuk elastiek i.c.m. een stuk klittenband, deze zit zo goed vast werkt erg gemakkelijk.
Als diffusiemateriaal heb ik 5 lagen stof gebruikt, dit werkt naar mijn mening een stuk prettiger dan een enkele laag.  :)



Hieronder nog even de link naar een (test)foto die ik deze avond gemaakt heb.
Je ziet dat er haast geen slagschaduw aanwezig is.
Dus wat mij betreft is de missie geslaagd  ;)


http://farm3.staticflickr.com/2846/9689467712_923da61a41_o.jpg
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

mrhanky

Dit is de set die ik gebruik
https://dl.dropboxusercontent.com/s/r50qqaya273fs7q/IMG_20130330_151547.JPG
De set bestaat uit mijn 5D mkI met 36mm kenko extention tube's en de sigma 150mm macro lens. De 270ex flitser zit op de statiefgondel met een RAM mount.

Hier een resultaat gemaakt met de set

Uit de hand F8 1/25s iso 1250 (iso is zo hoog omdat je door de kenko extention tubes anders niets ziet)

Powered by EzPortal