Onweerskansen 11 en 12 april

Topic gezien door 43739 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 apr 2012 - 11:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maarten otto

Lichte regen nu in Almere. Hopelijk trekt die trog straks hier overheen...
Met 250 km/h boven de kassen van het Westland en de Hollandsche Brug met windkracht 8.... Durven jul

densta

Begint hier nu aardig donker te worden.

Stephanie

Citaat van: densta op wo 11 apr 2012 - 18:06
Begint hier nu aardig donker te worden.
Waar is hier?
Als je je woonplaats in je profiel zet kunnen we dat allemaal zien ;)

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op wo 11 apr 2012 - 15:51
Het is inderdaag heerlijk om te zien, heer lijk convectief weertje. Heb vandaag helemaal niet de indruk gehad dat er een inversie aanwezig was, alles klom direct de hoogte in.
Kan helaas vandaag weinig meekrijgen van het weer aangezien er arbeid verricht moet worden.

Mja dat viel mij ook op inderdaad. Luchtsoort was niet of nauwelijks gecapped, zo'n beetje elke forse Cu wist vrij gemakkelijk tot Cb uit te groeien. Zie onderstaande 12Z temp van De Bilt.
Dit leverde ook de chaotische patronen met random ontwikkelende buien op.

Gerard1995

hoe zit het met de trog op dit moment... ligt die nou net aan de oostkust van Engeland?
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Ramon Oost

Estofex voor morgen (donderdag)

British Isles, northern France, Benelux, Germany

Within the deep polar air mass, diurnal heating will likely result in thunderstorms. The best synoptic forcing is expected across Germany at the cyclonically sheared flank of a mid-level jet streak. Weak vertical wind shear is expected and well-organized storms are not forecast. Marginally severe hail is not ruled out given the low wet-bulb zero.


densta

Citaat van: Stephanie op wo 11 apr 2012 - 18:15
Waar is hier?
Als je je woonplaats in je profiel zet kunnen we dat allemaal zien ;)
Sorry Stephanie maar dat zet ik hier niet neer.

Ramon Oost

Update Onweerskansen 12 april

Morgen ziet er qua SB cape en LI beter uit dan vandaag. De SB cape komt morgen in het midden en zuiden van het land rond de 500J/kg te liggen met een LI van -2. De ML cape is ongeveer vergelijkbaar met vandaag. Ook liggen de T500 net als vandaag rond de -31 a -32 graden. Zoals estofex ook al aangeeft kunnen we morgen wederom een paar regen en onweersbuien verwachten. Gezien morgen de SB cape en LI wat hoger liggen kunnen de buien ook wat intensiever worden.

SB cape GFS12



GekkeLeo

Het is een beetje rustig op het moment :(

Het leeft weer op

frankaloe

Citaat van: maarten otto op wo 11 apr 2012 - 16:19
Vooralsnog alleen een straat met een verdwaalde fietser gezien  ;)
de webcam is nu hoger gericht...richting zuiden,naar eindhoven toe
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=427
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Pascal Soomers

Ik geef morgen nog meer kans voor het oosten van het land. Ook daar is de onstabiliteit dan wat groter dan vandaag.
ESTOFEX laat dat ook mooi zien.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jeroen

Even modelkaartje erbij voor 12-04-2012 12UTC.
"What goes up, can fly"

Onno_D

Vandaag was er hier op een regenbui na niet veel aan de hand. Wel prachtige buienluchten gezien. :) Morgen hoop ik op de 2e klap van het jaar (na 5 januari). Morgen hier ook meer kans.

ikvdd

Ik heb welgeteld 1 donderklap gehoord vanmiddag! Wel wat hagel gehad in een forse bui.

Jan van Ooijen

Citaat van: ikvdd op do 12 apr 2012 - 00:06
Ik heb welgeteld 1 donderklap gehoord vanmiddag! Wel wat hagel gehad in een forse bui.

Dan heb je meer als mij gehoord ;)


Hier stukje Guidance
Buiigheid wordt redelijk goed weergegeven in de div. uitvoer. Harmonie is iets te actief, maar indicatief qua locatie en structuur goed bruikbaar. Overdag ook weer vooral geforceerd door dagelijkse gang en wat (kust)convergentie. In de loop van de middag trekt de convergentielijn oostwaarts, waarbij de wind even aantrekt en wat vlagerig wordt (zwakke kou-advectie). De hoogtestroming is vandaag zwakker dan woensdag, dus langzamere verplaatsing en wat meer invloed van de buien op het windpatroon. Onweer is opnieuw waarschijnlijk, maar niet grootschalig. Ook hagel is niet uitgesloten. Graupel-gebaseerde Harmonie Uitvoer geeft goede indicatie voor enkele ontladingen. Vanavond sterk afnemend buiig. Vrijdag een veel zwakker convectief signaal door zwakke subsidentie.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Wel weer een mooi aantal troggen ingetekend

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Nieuwe modelkaartje voor vandaag:

When a supercell arrives, you must be prepared.

zorba

Hier een kaartje van WetterOnline, met de kans op onweer vandaag:

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

André

Gisteren hebben we hier in West vlaanderen enkele ontladingen gekregen en ook plaatselijk veel regen .
Demeulemeester André

Weatherboy

Hetzelfde verhaaltje als gister dus. Hoe meer naar het noordwesten, hoe minder kans op onweer. De kust convergentie zou eventueel een rol kunnen gaan spelen voor de kust, maar die kans lijkt me niet zo groot. De buien worden voor dat de trog er is vooral door dagelijkse gang aangemaakt. Bij de trog dus eventueel kans op onweer voor de kust en het noordwesten. Overigens gister geheel tegen me verwachting in een buienstraat over Amstelveen en Amsterdam, een forse regenbui was dat. 1 km naar het westen, Schiphol, en er was niks gevallen en stralend zonnetje. Bizar. We houden het weer in de gaten voor vandaag! ::)

Powered by EzPortal