Het vermiste winterdiscussie topic 2019/2020 Deel 1

Topic gezien door 67917 bezoekers
Gestart door Armand, zo 01 dec 2019 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.


TMCThomas

Laatste icon is weer niks, de sneeuw gaat zelfs belgie voorbij.

Joep

Nieuwste GFS sneeuw midden en
zuid NLJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas

Hoe is het mogelijk, gfs laat het laagje nog iets noordelijker gaan. Ben heel erg benieuwd wie er uiteindelijk gelijk gaat krijgen.

Vindead

Hier (krimpen aan den ijssel) sneeuwt het best hard op dit moment. Tuin is helemaal wit!
Ben wel benieuwd wat er morgenochtend nog ligt...

TMCThomas

Ook sneeuw in Rotterdam, volledig wit!

https://twitter.com/Reyno911/status/1232439416011886592

Hier zie ik de eerste mini vlokjes ook al dwarrelen.

Code geel KNMI:


Adrie

Voor het eerst zie ik sneeuw vlokken deze winter hier in Den Bosch😊

TMCThomas

Code geel uitgebreid naar utrecht

Heb nog wat beelden uit rotterdam


TMCThomas

Code geel weer veranderd:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

zwoof

Wanneer ik wakker wordt, uit het raam kijk en zie dat de daken wit zijn, dan gaat mijn hart toch even sneller kloppen. Het blijft magisch spul die sneeuw. Lekker wakker worden zo!  :)

blabla

In Deurne ook een mooi klein laagje sneeuw.

zwoof

GFS 00Z Laat net als voorgaande run met name het zuiden van NL in de prijzen vallen morgen.



EC 00Z  is minder en laat bijna geen accumulatie meer zien voor Nederland muv het zuiden van Limburg.
Een soortgelijk scenario zien we ook bij Hirlam 00Z.


GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

Citaat van: zwoof op wo 26 feb 2020 - 07:40GFS 00Z Laat net als voorgaande run met name het zuiden van NL in de prijzen vallen

midden van Nl ook aardig wat sneeuwJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Lothiriel

Mooi sneeuwlandschap in Lovenjoel vanmorgen! Zal zo dadelijk een foto posten die ik gemaakt heb na het opstaan.

Jammer genoeg is alles al aan het wegsmelten maar het was toch mooi voor even.

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

GeneralDuke

Het is de vraag waar morgenvroeg het laagje ligt: boven zuidwest Engeland (GFS, Fig. 1) of boven het Kanaal (EC, Fig. 2). Die kleine verschuiving (met de aanname dat het model dat het dan goed heeft, ook het vervolg goed heeft...) is het verschil tussen 15 cm sneeuw in NL (GFS, Fig. 3) of geen sneeuw (EC, Fig. 4). EC is ook 3 uur eerder. Morgenvroeg dus maar even de luchtdrukkaartjes bekijken!

ICON en HIRLAM doen er niet aan mee, maar die hadden ook de sneeuw van vannacht niet erin zitten. Nu was het meer natte sneeuw dan echte sneeuw, maar op sommige plekken heeft het volgens mij toch voldoende hard doorgesneeuwd om dat als 'sneeuw' in een model te vangen.
Of zit ik nu te veel recht te praten... ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Edit: generalduke was me voor haha. Typen duurde wat langer.

Bijzondere (verschilende) modeloutput vanmorgen. Zoals hierboven al gepost is gfs weer geweldige voor sneeuw in Nederland, gfs is weinig verandert in de afgelopen runs en heeft de kern van de lage druk nog steeds het meest noordelijk een flink verschil als je het vergelijkt met bijvoorbeeld EC:

ECMWF:



GFS:



GFS zit ruwweg 170km meer noordelijk en dat beïnvloed de sneeuwkansen voor nederland (en belgie) sterk. Voor de belgen onder ons is ec veel gunstiger en voor de nederlanders moet ie toch echt wat noordelijk komen zoals gfs. Nu zijn ec en gfs de uiterste er zijn ook middenwegen.

Arome en Harmonie bijvoorbeeld. Waarbij vooral de zuidelijke helft van nederland wel leuk wat sneeuw krijgt niet zo veel als gfs maar het is zeker niet slecht. Waarbij harmonie iets minder intens is maar wat hoger komt.




Verder lijkt arpege erg op arome, wrf gaat juist weer wat zuidelijk lijkt meer op ec, icon ook.

Eigenlijk doen alle modellen nog iets anders op het moment maar alles valt een beetje tussen gfs en ec. Dat laat wel zien dat zo'n laagje nog steeds erg lastig te berekenen is. Persoonlijk denk ik dat gfs het waarschijnlijk fout heeft aangezien dat gewoon het model met de laagste resolutie is. Mogelijk pikken de andere modellen dankzij de hogere resolutie dingen wel op die gfs over het hoofdt zien. Het kan natuurlijk ook zijn dat de andere modellen misschien details opblazen die er niet zijn. Ik weet het niet en zolang de modellen nog niet op 1 lijn zitten, is er nog niks zeker. We gaan het zien de komende uren, laagjes zoals deze kunnen wel eens een verassing brengen maar voor alsnog ondankse de korte termijn kan er nog van alles gebeuren. Ben benieuwd, hier onder overigens later nog wat foto's van vanacht, kwam hier echt als zakdoekjes naar beneden vallen. Erg mooi om te zien.

GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op wo 26 feb 2020 - 10:39Edit: generalduke was me voor haha. Typen duurde wat langer.

Je hebt dan ook wat meer getypt :D

Hieronder nog even de guidance van het KNMI. Ze maken er niet zo heel veel woorden aan vuil en ik vermoed dat ze er dan ook niet heel veel van verwachten.

Synoptische situatie
Met een west- tot noordwestelijke stroming wordt onstabiele maritiem polaire lucht aangevoerd. Een Cold Air Development (CAD), kort gevolgd door een hoogtetrog, boven het zuidoosten van het land, trekt spoedig oostwaarts weg. Ook daarachter bevinden zich nog veel buien en in de middag zien we de buienactiviteit boven land opleven t.g.v. de dagelijkse gang. Vanavond en in de nacht naar donderdag trekt er een volgende trog oostwaarts over de Noordzee, daarna warmt de bovenlucht op en wordt de stroming tijdelijk meer anticyclonaal op passage van zwakke rug. Donderdag beweegt een randstoring via Het Kanaal oostwaarts en deze wordt rond 12 UTC boven het noorden van Frankrijk verwacht. Dan bereikt ook een kortgolvige hoogtetrog de zuidelijke Noordzee vanuit het westen. Het neerslaggebied van de bijbehorende ingedraaide occlusie trekt donderdagmiddag vervolgens over het midden en zuiden oostwaarts, in de loop van de middag en avond gevolgd door de trog.

Modelbeoordeling
Bij de CAD valt er op veel plaatsen (natte) sneeuw, toch wel iets meer dan waar de modellen mee komen. Ook is het lokaal gaan accumuleren, weliswaar zeer tijdelijk, en daarvoor staat er een code geel uit. In de modellen zien we in het zuidoosten de hoogste vaste fractie neerslag. In de hogere delen van de Veluwe en in de Limburgse heuvels lijkt een tijdelijk sneeuwdekje dan ook realistisch. Waarschijnlijk beïnvloeden de buien in het zuidoosten de ochtendspits. In de loop van de ochtend zien we in alle modellen de kansen op natte sneeuw weer sterk afnemen, t.g.v. de oplopende temperatuur, om in de avond en nacht weer toe te nemen wanneer het weer gaat afkoelen. Ook donderdag blijft winterse neerslag een aandachtspunt, met aan de noordflank van het laagje bij aflandige wind en langdurige neerslag vooral verder landinwaarts kans op enige tijd natte sneeuw. Dit wordt ondersteund door de NESO. Er zijn nog wel verschillen tussen de modellen onderling en de opeenvolgende modelruns wat betreft de exact koers van het laag, hetgeen ook van invloed is op wind en de vaste fractie in de neerslag.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

GFS heel ietsje (enkele kilometers) zuidelijker, intensiteit ook wat lager. Echter nog steeds heel anders als Ec.


Lothiriel

Heel vreemd dat GFS een volle bak regen berekent voor de Ardennen. Lijkt me sterk dat dat gaat uitkomen, al is het maar door het (op lage landen schaal) heel wat hoger ligt.

We zullen zien. Wij hebben toch een paar cm sneeuw gehad en sneeuwman kunnen maken (die nu helaas uit elkaar valt doordat we een regenbui over ons heen krijgen).
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Powered by EzPortal