Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 132792 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

De sneeuw op dinsdag hoort bij een lagedrukgebied rond IJsland, waar een brede band neerslag over de Britse eilanden en vervolgens de Benelux zwiept. Engeland is dan nog niet koud genoeg en daar zal het voornamelijk regenen, maar bij ons is de kans op sneeuw significant groter.

GFS laat het dinsdag als regen beginnen, later wordt het vaste neerslag door neerslagafkoeling. EC is twee graden kouder en laat het meteen als sneeuw vallen, wel ietsje later dan GFS. Arpege lijkt zowel qua timing als temperatuur op GFS.

Langzamerhand komt de termijn binnen die van de iets fijnmazigere modellen en kunnen we de details gaan invullen. Ik ben in ieder geval hoopvol gestemd!

Citaat van: zwoof op vr 18 jan 2019 - 09:02
(oper EC is overigens weer goed te noemen)

Edit: Hier de pluim EC 00Z

Op LT weer kouder, hopen dat dit standhoudt!

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Pff wat een spreiding tot volgende week zaterdag koud daarna kan het alle kanten op

Der RoX



Niet slecht, maar kan zeker nog beter
WiNtEr!!11!1!@

Zynex

Citaat van: winter67 op vr 18 jan 2019 - 09:22
Pff wat een spreiding tot volgende week zaterdag koud daarna kan het alle kanten op

???????? is toch altijd zo? Straks ga je nog vertellen dat sneeuw wit is.

zwoof

Citaat van: Zynex op vr 18 jan 2019 - 09:33
is toch altijd zo? Straks ga je nog vertellen dat sneeuw wit is.

Haha! idd  ;D

Een steeds groter wordende spreiding na 8 dagen is niet vreemd. Sterker nog, dat is altijd zo in een pluim.

In deze pluim: De meeste leden gaan komende 10 dagen voor alsnog voor een kouder scenario, gezien het gemiddelde dat nagenoeg onder nul blijft. De oper laat tot het einde een mooie winterse periode zien.  Daarna is het (zoals altijd) echt koffiedik kijken.  Het enige waar ik dan nog naar zou kijken is de control omdat dit ook een hd run is.

GeneralDuke

Citaat van: zwoof op vr 18 jan 2019 - 09:43
Het enige waar ik dan nog naar zou kijken is de control omdat dit ook een hd run is.

Nee toch? Control is de run met lagere resolutie, net als de members, maar met exact dezelfde begincondities als oper. Het verschil tussen deze twee is dus alleen afkomstig van dat resolutieverschil.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

zwoof

Citaat van: GeneralDuke op vr 18 jan 2019 - 09:53
Nee toch? Control is de run met lagere resolutie, net als de members, maar met exact dezelfde begincondities als oper. Het verschil tussen deze twee is dus alleen afkomstig van dat resolutieverschil.

Ja klopt! Lager om sneller te rekenen. :) De control een soort van (na-berekenend) verlengstuk op de oper, omdat het dezelfde begincondities heeft. In elk geval is de pluim na 10 dagen volstrekt onbetrouwbaar.     ;)

xzaz

Citaat van: Jenkie op vr 18 jan 2019 - 09:00
Hier is de winter al begonnen. Een witte wereld, en als het niet te warm wordt, blijft dat mooie laagje poedersuiker liggen.
Hier ook, was erg mooi vanochtend.
De winter is nog niet eens begonnen!

GeneralDuke

Citaat van: zwoof op vr 18 jan 2019 - 10:02
Ja klopt! Lager om sneller te rekenen. :) De control een soort van (na-berekenend) verlengstuk op de oper, omdat het dezelfde begincondities heeft. In elk geval is de pluim na 10 dagen volstrekt onbetrouwbaar.     ;)

Ok maar dan is control dus geen hd run. Tenzij je met hd iets anders bedoelt dan hoge resolutie :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Een pluim neigt op langere termijn inderdaad terug te gaan naar waardes richting het klimatologisch gemiddelde. Statistisch gezien ook vrij logisch, aangezien de diversiteit aan verschillende opties verder toeneemt.

Toch hoeft dit fenomeen niet persé voor te komen. Clusters kunnen namelijk zodanig sterk aanwezig zijn/blijven, zodat het gemiddelde zich daaraan aanpast. Dan spreek je over een situatie met veel zekerheid natuurlijk. Afgelopen zomer is daarbij een prachtig voorbeeld. Ik heb afgelopen zomer genoeg pluimen gezien waarbij de pluim tot ver in LT gebied heel overtuigend op 25 graden gemiddeld of zelfs hoger lag (en uitkwam).

De pluim van vanmorgen kun je grofweg indelen in 2 clusters. 1 cluster gaat voor een aanhoudende oostelijke tot noordelijke stroming door hogedrukgebieden boven zuidelijk Scandinavië en de andere cluster gaat voor een meer wisselvalliger weertype door opdringende lagedrukgebieden vanuit het westen. Daarbij is de windrichting vrij veranderlijk, afhankelijk van de positie van het laag. Dan een meer kwakkelweertype tot normaal/iets te zacht.

winter67

Pluim van gfs is flink afgekoeld, amper warmere leden en lijkt juist dat gem lager ligt dan de komende dagen

Armand

Citaat van: winter67 op vr 18 jan 2019 - 12:34
Pluim van gfs is flink afgekoeld, amper warmere leden en lijkt juist dat gem lager ligt dan de komende dagen

Hele mooie pluim ja! Een kleine cluster gaat over de termijn voor kwakkelweer met temperaturen meest tussen 0 en 5 graden. De overige leden gaan voor winterweer, sommige zelfs voor behoorlijk koud winterweer.

Dinsdag zit de sneeuw er goed in volgens de pluim. Gezien de niet al te lange termijn wordt de kans op sneeuw deze dag wel aannemelijker. Ook de dagen erna kan er volgens GFS wel eens wat sneeuw vanuit Duitsland binnentrekken, hierdoor wel na de 23ste wat hogere minimumtemperaturen dan EC.

Wel een klein minpuntje; doordat het lagedrukgebied nu een flink stuk noordelijker trekt, komen we even in de westelijke/noordwestelijke wind terecht:


Dat brengt aanvoer vanaf zee en dus wat warmere lucht aan de grond. Hopelijk is de neerslag intensief genoeg om dan de temperatuur zodanig te laten dalen zodat er sneeuwval mogelijk is. Een pluspunt is wel dat de bodemtemperatuur dankzij de vorst die komende dagen gaat komen zeer waarschijnlijk erg koud is. Dat betekent dat de sneeuw snel blijft liggen en niet eerst de bodem nog dient af te koelen (dit was gisteren bij de winterse buien bijvoorbeeld wel het geval).

Momenteel hier in Limburg nog steeds temperaturen rond het vriespunt. Daardoor liggen er verspreid nog enkele waterige sneeuwresten van gisteren. Het is hier de gehele dag al een afwisseling van mist, nevel en soms een korte opklaring. Ben ook benieuwd naar de Hellmanngetallen, komende periode gaan daar zeer waarschijnlijk wel een aantal punten gescoord worden ;)

GeneralDuke

Citaat van: Armand op vr 18 jan 2019 - 13:11
Ben ook benieuwd naar de Hellmanngetallen, komende periode gaan daar zeer waarschijnlijk wel een aantal punten gescoord worden ;)

Excelsheet op orde, ik ben er klaar voor! ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op vr 18 jan 2019 - 14:09
Excelsheet op orde, ik ben er klaar voor! ;D

Haha, helemaal top! Misschien vandaag al de eerste punten van deze hopelijk behoorlijk koude periode ;)

gilleeesss

Oh, ik hoor het weeral, dinsdag gewoon regen in west-vlaanderen (belgie) aangezien het laagje te noordelijk zal trekken wss... ik zie een mooie pluim, maar de temp op dinsdag staat me echt niet aan, volgens mij te hoog voor sneeuw, (toch zeker voor het westen)

Armand

Citaat van: gilleeesss op vr 18 jan 2019 - 14:47
Oh, ik hoor het weeral, dinsdag gewoon regen in west-vlaanderen (belgie) aangezien het laagje te noordelijk zal trekken wss... ik zie een mooie pluim, maar de temp op dinsdag staat me echt niet aan, volgens mij te hoog voor sneeuw, (toch zeker voor het westen)

Geen paniek, even de runs afwachten wat er precies te gebeuren staat. Het lagedrukgebied ligt aanvankelijk boven de Noordzee, waardoor geheel België en Nederland ten zuiden van de kern liggen. Vervolgens trekt de kern snel richting de Middellandse Zee.

Het gaat hierbij om een lagedrukgebied gevormd in de Arctische lucht nabij Groenland. Dit is een andere situatie dan een meer 'warmbloedig' lagedrukgebied dat zuidelijk boven de Atlantische Oceaan gevormd wordt. In dat geval moet de kern zuid van ons trekken wil je sneeuw krijgen, ik vermoed dat je deze situatie in je hoofd hebt zitten.

In het geval van zo'n 'warmbloedig' lagedrukgebied is de zuidkant van de kern gevuld met een bel warmere lucht op hoogte. Het front vormt daarmee een warmtefront en dit zijn vaak de laagjes die in Noord en Midden Nederland sneeuw gevolgd door ijzel leveren en in Zuid Nederland en België (in de warme sector dus) vaak ijzel gevolgd door regen.

Nu komende dinsdag is de situatie anders. Dit lagedrukgebied is door de afkomst ervan gevuld met koude lucht. Het front kan dus nu gezien worden als koufront, met op en achter het front juist een koudere bovenlucht:


Je ziet hierbij de temperatuur op 850hPa, waarbij het front (de duidelijke grens waar de temperatuur op 850hPa dik onder de -4 duikt) vlak voor de kust ligt. Dit is dus een geheel andere situatie dan dat er een front vanuit het zuidwesten komt opdringen, gevolgd door warme bovenlucht!

Nu ligt het punt wel zo, door de aanlandige wind kan de temperatuur op grondniveau boven het vriespunt oplopen. De eerste neerslag zou op sommige plekken dan als (natte) sneeuw, misschien even als regen kunnen vallen. Dit alles is overigens erg afhankelijk van de timing en daar valt nu nog weinig over te zeggen. Echter door het afkoelen van de bovenlucht en door neerslagafkoeling zal naar verwachting overal de neerslag weer transformeren naar sneeuw (ook aan de kust), mocht het tot deze situatie gaan komen.

We zijn vaak gewend sneeuw gevolgd door regen bij lagedrukgebieden, nu kon het wel eens andersom zijn ;)
Mocht het front niet overdag komen, dan kan het mogelijk gewoon overal koud genoeg zijn zodat alles als droge sneeuw valt. Dit zijn echter allemaal details voor later.

gilleeesss

Danku voor de uitleg Armand, ik had inderdaad de situatie van een warm lagedruk gebiedje in m'n hoofd :) Hopelijk verbeteren de runnetjes nog dit weekend (a)

TMCThomas

Arpege en icon zijn ook weer mooie sneeuwruns, eigenlijk schiet dat laag voor het mooie nu net iets te ver door, daarna komt er namelijk toch even tijdelijk een westelijk windje in waardoor er weer wat weg kan dooien. Maar zoals armand al zij tijdens het front sneeuw tot aan de kust (en zelfs iets de Noordzee op) sneeuw.



in het westen kan het inderdaad wel eerst even kort regenen. zie gfs



Sneeuw terzijde, wat betreft de iets langere termijn ukmo deed nog een beetje moeilijk maar die doet nu ook volledig mee.
Mooi diep laag boven de middellandse zee.



een ook GEM doet weer mee.


gilleeesss

Maar GEM laat echt (net als ukmo) 'hoge' 850hPA temps zien voor aanstaande dinsdag.:o


dennis089

Na het gevoel te hebben dat er iets op komst is, vandaag maar eens de kaarten bekeken. Ik schrok er bijna van zo goed liggen ze erbij.
De sneeuw die al vroeg dinsdagochtend begint wordt door zowel GFS als EC ondersteund, het lagedruk gebied wat hiervoor gaat zorgen komt helemaal uit de koude regionen rond groenland aangekoerst. Het ziet er echt indrukwekkend uit als je dit op de http://old.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html bekijkt.

Ik denk dan ook dat de kans op sneeuw voor dinsdag 100 procent is. Ikzelf houd al rekening met mijn stage in Duitsland dat ik heel voorzichtig en met gematigde snelheid zal moeten gaan rijden.

En!
Zelfs de periode daarna wordt door zowel GFS als EC ondersteund. Beide laten dit geweldig machtige laag vervolgens nestelen in centraal europa. Dit zorgt ervoor dat er een koudepomp op gang komt vanuit het noorden/oosten.

Het wordt koud, en de kans op meer sneeuw loert. Kortom, we gaan winteren!  8) :D enjoy!

Powered by EzPortal