Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 130441 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

flyineddy

Het sneeuwt hier nu flink. De sneeuwvlokken zijn nu ook kleiner geworden.
Op daken, beplanting en andere voorwerpen blijft het zelfs een beetje liggen, mits er niet teveel water op ligt.

EDIT:
Zei ik dat het een beetje bleef liggen? Het werd zelfs even wit buiten.
Het sneeuwt nu wel weer minder buiten, dus het zal ook wel weer snel weggesmolten zijn.
Maar zo hebben we dus in ongeveer een maand tijd het weer voor bijna een heel jaar gehad: Bijna zomerse temperaturen, nachtvorst, sneeuw, onweer en storm(-achtig).
Hieronder nog even een foto zojuist genomen vanuit mijn dakraam. :)


Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas


Joep

Morgen kans op (natte) sneeuwbuien

Armand

De laatste weken van de officiële winter zijn dan niet bepaald winters te noemen, maar toch wel interessant op weerkundig gebied. Van de absurd warme temperaturen eind februari tot storm, onweer, hagel en sneeuw zoals Eddy ook al aangaf.

Vandaag hier in het zuiden toch wel een behoorlijk onstuimige middag. Het KNMI zat er ditmaal bovenop met code oranje, waarbij de tijdsduur en kracht van de windstoten goed overeenkwamen met de werkelijkheid. Dat blijkt zeker in deze gevallen waarbij details juist een hoofdrol spelen vaak erg lastig. Een goede dag dus voor het KNMI, dat mag ook wel eens gezegd worden! ;)

Hopelijk niet al te veel schade in de zuidelijke provincies, hier in Limburg zag ik wel al verschillende meldingen voorbij komen. De windstoten piekten hier tussen de 105 en 120 km/u en dat zijn zeer hoge waardes voor gebieden die relatief ver van de kust verwijderd zijn.

Momenteel trekken er weer enkele buien het land op, met name in het zuidwesten. Deze buien hebben ditmaal een meer winters karakter met soms wat natte sneeuw en onweer, maar vooral ook regen en korrelhagel. Dit gaat nog wel door tot morgenmiddag/avond. Bovendien zal later vanavond de wind opnieuw weer gaan toenemen. Als eerst aan de westkust, morgen overdag ook elders in het land.

Wertha

Vanuit het niets een blikseminslag in de buurt.
Aantal onweersdagen: 2023: 17 | 2022: 21 | 2021: 16

TMCThomas

Kijk eens aan, ze hebben geluk daar op die heuvel.


Voor de lente liefhebbers is er ook langzaam aan weer hoop aan de horizon.
GFS komt inmiddels weer met hogedrukopbouw boven onze regio:



Nog wel zo'n 10 dagen weg, ook support van andere modellen is er nog niet echt, is dus even afwachten

petertje


TMCThomas

Yep de hoofdrun laat ook al het begin van hogedrukopbouw zien.


petertje

Ik voel een lentetopic aankomen.

maxzz

Citaat van: TMCThomas op ma 11 mrt 2019 - 14:07
Nog wel zo'n 10 dagen weg, ook support van andere modellen is er nog niet echt, is dus even afwachten

dat is voor mij oo de tijd dat de lente eigenlijk begint  ::)
Groeten,
Richard

vossejongk

Citaat van: petertje op di 12 mrt 2019 - 12:13
Ik voel een lentetopic aankomen.

Daar wordt aan gewerkt ;) Even kijken wat de runs nog doen, nu een dooie mus is ook zo zuur haha.

dennis089

Vanaf maandag komt die lente er gewoon. Eindelijk weer lekker fijn weer. Heerlijk genieten! Tijd om voorgoed vaarwel te zeggen aan deze helse winter  :D

Der RoX





Apart om te zien dat er toch weer koude opties in sluipen. Op deze run dan...
WiNtEr!!11!1!@

Zynex


Eveline

Vanmiddag zowaar een klap onweer meegemaakt! Was ook wel weer eens leuk! :)

dennis089

Wat een noodweer hier in Hückelhoven. (regio midden limburg)  :o :o :D het lijkt wel weer zomer met onweer   :D 8)

Armand

De bui die omstreeks 15/16 uur vanmiddag over het uiterste zuiden van Zuid-Limburg en net over de grens van België trok, heeft in het Duitse Roetgen een tornado geproduceerd met aanzienlijke schade:

https://www.aachener-nachrichten.de/lokales/eifel/roetgen/tornado-in-roetgen-windhose-zerstoert-haeuser-in-der-eifel_aid-37434007

Het waren ook vrij pittige buien met hier meermaals flinke hagel en windstoten met een klap onweer ertussen.

Jasneker

Gister nog een mooi zonnig dagje, wat winderig maar wel 11 C hier in Sneek.
Vandaag bewolkt tot nu toe, 9 C op het moment, na de regen van vanmorgen droog.
Iets minder wind als gisteren, gezien de verbetering verwacht volgende week gaan we de goede kant op.

TMCThomas

Mooie lenterun GFS, bouwt zich een leuk hoogje op boven onze omgeving die voor zon en langzaam maar zeker hogere temperaturen zorgt. Vanaf Dinsdag begint dat zo'n beetje, daarna even tijdelijk een afkoeling om vervolgens met een nog krachtiger hoog op te proppen te komen, met temperaturen richting de 20 graden.





Temperaturen op (zeer) lange termijn:


Jasneker

Mooie temperaturen, kan me niet snel genoeg komen ;)

Powered by EzPortal