de duur van de donder

Topic gezien door 1196 bezoekers
Gestart door blabla, wo 14 jul 2021 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blabla

Iedereen weet wel dat je de afstand van onweer kan berekenen met het verschil in tijd tussen flits en donder. Laatst hadden wij hier onweer, waarbij er slechts zo'n twee seconden zat tussen flits en donder, maar vervolgens de donder maar liefst ruim 20 seconden lang te horen was. Daardoor ging ik me afvragen: hoe kan het dat je een donder langer dan 20 seconden onafgebroken kan horen? Heeft dat met weerkaatsing van geluid te maken? En waarom is de ene donder een korte felle knal, en de andere lang hoorbaar?

flyineddy

Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij heeft de lengte van de bliksem er ook mee te maken. De donder ontstaat namelijk niet alleen op het punt van inslaan of het dichtstbijzijnde punt, maar over de hele lengte. Stel, de bliksem slaat 100 meter bij jou vandaan in op de grond, maar hij is 7km verderop in een wolk ontstaan, voordat het geluid van het begin van de bliksem bij jou is, ben je al gauw 20 seconden verder.

Dit is gewoon een idee, ik heb hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor.  ;)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

blabla

Dat klinkt wel logisch in ieder geval. Thnx!

GeneralDuke

Inderdaad. De donder ontstaat als de lucht uitzet door de hitte van de bliksem. Dit veroorzaakt een schokgolf die we als donder ervaren. Deze ontstaat zoals Eddy zegt niet op 1 punt maar over de gehele lengte van de bliksem. Het is misschien een beetje te vergelijken met het verschil tussen een steen en een tak in het water gooien. Van een steen ontstaat 1 mooie cirkel, en op een bepaald punt komt die cirkel 1x langs (i.e. dit geeft 1 donderslag). De tak veroorzaakt deze cirkels over zijn hele lengte, dus op een bepaald punt komen deze cirkels op verschillende tijdstippen aan, dus blijft het even rommelen.

Er is denk ik ook nog een effect van echo, maar ik denk dat dat effect minder sterk is.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

blabla

Bedankt voor je toelichting, weer een stukje wijzer. 😀

Powered by EzPortal