Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 130506 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: Global warming op do 17 jan 2019 - 14:45
Winterliefhebbers gefeliciteerd met de pluimen.

Mijn hellmann voorspeling (>10 ) was voor de eerste helft van de winter   ;) Tsja ook ik ga geloven dat er iig een stralingswintertje aankomt. Kan ik nog wel van genieten. Zonnetje, weinig wind en matige vorst 's nachts.

Hopelijk blijft het daarbij maar er zijn tekenen dat de kou zich daarna kan verscherpen. Pffffff echt geen zin in. :(

Ga maar veel CO2 uitstoten deze dagen....alle beetjes helpen.  8)
Emigreren iets voor jouw bv tropisch eilandje,sterkte gewenst de komende tijd met dit kouder weer.

Invicta

Ik hoop het zo. We hebben er lang genoeg op moeten wachten.

TMCThomas

Inderdaad, persoonlijk hoop ik er ook een mooi laagje sneeuw bij aankomende dinsdag/woensdag. Vindt schaatsen en ijs erg leuk maar sneeuw heb ik nog wat liever. Maar goed dat is afwachten momenteel is het weer uit de modellen.

Joep

GFS oper rolt nu binnen en is stuk warmer dan eerdere run.

Via ed aldus

winter67

Citaat van: Joep op do 17 jan 2019 - 17:28
GFS oper rolt nu binnen en is stuk warmer dan eerdere run.

Via ed aldus
En word nog warmer komt met west circulatie heeft alles te maken met de Azoren

xzaz

1 zwaluw maakt nog geen zomer; het moet een trend worden. Er gebeurd iig wat.
De winter is nog niet eens begonnen!

TMCThomas

Nouja valt opzich nog wel mee, bij de vorige run was GFS duidelijk een koude uitbijter.



Van gem wordt ik overigens niet blij.


GeneralDuke

Citaat van: Joep op do 17 jan 2019 - 17:28
GFS oper rolt nu binnen en is stuk warmer dan eerdere run.

Via ed aldus

Nou goed die vorige run was dan ook belachelijk :P Hopen dat het wel nog een beetje ok is
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Citaat van: TMCThomas op do 17 jan 2019 - 17:32
Nouja valt opzich nog wel mee, bij de vorige run was GFS duidelijk een koude uitbijter.

Dit is wel de min temp, de temps zitten wel ruim boven 0 bij deze run

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Armand

GFS12z laat het Scandi-Hoog veel minder tot expressie komen dan eerdere runs. Desondanks ontstaat er wel een korte blokkade op de Oceaan die net genoeg is voor opnieuw lagedrukgebieden te laten duiken. Dat heeft ditmaal sneeuw tot gevolg. Geen super koude run dus deze keer, maar wel weer sneeuwopties later op termijn. Zo blijft ook deze run toch een vorm van winter aanhouden.

Joep

Dinsdag mogelijk lichte sneeuwval in westelijke helft volgens GFS oper

gilleeesss

Hmm deze ensembles zijn ook niet zo te best, laten het hogedruk precies niet doordrukken. Nieuwe laagjes en laagjes komen (maar duiken totaal niet goed) wat een ommekeer weer, we naderen weer ''het weekend voor de winterkansen'' ;..

Idk wat ik van het gemiddelde moet vinden op (MT) (heb ik het over de laagjes daar tussen groen en ijsland

Zynex


gilleeesss

Op mijn eerder bericht:

Pluim valt al bij al wel mee, wel vanaf de 24ste* weer wat meer warmere opties, veel onzekerheid nog. ook 850hPA schommelt hele tijd rond of boven de -5°C.

Armand

Citaat van: gilleeesss op do 17 jan 2019 - 18:25
Hmm deze ensembles zijn ook niet zo te best, laten het hogedruk precies niet doordrukken. Nieuwe laagjes en laagjes komen (maar duiken totaal niet goed) wat een ommekeer weer, we naderen weer ''het weekend voor de winterkansen'' ;..

Idk wat ik van het gemiddelde moet vinden op (MT) (heb ik het over de laagjes daar tussen groen en ijsland

Dit is inderdaad weer een run waar lagedrukgebieden sterker uit de verf komen en er niet veel leden zijn met een stabiel hogedrukgebied boven Scandinavië. Zo schommelt het nog wat heen en weer. De ENS is wel wat warmer geworden, maar nog steeds vrij winters als je het mij vraagt met toegenomen sneeuwkansen door de lagedrukgebieden. Ik zie het meer als een 'andere variant'. De 06z run was echt een koude run met vrij droog en standvastig koud weer. De 12z run is meer van het gure weertype met meer wind en sneeuw, ook afgewisseld door wat korte hogedrukperiodes. Zo als ik al vaak heb gezegd, bij sneeuw loop je het risico dat je (even) aan de warmere kant van het front terecht komt. Daardoor valt de pluim ook wat warmer uit. In die situaties kunnen er mooie hoeveelheden sneeuw vallen, of het kan gaan kwakkelen. Dat is het venijnige.

Ik zie dus nog geen reden tot paniek. De modellen wisselen wat tussen droog en koud weer of wat meer wisselvallig en iets minder koud; net wel net niet kwakkelweer. De kans op een terugkerende WC met echt bovennormale temperaturen schat ik heel laag. Alleen GEM komt een beetje met dat scenario, maar het is totaal niet terug te vinden in de pluimen van EC en GFS.

gilleeesss

Citaat van: Armand op do 17 jan 2019 - 18:55
Dit is inderdaad weer een run waar lagedrukgebieden sterker uit de verf komen en er niet veel leden zijn met een stabiel hogedrukgebied boven Scandinavië. Zo schommelt het nog wat heen en weer. De ENS is wel wat warmer geworden, maar nog steeds vrij winters als je het mij vraagt met toegenomen sneeuwkansen door de lagedrukgebieden. Ik zie het meer als een 'andere variant'. De 06z run was echt een koude run met vrij droog en standvastig koud weer. De 12z run is meer van het gure weertype met meer wind en sneeuw, ook afgewisseld door wat korte hogedrukperiodes. Zo als ik al vaak heb gezegd, bij sneeuw loop je het risico dat je (even) aan de warmere kant van het front terecht komt. Daardoor valt de pluim ook wat warmer uit. In die situaties kunnen er mooie hoeveelheden sneeuw vallen, of het kan gaan kwakkelen. Dat is het venijnige.

Ik zie dus nog geen reden tot paniek. De modellen wisselen wat tussen droog en koud weer of wat meer wisselvallig en iets minder koud; net wel net niet kwakkelweer. De kans op een terugkerende WC met echt bovennormale temperaturen schat ik heel laag. Alleen GEM komt een beetje met dat scenario, maar het is totaal niet terug te vinden in de pluimen van EC en GFS.

Ja ik was even in paniek, hopelijk komt er 1 van de 2 scenario's ook echt uit. Het ideale is natuurlijk een pak sneeuw met daarna een scandihoog, maarja. De meeste dromen zijn bedrog :P Benieuwd waar EC mee komt

TMCThomas

EC is gewoon weer mooi!



Pittige oostelijk stroming door combinatie van scandihoog en lagedrukgebied middellandse zee
Wel weer flink anders dan de vorige run, modellen zwabberen sterk, Vooral GFS.

gilleeesss

EC meer richting de gfs van 06z, ofniet? Vorige run was wel mooier/leuker van EC vond ik dan persoonlijk

Joep

Edit EC 12 is mooie koude run voor NL


Powered by EzPortal