Herfst discussietopic 2019

Topic gezien door 35855 bezoekers
Gestart door Armand, vr 20 sep 2019 - 15:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Ec run van vanavond is ook weer binnen, nog steeds geen extreme kou, maar nachtvorst zit er nog steeds wel in. Laat het maar lekker afkoelen. NAO die gister op 1 na alle leden op positief had staan is nu grotendeels negatief (is ook erg instabiel)

GFS is naar de vreselijke run van vanochtend ook weer beter maar eigenlijk weet het model na de 26e niet echt waar het heen wilt. Is simpelweg gewoon een zooitje in de pluim.



Is trouwens geen persoonlijke blog jullie mogen ook wat plaatsen hoor ;)

flyineddy

Haha, sorry. :D
Ik heb momenteel weinig tijd en weinig toe te voegen. :(
Ik ben wel blij met alle updates hier, waarvoor mijn dank. :)

Laat de voorpret voor de winter maar beginnen!
En laten we hopen dat het deze winter voor een keer niet alleen bij voorpret blijft.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Inderdaad zeker leuke en interessante updates Thomas!

Ook vanochtend is er niet meer heel veel veranderd aan de modellen, de onzekerheid blijft groot op langere termijn. Vandaag en morgen krijgen we nog even een meer 'nazomers' intermezzo. Met name in het zuidoosten wordt het 18-21 graden, elders in het land een paar graden koeler.

Ergens komend weekend, waarschijnlijk in de nacht van zaterdag naar zondag of zondag overdag trekt er vervolgens een koufront van noordwest naar zuidoost met daarachter polaire lucht. Het koufront is bij EC goed zichtbaar aan de knik in de isobaren boven ons land:


Wat er daarna precies gaat gebeuren blijft dus vrij onzeker. Het patroon lijkt redelijk geblokkeerd te blijven, wat inhoudt dat de sterke westcirculatie niet echt op gang kan komen en daardoor hogedrukgebieden de boel kunnen blokkeren. De kans op een eerste winterprik schat ik daarbij niet al te groot in, maar een periode met overdag temperaturen rond 10 graden en 's nachts nachtvorst is zeker mogelijk.

Armand

Een blokkade met de wind uit meest noordelijke richtingen lijkt steeds wat zekerder te worden na komend weekend. De aangevoerde lucht is dan koud, maar hoe koud precies is afhankelijk van de exacte windrichting. Bij een noordoostelijke wind kunnen we koud herfstweer verwachten met nachtvorst, maar wel overwegend droog. Bij een noordwestelijke wind wordt het ook fris, maar door het warme zeewater wordt nachtvorst al moeilijker. Daarbij kunnen er door de temperatuursverschillen enkele buien gegenereerd worden. Mocht alles goed vallen, dan kan zo'n bui in de nacht en vroege ochtend misschien wel wat winterse neerslag geven, al blijft die kans voorlopig nog klein (<10/15%), maar wel zichtbaar in de nieuwe GFS run:

flyineddy

Citaat van: Armand op do 24 okt 2019 - 13:27Een blokkade met de wind uit meest noordelijke richtingen lijkt steeds wat zekerder te worden na komend weekend. De aangevoerde lucht is dan koud, maar hoe koud precies is afhankelijk van de exacte windrichting. Bij een noordoostelijke wind kunnen we koud herfstweer verwachten met nachtvorst, maar wel overwegend droog. Bij een noordwestelijke wind wordt het ook fris, maar door het warme zeewater wordt nachtvorst al moeilijker. Daarbij kunnen er door de temperatuursverschillen enkele buien gegenereerd worden. Mocht alles goed vallen, dan kan zo'n bui in de nacht en vroege ochtend misschien wel wat winterse neerslag geven, al blijft die kans voorlopig nog klein (<10/15%), maar wel zichtbaar in de nieuwe GFS run:

Bedankt Armand! :)
Het zal nog afwachten worden gezien de geringe kans, maar het is mooi dat er in ieder geval al een klein beetje licht winters weer in de kaarten staat.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Dagrecord in de bilt, met een temperatuur van 19,5 graden

TMCThomas

Opzich wel weer interessante kaarten EC, het lijkt me nog niet erg standvastig maar dit soort van scandihoog zou bij ons al lekker wat kou kunnen brengen begin november.




GFS gaat de andere kant op maar blijft in ieder geval tot 240H relatief koud



het globale patroon is in ieder geval geen west circulatie en voor nu een hoop (pogingen tot) blokkades.

Global warming

Dit is typisch de voorbode van een zachte winter. De eerste decade van november te koud ( 20 jaar geleden met matige vorst) en dan was de winter op. Ik hoop op veel sneeuw tijdens kerst en oud en nieuw maar +12 is realistischer.

Maxim

+12 is tegenwoordig inderdaad goed realistisch, maar de rest wat je zegt maakt weinig zin. Je mag het tegendeel bewijzen met statistieken natuurlijk.

Koen-IJM

Citaat van: Global warming op vr 25 okt 2019 - 00:21Dit is typisch de voorbode van een zachte winter. De eerste decade van november te koud ( 20 jaar geleden met matige vorst) en dan was de winter op. Ik hoop op veel sneeuw tijdens kerst en oud en nieuw maar +12 is realistischer.

Eind oktober iets roepen over een zachte winter -zonder onderbouwing- is natuurlijk altijd makkelijk. Het koudere prikje voor volgende week lijkt wat getemperd te zijn. Maar hoe de winter daadwerkelijk gaat verlopen blijft afwachten...

Wat betreft die 12 graden, goed voor de gasrekening zullen we maar zeggen ;-)

@ beheerders, komt er een Hellman-wedstrijd op het forum dit jaar?

Jasneker

Gasverbruik dit jaar vanaf Januari 370 Kuub, valt wel mee, kachels staan nog niet eens aan, geen c.v., bewust gedaan...
Grote tusenwoning, verbruik per jaar 700 - 900 Kuub (warme/koude winter).
Thermopane rondom, vloer isolatie en bewust stoken, is een beetje een tic geworden...
Kan dus wat verbruik betreft we een paar koude maanden komen.

Helaas zien we de laatste jaren het tegendeel, mijn investering vorig jaar in 4 nieuwe 4 seizoen banden nog niet echt rendabel in de afgelopen winter...

Wat voor winter we krijgen? maar afwachten, meeste "voorspellingen" wijzen op een te zachte winter wat in de lijn van de afgelopen jaren ligt.
Maar stiekum hoop ik op sneeuw, and wat vorst, een elfstedentocht heb ik het niet eens over.
Net de auto winterklaar gemaakt, anti vries in de ruitensproeier, rubbers van de deuren ingevet, sloten behandeld, laat maar komen.
Nog een beurt bij de garage voor de garantie en na al 7000 km dit jaar nieuwe filters en olie is ie er weer klaar voor.
Kortom, gewoon maar afwachten en het nog te openen winter sectie doorlezen met voorpret.


Koen-IJM


Hier 70 kuub in de afgelopen 5 maanden (verhuizing naar een tussenwoning). Zegt natuurlijk nog weinig... maar oktober is  vooralsnog een "goede" maand. ;-)

Het wordt inderdaad wel weer eens tijd voor een echte winter. Al zou ik een kwakkelwinter met regelmatig sneeuw ook prima vinden.  Hier eveneens overgeschakeld op 4-seizoensbanden dus laat die kou en vaste neerslag maar komen.

Overigens is de pluim van vanmorgen nagenoeg hetzelfde gebleven. De kans op wat nachtvorst zit er nog steeds in voor komende week. Dit i.c.m. aardig wat zon en weinig wind is toch perfect herfstweer.

Armand

Aparte, vrij rechte daling te zien dit weekend in de temperatuur volgens de GFS pluim voor Zuid-Limburg


Met een vloeiende beweging van bijna 20 graden tot net boven het vriespunt ;) ;D

Daarna is overigens mooi te zien dat de eerste 3 Ć  4 dagen van de nieuwe werkweek droog en fris gaan verlopen met wellicht een of meerdere keren wat nachtvorst. Daarna waaiert de pluim verder uit en liggen er dus meerdere opties open zoals we eerder al besproken hebben. Nog steeds lijkt het er op dat november redelijk normaal gaat beginnen. Enkele koelere opties, maar nog geen winterweer. De wisselvalligheid lijkt dan langzaam weer wat toe te nemen met nog steeds ook een klein kansje op wat winterse neerslag ;)

Bigfoot

Wanneer komt het nieuwe winter topic?

Zynex

Ik heb wel hoop dit jaar. Het valt mij op dat het in Rusland en Scandinaviƫ al flink koud aan het worden is.
En dat het in Noord-Amerika wel meevalt. Laatste jaren was dit andersom het geval. Lets hope!

Armand

We krijgen nu even iets koeler weer voor een aantal dagen met kans op nachtvorst, maar daarna lijkt het toch weer snel wat zachter en wisselvalliger te worden. Zo begint het er steeds meer op te lijken dat in elk geval begin november toch niet kouder dan normaal gaat verlopen, wat eerst wel in de kaarten stond.

De blokkade wordt verstoord als lagedrukgebieden vanuit Noord-Amerika de boel gaan overnemen als gevolg van het uitstromen van koelere lucht over de relatief warme Atlantische Oceaan. De straalstroom komt dan langzaam iets verder op gang en we zien omvangrijke lagedrukgebieden boven de Atlantische Oceaan liggen:


Daarbij is de stroming tussen west en zuid te vinden met dus relatief zacht en wisselvallig weer, typisch herfstweer. Toch is er op middellange termijn een klein positief puntje. Boven Groenland en de Noordpool circuleren nog hogedrukgebieden. Dit maakt het nog steeds mogelijk dat tegen die tijd de boel weer kan gaan blokkeren.

Kijken we verder naar de langere termijn van GFS, dan zien we een vrij kansloze situatie voor winterweer. Ditmaal zijn de hogedrukgebieden boven Groenland en de Noordpool verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor omvangrijke lagedrukgebieden:


In dit geval blijft de kou vrij centraal rondom het Noordpoolgebied zitten en krijgt geen kans op uit te zakken. Hogedrukgebieden blijven rondom onze breedtegraad zitten, daarbij kan het bij een aflandige wind wel wat afkoelen, maar je ziet duidelijk dat er geen connectie gemaakt kan worden met de echte koude luchtmassa's in het noorden.

TMCThomas

Viel mij ook op ja, helaas. wachten op de volgende kansen.


De AO en NAO gaan later weer naar beneden dus hopelijk bieden nieuwe kansen zich dan aan.

Overigens ook wel interessant, zie er nog maar weinig over maar er ligt momenteel een orkaan ten westen van Portugal!. Deze gaat naar alle waarschijnlijkheid nergens landfall maken maar gewoon afzwakken op de oceaan. Maar het is toch wel weer bijzonder een orkaan zo noordelijk en dicht bij Europa, de tweede dit jaar al! Heb niet gevolgd waar en hoe hij is ontstaan, wel is hij over de Azoren heen gegaan in de vorm van een tropische storm. Is een opvallend kleine orkaan met een vrij hoge kerndruk(983 mb). Hij valt dan ook nauwelijks op op drukkaarten



TMCThomas

Tja ECMWF laat geen winter meer zien, maar gaat nu volledig voor de herfst.


flyineddy

De komende maand wat herfst zou ik niet zo erg vinden.
Het is notabene ook herfst. :D
Zolang de herfst vervolgens niet duurt tot in maart, zoals zo vaak gebeurt hier in Nederland. :(

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Jasneker

ik heb er een zwaar hoofd in op een mooie winter.
Als 11 jarig kind de 1963 winter meegemaakt, 1  kolenkachel in huis, 's morgens wakker worden in een slaapkamer met -10, de rijp van je adem bevroren over de wollen dekens, en kleren die niet echt goed waren voor de -20 graden vorst hier in Friesland...
Kranten onder  de kleren, en toch schaatsen met de friese doorlopers...je bent kind he...
Ik heb allang begrepen dat dit niet meer voor zal komen voor mij, wintertjes als de laatste elfsteden tochten die net konden worden gehouden zijn ook al 25+ jaar geleden.

Laatste uitschieters waren de halve meter sneeuw voor de deur wat 3 dagen duurde,...
Sinds de laatste 20 jaar geen echte winter meer gezien, buiten die sneeuw dan, en dat was het dan wel.
Voor echte winters zal je het buiten Nederland moeten zoeken, of op wintersport moeten gaan.
Negatief? nee, realist, gezien de laatste 20 jaar wat de "winters"voorstelden.

Maar toch elk jaar bekruipt je de hoop dat het dan toch dit jaar gaat lukken, niet dan?
Maar de ervaringen van mij in die echte  winter van 1963? dat maak ik niet meer mee, het blijft een mooie herinnering, ondanks de kou die we toen leden zonder centrale verwarming, en wassen in een teil met warm water van de kachel, ook geen geiser toen, en een zwart wit tv met al 2 kanalen ;)

Mijn vader als hoofdagent veel kou zien lijden in dienst op straat en de open jeep als enigste politie auto hier, onvoorstelbaar nu.
bij hem gestaan op het ijs bij de elfsteden tocht op het ijs bij de waterpoort toen de bevroren schaatsers voorbij kwamem...

Maar we blijven hopen ;)

Powered by EzPortal