Lente discussietopic 2021

Topic gezien door 41452 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 01 mrt 2021 - 16:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Ik durf het bijna niet te zeggen... maar de kans op een witte Paas, of in ieser geval een winterser beeld dan tijdens de Kerst, is best wel aanwezig. Best wel grote kansjes.

flyineddy

Citaat van: Extremissimorum op ma 29 mrt 2021 - 22:16Ik durf het bijna niet te zeggen... maar de kans op een witte Paas, of in ieser geval een winterser beeld dan tijdens de Kerst, is best wel aanwezig. Best wel grote kansjes.

Dat zou toch wat zijn, een sneeuwpaashaas maken. ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

vossejongk

Vandaag was echt  8)  8)  8)  8)

Der RoX

Citaat van: Extremissimorum op ma 29 mrt 2021 - 22:16Ik durf het bijna niet te zeggen... maar de kans op een witte Paas, of in ieser geval een winterser beeld dan tijdens de Kerst, is best wel aanwezig. Best wel grote kansjes.

Laat maar komen 👌
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

GFS komt inderdaad al een aantal runs met serieuze (natte) sneeuwval.







Maar echt blijven liggen doet het in dit geval ook niet lang.

Maargoed gfs staat hier nog steeds alleen voor. EC is wel ietsjes verschoven naar gfs maar zo'n kou uitbraak als gfs dat doet zien we (nog) niet.

vlerk

Wat is er mis met de temperatuurmetingen op diverse stations?

TMCThomas

Is weer genieten!  8)




TMCThomas

EC weer iets meer verschoven naar GFS. GFS komt nog steeds met sneeuw, kan volgens de laatste run zelfs een dekje ontstaan in het binnenland. het zou toch niet...





Bij de bovenluchttemperaturen die gfs berekend is het zeker niet onmogelijk

Armand

Citaat van: TMCThomas op di 30 mrt 2021 - 20:46EC weer iets meer verschoven naar GFS. GFS komt nog steeds met sneeuw, kan volgens de laatste run zelfs een dekje ontstaan in het binnenland. het zou toch niet...

Bij de bovenluchttemperaturen die gfs berekend is het zeker niet onmogelijk


Echt bizar ja, zeker na een bijna zomerse dag vandaag. Wat was het weer genieten van de zon en warmte.

Overigens denk ik wel dat GFS de winterse neerslag wat overschat. Er is inderdaad zeker wat winterse neerslag mogelijk bij de bijbehorende bovenlucht van GFS, maar het signaal voor winterse neerslag is wel erg groot. Kan ook zijn dat GFS misschien korrelhagel berekend als (natte) sneeuw. We gaan het komende runs volgen. Eerst nog 1 vollop bijna(?) zomerse dag voor de boeg morgen en nog een aardig weertype op de donderdag. Geniet ervan!

TMCThomas

Het lijkt er op dat gfs een keer bij het rechte eind zat (mogelijk door de nieuwe upgrades aan de oper van gfs) EC is nu vrijwel volledig verschoven naar gfs.


Armand

Nog voor het middaguur bereiken we op meerdere plekken al de 20-graden grens. Ben benieuwd of we de 25 graden al gaan halen vandaag. Wellicht wordt deze zomerse grens in de binnensteden wel gehaald op sommige plekken, echter liggen de officiĆ«le KNMI weerstations meestal op een meer open gebied. Al met al zeer aangenaam weer vandaag, genoeg redenen voor een middagje vrij ;D 

Citaat van: TMCThomas op wo 31 mrt 2021 - 11:32Het lijkt er op dat gfs een keer bij het rechte eind zat (mogelijk door de nieuwe upgrades aan de oper van gfs) EC is nu vrijwel volledig verschoven naar gfs.


Dat viel me inderdaad ook al op. EC komt nu ook met een forse glijbaan van koude lucht:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Een perfecte motor voor guur weer met geregeld buien waar van alles op kan zitten. Onweer, windstoten, regen maar ook winterse neerslag. De kansen op (natte) sneeuw in de EC run van vanmorgen zijn gestegen naar 50-60% begin volgende week (voor zuidoost):

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

zwoof

Citaat van: Armand op wo 31 mrt 2021 - 11:41Nog voor het middaguur bereiken we op meerdere plekken al de 20-graden grens. Ben benieuwd of we de 25 graden al gaan halen vandaag.


Dat zou mooi zijn. De eerste warme dagen staan in elk geval al genoteerd in mijn nieuwe zomergrafiek  :)


TMCThomas

De warmste landelijke 31 maart ooit is het zojuist geworden met 22,1 graden in de bilt.

Extremissimorum

Is er ook in hetzelfde jaar een zomerse dag gemeten tussen twee sneeuwdagen binnen 3 maanden?
Grappig trouwens dat veel mensen het als een 1-aprilgrap zien. "Dat kan niet anders!" zeggen ze dan.
Tja,  ;D

vlerk

En de eerste zomerse dag is behaald in Eindhoven, 25,1!

zwoof

Citaat van: TMCThomas op wo 31 mrt 2021 - 13:39De warmste landelijke 31 maart ooit is het zojuist geworden met 22,1 graden in de bilt.

Ter aanvulling:  Daarmee is in De Bilt het oude dagrecord voor 31 maart uit 2017 verbroken. Dit jaar kent nu al 5 warmste dagen. De laatste koudste dag (laagste maximum temperatuur) is 541 dagen geleden.





Bron: Datagraver.com

Armand

Citaat van: zwoof op wo 31 mrt 2021 - 13:07Dat zou mooi zijn. De eerste warme dagen staan in elk geval al genoteerd in mijn nieuwe zomergrafiek  :)


Mooie toevoeging! Je kunt inderdaad ook al de eerste zomerse dag toevoegen ;) Toch wel bizar zeg.

Extremissimorum

26 graden in Arcen! Nog nooit zo'n hoge temperatuur in maart gemeten in Nederland. En dan volgende week weer sneeuw. Ha. Haha. Ha. Hillarisch.

Der RoX

Citaat van: Extremissimorum op wo 31 mrt 2021 - 16:5326 graden in Arcen! Nog nooit zo'n hoge temperatuur in maart gemeten in Nederland. En dan volgende week weer sneeuw. Ha. Haha. Ha. Hillarisch.

Is de Russische Mier
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Morgen is er weer sprake van van een flinke spreiding in de temperatuur. De wadden moeten het met max 7 graden doen terwijl het zuiden nog boven de 20 uitkomt.



De temperatuurkaart van vandaag zou in zomer ook niet misstaan.



Wat betreft gfs zien we volgende week gewoon weer een sneeuwdek van 10+ cm. Wat overdreven lijkt me ::)




Powered by EzPortal