Het vermiste winterdiscussie topic 2019/2020 Deel 1

Topic gezien door 68375 bezoekers
Gestart door Armand, zo 01 dec 2019 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dennis089

we gaan anders wel weer terug naar de dubbele cijfers haha.. Tijd voor de zaagtandpluim!

Adrie

Citaat van: dennis089 op vr 24 jan 2020 - 12:53we gaan anders wel weer terug naar de dubbele cijfers haha.. Tijd voor de zaagtandpluim!
met andere woorden het wordt gewoon herfstweer

Joep

Woensdag nacht mogelijk sneeuwkanje volgens EC en GFS

Armand

Toch even een normaal weertype hier in Zuid-Limburg afgelopen dagen. Vanaf dinsdag is de temperatuur hier nauwelijks boven de 5 graden gekomen, met nachtvorst en zelfs her en der even wat sneeuw. Ook nu ligt de temperatuur slechts 1 graad boven het vriespunt. Het blijft in en in triest dat ik dit als 'positief' punt kan benoemen in het winterdiscussietopic, maarja meer valt er niet te melden.. ;D

Dinsdag en woensdag zien we inderdaad even de bovenlucht wat afkoelen, waardoor de buien dan mogelijk een winters karakter kunnen krijgen. De temperaturen lijken vooralsnog ruim boven het vriespunt te blijven, waardoor de buien waarschijnlijk meest in vloeibare vorm zullen vallen, soms wel met korrelhagel en natte sneeuw. Een verrassing valt natuurlijk nooit uit te sluiten. Daarna lijkt het zachtere weer terug te keren en zijn er weinig tekenen voor een winterse periode begin februari.

TMCThomas

Nog steeds in de GFS run, belt iemand die NS  ;)




GFS geeft 70% kans voor limburg, 40% mijn locatie, 15% westen van het land
het zal wel allemaal natte drap zijn,zeker gezien de temperaturen maar ik zou eigenlijk gewoon al heel blij zijn om de eerste sneeuwval te zien, mag wel onderhand eind januari!

TMCThomas

it's happening!
Nieuwste GFS gaat bijna voor een omkeer van de straalstroom!


Der RoX

Haha dat zou mooi zijn, maar begin februari is nog ver, laat staan de 9e

🤔
WiNtEr!!11!1!@

vossejongk

Mwa, lagedruk thv azoren en tvh ijsland geeft zon grafiek, maar verre van winter :/

TMCThomas

En we hebben een split!!







Mocht dit inderdaad gaan lukken dan is de winter misschien nog niet helemaal verloren!

Energizer85

De enige split die ik nog verwacht is het ijsje bij temperaturen van boven de 25 graden... als dit zo doorgaat wsl in april al wel 😂

Cynisme uit,

Ik zie t eerlijk gezegd niet gebeuren zeker gezien de redelijk standvastige maandverwachtingen

Der RoX

Zou grappig zijn als we weer zo'n idioot koude week krijgen als in maart 2018. Daar zaten intens koude gevoelstemperaturen bij door de strakke wind...🥶

WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Haha.. ik moest lachen om die split opmerking. Op zich heeft het winter seizoen toch ook wel iets haha al is het maar om ons telkens teleur te stellen.

Armand

Een split komt de laatste runs inderdaad weer vaker op de kaarten terug. Nu juist de GFS06z run die de poolwervel toch weer net iets sterker laat zijn, maar het blijft er wel naar uit zien dat de sterke poolwervel op dit niveau flinke klappen krijgt. Hoe flink dat gaat zijn blijft de komende runs even afwachten.

De gevolgen hiervan dringen pas enkele weken tot zelfs 1 maand later aan in de onderste luchtlagen en deze gevolgen zijn ook niet op voorhand te voorspellen. Wel is de kans behoorlijk groot dat de overheersende straalstroom zal gaan meanderen en afzwakken, waardoor hogedrukgebieden met blokkades weer de overhand kunnen gaan krijgen. De positie van deze hogedrukgebieden is bepalend voor het weertype. We gaan dan al richting eind februari / begin maart, dus dat kan enerzijds nog een winterse periode betekenen, maar ook al warm en voorjaarsachtige middagen als de aanvoerrichting uit het zuid(oosten) komt.

De maandverwachtingen blijven zacht voor februari en maart, maar een eventuele split zit hierbij niet in meegenomen, het is sowieso bekend dat weermodellen veel moeite hebben met de gevolgen van zo'n split, aangezien de gevolgen simpelweg nog niet helemaal bekend zijn. Zo'n split brengt in elk geval weer wat meer (virtuele) spanning met zich mee ;)

TMCThomas

Het is eigenlijk jammer dat we nu pas tekenen van een serieuze ssw/split zien, dit begint namelijk langzamerhand weer een probleem te worden:



De max zonkracht is inmiddels al weer verdubbeld vergeleken met het minimum. Betekent niet dat we geen winter kunnen krijgen 0.8 is nog steeds erg weinig, maar hoe langer het duurt hoe vervelender het wordt, en minder kans op extremen. Al zou ik dit jaar nog erg blij zijn met een maart winter!

Armand

Citaat van: TMCThomas op zo 26 jan 2020 - 13:25Het is eigenlijk jammer dat we nu pas tekenen van een serieuze ssw/split zien, dit begint namelijk langzamerhand weer een probleem te worden:


De max zonkracht is inmiddels al weer verdubbeld vergeleken met het minimum. Betekent niet dat we geen winter kunnen krijgen 0.8 is nog steeds erg weinig, maar hoe langer het duurt hoe vervelender het wordt, en minder kans op extremen. Al zou ik dit jaar nog erg blij zijn met een maar winter!

Dat klopt, zonkracht kan funest zijn als het gaat om sneeuwaccumulatie in februari/maart. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat accumulatie net niet wilde lukken door voldoende instraling van de zon, zelfs als de temperatuur onder het vriespunt lag. Bizar hoe een klein beetje meer zonkracht toch voor een groot verschil kan zorgen en de grondtemperatuur net een paar tienden boven het vriespunt kan krijgen. Een goed pak sneeuw in de nachtelijke uren is overigens natuurlijk wel goed mogelijk en dat heeft in het verleden al vaker voor een leuke verrassing gezorgd.

Desalniettemin moet het eerst eens tot sneeuw gaan komen voordat we eventueel kunnen klagen dat het niet blijft liggen door de toegenomen zonkracht.. ;D De pluimen van EC en GFS koelen wel weer wat af op langere termijn, maar nog niet significant genoeg om daar verder op in te gaan helaas.

Jasneker

De voorspelde storm op dinsdag is ook al weer van het toneel verdwenen, zo snel kan het veranderen...

Remy

De winter is nog niet afgeschreven. Nog acht weken te gaan.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Energizer85

Citaat van: Remy op zo 26 jan 2020 - 15:28De winter is nog niet afgeschreven. Nog acht weken te gaan.

En dan lente na 5 maanden herfst! Heerlijk! 😂

Nee ik schrijf t ook niet af hoor... maar een jaar zonder winterse perikelen tot nu toe is ook niks.... Tuurlijk kan er nog wat gebeuren natuurlijk.... maar bij mij beginnen de voorjaarskriebels vanaf eind februari wel weer te komen.... dan hoeft t van mij echt niet meer...

We zullen zien

henkensjoeke

Citaat van: Armand op zo 26 jan 2020 - 14:09Dat klopt, zonkracht kan funest zijn als het gaat om sneeuwaccumulatie in februari/maart. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat accumulatie net niet wilde lukken door voldoende instraling van de zon, zelfs als de temperatuur onder het vriespunt lag. Bizar hoe een klein beetje meer zonkracht toch voor een groot verschil kan zorgen en de grondtemperatuur net een paar tienden boven het vriespunt kan krijgen. Een goed pak sneeuw in de nachtelijke uren is overigens natuurlijk wel goed mogelijk en dat heeft in het verleden al vaker voor een leuke verrassing gezorgd.

Desalniettemin moet het eerst eens tot sneeuw gaan komen voordat we eventueel kunnen klagen dat het niet blijft liggen door de toegenomen zonkracht.. ;D De pluimen van EC en GFS koelen wel weer wat af op langere termijn, maar nog niet significant genoeg om daar verder op in te gaan helaas.
1956 was zeer exstreem

TMCThomas

Beter dan niks





Ik zie hetgene wat GEM doet liever, benieuwd waar gfs vanavond mee komt!



Doe mij control van de huidige GFS run maar:



Meeste modellen laten op lange termijn in elk geval weer iets van hogedruk zien, hopelijk valt het goed. De Polar Vortex is tegen die tijd al flink verzwakt dus hopelijk helpt dat.

Powered by EzPortal