Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 132612 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Nog een record in de maak?
De huidige winter is weliswaar nog niet voorbij maar de kans lijkt klein dat het huidige Hellmann-getal van 12,1 nog verder oploopt. Daarmee komt de huidige winter hoogstwaarschijnlijk in de zeer zachte categorie. Dat betekent dat deze winter de zesde zachte of zeer zachte winter op een rij zal worden en dat is nog niet eerder voorgekomen!

De laatste koude winter is al weer 22 jaar geleden: de winter 1996-1997 had een Hellmann-getal van 131,6. Wanneer we alle winters sinds het jaar 1901 op een rij zetten wordt pas duidelijk hoeveel minder koude winters er recentelijk zijn voorgekomen.
Bron artikel:https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/hellmann-getal-als-maat-voor-winterkou


dennis089

mooie lijst zwoof.. ik heb zowaar met jou sneeuwpop te doen :p
Maar we kunnen nu ook met onszelf te doen hebben... wat een vreselijke sterke WC zit er in het zadel nu zeg. Gewoon dikke twee weken geen kans van wijken. Zou me niks verbazen dat we heel maart met deze WC zitten.

Der RoX

Gauw wat extra toiletblokjes halen, anders gaat het nog stinken...
WiNtEr!!11!1!@

JerryL

Winter is wat overdreven, wel kouder

Arend

Maandag mogelijk weer eens een hoofdrol voor de wind? Zitten weer een aantal stevige members tussen wat betreft windstoten.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jasneker

Kijk ik naar windfinder, zie ik voor Sneek max 70 tot 72 KM/H  windstoten, en dat valt wel mee, aan de kust kan het meer zijn.
Temperaturen iets hogerrond normaal voor deze tijd van het jaar.
Nu zonnig met wat bewolking die langzaam dichter wordt.

flyineddy

Ik heb hier net even een paar boodschappen gedaan bij de locale supermarkt en ik heb toen ook even een kleine wandeling gemaakt. Ik had een jas aan gedaan, maar die heb ik na 5 minuten maar weer uit gedaan en in de tas gestopt, want hier in het zonnetje was het prima te doen met een vest aan en de rits open. De wind is wel een beetje fris, maar verder is het nu nog heerlijk weer.

Maar goed, de "herfst" komt eraan. Ik hoop alleen dat die niet aanhoudt tot het einde van de zomer. (ik weet het, het is nog veel te vroeg om daar over te beginnen)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Jasneker

In onze tegenpool hebben ze net de warmste zomer gehad en droog, in Australia...
Behalve Queensland waar erg veel regen viel.
We wachten maar af, wat regen is eigenlijk wel goed.

TMCThomas

Flinke windstoten de komende dagen, vooral morgen kan het even flink waaien. Zal niet fijn zijn voor degene die buiten carnaval aan het vieren zijn.




4seasons

Ondertussen is in Canada weer een waarschuwing afgegeven voor extreme kou.



Vandaag vallen de temperaturen terug naar -17 graden met een wind chill van -24 graden.


Toronto under extreme cold weather alert ahead of big temperature drop Sunday
https://globalnews.ca/news/5016850/extreme-cold-weather-alert-toronto-3/




El Nino effect?
Maar dan de vooruitzichten:
- verwachting weerpatroon > jet stream in April >  mede door El Nino . zie video

CiteerWhen will spring weather get here? A cross-Canada look
It's been a difficult, snowy, frigid winter for much of Canada, but spring is just around the corner — really.

But don't get the shorts and T-shirts out just yet because it looks like the first half of the month will still include plenty of cold and wintry precipitation for a good part of the country.

Frigid conditions are likely to hold on for a few more weeks:
But it won't last forever.

Last spring, winter won the fight early on, lasting well into April. This year looks like a different story with spring weather appearing when many Canadians hope it will arrive — around the vernal equinox (start of spring on the calendar) which is on Wednesday, March 20.

What will bring on this change? One of the factors is a continuing (possibly strengthening) El Nino, a weather pattern bringing warmer-than-normal sea surface temperatures to the equatorial Pacific. It looks like this El Nino will have enough of an impact on the jet stream to allow more of a Pacific flow of air to move across the country instead of arctic air. But before that happens, arctic blocking will still allow for cold and stormy conditions to prevail across much of the country until at least the middle of March.

The good news is, Canada is in for a warm spell in a few weeks.

Zie verder het artikel in de link met de video-uitleg:

https://globalnews.ca/news/5012484/spring-weather-canada-2019/

.



4seasons

Waarschuwing afgegeven door KNMI

Maandagochtend in het hele land kans op zware windstoten


Vanaf maandagochtend kunnen er in het gehele land zware windstoten voorkomen van 75-90 km/uur, in de kustgebieden mogelijk tot 100 km/uur.
In de loop van de dag neemt de wind langzaam af, het eerst in het zuiden van het land.

.

Arend

De hoeveelheid neerslag valt hier tot nu toe erg tegen, we lijken weer in de droge hoek te zitten met nog geen 3 mm in de pluviometer. De rest van het land heeft betere resultaten geboekt qua hoeveelheden. Misschien dat er de komende dagen voor hier nog wat meer millimeters in het vat zitten. Hier af en toe ook al een best aantrekkende vlagerige wind, voorproefje voor morgen?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vossejongk

Citaat van: Arend op zo 03 mrt 2019 - 21:54
De hoeveelheid neerslag valt hier tot nu toe erg tegen, we lijken weer in de droge hoek te zitten met nog geen 3 mm in de pluviometer. De rest van het land heeft betere resultaten geboekt qua hoeveelheden. Misschien dat er de komende dagen voor hier nog wat meer millimeters in het vat zitten. Hier af en toe ook al een best aantrekkende vlagerige wind, voorproefje voor morgen?

3.8mm vandaag valt idd mee. Wel de hele dag gemiezerd maar erg hard ging het dus niet.

Jasneker

Komende weken nog genoeg regen, tijd voor de herkansing.
Hier  deze maand tot nu toe 25 mm regen, gaat goed, was ook nodig.
Als ik de buienradar verwachting mag geloven is de komende 14 dagen nog 50 mm op komst hier....

TMCThomas

Wat vindt ik dit een saaie pluim zeg.



Wel opvallend veel natte sneeuwkansjes.


TMCThomas

Volgens GFS gaan we vanaf maandag weer sneeuw zien.


zwoof

Citaat van: TMCThomas op wo 06 mrt 2019 - 14:51
Volgens GFS gaan we vanaf maandag weer sneeuw zien.



Klopt! NW stroming zit er al een heel tijdje in. Ook al in enkele afgelopen EC runs gezien.  Maar of de eventuele sneeuw dan ook echt blijft liggen, betwijfel ik. Maar wie weet....  Toch een leuk vooruitzicht in elk geval.    :)

Jasneker

Met temperaturen van 's nachts +2 tot +6 C overdag is dat geen lang leven beschoren hooguit natte flatsen.

Arend

Ik hoorde zojuist gerommel. Onweer. Dat is lang geleden!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vlerk


Powered by EzPortal