Zomer in mineur: Mogelijk eerste zomerstorm in de maak

Topic gezien door 1597 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 07 jul 2020 - 13:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Zomer in mineur: Mogelijk eerste zomerstorm in de maak

De restanten van de tropische storm Edouard zorgen vrijdag mogelijk voor een zomerstorm. Ook valt er de komende dagen veel regen.

Zomer in mineur: Mogelijk eerste zomerstorm in de maak
Van stabiel zomerweer is al een tijdje geen sprake en het lijkt de komende dagen in een deel van het land behoorlijk nat te worden. In het weekend volgt herstel, maar voor het zover is zorgen de restanten van tropische storm Edouard vrijdag mogelijk voor een zomerstorm.

Regionaal veel regen
Vandaag valt slechts een enkele bui en breekt de zon zo nu en dan door. Vanavond komt echter een regenzone snel dichterbij waardoor het later vanavond, vannacht en morgenochtend op veel plaatsen regent. Morgenmiddag beperkt de regen zich tot de zuidelijke helft van het land, maar in de nacht naar donderdag gaat het opnieuw vrijwel overal langdurig regenen en ook overdag zijn we dan nog niet van de nattigheid af. In totaal kan er tussen vanavond en donderdagavond in delen van het land enkele tientallen millimeters regenwater naar beneden komen.

Restanten tropische storm Edouard
Vrijdag komen de restanten van de tropische storm Edouard via de Britse Eilanden richting de Noordzee. De verschillende computermodellen zijn het nog niet helemaal eens wat er precies gaat gebeuren. Of Edouard trekt over onze omgeving met vooral bewolking en enige regen, of het systeem schuift over de zuidelijke Noordzee richting Denemarken en weet dan even flink te activeren. Vooral de wind kan dan rondom deze ex-tropische storm even flink aantrekken. De meest extreme modelberekeningen laten windstoten zien van 100 tot ruim 120 km/u. Als deze optie uitkomt, kunnen we een vergelijking trekken met de zomerstorm van 25 juli 2015 waar we een paar dagen geleden over schreven.


Maximale windstoten van alle 50 ECMWF members voor vrijdag. In vrijwel het hele land zijn windstoten van 90-100 km/u niet uit te sluiten en zelfs uitschieters van meer dan 120 km/u zijn zichtbaar in de kaart. Dit zijn de meest extreme uitschieters, dus de kans dat dit uitkomt is bijzonder klein, maar niet geheel uit te sluiten.


Vrijdagochtend komt een depressie met de restanten van Edouard op de grens tussen Duitsland en Denemarken te liggen. Boven ons land wordt flink wat wind verwacht.

Herstel
De onzekerheid wat betreft neerslagverdeling in de periode woensdag tot en met vrijdag is behoorlijk groot en de onzekerheid wat wind betreft op vrijdag is nog veel groter. De onzekerheid neemt dit weekend overigens duidelijk af. Al enkele dagen zien we dat dit weekend een hogedrukgebied zich in onze omgeving gaat opbouwen. De buienkans neemt sterk af, de zon gaat vaker schijnen en de wind neemt merkbaar af. Wel waait de wind nog vanaf zee waardoor de temperatuur niet echt omhoog gaat. Sterker nog, de nachten worden behoorlijk koud. Pas in de loop van de week lijkt de wind vanaf het continent te gaan waaien waardoor het duidelijk warmer gaat worden. Na een flinke zomerdip lijkt het weer vanaf het weekend dus te gaan herstellen, maar we moeten dus nog even geduld hebben.


De onzekerheid wat windstoten betreft op vrijdag is zeer groot. De rode lijn is de uitkomst van de operationele ECMWF run. De blauwe lijn is de controlerun (minder hoge modelresolutie) en alle groene lijntjes zijn extra berekeningen om de onzekerheid aan te geven. De windsnelheid wordt aangegeven in m/s. De hoogste uitschieters van meer dan 28 m/s komen overeen met windstoten van meer dan 100 km/u.

Bron: Weerplaza

Remy

Ik hoop dat het een stevige stom gaat worden. Kunnen de klimaat activisten weer vol op hun 'zie je wel' orgel en ik hoop dat er hagel bij zit die alle 350.000 PV panelen die bijna klaar zijn hier achter mijn huis grondig vernietigd worden 🤣 de chemische verontreiniging is volkomen kudt, maar de voldoening hoe bizar en anti productief wind en zon stroom zijn des te groter.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

GeneralDuke

Citaat van: Remy op di 07 jul 2020 - 19:53Ik hoop dat het een stevige stom gaat worden. Kunnen de klimaat activisten weer vol op hun 'zie je wel' orgel en ik hoop dat er hagel bij zit die alle 350.000 PV panelen die bijna klaar zijn hier achter mijn huis grondig vernietigd worden 🤣 de chemische verontreiniging is volkomen kudt, maar de voldoening hoe bizar en anti productief wind en zon stroom zijn des te groter.

Je bent wel erg agressief anti-klimaatmaatregelen of niet? 😂😂
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

zwoof

Citaat van: Remy op di 07 jul 2020 - 19:53Ik hoop dat het een stevige stom gaat worden. Kunnen de klimaat activisten weer vol op hun 'zie je wel' orgel en ik hoop dat er hagel bij zit die alle 350.000 PV panelen die bijna klaar zijn hier achter mijn huis grondig vernietigd worden 🤣 de chemische verontreiniging is volkomen kudt, maar de voldoening hoe bizar en anti productief wind en zon stroom zijn des te groter.


Ik geloof niet dat het forum van dit soort bijdragen sterker zal worden.

AFTH14

Nou dat liep af met een sisser... het VK zou ook de volle laag krijgen, maar ook dat is meegevallen, of niet?

Powered by EzPortal