Stormkansen februari 2020

Topic gezien door 23374 bezoekers
Gestart door Armand, wo 05 feb 2020 - 18:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

TimK21

In Nijmegen valt het uiteindelijk enorm mee. Denk dat er weinig schade zal zijn hier. Wat natuurlijk mooi is.
Challenge accepted!

Global warming

Het was ruig weer maar in mijn beleving geen zware storm. Vooral de aangekondigde windstoten tijdens het de passage van het koufront viel erg mee (of tegen maar ik hou niet van stormschade) . Hier in midden Nederland was 88 km/u de max.

Nu op naar de lente...

TMCThomas

Grappig genoeg waait het op het hier op het moment steviger dan eerder op de dag

Jasneker

Hardste windvlaag gister 122 km/h, nu tussen de 80 en 85 KM/H, gemiddeld 50 KMH
Waait nog steeds stevig door uit het westen nu.
Met een regenbui is de wind het hardst.
Weer genoeg "frisse" wind gehad....

Koen-IJM

De hele week blijft wind een hoofdrol spelen, maar aankomende zondag zou wel weer eens een herhaling kunnen worden van gisteren.

Extremissimorum

Citaat van: Koen-IJM op ma 10 feb 2020 - 10:24De hele week blijft wind een hoofdrol spelen, maar aankomende zondag zou wel weer eens een herhaling kunnen worden van gisteren.

Daar zat ik ook naar te kijken.

De potentie is er, maar ook is er nog volop onzekerheid. Het lijkt nu een beetje het weer zoals van vandaag te worden: wel onstuimig, weinig ongewoons.
Maar er zijn zeker mogelijkheden! Iets om in de gaten te houden de komende dagen.

Armand

Citaat van: Koen-IJM op ma 10 feb 2020 - 10:24De hele week blijft wind een hoofdrol spelen, maar aankomende zondag zou wel weer eens een herhaling kunnen worden van gisteren.

Klopt inderdaad, zondag zijn er weer signalen op zeer zware windstoten, maar de onzekerheid is nog erg groot. Blijft wel een aandachtspunt.

Dan even een korte terugblik op storm Ciara van gisteren. De storm begon nog redelijk volgens plan met zeer zware windstoten in het uiterste noordwesten van het land tussen de 100-130 km/u en ook forse windstoten in het binnenland van 80-100 km/u. Bij het koufront was de verwachting dat de windstoten zouden intensiveren en dat waardes van 100-120 km/u het gehele land binnen zouden trekken. EC en Harmonie waren hier vrijwel 100% zeker van, maar toch bleven deze zeer zware windstoten beperkt tot de kustregio's. Toch wel een redelijke overschatting van de modellen, maar er waren ook enkele modellen zoals ICON die op voorhand al met minder intensieve windstoten kwamen. Dat maakt het vak meteorologie ook vrij lastig, je weet van te voren niet welke modellen het meest bij de werkelijkheid gaan liggen. Die keuzes moet je maken op basis van ervaring en kwaliteit.

Achteraf misschien wel beter geweest dat het met een sisser afliep, gezien storm Ciara op meerdere plekken al voor schade heeft gezorgd en dit gegarandeerd op uitgebreidere schaal was geweest als de verwachtingen wel uitkwamen. Uiteindelijk bleef Ciara een doorsnee winterstorm; zeer zware windstoten aan de kustregio's en zware windstoten in het binnenland:



De wind blijft ook nog even aanwezig, wel in zwakkere vorm. In de loop van de avond neemt de wind opnieuw wat in kracht toe, met name in het zuiden en midden van het land. Dan windstoten van 75-90 km/u in het binnenland en 90-100 km/u aan de kust. Bij buien kunnen de windstoten nog iets hoger uitvallen. In de loop van de nacht nemen de windstoten in het binnenland weer af, maar blijft de wind behoorlijk aanwezig aan de gehele kust.

Overigens was het wel weer leuk dat het forum afgelopen dagen opbloeide qua activiteit, iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage! ;)

Global warming

Armand nog bedankt voor je leerzame bijdrage de afgelopen dagen.

Kun je ook iets zeggen welk stormgetal deze storm krijgt en hoe dit getal precies berekend wordt? Op de site van de KNMI wordt dit maar kort uitgelegd.

Armand

Citaat van: Global warming op ma 10 feb 2020 - 11:39Armand nog bedankt voor je leerzame bijdrage de afgelopen dagen.

Kun je ook iets zeggen welk stormgetal deze storm krijgt en hoe dit getal precies berekend wordt? Op de site van de KNMI wordt dit maar kort uitgelegd.

Helaas kan ik daar ook vrij weinig over vinden. De storm zal niet hoog staan op basis van de zwaarste stormen in Nederland verwacht ik.

Energizer85

Vanuit Engeland komen via twitter veel berichten binnen van forse sneeuwbuien. Oorzaak; koude lucht uit Canada welke in razend tempo de oceaan overgaat.... gaat dit vanavond ook hier voor een winterse verassing zorgen?

De grond temperaturen zijn dan wel vrij hoog, maar in principe is t goed mogelijk gezien de overige parameters.... zal mij niets verbazen als er vanavond meerdere meldingen komen van tijdelijke accumulatie...

Jasneker

Ook in Engeland word (natte) sneeuw voorspeld in de hogere regio's zoals Schotland en in de heuvels en hoger gelegen gebieden.
Voor ons zal dat meer natte prut zijn, en met de warme ondergrond zal er geen sneeuwdek komen wat blijft liggen, maar snel wegdooit.
Ook de temperaturen blijven ruim boven nul.

vossejongk

Overdag viel het nog mee met windstoten zo rond de 70-80 km/h (Zutphen)... Het echte vuurwerk begon pas na middernacht tot een uur of 2 snachts :P

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Citaat van: Global warming op ma 10 feb 2020 - 11:39Armand nog bedankt voor je leerzame bijdrage de afgelopen dagen.

Kun je ook iets zeggen welk stormgetal deze storm krijgt en hoe dit getal precies berekend wordt? Op de site van de KNMI wordt dit maar kort uitgelegd.

In alle hectiek vond ik de volgende powerpoint met wat meer uitleg en een ingewikkelde formule. Misschien kun je hier wat mee?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://euroforecaster.org/presentations_2018/storm_impact.pdf&ved=2ahUKEwjZ44bo2cfnAhUByqQKHU2jBiIQFjAMegQIAxAB&usg=AOvVaw0jDp3ojIizkpIouFsvpU8w

GeneralDuke

Citaat van: Extremissimorum op ma 10 feb 2020 - 21:18In alle hectiek vond ik de volgende powerpoint met wat meer uitleg en een ingewikkelde formule. Misschien kun je hier wat mee?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://euroforecaster.org/presentations_2018/storm_impact.pdf&ved=2ahUKEwjZ44bo2cfnAhUByqQKHU2jBiIQFjAMegQIAxAB&usg=AOvVaw0jDp3ojIizkpIouFsvpU8w

Hmm, de slides bieden niet heel veel info maar wat ik er zo uit haal:
Er wordt gekeken hoeveel stations een windstoot meten die boven het klimatologisch gemiddelde uitkomt. Zo wordt een windstoot aan de kust minder sterk meegenomen dan een windstoot in het binnenland. G is de gemeten windstoot (ik neem aan de hoogste tijdens de 'huidige' storm) G_cl de "klimatologische" windstoot, N_G>G_cl het aantal stations waar sterke windstoten voorkomen en N het totaal aantal stations in Nederland. Beetje ingewikkeld wel dus.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas


blabla

Afgelopen nacht is blijkbaar opnieuw formeel sprake geweest van storm doordat in Vlieland en IJmuiden langer dan een uur windkracht 9 is gemeten.

Vandaag Estofex Level 1.

Jasneker

Het waait nog stevig door, 70 tot 85 KM/H hier.
Tot vanmiddag nog wat aantrekkend daarna later wat minder wind.

Armand

Ook gister en vandaag inderdaad nog genoeg wind met zware windstoten. Vanaf morgenochtend wordt het tijdelijk weer rustig. Richting het weekend zijn er signalen voor opnieuw flinke windstoten. Het topic blijft dan ook langer open; de stormkansen voor komend weekend kunnen dan opnieuw hier besproken worden. Of het daadwerkelijk tot storm komt en hoe zwaar valt momenteel nog lastig te zeggen. Daar komt meer duidelijkheid over komende runs, de onzekerheid is nog vrij aanwezig.

GeneralDuke

De aanstaande storm heeft in ieder geval al officieel een naam: Dennis.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Adrie

Al iets bekend over de kracht van de verwachte storm Dennis?

Powered by EzPortal