Het vermiste winterdiscussie topic 2019/2020 Deel 1

Topic gezien door 68564 bezoekers
Gestart door Armand, zo 01 dec 2019 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Joep

Nieuwste GFS met sneeuwkansen woensdagnacht

Edit nu de juiste bijlagen :)Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas


TMCThomas

EC doet ook nog steeds mee, laat wat meer regen vallen ipv sneeuw maar met bovenlucht temperaturen van -6 en gunstige tijden lijkt me dat de sneeuw op wat grotere schaal is al EC denkt.



bij EC krijgen we donderdag trouwens een herkansing danzkij het duikende laagje, voor mijn locatie geweldig!





mogelijk ook weer op grote schaal sneeuw! Voordat ik er echt vertrouwen in krijg eerst maar is de andere modellen meekrijgen en binnen 24 uur zitten.



EDIT1: Nog een paar omdat we ze gemist hebben deze winter:





EDIT2: Arpege laat ook zien voor donderdag



Icon ook in mindere mate

Joep

Opvallend Hirlam, Arpege, Harmonie en Icon voospellen woensdag niet of nauwelijks sneeuw. Geef mij EC en Gfs maar :)

TMCThomas

Citaat van: Joep op ma 24 feb 2020 - 20:23Opvallend Hirlam, Arpege, Harmonie en Icon voospellen woensdag niet of nauwelijks sneeuw. Geef mij EC en Gfs maar :)

Harmonie is wel aardig, doet ong hetzelfde als ec. EC is op woensdag ook niet erg bijzonder, donderdag is mooier lijkt het nu.

Het zijn geen enorme hoeveelheden, maar ik ben al blij als ik uberhaupt vlokken zie.


GeneralDuke

Nou als Harmonie en EC ervoor gaan dan durf ik er ook wel op te hopen. Let's go!!!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Energizer85

Misschien wat natte slush puppie bende, en bij matige neerslagafkoeling heel even een tapijtje als we echt mazzel hebben. Maar bij temperaturen dik in de plus zullen het hoofdzakelijk winterse, bijna maartse buien zijn denk ik.... misschien inderdaad snachts als de minimumtemperaturen wat lager liggen nog een kleine kans op een leuke verrassing.


Hoop natuurlijk dat ik het mis heb, en we in iedergeval 1 keer dit seizoen het witte goud in volle glorie te zien krijgen, maar ik vrees met grote vrezen, en smacht naar lente inmiddels met het snel klimmen van de koperen ploert, na 5 maanden herfst...

zwoof

Citaat van: Energizer85 op ma 24 feb 2020 - 22:00Misschien wat natte slush puppie bende, en bij matige neerslagafkoeling heel even een tapijtje als we echt mazzel hebben. Maar bij temperaturen dik in de plus zullen het hoofdzakelijk winterse, bijna maartse buien zijn denk ik.... misschien inderdaad snachts als de minimumtemperaturen wat lager liggen nog een kleine kans op een leuke verrassing.


Hoop natuurlijk dat ik het mis heb, en we in iedergeval 1 keer dit seizoen het witte goud in volle glorie te zien krijgen, maar ik vrees met grote vrezen, en smacht naar lente inmiddels met het snel klimmen van de koperen ploert, na 5 maanden herfst...
Tja, als we sneeuw zien, zal het helaas geen sneeuw zijn waar we lang iets aan zullen hebben inderdaad. Gezien de seizoensverwachting zal een 'maarts wintertje' waarschijnlijk ook uitblijven. Volgende winter weer nieuwe ronden en nieuwe kansen.  ;)

Lothiriel

Dit moet de meest teleurstellende winter zijn die ik me vooralsnog kan herinneren (ik ben van 1996). Ik zou dus al blij zijn met wat natte pap op de weg, als dat betekent dat ik wat naar de vlokken kan staren. Daarna mag wat mij betreft de lente beginnen :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Jasneker

Ach, volgend jaar maar weer de herkansing, het zal toch eens lukken....

zwoof

Hier de laatste sneeuwkaartjes van EC en Arpege (00Z)





 


Volgens ICON (06Z)  tot 5 cm accumulatie mogelijk.

Joep

Kijk eens waar GFS mee komtJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Bacci

Oeh laten we hopen op een verassing, temperatuur ook stuk lager dan eerst verwacht.
Weer een klassieke net wel of net niet situatie, voor het eerst deze winter eindelijk een spannende situatie.

TMCThomas

Wouw wat een geweldige kaarten van GFS ja, laagje heeft daar de perfecte koers. Bij ec is dat nog niet het geval, maar ook weer sneeuw.



Icon laat hetzelfde zien al GFS en laat dus het laagje noordelijker komen.


Zelfs als het natte drap is moet dat een geweldig zicht zijn, de intensiteit ligt namelijk vrij hoog.

EDIT: en WRF dan bijvoorbeeld weer niet:



en arpege dan weer wel:



Het gaat dus heel erg afhangen van de exacte koers van het laagje, en dat varieert nog een hoop

GFS, ICON, Arpege gaan voor de noordelijke koers en dus gunstiger. EC, WRF en euro4 gaan voor de zuidelijkere koers en dus minder, echter beide scenario's leveren bij alle modellen sneeuw op.

En vergeet natuurlijk de kansen van vanacht ook niet, arome laat op uitgebreide schaal winterse buien zien:


TMCThomas

Nieuwe GFS houdt voet bij stuk, donderdag wordt een bijzondere dag wat betreft deze winter (als het aan gfs ligt).







Extreme intensiteit van lokaal 18 cm in 3 uur ! Dan kan zelfs erg natte sneeuw makkelijk blijven liggen.



Echter weet ik het nog niet, Icon is zojuist van het idee afgestapt en laat het nu een stuik zuidelijk gaan met nauwelijks sneeuw voor nederland, Harmonie zit er tussen in, arpege nog wel aan de kant van GFS., arome lijkt ook meer op gfs. Blijft erg onzeker en ligt aan de koers van het laag.

GeneralDuke

Afwachten dus waar EC mee komt. De 06Z had het net niet op de kaart (kortere modelperiode).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Bacci

Hirlam laat het ook te zuidelijk trekken helaas, maarja er is nog genoeg tijd om te veranderen. Gerrit zei net wel sneeuw op donderdag, hij zei er verder niet veel bij, lijkt mezelf nog erg onzeker.

Van mij mag het eerlijk gezegd allemaal nog een stuk noordelijker trekken :D

Lothiriel

Zuidelijke koers betekent meer kans op wat sneeuw in België neem ik aan? Zo gaat het gewoonlijk toch... Die discussie hebben we 's winters normaalgezien constant, over hoe zuidelijk het laag gaat overtrekken. Toch leuk dat we dat alsnog eens kunnen doen deze winter :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TMCThomas

Citaat van: Lothiriel op di 25 feb 2020 - 19:34Zuidelijke koers betekent meer kans op wat sneeuw in België neem ik aan? Zo gaat het gewoonlijk toch... Die discussie hebben we 's winters normaalgezien constant, over hoe zuidelijk het laag gaat overtrekken. Toch leuk dat we dat alsnog eens kunnen doen deze winter :)
Correct! Het zou voor belgie veel beter zijn, zoals ook te zien is op de nieuwe EC run.



Voor NL enkel brabant/zeeland/limburg volgens EC.


Joep

Arpege wat noordelijkerJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Powered by EzPortal