Herfst discussietopic 2018

Topic gezien door 42923 bezoekers
Gestart door Armand, do 20 sep 2018 - 12:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: dennis089 op do 27 sep 2018 - 20:17
Dan over die orkaan. Een heuse orkaan in de middellandse zee. Nog nooit van gehoord en ik hoop geen slachtoffers te betreuren maar wel spannend dat zoiets hier nu ontstaat. Europa verdiend meer spannende weermomenten.

Ze komen 1 à 2 keer per jaar voor. Om een of andere reden is de mediahype groot deze keer.

Wat ik me wel afvroeg: een tropisch systeem wordt gekenmerkt door een warme kern, maar deze medicane heeft (dacht ik) een koude kern. Waarom wordt het dan toch als tropisch systeem (of tropical-like system) gezien? Vanwege het ontbreken van een frontale structuur?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op vr 28 sep 2018 - 00:49
Ze komen 1 à 2 keer per jaar voor. Om een of andere reden is de mediahype groot deze keer.

Wat ik me wel afvroeg: een tropisch systeem wordt gekenmerkt door een warme kern, maar deze medicane heeft (dacht ik) een koude kern. Waarom wordt het dan toch als tropisch systeem (of tropical-like system) gezien? Vanwege het ontbreken van een frontale structuur?

Een 'Medicane' is best een vaag begrip. Ik ben hier zeker geen expert in, maar als ik het goed begrijp krijgt een dergelijk systeem pas echt de naam 'Medicane' indien het subtropisch systeem inderdaad clustert tot onweersbuien rondom de kern van een lagedrukgebied (het oog) zonder frontale structuur, waarbij orkaankracht (windkracht 12) enige tijd wordt gemeten. Anders is sprake van een subtropische storm (boven windkracht 8 ) of subtropische depressie (lager dan windkracht 8 ). De kern wordt overigens wel iets warmer op 850hPa, niet veel, maar via GFS goed te zien:


Een Medicane is volgens Weerplaza slechts 7 keer voorgekomen vanaf 1947. Mocht het tot een Medicane komen, dan zou het dus toch wel bijzonder zijn. Subtropische stormen of depressies komen veel vaker voor, vaak zelfs meerdere keren per jaar.

Nu zijn dit soort systemen niet te vergelijken met de 'bekende' orkanen in de Atlantische Oceaan en Grote Oceaan. Deze systemen hebben gewoon veel meer ruimte boven grote wateroppervlaktes die bovendien nog wat warmer zijn dan de Middellandse Zee. Vanzelfsprekend kunnen daar dan ook systemen ontstaan die perfect voldoen aan de klasse orkaan en tot ware meteorologische monsters kunnen uitgroeien. De Middellandse Zee is te klein voor dergelijke systemen naar Europa te halen (maar beter ook).

Toch hebben we in het verleden gezien dat ook hier orkaan-achtige systemen kunnen ontstaan die dus de naam 'Medicane' krijgen. Ook deze storm kan tot deze categorie uitgroeien en veel schade aanrichten. Echter over de precieze kenmerken van een Medicane en de vergelijkingen met orkanen boven oceanen heb ik niet kunnen vinden, daar staat weinig informatie over op het internet.

JerryL

Top, yes, yeeeeeh hij is derrrrr weerrrrrr Herfsttopic! 8) 8) 8)

Nu op naar het Bockbier, wildvlees, sneeuw, vorst, kerstmarkten, gluhwein, fazantenbout, reerug, konijn in delen, ijsbock, schaatsen, helemaal gek hierrrrrr ;D ;D ;D

... oke, even normaal nu. Het gaat wel weer.

GeneralDuke

Citaat van: JerryL op vr 28 sep 2018 - 13:48
Top, yes, yeeeeeh hij is derrrrr weerrrrrr Herfsttopic! 8) 8) 8)

Nu op naar het Bockbier, wildvlees, sneeuw, vorst, kerstmarkten, gluhwein, fazantenbout, reerug, konijn in delen, ijsbock, schaatsen, helemaal gek hierrrrrr ;D ;D ;D

... oke, even normaal nu. Het gaat wel weer.

Lol

Citaat van: Armand op vr 28 sep 2018 - 13:20
*knip*

Thanks. Ik zocht kort naar wat upper-air temperaturen maar vond alleen maar koudeputjes, op deze GFS-kaart is het wel duidelijk te zien inderdaad dat het om een warme kern gaat. Ik zag dat estofex een beetje de rol van het NHC op zich heeft genomen en met forecast discussions etc. komt. Interessant leesvoer! http://www.estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?text=yes&fcstfile=2018092821_201809280901_0_mesoscalediscussion.xml
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op vr 28 sep 2018 - 14:54
Lol

Thanks. Ik zocht kort naar wat upper-air temperaturen maar vond alleen maar koudeputjes, op deze GFS-kaart is het wel duidelijk te zien inderdaad dat het om een warme kern gaat. Ik zag dat estofex een beetje de rol van het NHC op zich heeft genomen en met forecast discussions etc. komt. Interessant leesvoer! http://www.estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?text=yes&fcstfile=2018092821_201809280901_0_mesoscalediscussion.xml

Ah, top! Die link was ik vergeten te plaatsen. Zeker interessant leesvoer en zo kun je alles toch een beetje volgen.

zwoof


Het blauw is er weer! 
  8)
Voor het eerst na de zomer heeft het vannacht weer gevroren. Op 2 meter daalde het kwik in Twente naar  -0,8 graden.



Aan de grond werd er op meerdere plekken vorst gemeten:



Armand

Lekker fris inderdaad vanmorgen. Ook vannacht gaat het lokaal weer vriezen, zeker aan de grond. De pluim die vanmorgen weer rond de gebruikelijke tijd verscheen, ziet er nog niet eens zo onaardig uit (midden NL):


Komende donderdag en vrijdag een kleine stijging in de temperatuur, maar wat direct opvalt is toch wel de stijgende trend op LT, waarbij de neerslagkansen nog verder afnemen. Vertalen we dit naar een beeld op de luchtdrukkaarten; dan zien we een ontwikkelend hoog boven Europa met voor ons een warme, zuidelijke stroming. GFS gaat ook mee in dit scenario en laat dit patroon duidelijk zien:


Het is nog LT, maar die stijgende trend is vrij opvallend. Mogelijk staat er ons dus een stabiele en vrij warme periode te wachten in oktober. Wie zal het zeggen ;)

dennis089

Ik weet niet hoe het voor de rest in Nederland is maar ondanks de koude temperatuur... ik had het helemaal niet verwacht, misschien wel omdat Marsel ons niet meer van te voren inlicht, maar tijdens de dagelijkse gang vandaag is het heerlijk toeven in de buitenlucht in het zonnetje. Echt heerlijk. Ik heb het raam open en geniet nog eens lekker van de warme stralen die binnen vallen. Het zal niet meer lang duren totdat het raam maanden dicht zal zitten... Marsel.. ik mis je!  :P (op een niet foute manier bedoeld  ;D )

TMCThomas

Citaat van: Armand op za 29 sep 2018 - 11:49
Het is nog LT, maar die stijgende trend is vrij opvallend. Mogelijk staat er ons dus een stabiele en vrij warme periode te wachten in oktober. Wie zal het zeggen ;)
Als het dat hoog dan in november naar Scandinavië wil gaan is het helemaal mooi  ::)

GeneralDuke

Citaat van: Armand op za 29 sep 2018 - 11:49
GFS gaat ook mee in dit scenario en laat dit patroon duidelijk zien:

Wat is dat lagedrukgebied in de Golf van Biskaje? Restanten van een voormalige orkaan?

Citaat van: dennis089 op za 29 sep 2018 - 15:51
Ik weet niet hoe het voor de rest in Nederland is maar ondanks de koude temperatuur... ik had het helemaal niet verwacht, misschien wel omdat Marsel ons niet meer van te voren inlicht, maar tijdens de dagelijkse gang vandaag is het heerlijk toeven in de buitenlucht in het zonnetje. Echt heerlijk. Ik heb het raam open en geniet nog eens lekker van de warme stralen die binnen vallen. Het zal niet meer lang duren totdat het raam maanden dicht zal zitten... Marsel.. ik mis je!  :P (op een niet foute manier bedoeld  ;D )

Ja in de zon is het heerlijk. En die kou 's nachts ach, dat vind ik ook wel fijn eigenlijk :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Het was een koud nachtje vanacht! De meeste van jullie zullen het al wel gelezen hebben maar het kwam zelfs tot vorst (op 1,5 meter hoogte) in de bilt! Daar werd het namelijk -0,1 graden zoals te zien op het kaartje hieronder. Dit is een record voor de bilt daar is het op 30 september nog nooit eerder zou koud geweest. De laatste keer dat het in de bilt tot vorst kwam in september is sowieso een aardige tijd geleden, dat was namelijk 1971. Dan vraag je misschien af is dit een voorbode van een stenge winter? Maar nee bijzonder koud was de winter van 1971-1972 helaas niet, sterker nog iets aan de zachte kant. Met een hellman koudegetal van slechts 39,7 in de bilt.


TMCThomas

Wat ik ook wel interessant om te zien vindt zijn de extreem lange termijn uitdraaien van het CFS model. Valt me op dat er nog vaak een geblokkeerd drukpatroon naar voren komt. zoals bij dit plaatje op 6 november.


Met een straalstroom die totaal uiteengevallen is, hij komt zelfs een beetje uit het noord oosten.


Hoop toch zeker dat dit inderdaad de trend is voor de komende wintermaanden. Want met een scenario zoals als deze begint de winter al in november  :)

(neem dit alles natuurlijk met een vrachtwagen zout want het CFS kan er natuurlijk net zo goed naast zitten en dat we juist een enorme west circulatie krijgen)

AFTH14

"(neem dit alles natuurlijk met een vrachtwagen zout want het CFS kan er natuurlijk net zo goed naast zitten en dat we juist een enorme west circulatie krijgen)"

Indien wel, dan hebben we dat zout hard nodig  ;D

Armand

Citaat van: TMCThomas op zo 30 sep 2018 - 16:49
Wat ik ook wel interessant om te zien vindt zijn de extreem lange termijn uitdraaien van het CFS model. Valt me op dat er nog vaak een geblokkeerd drukpatroon naar voren komt. zoals bij dit plaatje op 6 november.


Ah de CFS kaartjes, altijd leuk om even doorheen te kijken ;D Het model voorspelt met name de wintermaanden de afgelopen tijden best aardig. Zo zat het aan de goede kant bij de (zeer) zachte winters en ook de koude maart van begin dit jaar werd door CFS globaal gezien wel voorspeld. Of dit puur toeval is of misschien toch een aardig goede berekening durf ik niet te zeggen. Het is natuurlijk wel 'makkelijk' om voor een zachte winter te gaan, gezien de kans daarop nu eenmaal veel groter is. Dus enige toeval in de voorspellingen van het model de afgelopen jaren valt zeker niet uit te sluiten.

Om maar met de deur in huis te vallen; ook voor komende winter voorspelt het model actueel een te warme winter, maar de daadwerkelijke afwijking valt nog enigszins mee:


Natuurlijk geeft ook dit geen garantie. We zullen de voorspellingen van dit model komende oktober en november verder moeten volgen, misschien slaat het een en ander dan nog om. Ook dan natuurlijk nog steeds geen garantie. We zullen het zien, ik vind het altijd wel interessant om te volgen gezien het model dus best vaak een goede voorspelling geeft.


dennis089

Volgen doen we het hier :) mooi om te zien dat het vanaf donderdag beter wordt. Ik zie de aftakeling van de natuur met lede ogen aan :( nog beetje genieten

GeneralDuke

Citaat van: Armand op ma 01 okt 2018 - 17:59
Natuurlijk geeft ook dit geen garantie. We zullen de voorspellingen van dit model komende oktober en november verder moeten volgen, misschien slaat het een en ander dan nog om. Ook dan natuurlijk nog steeds geen garantie. We zullen het zien, ik vind het altijd wel interessant om te volgen gezien het model dus best vaak een goede voorspelling geeft.

Weerplaza houdt sinds het voorjaar 30-daagse voorspellingen bij:
https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/weerexpert/30-daagse-weersverwachting/4642/
Dat is die van afgelopen week. Is iets minder langetermijn dan wat hierboven staat van CFS, maar toch mooi om te zien dat op deze termijn de grootschalige patronen al vrij goed te ontwaren zijn.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op di 02 okt 2018 - 11:48
Weerplaza houdt sinds het voorjaar 30-daagse voorspellingen bij:
https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/weerexpert/30-daagse-weersverwachting/4642/
Dat is die van afgelopen week. Is iets minder langetermijn dan wat hierboven staat van CFS, maar toch mooi om te zien dat op deze termijn de grootschalige patronen al vrij goed te ontwaren zijn.

Inderdaad ook deze zijn interessant om te volgen. Komende twee weken lijkt het wel weer redelijk goed weer te worden. Donderdag, vrijdag en mogelijk ook zaterdag oplopende temperaturen en redelijk wat zon. In de loop van zaterdag en zondag nemen de neerslagkansen wel wat toe, maar volgende week lijkt het opnieuw droog en zonnig te worden met oplopende temperaturen. Wellicht halen we komende perioden nog wel wat warme dagen eruit, zeker in het zuidoosten. Hier ten illustratie de pluim van Midden Nederland:

vlerk

Als ik zo de vooruitzichten bekijk gaan we een prachtige nazomer tegemoet in het zuiden?

Tot ver in oktober temperaturen vér boven de 20 graden?

https://www.buienradar.nl/weer/Eindhoven/NL/2756253/14daagse

GeneralDuke

Citaat van: vlerk op wo 03 okt 2018 - 12:55
Als ik zo de vooruitzichten bekijk gaan we een prachtige nazomer tegemoet in het zuiden?

Tot ver in oktober temperaturen vér boven de 20 graden?

https://www.buienradar.nl/weer/Eindhoven/NL/2756253/14daagse

Zoals je in de pluim hierboven ziet is er wel nog de nodige onzekerheid. Even afwachten of de soep inderdaad zo heet wordt ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

poeh zo'n pluim als deze zou in een gemiddelde zomer ook niet misstaan.

Powered by EzPortal