Winter Discussietopic 2020/2021 deel 2

Topic gezien door 103059 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 05 feb 2021 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

grizzrh

Laten we hopen op een volledig wit Nederland. Mooie satelliet beelden gaan dat worden!!  :o
Doenrade, Limburg

Joep

De nieuwste run van GFS geeft in het zuiden
ook ijsregen en ijzel ca. 8 uur lang.
Alsdat uitkomt wordt het chaos daar.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Ook ICON laat dit zien alleen minder uren

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.


Meeste sneeuw strook over midden Nederland

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Sneeuwdikte ICON met meer noordelijk ook sneeuw

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

ARPEGE


Lothiriel

Nou toch nog tikkeltje hoop dat het meer EC dan GFS gaat zijn, bij EC krijgt België nog beetje sneeuw mee in de nacht van zondag op maandag en eventueel nog beetje op maandag.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

maxzz

Het duurt nog even en er kan nog genoeg veranderen, zeker als het om sneeuw gaat, maar bij ons zou zo maar 30cm kunnen vallen. Dat belooft een mooi begin van de basisschooltijd na de corona sluiting
Groeten,
Richard

Mrkos

Arpege12

ICON12

Zuidelijkere koers voor beide..

Roan

Citaat van: Mrkos op vr 05 feb 2021 - 16:12Arpege12

ICON12 
Zuidelijkere koers voor beide..
yikes.. het word echt met het uur slechter voor noord nederland.. ik ga hier niet meer refreshen :P

xzaz

Citaat van: Roan op vr 05 feb 2021 - 16:32yikes.. het word echt met het uur slechter voor noord nederland.. ik ga hier niet meer refreshen :P

Als je goed kijkt wordt het voor heel Nederland slechter. Ik denk op plaatsen zo hier en daar 10cm maar echt niet meer. Jammer.
De winter is nog niet eens begonnen!

Bernardo

Het gaat hele tijd toch al op en neer. Dan weer zuidelijker, dan weer noordelijker. GFS was juist vanmiddag gunstig voor het noorden. Ik ben blij als hier een 5 a 10 cm valt, hebben we mooi plezier van en wie weet ook nog wel gunstig voor wat ijsgroei.

Bacci

Geduld dames en heren, zoals al vaker gezegd het gaat nog blijven veranderen tot aan het moment en tijdens het moment zelf, dit is een hele interessante complexe situatie, niet zomaar een neerslagzone dit overtrekt en weggaat.

Mrkos



Arome doet ook vrolijk mee. Blijft weinig over voor het Noorden heb ik het idee. Sorry voor mijn teleurstellende toon, maar had/heb zoveel zin in sneeuw. Ik weet, dit is niet de definitieve berekening, maar het ziet er gewoon niet goed uit.

htevents

Mijn advies is ook om je niet blind te staren op de hoeveelheden. GFS en EC berekenen mogelijk te hoge hoeveelheden. Ja, op sommige plaatsen lijkt een 30+ mogelijk, maar naar mijn idee niet op grote schaal zoals GFS en EC in hun kaarten laten zien.

Misschien dat de kleine buitjes verder in de week de sneeuwhoeveelheid ophogen, maar ik denk dat tussen zaterdag en maandag de meeste plaatsen 5 tot 10 cm hebben en op sommige plekken tot 25 cm, misschien een uitschieter van 25+ cm, maar de kaarten waar 30 tot 40 cm over een grotere band in staan, lijken mij te optimistisch, maar ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb en er een gigantische sneeuwdump komt.

Mrkos


Bacci

Volgens nieuwste GFS heel Nederland en zelfs groot gedeelte van Belgie uiteindelijk ook onder de sneeuw.

Romigo

Vanaf maandag meteen een weekje ijsvrij voor de kinderen... ;D  ;D  ;D

Citaat van: maxzz op vr 05 feb 2021 - 15:31Het duurt nog even en er kan nog genoeg veranderen, zeker als het om sneeuw gaat, maar bij ons zou zo maar 30cm kunnen vallen. Dat belooft een mooi begin van de basisschooltijd na de corona sluiting

Armand

Citaat van: Bacci op vr 05 feb 2021 - 16:40Geduld dames en heren, zoals al vaker gezegd het gaat nog blijven veranderen tot aan het moment en tijdens het moment zelf, dit is een hele interessante complexe situatie, niet zomaar een neerslagzone dit overtrekt en weggaat.

Precies. De neerslagzone gaat volgens verwachting activeren boven Nederland en kan echt wel best wat sneeuw achterlaten. Opnieuw; waar precies de meeste sneeuw valt is nu nog niet goed te zeggen. Dat is echt afhankelijk van de koers van het lagedrukgebied. Dat er ergens 20 centimeter gaat vallen of misschien wel meer, lijkt mij vrij aannemelijk. Het is alleen de vraag waar dat precies gaat zijn. Overigens vraag ik me af of het uberhaupt mogelijk wordt om goed een sneeuwdek op te meten met die harde wind. Kunnen behoorlijke verschillen ontstaan in dikte ;)

Joep

HARMONIE laat de meeste sneeuw meer Duitsland intrekken zo lijkt het

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Ook Arpege valt me tegen

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

X-treme

Ik ga gewoon uit van GFS, anders kan ik niet slapen vanacht  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

dennis089

Als dat zo doorgaat dan komt zelfs Armand straks nog in 20cm sneeuw te zitten in Maastricht  ;D

Kan ie zijn bericht van straks aanpassen  8)

sjaak_trekhaak

Is er überhaupt van een bepaald weermodel te zeggen dat die goed is in sneeuwhoogte voorspellen/berekenen?

xzaz

Citaat van: sjaak_trekhaak op vr 05 feb 2021 - 18:06Is er überhaupt van een bepaald weermodel te zeggen dat die goed is in sneeuwhoogte voorspellen/berekenen?
harmonie zit vaak wel aardig in de richting.
De winter is nog niet eens begonnen!

Powered by EzPortal