Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 138639 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis


Dennis

UKMO maandag: kletsnatte dag

Dennis

Koude Noordelijke stroming;

Dennis

Met de koude noordelijke stroming zit een nog een neerslaggebied aan te komen vanaf de Noordzee (ligt nu ten ZW van Noorwegen)

Jan van Ooijen

Op de lange termijn nog steeds geen spoor van aangenaam lenteweer te zien. EC niet en GFS ook niet  :'(
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Laat de lente maar lekker zo doorgaan... en dan een bloedhete zomer  8)

Sasha

Jammer dat het voorlopig nog niet meer zo fijn lentachtig weer wordt :(
Vergeet niet te leven!

Jan van Ooijen

Hier even de nieuwe pluimen van het Europees weermodel, eerste kaart is temperatuur en de tweede neerslag



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Koude "bovenluchten" (T500 hPa -26 tot -28 °C) met in het noorden enkele natte sneeuwbuien en een temperatuur die lokaal tot 1 a 2 graden zakte !

Mooie buienluchten Groningen vanmorgen


Bron: Jannes Wiersema (Rodeschool)

Dennis

Splits-stroming : Ik zie op sat dat er ongv ter hoogte van grensgebied Noord NL-DLD de stromingen splitsen : weet iemand waar dit door komt?

Johann

Citaat van: Dennis op za 07 apr 2012 - 10:54
Splits-stroming : Ik zie op sat dat er ongv ter hoogte van grensgebied Noord NL-DLD de stromingen splitsen : weet iemand waar dit door komt?

Hé Dennis, heb je een link of plaatje van hetgeen je bedoelt ?

Dennis

Citaat van: Johann op za 07 apr 2012 - 11:01
Hé Dennis, heb je een link of plaatje van hetgeen je bedoelt ?

Yep komt ie (was ik ook al van plan); ook duidelijk hier te zien:http://www.sat24.com/

Marsel

Citaat van: Johann op za 07 apr 2012 - 10:43
Koude "bovenluchten" (T500 hPa -26 tot -28 °C) met in het noorden enkele natte sneeuwbuien en een temperatuur die lokaal tot

Mooie plaat zeg! Doet wat winters aan.
Dit was ook het hoogst haalbare (vwb 'winters weer') voor dit weekend. Overigens maakt die T500 niet heel veel meer uit (deze loopt zelfs wat op de komende uren) onstabiliteit reikt tot net aan 700hPa ;). Koudste lucht houdt zich in de onderste 10.000ft op, zie bijvoorbeeld ook 850Hpa temps.

Dennis

Bewolkings of neerslag-pluk?

Marsel

Citaat van: Dennis op za 07 apr 2012 - 10:54
Splits-stroming : Ik zie op sat dat er ongv ter hoogte van grensgebied Noord NL-DLD de stromingen splitsen : weet iemand waar dit door komt?

Opbouwende rug in de onderste delen van atmosfeer (grofweg <FL100) boven de Noordzee zorgt voor een wat geruimde stroming boven NL en delen van de Noordzee tov het cyclonaal gekromde regime boven Duitsland. Je ziet het geheel mooi terug in de laatste waarnemingen.

Johann

Citaat van: Dennis op za 07 apr 2012 - 11:10
Yep komt ie (was ik ook al van plan); ook duidelijk hier te zien:http://www.sat24.com/

Deze "splitsing" wordt veroorzaakt door de (boven)stroming uitgaande van het laag boven Polen en daardoor het instromen van markant drogere en ook koudere lucht vanuit het noord tot noordoosten (minder vocht / bewolking). De drogere lucht is  vooral ook mooi op  te maken adhv sterk dalende Theta-E's en dauwpunten.

ps en idd de opbouwende rug in de onderste delen van atmosfeer (thx Marsel)  ;)



Dennis

Mannen zeer duidelijk en TOP uitleg - ik kon idd zien dat er een N-NO stroming in die hoek ging opkomen (een leuk weer-detail)

Johann

Citaat van: Marsel op za 07 apr 2012 - 11:16
Mooie plaat zeg! Doet wat winters aan.
Dit was ook het hoogst haalbare (vwb 'winters weer') voor dit weekend. Overigens maakt die T500 niet heel veel meer uit (deze loopt zelfs wat op de komende uren) onstabiliteit reikt tot net aan 700hPa ;). Koudste lucht houdt zich in de onderste 10.000ft op, zie bijvoorbeeld ook 850Hpa temps.

Hmmm...loopt deze sounding parallel en is ie representatief met die van de actuele waarneming boven het noorden des Landes  ?
In hoeverre klopt deze dus met de actuele situatie vraag ik me af. Mi worden de buien wel degelijk getriggerd door de aanwezige koude(re) bovenluchten ?!



Sven

Citaat van: aloa op za 07 apr 2012 - 10:15
Laat de lente maar lekker zo doorgaan... en dan een bloedhete zomer  8)

Of een slechte lente en slechte zomer, wil nu toch echt wel eens statistieken zien van mensen die ervan uitgaan dat wanneer de lente slecht is, de zomer goed is.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Johann op za 07 apr 2012 - 11:38
Hmmm...loopt deze sounding parallel en is ie representatief met die van de actuele waarneming boven het noorden des Landes  ?
In hoeverre klopt deze dus met de actuele situatie vraag ik me af. Mi worden de buien wel degelijk getriggerd door de aanwezige koude(re) bovenluchten ?!

Ha Johann. Goede vraag. Progtemps blijven uiteraard hersenspinsels van modellen en we moeten er altijd kritisch naar blijven kijkn.
Ik heb voor het gemak maar even de 00Z temps van De Bilt en noord Duitsland erbij gepakt.
Die van De Bilt is vlak achter het KF opgelaten. Duidelijk is in beide gevallen de destabilisatie in de onderste 3km van de atmosfeer te zien (KA achter het KF). De temp van De Bilt is op hoogte aanmerkelijk vochtiger door nabijheid van het KF. De temp uit noord Duitsland ligt verder in de polaire lucht en laat de uitdroging op hoogte als gevolg van hogedruk invloed (trekrug Noordzee) duidelijk zien. Het moet zich dus in de onderste 10.000ft af gaan spelen, dat zien we nu ook gebeuren. Buien worden advectief het land in getransporteerd en zijn vanaf de grond ontstaan boven de noordzee maar konden ook boven land in stand blijven (op veel plaatsen 4-6 graden achter het KF). Uiteraard heeft de koude bovenlucht hier invloed op gehad!
Het beeld wat de noord Duitse temp schetst komt grofweg goed overeen met de progtemp voor NO NL van enkele uren later.


Powered by EzPortal