Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 225266 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Sorry ik lees nu mijn reactie terug en het komt inderdaad beetje negatief over  :o

Was meer als een grapje bedoeld van hé kijk de modellen laten weer voornamelijk regen vallen in Limburg. Nu weet ik en heb ik zelf gezecht dat je je daar niet rot op moet staren, maar mijn vorige bericht is een beetje onhandig geschreven haha.

Desalniettemin zit er toch een kleine vorm van waarheid in, dat was ook de bedoeling ervan ;) Ik ga namelijk nooit van het beste uit (je moet je namelijk ook nooit op heerlijke kaarten rot staren!!), als je niet veel verwacht dan kan er ook weinig misgaan ;)
Ik kijk altijd op de dag zelf naar de radar en temperatuur en dan zien we wel!

TMCThomas

We moeten natuurlijk morgen ook niet vergeten, voor mijzelf de eerste sneeuw van het seizoen! Kijk is naar die mooie clusterende buien in de laatste Harmonie run vrijdagavond! Hirlam schetst een ongeveer hetzelfde beeld.

Nieuwe GFS is helaas weer niks, sneeuw word snel weggespoeld door regen. Ik hoop ten zeerste dat deze koers nog wat verandert, Arpege laat in de laatste run de neerslag een stuk zuidelijk komen waardoor heel Nederland in de sneeuw komt te zitten. Hoop dat ECMWF het straks eens is met Arpege.

dennis089

Helaas weinig voor Limburg in die laatste hirlam. Armand we hebben recht pessimistisch te zijn. Zeker na het belabberde onweerseizoen 2017, en nog belabberde winterseizoen 2016/17.

Energizer85

Over onweer gesproken (-Limburg ????????)

Jenkie

Citaat van: Armand op do 07 dec 2017 - 16:12
Sorry ik lees nu mijn reactie terug en het komt inderdaad beetje negatief over  :o

Was meer als een grapje bedoeld van hé kijk de modellen laten weer voornamelijk regen vallen in Limburg. Nu weet ik en heb ik zelf gezecht dat je je daar niet rot op moet staren, maar mijn vorige bericht is een beetje onhandig geschreven haha.

Desalniettemin zit er toch een kleine vorm van waarheid in, dat was ook de bedoeling ervan ;) Ik ga namelijk nooit van het beste uit (je moet je namelijk ook nooit op heerlijke kaarten rot staren!!), als je niet veel verwacht dan kan er ook weinig misgaan ;)
Ik kijk altijd op de dag zelf naar de radar en temperatuur en dan zien we wel!

En zo is het  :)

dennis089

Citaat van: Energizer85
Over onweer gesproken (-Limburg ????????)

Precies.. De weergoden verafschuwen ons zuiderlingen. Ze mogen ons niet  ::) :o

Snowfreak

kaarten zien er iets beter uit of zie ik dit verkeerd? volgens mij gaat de laag iets zuidelijker?
ukmo



gfs


winter

Heel goede website waarmee je de temperatuur op verschillende hoogtes in de atmosfeer en windstroming kunt zien.
Op 850 hPa zie je dat de wind alreeds gedraaid is naar NW en de grens met temperaturen onder nul voor de kust van NL ligt.
https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic=2.94,54.69,1369/loc=1.762,52.759

dennis089

Citaat van: Snowfreak op do 07 dec 2017 - 17:19
kaarten zien er iets beter uit of zie ik dit verkeerd? volgens mij gaat de laag iets zuidelijker?
ukmo
gfs


hier teken ik voor. lieve weergoden voor ons zuidjes  :D

Jenkie

Citaat van: dennis089 op do 07 dec 2017 - 17:27
hier teken ik voor. lieve weergoden voor ons zuidjes  :D

Maar dan mag ik weer klagen  ;D

TMCThomas

Neerslagkaarten van laaste run GFS op zondag.


Armand

Citaat van: Snowfreak op do 07 dec 2017 - 17:19
kaarten zien er iets beter uit of zie ik dit verkeerd? volgens mij gaat de laag iets zuidelijker?


Ik wil niet (weer ;D ) vervelend overkomen, maar in zowel UKMO als GFS stuurt dit laagje warme lucht aan, waardoor het niet uitmaakt of het laag zuidelijk overtrekt of niet. GFS bijvoorbeeld dan, je zou verwachten een dik pak sneeuw voor het zuiden als het laag zo zuidelijk trekt als op jouw kaartjes, maar dan krijg je deze neerslagkaart te zien:


Let op, dit zijn dus de kaarten voor maandag en het betreft hier een nieuw gevormd laagje en heeft niks te maken met dat laagje wat voor zondag wordt voorspeld!

Als je het mij vraagt dus best een aparte oplossing, je zou zeggen aanvoer vanaf het (koude) land dus kans op sneeuw. Nu kan dit allemaal nog veranderen, paar graden kouder en het ziet er heel anders uit. Enig minpunt is dat zowel UKMO, als GFS, en EC (vanochtend) en GEM (vanochtend) met dit scenario komen voor maandag.

Morgen verwacht ik wel wat (natte) sneeuw in verschillende delen van Nederland. Er lijken 2 troggen over te trekken, 1 in de ochtend en 1 in de avond. Als we kijken naar Harmonie (naar mijn mening een betrouwbaar model dat redelijk op de actuele situatie zit), dan zien we morgenochtend winterse buien over vrijwel het gehele land:

Zou mij niet geheel verbazen als het hierbij al tot kortstondige gladheid kan komen.

Morgenavond dan nog een trog met voornamelijk buien boven de rivieren, maar ook onder de grote rivieren kunnen buien vallen, alleen de kans is wat kleiner:

Bij deze buien acht ik de kans op een sneeuwdek, al dan niet tijdelijk, redelijk groot.

We zullen zien morgen hoe het gaat lopen!

Snowfreak

bedankt voor de uitleg armand, heb nog veel te leren  :D
ach het is nog een paar dagen hopelijk zal het verbeteren, want sneeuw overgaan in regen is gewoon verschikkelijk.

Gerard1995

tsjonge wat een spanning.. zo zeker als het poosje leek zwabberen de modellen nu echt van uitersten.. verrassingen gaan we iig krijgen maar nu nog bekijken of we dan positief of negatief verrast gaan worden.. ach wat zal het ook.. we gaan weer eens sneeuw zien dwarrelen en alleen dat al maakt mij als vuile-winterliefhebber alleen maar blij 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Kermisspin

Spannend is het zeker.......tot nu toe herfstachtig weer.

Ach......SkyRadio op de achtergrond, kopje koffie en hier de berichten lezen  :D

Zaterdag overigens vertrekken naar het mooie Limburg en maandag weer om.

Maar ff afwachten hoe en wat. De winter is nog lang en mocht er sneeuw blijven liggen al is het van korte duur.......pakken ze ons die dag (of meerdere) niet meer af.  :P
Volvo for life!

Gerard1995

Citaat van: Kermisspin op do 07 dec 2017 - 18:57
Spannend is het zeker.......tot nu toe herfstachtig weer.

Ach......SkyRadio op de achtergrond, kopje koffie en hier de berichten lezen  :D

Zaterdag overigens vertrekken naar het mooie Limburg en maandag weer om.

Maar ff afwachten hoe en wat. De winter is nog lang en mocht er sneeuw blijven liggen al is het van korte duur.......pakken ze ons die dag (of meerdere) niet meer af.  :P

zo is dat... we moeten niet vergeten naar bijvoorbeeld december exact een jaar geleden.... geen spoor van maar iets wat op winter lijkt te zien... en nu totaal omgedraaid dus we hebben wel degelijk een winst te pakken alvast ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

gilleeesss

Nuja, NL zie ik wel goedkomen qua sneeuw, belgie al iets minder. En na zondag is het gewoon over en out denkik. Dan sijpelen we verder naar een nieuwe prik , en zo zijn we halverwege December met een sneeuwdag of 2 maximum

Armand

Dat laagje voor komende maandag zit overigens ook in EC. Kijk eens hoe sterk het uitgediept is, kon nog wel eens voor een flink windveld zorgen ook ergens in Frankrijk misschien:


Je ziet ook direct het probleem, ervooruit wordt lucht vanuit Spanje en Afrika aangevoerd. Vandaar dus dat er ook geen sneeuw bij berekent wordt zo direct. Dit is goed te zien aan de bubbel warme lucht op 850 hPa:

Mochten we aan de andere kant van het laagje geraken, dan krijg je weer de situatie van winterse buien vanaf de Noordzee. Dus mocht het allemaal daadwerkelijk zo verlopen als nu voorspeldt, de winterse prikjes liggen nog steeds op de loer. Geen dikke winterinval, maar eerder steeds kortdurende prikjes. Achja, voor mij nog altijd beter dan 10 graden en regen ;)

Joep

EC 12 zondag voor heel NL sneeuwkansen

Bacci

We hebben nu toch te maken met 2 laagjes? 1 op zondag overdag en 1 op maandag overdag?

Powered by EzPortal