Lente discussietopic 2019

Topic gezien door 29500 bezoekers
Gestart door vossejongk, zo 17 mrt 2019 - 18:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Wat een warmte daar in Rusland ja en dat binnen de arctische cirkel.



vandaag overgins ondanks de niet al te hoge temperaturen een heerlijke lente dag. In de zon uit de wind vondt ik het zelfs al weer te heet, kunt goed voelen dat de zonkracht inmiddels al weer op 6 zit.


Tyshane

Vanaf komend weekend gaat de temperatuur weer een fijn stukje omhoog, mogelijk gepaard gaande met onstabiliteit en wat kansen op onweer. Wie weet gaan we een paar leuke dagen tegemoet. Maar even in de gaten houden en hier hopelijk wat drukker. We moeten ergens beginnen nietwaar. ;)

TMCThomas

Zat ook al te kijken ja, hopelijk zien we tegen de tijd een paar mooie buien, moet zeggen dat ik van onweer niet veel af weet, deze cape waardes zien er echter al goed ui voor zondag.



TMCThomas

Cape waardes blijven hoog, ook meer cape op zaterdag en maandag.

Tyshane

Ik zag het Thomas, nou zegt alleen de CAPE niet zo heel veel. Maar leuk om te volgen weer! :)

TMCThomas

Modelbeoordeling KNMI, wat betreft de buien van vandaag en morgen. Zondag dus nog niet:

"Bij de occlusie (mot)regen, achter de occlusie kunnen vrijdag overdag en zaterdag overdag enkele buien tot ontwikkeling komen. In het zuidoosten zijn de buientoppen het hoogst en is er een kleine kans op onweer. Zaterdagmiddag is er sprake van stevigere buien die dan gepaard kunnen gaan met onweer. Lokaal kan het even stevig doorregenen aangezien de buien zich vrij langzaam verplaatsen. CAPE ligt lokaal rond 700 J/kg. Met een geringe schering leidt dit tot single cells."

Ook zondag zal het vrij waarschijnlijk om single cells gaan de cape is dan een stuk hoger met gemiddeld zo'n 2000 J/kg als ik wrf mag geloven, er is echter weer vrijwel geen windschering.

Armand

Vandaag en morgen wordt er wat warmere lucht richting Nederland en België vervoerd onder invloed van een ondiep lagedrukgebied dat vanuit Frankrijk richting Zuid-Duitsland trekt. De aangevoerde lucht is daarbij warm en redelijk onstabiel, hetgeen resulteert in temperaturen van 17-22 graden voor vandaag en morgen gemiddeld gezien in de Benelux. Tijdens wat meer langdurigere opklaringen kan het met name morgen nog enkele graden warmer worden, grootste kans hierop in het oosten.

Onder invloed van dagelijkse gang zullen er echter ook stapelwolken gaan ontstaan die uitgroeien tot enkele buien. Door het gebrek aan stroming zal van enige organisatie geen sprake zijn; de buien zullen in de vorm van single cells voorkomen. In de loop van de middag zullen de eerste buien ontstaan boven het reliëf van de Ardennen/Eiffel en later boven Zuid-België. Waarschijnlijk pas in de tweede helft van de middag zullen er ook in het laagland enkele buien ontstaan, voornamelijk in de oostelijke helft van Nederland en België. Zoals eerder gezegd zijn de buien niet georganiseerd, wat betekent dat de buien slechts plaatselijk voorkomen, maar juist op die ene lokale plek wel stevig kunnen zijn. De lokale verschillen zullen dus groot gaan worden vandaag, waarbij het op veel plekken ook (vrijwel) droog zal blijven.

Morgen krijgen we een zelfde soort situatie, ditmaal zullen de buien zich nog wat oostelijker gaan richting, waarbij vooral het zuidoosten en oosten van de Benelux kans maakt op buien. Ook nu weer single cells met dus plaatselijk grote verschillen.

TMCThomas

Wat een verschil zeg, is hier gewoon zomers warm met bijna 24 graden en zon. Aan de kust daarentegen.


AFTH14

Wanneer kan de kust een beetje zomer verwachten, het lente gevoel is het nu echt niet.

flyineddy

Ik denk dat daarvoor de wind eerst naar een zuidelijke richting moet draaien in plaats van de huidige (noord-)westelijke richting.
Maar kijkend naar de windrichting pluim ziet het ernaar uit dat er in dat opzicht de komende 1,5 week weinig zal veranderen, helaas. :(

Gelukkig voor mij lijkt de temperatuur hier in het oosten van het land de komende tijd wel redelijk te zijn, dus in dat opzicht heb ik niet zoveel te klagen. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

MeesterJ

Iemand die de situatie in Tornado Alley volgt vandaag?

TORCON van 9 en 45% tornado risico in het paarse gebied!


TMCThomas

poeh, dan zijn die single celletjes die wij hier hebben eigenlijk maar niks.

Der RoX

Lekker grauw dagje zo :/
WiNtEr!!11!1!@

Neochamp

Citaat van: der rox op di 21 mei 2019 - 15:14
Lekker grauw dagje zo :/

Ontzettend saai.

Laat het of bakken regenen. (Niet mijn favoriet maar goed)
Of laat die zon er maar in knallen.
Dit grauwe weer ben ik allang beu.

Jasneker

In Duitsland lopen de beken en rivieren over, ook niet zo prettig denk ik maar zo...
Hier is het nog steeds te droog, alle regen schijnt om ons heen te trekken....
Bewolkt ja, nu en dan een druppel en dat was het dan weer....

TMCThomas

Vandaag vindt ik inderdaad ook maar niks, morgen ziet er gelukkig een stuk beter uit, veel meer ruimte voor de zon.


flyineddy

Heerlijk weer trouwens op dit moment.
In mijn middagpauze mijn gebruikelijke wandeling gemaakt en dat was weer heerlijk. Lekker in T-shirt, lekker zonnetje en lekkere temperatuur, zo'n 19 graden toen. :)
Wind is soms nog wel een beetje fris, maar dat mag de pret niet drukken.  8)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

vossejongk

Vandaag was weer ouderwets genieten hoor  8)

petertje

Het is nog steeds stil hier. Na een relatief fris komende week lijkt de temperatuur ( flink) omhoog te gaan.

Armand

Citaat van: petertje op zo 26 mei 2019 - 11:00
Het is nog steeds stil hier. Na een relatief fris komende week lijkt de temperatuur ( flink) omhoog te gaan.

Vanaf begin juni lijken de temperaturen inderdaad wat omhoog te kunnen gaan. Voorlopig blijven we de rest van mei zitten met een relatief koel en licht wisselvallig weerbeeld. Lagedrukgebieden boven Scandinavië brengen bij ons een westelijke tot noordwestelijke wind en brengen zo af en toe wat regen met zich mee. Dit weerbeeld kennen we nu al een groot deel van de maand mei, waarbij deze maand dus zeer waarschijnlijk kouder dan normaal gaat verlopen:


Begin juni splitst het Azorenhoog en gaat een uitloper hiervan het Europese vasteland op. Dat brengt bij ons een grote invloed van hogedrukgebieden en dus ook droger weer. De temperatuurverwachting is erg onzeker met veel spreiding. Dit is afhankelijk van de as van het hogedrukgebied en de daarbij behorende windrichting. Met name van 2 juni t/m 4 juni lijken temperaturen van 22-28 graden grofweg goed mogelijk te zijn, als de wind wat meer naar het zuidoosten draait. Ook daarna blijft de kans op warme en zomerse dagen aanwezig, zoals deze staafdiagram mooi aangeeft:


We kunnen dus stellen dat na 'een valse start' in mei de kansen op een warmer weertype in juni al veel groter zijn. Desalniettemin is de spreiding in temperatuur nog vrij groot, al wordt het aandeel van koudere leden beneden de 20 graden steeds wat kleiner. De kans dat het redelijk droog gaat worden begin juni ligt al veel hoger. Voor het neerslagtekort geen goede zaken. Ondanks dat er de afgelopen weken af en toe wat regen gevallen is, bleef het neerslagtekort gestaag oplopen. We vinden overigens in een groot deel van Nederland ongeveer hetzelfde neerslagtekort in getal (rond de 90-100mm), alleen in een klein ovaalvormig gebied ten noordoosten van de Veluwe en in Midden en Zuid-Limburg ligt het neerslagtekort zo'n 20-30mm lager. De verwachte regen voor komende dagen gaat landelijk gezien geen daling van het tekort teweegbrengen en mocht het zoals nu verwacht droog gaan worden in juni, dan blijven we voorlopig boven het neerslagtekort van vorig jaar zitten:


De zomer moet nog komen en dan kan het neerslagtekort pas echt drastisch oplopen (zie vorig jaar), maar we gaan de zomer zeer waarschijnlijk al starten met een tekort van boven de 100mm. Nog geen grote zorgen dus, maar wel zeker een aandachtspunt.

Powered by EzPortal