Het vermiste winterdiscussie topic 2019/2020 Deel 1

Topic gezien door 68278 bezoekers
Gestart door Armand, zo 01 dec 2019 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Zynex op vr 31 jan 2020 - 09:51Heeft naar mijn idee helemaaaaal niets met opwarming te maken. We hebben gewoon al 5? Winters op rij wind van zee. En die is nu eenmaal warm. Rusland en noord-Amerika zijn rete koud.
Het lijkt me ook niet dat het door afkoeling komt. ;D
Feit is wel gewoon dat het globaal warmer is geworden, ook in Nederland. Het aantal zachte winters neemt de laatste decennia gestaag toe in Nederland. Je ziet het terug in alle cijfers. Kijk maar eens  naar de Hellmann grafiek van de Bilt. De laatse zeer koude winter dateert uit 1979. Dat is 41 jaar geleden! En de laatste koude winter is inmiddels ook al weer 23 jaar geleden. De laatse 2 decennia waren er slechts 6 normale winters te tellen. De rest was zacht , zeer zacht of buitengewoon zacht. Om de jaartallen beter te zien kan je hier onderstaande grafiek met een 'muis-over' bekijken.



Kijk ook naar de warmterecords t.o. de kouderecords. De laatste 30 jaar is het warmte troef! ;)

Compuman

Citaat van: zwoof op vr 31 jan 2020 - 10:47"Het lijkt me ook niet dat het door afkoeling komt. ;D
Feit is wel gewoon dat het globaal warmer is geworden, ook in Nederland. Het aantal zachte winters neemt de laatste decennia gestaag toe in Nederland......."

Het heeft ook naar mijn inziens niets te maken met een opwarming van de aarde. Ik denk dat het meer te maken heeft met het aardmagnetische die aantoonbaar aan het verschuiven is, en met deze verschuiving ook de straalstroom mee verschuift.
Als je naar de rest van de wereld kijkt, dan zie je zware sneeuwval en vorst op plaatsen waar dit in jaren zo niet eeuwen is waargenomen. Met deze verschuiving verschuiven ook de klimaat indelingen en dus komen we hier in een warmer klimaat te zitten.

Daarnaast is het een zonneminimum, dus minder uitbarstingen van de zon wat weer een verzwakking geeft van het aardmagnetisch veld, hierdoor zou je zeggen dat het juist kouder zou worden... en dat doet het ook, maar niet hier maar welzeker elders op de aarde.

Ik kijk elke dag even de update filmpjes op https://www.youtube.com/user/Suspicious0bservers/videos deze zijn zeer verhelderend en zeker een aanrader, meestal komt de nieuwe rond 13.00 á 14.00 uur online.

Bericht aangepast, quote herstelt

TMCThomas

Citaat van: zwoof op vr 31 jan 2020 - 00:26Voorts kijk ik  nu ook al weer voorzichtig uit naar oktober/november als de eerste bladeren weer gaan vallen. Het is namelijk  zo weer zover, want de tijd vliegt mensen. Winters worden door de opwarming weliswaar schaars in Nederland, maar een keer zal het toch weer gaan lukken. Wie weet, komende/volgende winter wel! Positief blijven, Niets is veranderlijker dan het weer!  8)
Zullen we de kaartjes er maar vast bijpakken dan? ;)



wat betreft de huidige lange termijn kaarten:



tja

zwoof

Citaat van: Compuman op vr 31 jan 2020 - 11:48Het heeft ook naar mijn inziens niets te maken met een opwarming van de aarde. Ik denk dat het meer te maken heeft met het aardmagnetische die aantoonbaar aan het verschuiven is, en met deze verschuiving ook de straalstroom mee verschuift.
Als je naar de rest van de wereld kijkt, dan zie je zware sneeuwval en vorst op plaatsen waar dit in jaren zo niet eeuwen is waargenomen. Met deze verschuiving verschuiven ook de klimaat indelingen en dus komen we hier in een warmer klimaat te zitten.

Daarnaast is het een zonneminimum, dus minder uitbarstingen van de zon wat weer een verzwakking geeft van het aardmagnetisch veld, hierdoor zou je zeggen dat het juist kouder zou worden... en dat doet het ook, maar niet hier maar welzeker elders op de aarde.

Ik kijk elke dag even de update filmpjes op https://www.youtube.com/user/Suspicious0bservers/videos deze zijn zeer verhelderend en zeker een aanrader, meestal komt de nieuwe rond 13.00 á 14.00 uur online.

Bericht aangepast, quote herstelt

Dat er her en der wat gebieden zijn die kouder zijn dan normaal klopt. Dat is ook niks aparts, dat kan hier ook voorkomen. Wie weet zijn wij volgende winter aan de beurt en knallen er weer wat koude records uit.  Neemt niet weg dat de opwarming mondiaal gezien gewoon in een gestaag tempo doorgaat, zelfs nu de zon niet meer actief is blijft het opwarmen. Dat gegeven maakt dat de kans op een zachte winter gewoon een stuk  groter dan op een koude winter. Dat de aarde warmer wordt zegt in dat opzicht ook iets over de zachte winters, maar wil nog niet zeggen dat er niet opeens een koude of strenge winter tussen kan zitten.

Citaat van: TMCThomas op vr 31 jan 2020 - 12:40Zullen we de kaartjes er maar vast bijpakken dan? ;)


wat betreft de huidige lange termijn kaarten:


tja

Haha! Die gaat vast niet uitkomen! LOL :D

Jasneker

Het verschil tussen zonne maximum en minimum is 0.03 graad Celcius, niets om wakker van te liggen nu we al 1.5 graaad warmere temperaturen hebben.
Sinds vorig jaar is de eerste paar zonnevlekken van het nieuwe maximum al verschenen op de zon, dus vanaf nu gaan we uit het dal weg.
Aard magnetisme? ik doe niet aan onbewezen theorien, het aardmagnetisme en noordpool en zuidpool veranderen al miljarden jaren net als de sterkte van het veld inclusief ompolingen.
Daar zie ook niks van terug in de temperaturen.

Armand

Een regenachtig begin van februari hier in Zuid-Limburg, met ruim 20mm aan regen door een intensieve en lang-uitgerekte regenzone. Het begint er ook op te lijken dat februari een echt onvervalste herfstmaand gaat worden als de verwachtingen niet gaan keren. Van morgen tot en met dinsdag wordt het ook elders in het land wisselvallig met de nodige regen. Daarna krijgen we even een paar dagen wat rustiger weer met iets lagere temperaturen en weinig neerslag. Dat wordt veroorzaakt door het eerder genoemde hogedrukgebied dat vanaf dinsdag enkele dagen nabij onze omgeving zal liggen. Ten westen hiervan staat een zeer stevige straalstroom klaar om het hele gebeuren even goed weg te vegen, dat gebeurd ergens vanaf volgend weekend:



Dan ziet het er naar uit dat de straalstroom voor een bepaalde tijd vlakbij onze omgeving over raast en dat kan gepaard gaan met veel wisselvalligheid en vooral ook veel wind. Dit is de pluim van EC voor noordwest Nederland:



Komende dagen ook vrij veel wind, met name op dinsdag. Echter op langere termijn zien we een duidelijke toename van de windstoten als de straalstroom ons zal gaan bereiken vanaf volgend weekend. De termijn is nog vrij fors, maar je ziet dat het gemiddelde al op of boven de zware windstoten ligt (zwarte stippellijn -> 75 km/u) en er meerdere leden voor zeer zware windstoten gaan (roze stippellijn -> 100 km/u). De kans op storm(achtig) weer neemt in die periode dan ook behoorlijk toe. Geen winterweer voorlopig, maar zeker ook nog geen lenteweer. Het verlengstuk van de herfst blijft maar doorgaan..

Tam

Man het was gisteren dus wel ff de koudste 31 januari 2020 ooit.

dennis089

Even genieten dus van een paar droge en zonnigere dagen komende midweek. Daarna terug de winter/herfstslaap in de laatste meteorologische wintermaand uitzitten totdat we per maart eindelijk weer terugkeren naar de lente. De periode van licht en warmte nadert met rasse schreden.

Energizer85

Citaat van: dennis089 op za 01 feb 2020 - 15:47Even genieten dus van een paar droge en zonnigere dagen komende midweek. Daarna terug de winter/herfstslaap in de laatste meteorologische wintermaand uitzitten totdat we per maart eindelijk weer terugkeren naar de lente. De periode van licht en warmte nadert met rasse schreden.

Gelukkig wel na 5 maanden herfst..... als daar nou een winter tussen had gezeten... maar laat dat warmere voorjaarszonnetje straks maar komen!

TMCThomas

Heb de AO nog nooit zo hoog gezien, EC gaat naar 7+

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

geen wonder met dit soort kaarten, veel platter word het niet

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Was al niet warm genoeg.


flyineddy

Het begint er steeds meer op te lijken dat we dit beter het herfstdiscussie topic hadden kunnen noemen. :P

Het is triest. :(

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Jasneker

Realistisch gezien zijn strenge winters al een uitzondering, en in ons gematigd zeeklimaat wordt dit meer normaal.
romantische verlangens naar sneeuw hopen en dikke platen ijs in de sloten zijn niet realistisch.
De laatste winters waren ook al niet veel beter...
De eerste 14 dagen gaat dit patroon op dezelfde voet verder, en gezien het hele patroon met westelijke aanvoer zie ik dat ook niet veranderen in de laatste 2 weken van Februari.
Vooruitziend zullen de lente maanden ook te warm worden als ik zo de verwachtingen op het intenet lees.
Wat dat betreft mag er nog wel wat water vallen, anders raken we de droogte niet kwijt...
Volgende winter maar weer een herkansing... :-X

Eric

Citaat van: Jasneker op zo 02 feb 2020 - 17:21Realistisch gezien zijn strenge winters al een uitzondering, en in ons gematigd zeeklimaat wordt dit meer normaal.
romantische verlangens naar sneeuw hopen en dikke platen ijs in de sloten zijn niet realistisch.
De laatste winters waren ook al niet veel beter...
De eerste 14 dagen gaat dit patroon op dezelfde voet verder, en gezien het hele patroon met westelijke aanvoer zie ik dat ook niet veranderen in de laatste 2 weken van Februari.
Vooruitziend zullen de lente maanden ook te warm worden als ik zo de verwachtingen op het intenet lees.
Wat dat betreft mag er nog wel wat water vallen, anders raken we de droogte niet kwijt...
Volgende winter maar weer een herkansing... :-X
l
Als ik zo de verwachtingen mag geloven, valt er de komende periode heul veul regen in het zuiden.... Goed voor het neerslagtekort. Zie overigens in onze tuin de rozen alweer uitlopen en de tulpen schieten ook al de grond uit! Ook de kamperfoelie heeft er zin in.

TMCThomas

Een traditionele/normale winterinval lijkt hem in elk geval de komende 2 weken (en waarschijnlijk daarna ook) niet te gaan worden, mijn hoop om alsnog sneeuw te zien ligt nu een beetje in koude zonaliteit. Oftewel zo'n sterke westelijke stroming (met een ietswat noordelijk stroming erin) dat de de kou zelfs via de oceaan bij ons kan komen. dat laat gfs al een paar runs zien. Het is niet ideaal maar met een zuidelijke jet stream zoals deze kun je op die manier wel aan een beetje winter komen in een deel van het land.






TMCThomas

Bijzondere kaarten dit wel ja




Koen-IJM

Er wordt in de laatste EC pluim een flinke woei voor a.s. zondag/maandag berekend. Kan dit nog wat kansen bieden qua winterweer voor hierna?

Extremissimorum

Citaat van: Koen-IJM op ma 03 feb 2020 - 10:40Er wordt in de laatste EC pluim een flinke woei voor a.s. zondag/maandag berekend. Kan dit nog wat kansen bieden qua winterweer voor hierna?

Ik zie het ook ja. Mooie stormkaarten iig.

Eerst zondag, dan woensdag. Woensdag is zeker nog te ver weg, maar zondag ben ik vrij zeker van.

En daarna? Nee, ik verwacht niet dat het daardoor winterser kan worden. Misschien als alles precies goed valt met een depressie, maar los van dat is het onvervalst herfstweer in de kaarten door een sterke westcirculatie.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op ma 03 feb 2020 - 13:17Ik zie het ook ja. Mooie stormkaarten iig.

Eerst zondag, dan woensdag. Woensdag is zeker nog te ver weg, maar zondag ben ik vrij zeker van.

En daarna? Nee, ik verwacht niet dat het daardoor winterser kan worden. Misschien als alles precies goed valt met een depressie, maar los van dat is het onvervalst herfstweer in de kaarten door een sterke westcirculatie.

De stormkansen zijn wellicht iets om goed in de gaten te houden ook. We zien vanaf volgend weekend de straalstroom flink opleven dankzij een sterk lagedrukgebied boven het noordelijk deel van de Atlantische oceaan en een sterk hogedrukgebied boven de Azoren. Hierdoor ontstaan er actieve randstoringen die met de straalstroom worden meegenomen. Daarbij zal de wind flink gaan toenemen en zijn er vanaf volgend weekend voor een periode van enkele dagen zware tot zeer zware windstoten mogelijk, met name nabij die randstoringen dan. Komende zondag/maandag lijkt er een klein apart lagedrukgebiedje te ontstaan, waardoor de windstoten nog wat kunnen toenemen. Momenteel geven de modellen zo'n 80-100 km/u landinwaarts aan en meer dan 100 km/u aan de noordwestkust. Voor zulke termijn van een krappe week zeker een aandachtspunt.

Het wordt namelijk echt goed opletten als zo'n lagedrukgebiedje dat nabij de straalstroom ontstaat, de interactie met de behoorlijk sterke straalstroom aan zal gaan. Dan zal het lagedrukgebied enorm gaan uitdiepen waardoor er een zeer stevig windveld ontstaat. De straalstroom geeft dan in feite 'een zwiep' aan het lagedrukgebied, GFS06z komt zelfs met dit scenario volgende week woensdag:



EC heeft in mindere mate ook zo'n lagedrukgebied dat interactie aangaat met de straalstroom:



Zulke interacties zijn berucht en kunnen een zeer zwaar windveld creëren. De waardes die GFS06 daarbij berekent zijn dan ook niet mals, meer dan 150 km/u bij de Wadden:



Deze waardes zijn zeker mogelijk bij een juiste interactie met de straalstroom die nabij onze omgeving zal liggen. Gezien de langere termijn is de kans dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren wel een flink stuk kleiner. Verschuivingen in de positie van de straalstroom kunnen bij deze termijn zeker nog gebeuren, bovendien moet het lagedrukgebied een juiste interactie ondergaan om tot zulke waardes te komen. Wel blijft dit voorlopig zeker een aandachtspunt voor de komende runs.

Dan tot slot nog even de kort over de winterkansen. We zien wel dat de straalstroom lichtjes west/noordwest georiënteerd gaat geraken, waarbij er na het passeren van een koufront koudere lucht op grote hoogte (850hPa) onze omgeving zal bereiken:



Deze waardes op 1.5 kilometer hoogte zijn ruim voldoende voor de sneeuwkansen, GFS komt daar ook al enkele runs mee. Een grote maar is dat de wind op grondniveau vol uit de westhoek komt en daarmee relatief zachtere lucht meeneemt. Dat zorgt er weer voor dat de sneeuwkansen flink slinken. Toch lijkt het niet onmogelijk dat er met name in de nachtelijke uren eens wat natte sneeuw of winterse buien kunnen vallen vanaf volgend weekend, maar meer dan dat lijkt er niet in te zitten.

TMCThomas


TMCThomas

Overigens absurd hoe sommige leden van EC al richting de 20 graden gaan half februari




Powered by EzPortal