Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 225319 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

winter67

1 ding is zeker voorlopig wel nog een oostcirculatie

Johannes96

Voor het noorden zijn de temperaturen bijgewerkt:

Morgen -1 max, zaterdag 0, zondag 0, maandag 1, dinsdag 1. Met alle nachten vorst.

zwoof

Citaat van: Johannes96 op do 01 mrt 2018 - 11:52
Voor het noorden zijn de temperaturen bijgewerkt:

Morgen -1 max, zaterdag 0, zondag 0, maandag 1, dinsdag 1. Met alle nachten vorst.

Bedoel je EC00 ? Die temps van jou lijken erg op die van EC12 van gisteren.  :)

Die van vanmorgen geeft namelijk in de laatste run vanaf zondag max. 6 graden dooi aan in Eelde. Gemiddelde zit dan ook op 3.3. graden plus.


Als je trouwens exact de temperaturen in de pluim wilt aflezen kan je het beste bij de KNMI zelf kijken. ( Weer- en klimaatpluim en Expertpluim )
Daar kan je in de expertpluim met de muis de lijntjes van de dag aanraken en je ziet dan de temps van dat tijdsvak. Zie voorbeeld hierboven.

TMCThomas

Voor het eerst deze winter geschaatst vandaag en was aardig te doen. ijs was zo'n 5 tot 10CM dik, kraakte af en toe als je over een schuur heen ging maar voorderest zeker niet slecht. Denk dat er vandaag op het hoogtepunt zo'n 80 man op heeft gestaan zonder problemen



Nu ben ik naast ijsliefhebber een nog grotere sneeuwliefhebber en ook dat lijkt morgen voor elkaar te komen. Het verschilt nog sterk per model maar de meeste zorgen toch wel voor een paar CM sneeuw in het midden en zuiden, soms ook in het noorden.
Momenteel heb je: Harmonie, Hirlam, Arpege en Alaro (lijkt er op) die de sneeuw vrijwel over heel het land heen laten komen, Al dan niet een beetje verpieterend boven noord Nederland
Dan heb je WRF, GFS en GEM die de neerslag wel over nederland laten komen maar verpieteren en boven het midden van het land tot stilstand komen.
en dan heb je nog ICON, ECMWF en COSMO-DE die het somber inzien en vrijwel geen sneeuw over Nederland heen laten komen.
Nog veel verdeeldheid dus. Persoonlijk denk ik dat het het 2e scenario zal worden, dus vooral de neerslag in het midden en zuiden die het noorden niet of nauwelijks bereikt. Wellicht dat de modellen de opgleiding op het moment nog een beetje onderschatten en dat het uiteindelijk toch nog een beetje meer word maar denk dat dit vooral een typisch avondje snowcasten word! :D

Harmonie ter voorbeeld:

Sneeuwhoeveelheid max 5CM

zwoof

Geen min/max record vandaag in de Bilt
De Bilt bereikte vandaag een maximumtemperatuur van -07 graden.  Het minimum max record uit 1946 van -1 blijft daarmee in elk geval nog een jaar in de boeken.
De Bilt kan vandaag nog wel het gemiddelde koude record  halen. Het gemiddelde koude record van 1 maart dateert uit 1926,  toen scoorde de Bilt -3,4 graden gevolgd door 1947 met -3,3 graden.

De eventuele koude records voor morgen lijken minder kansrijk door de gematigdere berekeningen van de modellen vanochtend.
Het min/max record voor 2 maart staat op -0.8 graden.


Tweede landelijke ijsdag
Het bleef vandaag in de Bilt onder het vriespunt, dus als er voor 1 uur vannacht geen rare dingen gebeuren hebben we de tweede landelijke ijsdag te pakken.
De zuidelijke stations vielen buiten de boot vandaag.


Temperaturen wederom dicht bij strenge vorst morgenvroeg
Minimum temperaturen morgenvroeg vogens Harmonie 12Z:


Hirlam zaterdagnacht en ochtend:

Dooiaanval met sneeuwfront, het einde van de spectaculaire winterperiode is nabij.



De zuidelijke helft van Nederland krijgt zaterdag te maken met dooi. 
Hopen dat het uiteindelijk nog een beetje meevalt en dat de sneeuw wat meer mag worden dat dit model laat zien.  ;)





Joep

Hirlam en Harmonie met paar cm sneeuw




X-treme

Het koude record van 1 maart dateert uit 1926 toen scoorde de Bilt -34, graden gevolgd door 1947 met -3,3 graden.

-34?  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

zwoof

Citaat van: X-treme op do 01 mrt 2018 - 17:39
Het koude record van 1 maart dateert uit 1926 toen scoorde de Bilt -34, graden gevolgd door 1947 met -3,3 graden.

-34?  ;D

Hehe! Dat zou toch wat zijn als we voor zo'n koude record aan't duimen waren , aangepast inmiddels!  ;D

Citaat van: TMCThomas op do 01 mrt 2018 - 17:18
Voor het eerst deze winter geschaatst vandaag en was aardig te doen. ijs was zo'n 5 tot 10CM dik, kraakte af en toe als je over een schuur heen ging maar voorderest zeker niet slecht. Denk dat er vandaag op het hoogtepunt zo'n 80 man op heeft gestaan zonder problemen


Nu ben ik naast ijsliefhebber een nog grotere sneeuwliefhebber en ook dat lijkt morgen voor elkaar te komen. Het verschilt nog sterk per model maar de meeste zorgen toch wel voor een paar CM sneeuw in het midden en zuiden, soms ook in het noorden.
Momenteel heb je: Harmonie, Hirlam, Arpege en Alaro (lijkt er op) die de sneeuw vrijwel over heel het land heen laten komen, Al dan niet een beetje verpieterend boven noord Nederland
Dan heb je WRF, GFS en GEM die de neerslag wel over nederland laten komen maar verpieteren en boven het midden van het land tot stilstand komen.
en dan heb je nog ICON, ECMWF en COSMO-DE die het somber inzien en vrijwel geen sneeuw over Nederland heen laten komen.
Nog veel verdeeldheid dus. Persoonlijk denk ik dat het het 2e scenario zal worden, dus vooral de neerslag in het midden en zuiden die het noorden niet of nauwelijks bereikt. Wellicht dat de modellen de opgleiding op het moment nog een beetje onderschatten en dat het uiteindelijk toch nog een beetje meer word maar denk dat dit vooral een typisch avondje snowcasten word! :D

Harmonie ter voorbeeld:


Nice pics Thomas!

TMCThomas

Citaat van: zwoof op do 01 mrt 2018 - 17:52
Hehe! Dat zou toch wat zijn als we voor zo'n koude record aan't duimen waren , aangepast inmiddels!  ;D

Nice pics Thomas!
Bedankt!  :D

Joep


Joep


Lothiriel

Kunnen we in België nou ook wat sneeuw verwachten voor morgen want op die kaartjes staat er niks boven België namelijk :P

Vandaag geschaatst in Oud-Heverlee, foto's moet ik nog overzetten. Was fijn maar wel verschrikkelijk koud :D
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep

Citaat van: Lothiriel op do 01 mrt 2018 - 19:50
Kunnen we in België nou ook wat sneeuw verwachten voor morgen want op die kaartjes staat er niks boven België namelijk :P

Vandaag geschaatst in Oud-Heverlee, foto's moet ik nog overzetten. Was fijn maar wel verschrikkelijk koud :D

zwoof

Citaat van: Joep op do 01 mrt 2018 - 19:37
Oper ec zondag stuk warmer

Inderdaad best warme oper, ook na zondag. Straks maar kijken naar het gemiddelde in de pluim.
Ultra korte termijn:  zaterdag tot 5 graden in de Bilt.  Tja, de beer moet er dan toch aan geloven.

Arend

Citaat van: zwoof op do 01 mrt 2018 - 20:32
Inderdaad best warme oper, ook na zondag. Straks maar kijken naar het gemiddelde in de pluim.
Ultra korte termijn:  zaterdag tot 5 graden in de Bilt.  Tja, de beer moet er dan toch aan geloven.

Mooi, de lente is hier immers vandaag begonnen.  ;D

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Arend op do 01 mrt 2018 - 20:52
Mooi, de lente is hier immers vandaag begonnen.  ;D



Haha!  ;D Maar van lente in Twente lijkt me nog niet echt sprake! Verschrikkelijke muziek overigens, maar dat terzijde!  ;)



En de pluim EC voor de Bilt:


dennis089

Ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten van de winterse inval beste winterlovers, met het naderende einde zowel op kaarten als tevens de meteorologische wens ik jullie allemaal van harte welkom in ons warme zomerse seizoen, zeker wanneer de beste buien met hevig onweer zich gaan voordoen is het ook tijdens die maanden een gezellig praat en discussie platform in de topics. wees niet schuw en laat jullie nog eens zien  8) :D

Energizer85

We zijn dik verwend! Eindelijk weer een flinke vorstperiode, na jaren lang digitaal voor de gek gehouden te zijn door de pluimen, en vervolgens gewoon zacht te blijven, dit keer wel raak!

Ik heb er in iedergeval van genoten. Dat ga ik morgen ook nog doen, en het sneeuwfront is ook altijd lekker (s)nowcasten!

En dan hup hup naar Marsels lentetopic, want na deze snijdende kou, kan ik alweer uitzien naar aangename warme temperaturen, en hopelijk de eerste warmbloedige (onweers)buien!

Edit; geweldig om te zien hoe het topic de afgelopen 2 weken is gaan leven door zowel winterlovers als haters! Pluim voor iedereen die een bijdrage heeft geleverd in iedergeval van mijn kant! Houden zo!

Armand

Inderdaad ik heb ook genoten van het echte winterweer en hoop morgen nog op sneeuw. Mocht van mij nog wel even doorgaan, maar van de andere is de steeds warmer wordende zon ook heerlijk. We zullen zien wat maart ons gaat brengen ;)

TMCThomas

Inderdaad nog mooi op de valreep een winterse periode, had van mij best nog een weekje langer mogen zijn (of een een maandje eerder mogen vallen) maargoed je kunt niet alles hebben! Leuk om te zien dat zeker voor deze winterse periode en nu nog steeds het weer gezellig druk is. Morgen nog even snowcasten en nog een dagje schaatsen en dan mag het wat mij betreft ook wel weer lente worden waar ik stiekem toch wel weer een beetje naar uit kijk. In elk geval bedankt iedereen voor zijn bijdrage!  :D

En hopen op een mooie sneeuwverrassing morgen want dat is zeker mogelijk, nieuwe Harmonie laat in het midden van het land nog net even wat meer vallen. Ik zit wat dat betreft redelijk goed hier met sneeuwval van betekenis van 18:00 tot 03:00 aldus Harmonie. Met hier toch wel kans op zo'n 5CM zou leuk zijn!


Powered by EzPortal