Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139006 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Geen lenteweer nee vandaag, wel mooie luchten en stevige wolken, fotogeniek so we say. Mooie plaat trouwens van Jannes Wiersema hierboven, doet idd een beetje winterachtig aan.

Citaat van: Sven op za 07 apr 2012 - 11:52
Of een slechte lente en slechte zomer, wil nu toch echt wel eens statistieken zien van mensen die ervan uitgaan dat wanneer de lente slecht is, de zomer goed is.

Ik ben daar ook wel heeel benieuwd naar! ;)

Johann

Citaat van: Marsel op za 07 apr 2012 - 11:58
Ha Johann. Goede vraag. Progtemps blijven uiteraard hersenspinsels van modellen en we moeten er altijd kritisch naar blijven kijkn.
Ik heb voor het gemak maar even de 00Z temps van De Bilt en noord Duitsland erbij gepakt.
Die van De Bilt is vlak achter het KF opgelaten. Duidelijk is in beide gevallen de destabilisatie in de onderste 3km van de atmosfeer te zien (KA achter het KF). De temp van De Bilt is op hoogte aanmerkelijk vochtiger door nabijheid van het KF. De temp uit noord Duitsland ligt verder in de polaire lucht en laat de uitdroging op hoogte, boven FL100, als gevolg van hogedruk invloed (trekrug Noordzee) duidelijk zien. Het moet zich dus in de onderste 10.000ft af gaan spelen, dat zien we nu ook gebeuren. Buien worden advectief het land in getransporteerd en zijn vanaf de grond ontstaan boven de noordzee maar konden ook boven land in stand blijven (op veel plaatsen 4-6 graden achter het KF).
Het beeld wat de noord Duitse temp schetst komt grofweg goed overeen met de progtemp voor NO NL van enkele uren later.

Hoi Marsel
Dank je voor deze aanvullende informatie. Interessant,  ben helemaal overtuigd nu !  :-)
Helaas gaan we (en ik) maar al te vaak uit van de globale kaarten en het beschikbare materiaal zonder verder dieper te analyseren. Blijkt maar weer eens hoe waardevol dit soort data in combinatie met de inschatting van de meteoroloog is om het geheel nog completer te maken.  So macht das Wetter Spass  ;)





Marsel

Citaat van: Johann op za 07 apr 2012 - 12:10
Hoi Marsel
Dank je voor deze aanvullende informatie. Interessant,  ben helemaal overtuigd nu !  :-)
Helaas gaan we (en ik) maar al te vaak uit van de globale kaarten en het beschikbare materiaal zonder verder dieper te analyseren. Blijkt maar weer eens hoe waardevol dit soort data in combinatie met de inschatting van de meteoroloog is om het geheel nog completer te maken.  So macht das Wetter Spass  ;)

Klopt Johann! Soms kunnen (prog-)soundings (wij noemen het vaak temps) een ontzettend waardevolle bron van informatie zijn. Zeker in geval van convectie, diep of ondiep, zijn het soms details die niet in algemene weerkaarten te vatten zijn.
Ach, als we zo af en toe eens wat van elkaar kunnen blijven leren (en dat is net zo goed van mijn kant het geval!) dan houden we het in ieder geval gezellig en leerzaam op dit forum :).

Dennis

Neerslagplukje onderweg

Dennis

Citaat van: Marsel op za 07 apr 2012 - 12:20
Klopt Johann! Soms kunnen (prog-)soundings (wij noemen het vaak temps) een ontzettend waardevolle bron van informatie zijn. Zeker in geval van convectie, diep of ondiep, zijn het soms details die niet in algemene weerkaarten te vatten zijn.
Ach, als we zo af en toe eens wat van elkaar kunnen blijven leren (en dat is net zo goed van mijn kant het geval!) dan houden we het in ieder geval gezellig en leerzaam op dit forum :).

yep;dit zijn wel de diepere kennisgebieden van het weer (zelf ben daar nog niet zo goed in) - maar is echt leerzaam (DANK JULLIE WEL)

MvG Dennis

aloa

Citaat van: Sven op za 07 apr 2012 - 11:52
Of een slechte lente en slechte zomer, wil nu toch echt wel eens statistieken zien van mensen die ervan uitgaan dat wanneer de lente slecht is, de zomer goed is.
Ik ga er niet van uit, maar hoop het alleen. Meer het idee van: na regen komt zonneschijn. Maar idd na een slechte lente kan ook een slechte zomer volgen.

Johann

Citaat van: Dennis op za 07 apr 2012 - 12:41
Neerslagplukje onderweg

Ter vergelijk mooie NOAA sat. foto van vanmorgen met de bewolking (trog) nog op de Noordzee



Bron; http://saturn.unibe.ch/rsbern/noaa/dw/realtime/index.html

Peter

onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

glenn

Hier in Vosselaar (de kempen) is het flink aan het afkoelen als ik op weerstation kijk .
Maximum temperatuur behaald vandaag 9°c om 14.35 is het al gezakt tot nog een goeie 7.5°c --daling van 1.5°c
Ook dauwpunt is terug naar beneden aan het gaan !
maximum dauwpunt vandaag 0°c
nu ligt hij terug op -1°c

Gerard1995

okeeee, hagel in kootwijkerbroek nu..... toch nog winters?! :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Dennis

Een aardig wind-veld op maandag

Marsel

Vanuit het noorden wordt de grenslaag inderdaad droger, zoals hierboven al netjes is opgemerkt. Hierdoor stijgt de basis van convectieve bewolking op dit moment terwijl tegelijkertijd de onstabiliteitsdiepte afneemt als gevolg van de eerder genoemde trekrug vanaf de Britse Eilanden. Dit resulteerde de laatste uren in een afname van de buiigheid tov vanmorgen.
EDIT: Sterker nog, op sommige plaatsen blijft er vanuit het noorden weinig van de Cu/Sc laag over op dit moment!

Hieronder staat eerst de  12Z temp van De Bilt met daaronder de progtemp volgens GFS. Opvallende gelijkenissen weer (@Johann ;) ). Het rode gedeelte van de lijn geeft de (on)diepte van de Cu aan.
Ter vergelijking helemaal onderaan, de 00Z temp van noord Duitsland (net over de NL grens) en de daar toen optredende (ondiepe) buitjes. Deze luchtsoort bevond zich boven Nederland gedurende de ochtend en leverde lokaal natte sneeuw en hagel op.

Onno_D

Citaat van: Dennis op za 07 apr 2012 - 15:09
Een aardig wind-veld op maandag
Blegh, ook dat nog. Ik moet maandag tennissen. Daar gaat niet veel van komen vrees ik :(

glenn

toch even melden dat de temperatuur hier ondertussen is geslonken naar een magere 6.5°c en een dauwpunt van -1.7°c !

Jan van Ooijen

Neerslagtekort nu 5mm, ik vraag me af of dit vanaf april is of vanaf januari

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Weersituatie en Neerslagkaarten; EC geeft op LT lente weer kansen

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Een flinke vorst vanochtend op 10 cm

aloa

Er gaat flink wat neerslag vallen maandag.


densta

Prachtige blauwe lucht op dit moment hier. En t zonnetje laat zich goed zien tot nu toe.

Powered by EzPortal