Onweerskansen 2024 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 2351 bezoekers
Gestart door flyineddy, vr 29 mrt 2024 - 04:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt wederom drama, net als vorig jaar)
2 (10%)
10-15 dagen (Zeer weinig)
5 (25%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
4 (20%)
25-30 dagen (Normaal)
2 (10%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
3 (15%)
35-40 dagen (Veel)
4 (20%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45+ dagen (Extreem veel)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 20

flyineddy

Het wordt tijd voor een Onweerskansen 2024 topic.  ;D  ;)

Afgelopen middag was er al een verdwaald onweersbuitje tussen Zwolle en Hoogeveen. Daarmee verklaar ik nu "officieel" het onweersseizoen 2024 voor geopend!  ;D

Zaterdagmiddag/avond
Zaterdag in de loop van de dag is er misschien weer een kans op onweer. Er is nog een hoop onduidelijk, omdat de details dit keer erg nauw komen. Maar mocht alles optimaal vallen, dan kunnen het forse buien zijn. Als het lukt voor de buien om vanaf de grond te staan dan is er redelijk wat CAPE beschikbaar. Daarnaast is rond het koufront welke de buien mogelijk maakt is behoorlijk veel verticale windschering aanwezig. Als dit (en dat is nog zeer de vraag) goed met elkaar overlapt dan kan dat forse onweersbuien opleveren.

Hier de relevante stukjes uit de KNMI Guidance:
CiteerAandacht gaat uit naar het laagje bij de frontale golf van zaterdag. De kern loopt over het westen of het midden van het land noordwaarts. Hoe verder westelijk, hoe meer ons land in de warme lucht terechtkomt. Bij of vlak voor het koufront van de frontale golf uit komen alle modellen met een buiensignaal in een gebied waarin vrij grote verticale windschering en lage tot matige CAPE-waarden elkaar overlappen. Hoe zich dit vertaalt naar evt. wat forsere regen- en onweersbuien is nu nog onzeker. Het is onduidelijk of het lukt om de convectie vanaf de grond te krijgen, in de Harmonies gaat het vooralsnog om buien vanaf enige hoogte met nauwelijks of geen onweerssignaal boven land. EC is wat enthousiaster met het onweerssignaal, maar is ook nog springerig. Sowieso wordt de wind wel vlagerig aan de zuidflank van het laagje zaterdag, maar zware windstoten worden niet berekend boven ons land.

Neerslag:
Bij de frontale golven wat regen of motregen. Dieper in de polaire lucht enkele geïsoleerde buien. Zaterdag overdag kunnen in de warme lucht enkele regen- of onweersbuien ontstaan, vooral vlak voor het koufront van de frontale golf, waar alle modellen met een buiensignaal komen. Dit is ook waar vrij grote verticale windschering (30-40 kn) en lage tot matige CAPE-waarden (500-1000 J/kg) elkaar mogelijk overlappen. Verder naar het oosten lijkt het meer evt. en zeer geïsoleerd om convectie vanaf middelbaar niveau te gaan.

2 Weerkaarten voor zaterdagnacht en -middag. Hierop is het warmtefront te zien die in de nacht naar zaterdag vanuit het zuidoosten zich over het land uitbreid (door een golf in het front). Deze zal zich zaterdagmiddag weer als koufront (noord)oostwaarts gaan bewegen.
Zaterdagnacht, het front nog ten zuidoosten van ons:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zaterdagmiddag, het front ligt over ons land om daarna noordoostwaarts te gaan.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Mooie opening eddy, ik ben zo vrij geweest om jou post te gebruiken als startpost van seizoen 2024 :)

flyineddy

Bedankt @TMCThomas8)

Ik had gehoopt nu met een update te kunnen komen voor het onweerskansje van morgen, maar de situatie is nog nagenoeg hetzelfde als in mijn vorige bericht. Het is nog steeds heel erg de vraag of er wel buien vanaf de grond kunnen ontstaan. De modellen geven ook niet echt een duidelijk beeld en de KNMI Guidance is ook nog nagenoeg ongewijzigd.  ???

Zoals ik het nu inschat acht ik de kans op onweer op enigszins uitgebreide schaal heel klein. Lokaal een onweersbui is echter niet uit te sluiten. Focus ligt daarbij wel op het oosten van het land, die het diepste in de warme sector komt.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Toch nog wel iets leuks toe te voegen.
Ik heb nu (eindelijk) gevonden waar ik op de website van Kachelmannwetter de prognose soundings van ECMWF (en GFS en ICON) kan zien.

Selecteer het ballonnetje en klik vervolgens op een willekeurige plek op de kaart waar je de sounding van wil zien.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Op bovenstaande kaart (ECMWF morgen 14:00 uur) heb ik op centraal Drenthe geklikt. Daar kwam de volgende sounding uit:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Dit is ook gelijk de mooiste (meest gunstig voor onweer) sounding die ik heb gezien. Een voor deze setting relatief forse 850 J/kg SB-CAPE, 48kn 0-6km schering en een 0-3 SRH van 174 m2/s2. Daarnaast ook al een hodograph (rechts bovenin) met een mooie kromming erin. (Een sterk gebogen (kloksgewijs) hodograph is vaak een kenmerk van supercells. Deze hodograph begint al een klein beetje die kant op te neigen in het onderste gedeelte, alleen zet deze vanaf 2km niet echt door.)

Hecht hier voor morgen niet teveel waarde aan. Het is slechts één van de meer gunstige scenario's en bovendien van EC, wat toch meer een grootschalig model is. Harmonie bijvoorbeeld komt wel met een paar onweersbuitjes morgen, maar pas later op de middag. Maar het is wel leuk om dit soort soundings te kunnen bekijken voor een onweerssituatie. Het geeft toch wat extra inzicht over de hele luchtlaag.

EDIT:
Zondagmiddag is wellicht ook iets om in de gaten te houden. Guidance zegt er nog niks over, maar Harmonie laat dit al zien:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Langs de oostgrens mogelijk een klap onweer momenteel, verderop in Duitsland hebben ze meer geluk met toch wel een paar aardige onweersbuien.

Extremissimorum

Enorme knaller hier net. Bijzonder sfeertje. Zo goed als windstil, droog, maar dus wel broeierig genoeg om het te laten rommelen.

flyineddy

Vanavond, na eerst een heerlijk middagje steppen op de VAM-berg, even een stukje Duitsland in gereden en wat bliksemfoto's gemaakt nabij Ibbenbüren. Zat ook nog een leuk shelfje op de bui daar.  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Citaat van: flyineddy op ma 01 apr 2024 - 02:15Vanavond, na eerst een heerlijk middagje steppen op de VAM-berg, even een stukje Duitsland in gereden en wat bliksemfoto's gemaakt nabij Ibbenbüren. Zat ook nog een leuk shelfje op de bui daar.  ;D

Eddy.

Haha. Grappig want ik heb ook nog een beste onweersbuitje lopen bekijken toen ik gisteravond nog een wandeling aan het maken was. Deze was ongeveer ter hoogte van Düsseldorf denk ik. Ik zag hem in de verte en er was best was activiteit in die bui.

Mooi dat het seizoen weer begonnen is! hopelijk dit jaar een goed jaar.

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op ma 01 apr 2024 - 02:15Vanavond, na eerst een heerlijk middagje steppen op de VAM-berg, even een stukje Duitsland in gereden en wat bliksemfoto's gemaakt nabij Ibbenbüren. Zat ook nog een leuk shelfje op de bui daar.  ;D

Eddy.
Erg mooie foto's!

flyineddy

Morgenmiddag weer een kansje op onweer in met name de zuidoostelijke helft van het land.

Stukje uit de Guidance:
CiteerModelbeoordeling:
Synoptisch gezien verschilt de modeluitvoer niet veel. We zien de gebruikelijke verschillen in de representatie van de grenslaagbewolking bij de diverse frontale systemen. De Harmonie-versies bieden allen een goede leidraad. Aandachtspunt is de mogelijk stevige convectie morgen. Met name in de zuidoostelijke helft in grofweg de eerste helft van de middag een overlap van onstabiliteit, forse windschering (mits de optilling vanaf de grond plaatsvindt) en voldoende forcering (hoogtetrog+linkeruitgang jet+koufront). Dit zou enkele buien kunnen geven met onweer en mogelijk (zware) windstoten. Dit laten met name HAP1 en HA40 zien. HA43 houdt het iets rustiger.

Neerslag:
Grootschalige en convectieve neerslagspatronen komen grotendeels overeen in de modeluitvoer. Vanmiddag enige convectie op passage koufront. Donderdag eind van de ochtend en in de middag mogelijk steviger convectie. Dan overlap van 500-1000 J/Kg MuCape en ca. 30 kn effectieve windschering (vanaf de grond) kan enkele goed georganiseerde multicellen opleveren.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Citaat van: flyineddy op wo 03 apr 2024 - 12:55Morgenmiddag weer een kansje op onweer in met name de zuidoostelijke helft van het land.

Stukje uit de Guidance:
Eddy.

Laat maar komen Eddy! Dan kan je weer op de step ;)

flyineddy

Citaat van: dennis089 op wo 03 apr 2024 - 12:58Laat maar komen Eddy! Dan kan je weer op de step ;)
XD XD
Dat bewaar ik dan wel even tot zaterdag, als het weer lekker weer is.  8)
Met onweer zit ik liever in de auto met de camera bij de hand.  :D
Al zal ik morgen gewoon moeten werken.  :-X

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Ik heb nu niet de mogelijkheid om er uitgebreid op in te gaan, maar maandagmiddag en avond is mogelijk een serieus aandachtspunt voor onweer. Timing en locatie zijn nog onduidelijk, maar verschillende modellen komen met supercells boven noord(west) Duitsland en wellicht ook in het oosten en zuidoost van Nederland.

Het wordt al kort even genoemd in de KNMI Guidance;
CiteerMaandagmiddag neemt de kans op een onweersbui toe nabij het warmtefront. Situatie is nog onzeker, maar in de vochtige lucht (Td 14-15) moet dan bij voldoende instraling en opwarming convectie vanaf de grond mogelijk zijn. Als dat het geval is wordt de windschering een aandachtspunt. Die is fors, ca. 40 kn 0-6 km.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Even een update over de mogelijke onweerskans voor vanavond, benoemd in mijn vorige post.
Voorlopig schat ik de kans op onweer in als klein. De modellen zijn, zeker voor Nederland, een stuk terughoudender geworden. Waarschijnlijk lukt het niet om de cap te doorbreken (convectietemperatuur niet bereikt).
Maar helemaal uitgesloten is het nog niet. Zeker in het zuiden/zuidwesten van het land kunnen er een paar onweersbuien vanuit België binnendrijven. Feit is wel dat als er een bui ontstaat én als deze vanaf de grond wordt gevoed, dat er dan behoorlijk veel windschering aanwezig is. In dat geval (en alléén in dat geval) is een supercell niet uit te sluiten. Maar nogmaals, ik acht de kans klein.

Ondertussen is ESTOFEX vanmiddag wel lekker bezig geweest met Mesoscale Discussions (MD) schrijven. 8)
Maar liefst 3 stuks: Centraal Frankrijk. Noordwest Frankrijk, west België en zuid tot midden Nederland. En noord Duitsland.

Hier de MD die ook betrekking heeft op Nederland:


CiteerMesoscale Discussion
Valid: Mon 08 Apr 2024 15:00 to Mon 08 Apr 2024 18:00 UTC
Issued: Mon 08 Apr 2024 13:57
Forecaster: TUSCHY

A MD was issued for parts of NE France into Belgium/the Netherlands. Validity does not match thunderstorm activity, which continues beyond our MD time stamp. This MD also highlights an upgrade to a level 2 for far NE France into W/CNTRL Belgium .

As mentioned in the previous MD for CNTRL France, the lead wave cleared NE France to the NE with anticyclonic flow building in from the S. Hence the main uncertainty regarding background flow remains the source of forcing although this flow regime features ongoing weak upper divergence beneath a transient coupled jet configuration. Same for the Q vector fields, which show ongoing weak signals despite absent PV anomalies or stronger waves. Increasing thev resoluton of the height fields however indicates traversing weak waves although their influence on CI remains diffuse at best.
Weak WLA/frontogenesis next to the N-ward lifting warm front remain the main LL forcing for CI within the open warm sector, which remains weakly capped. Confidence in warm sector CI is very low right now.

The main focus for CI will be the eastbound moving cold front with good prefrontal diabatic heating. Dewpoints in the low to mid tens beneath a weak EML yield 400-1000 J/kg MUCAPE.

Kinematics along/ahead of this cold front stay impressive with elongated hodographs, offering 20/30 m/s 3/6 km shear. In addition, low LCLs in the sub-600 m range support intense SR flow in the lowest .5 to 1 km with lots of streamwiseness especially for deviating storms. Any surface based supercell will pose a tornado risk and a strong event is possible. Currently the highest tornado risk is forecast between E Basse-Normandie into W-Belgium until the evening hours, before decoupling from the BL begins. This area could see traversing maturing supercells in a very favorable environment and a level 2 upgrade becomes necessary.

Potential cloud debris from the activity further S could cause a regional downtrend in activity over E-Belgium but the more likely scenario is a growing supercell risk from the activity to the S, which builds into Belgium and later on into the Netherlands during the night. This activity should be more elevated with large hail and strong to isolated severe wind gusts the main risk (as some models support near surface based activity well into the night).

Hier de andere 2 MD's (klik op afbeelding):
Centraal Frankrijk:


Noord Duitsland:


Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Bedankt voor de update Eddy!

Momenteel toch wel een flinke buienlijn met hoge bliksemfrequentie boven Frankrijk. Het geheel is goed aan het clusteren en trekt richting België en later Nederland. Het is natuurlijk nog maar de vraag wat er uiteindelijk over gaat blijven. De kans op zware randverschijnselen zoals windhozen, grote hagel en zware windstoten zullen in de loop van de avond wel gaan afnemen, als de voeding vanaf de grond gaat verdwijnen.

Toch wel een zomers aandoen als je zo naar de bliksemontladingen kijkt  ;D

Joep

Citaat van: Armand op ma 08 apr 2024 - 19:04Bedankt voor de update Eddy!

Momenteel toch wel een flinke buienlijn met hoge bliksemfrequentie boven Frankrijk. Het geheel is goed aan het clusteren en trekt richting België en later Nederland. Het is natuurlijk nog maar de vraag wat er uiteindelijk over gaat blijven. De kans op zware randverschijnselen zoals windhozen, grote hagel en zware windstoten zullen in de loop van de avond wel gaan afnemen, als de voeding vanaf de grond gaat verdwijnen.

Toch wel een zomers aandoen als je zo naar de bliksemontladingen kijkt  ;D


flyineddy

Inmiddels code geel voor onweer in Zeeland, Zuid Holland en Noord Brabant.
Komt een beste buienlijn aan.  8)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Buienlijntje trekt toch nog aardig door.
Gaat beter dan ik eerder vandaag had verwacht.
Nu ook code geel voor Noord Holland en Utrecht (EDIT 0:45) en Flevoland.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Ondertussen had Harmonie 18z vanavond helemaal niks op de plek waar op dat tijdstip juist de heftigste onweersbuien waren (Zeeland en west Noord-Brabant).  ;D
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

olivetomato

Ik werd er vannacht rond één uur wakker van (Almere). Veel bliksem en mooie diepe donders. Ben even buiten gaan staan en er leek iets van een rolwolk?? (ben niet zo goed in die termen :D ) over te trekken. Anyway. Kort maar behoorlijk krachtig
Shine on you crazy Diamond

Powered by EzPortal