Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 223021 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ThaGhostNL

Door Vossejongk en ThaGhostNL

Sint & Piet op tijd het land uit voor aanstaande winter?

Nu hopelijk iedereen zijn cadeautjes heeft gekregen & uitgepakt is het tijd om eens serieus te gaan kijken wat het weer ons gaat brengen.
Afgelopen weekend hebben we al een leuk winterprikje gehad en vorige week is er in centraal Vlaanderen & in de Ardennen al redelijk wat sneeuw gevallen, hetzij van korte duur. Het bewijst wel dat deze winter al een stuk meer potentie heeft als de voorgaande jaren welke de winterliefhebbers onder ons het liefst zo snel mogelijk vergeten...
Waar er toen op de kaarten van winter geen tot nauwelijks sprake was, hetzij op de zeer lange termijn, zijn deze nu gelukkig anders geschud!
Met een beetje mazzel begint in de nacht van donderdag op vrijdag al de winter van 2017/2018, wie weet met een pak sneeuw?

Zowel het Amerikaanse model GFS als het Europese model ECMWF berekenen vanaf aanstaande vrijdag een aantal dagen met winterse neerslag. Met name de zondag springt er op dit moment heel erg uit met een niet te missen sneeuw kans.
In hoeverre de sneeuw blijft liggen is nog wel de vraag gezien de EC run van vannacht, die vanaf maandag met veel regen en iets hogere temperaturen komt.

Concentreren we ons even op EC dan is goed te zien dat het polaire koudetransport donderdag Nederland overtrekt (850Hpa tussen de -7 en -8) en komt vanaf het weekend de temperatuur niet meer boven de 5C uit, door invloed van het lage druk gebied boven Scandinavië wordt het bij ons behoorlijk fris en kan het van tijd tot tijd regenen langs de kust.



Vanaf vrijdag komt de koude lucht dan echt over Nederland te liggen en kunnen de regenbuien die het land optrekken in het binnenland al voor enige (natte)sneeuw zorgen, aan de kust beginnen de buien eerst met regen en later op de vrijdag en zaterdag kunnen dan ook die regenbuien met de bijbehorende neerslagafkoeling wat (natte)sneeuw opleveren.
Zondag zien we dan in de middag een aardige sneeuwbom overtrekken. Persoonlijk denk ik niet dat het zo ver gaat komen, maar evengoed kunnen we toch zeker in het binnenland een net aaneengesloten sneeuwdek verwachten.

In hoeverre deze sneeuw zal blijven liggen hangt af van de uren na de eerste sneeuwval, zeker met de stijgende temperaturen op hoogte (850Hpa) vanaf zondagavond/maandagnacht en de sneeuw die overgaat naar regen, zal de sneeuw die er ligt door de regen helaas weer snel verdwijnen.

Animatie neerslag soort ECMWF Vrijdag t/m Zondag


Animatie sneeuwval ECMWF Vrijdag t/m Zondag
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

scwytema

Bedankt voor de uitvoerige uitleg!
Ik volg het forum al een tijd, maar heb pas net een account aangemaakt.

De eerste reden daarvoor is dat ik erg graag zou willen weten waar je die sneeuw-voorspelling kaarten kan vinden. Uit de url blijkt wel dat ze op deze site staan maar waar dan?

De reden overigens is dat ik een vogelaar ben: vogels zijn enorm gevoelig voor weersomstandigheden en dat kan met sneeuw ook grote impact hebben. En door 'kaarten te lezen' leer je meer over voorspelling en het daadwerkelijke verloop

GeneralDuke

Je bedoelt die sneeuwkaarten uit de openingspost? Die komen van wetteronline.de, in de menubalk profi —> profikarten kiezen. Alleen kaarten van GFS zijn gratis, voor de rest moet je een premiumaccount hebben.

Andere bronnen voor weerkaartjes:
kachelmannwetter.de
meteociel.fr
weerplaza.nl
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

hesselsjoerd

In de nieuwste run van gfs gaat het laagje onder NL langs. Daarmee komt alleen het zuiden van NL in de sneeuw. Geef mij dan EC maar  ::)

DSDLimburg

Leuke kaartjes van GFS voor dit weekend en de temperatuur gaat ook weer wat naar beneden dat is nu wel zeker. Sneeuw en hoeveel sneeuw? En de vraag waar....Dat is toch altijd de vraag.Haha 8) laatste kaartje... :o
seizoen 2018/2019

Lucifer

De Duitsers zien het volledig zitten voor vrijdag-zaterdag  :o




DSDLimburg

Citaat van: DSDLimburg op wo 06 dec 2017 - 17:26
Leuke kaartjes van GFS voor dit weekend en de temperatuur gaat ook weer wat naar beneden dat is nu wel zeker. Sneeuw en hoeveel sneeuw? En de vraag waar....Dat is toch altijd de vraag.Haha 8) laatste kaartje  :o
seizoen 2018/2019

Snowfreak

ik ben natuurlijk een amateur maar de kaarten van gfs zien er toch redelijk goed uit voor zondag/maandag? of zie ik dit verkeerd

hopen op sneeuw bom van de ecmwf  :D

Lucas

Nieuwste EC: laagje trekt ver onder NL door. Te ver zuidelijk? ......
Aanhoudende sneeuwval

Mrkos

Deze man is ook altijd interessant om te volgen.


Armand

Citaat van: Lucas op wo 06 dec 2017 - 19:22
Nieuwste EC: laagje trekt ver onder NL door. Te ver zuidelijk? ......

Ligt er ook maar aan vanuit welk zicht je kijkt. Ik woon in Zuid-Limburg, dus voor mij mag die kern ergens bij de grens van BE-FR langstrekken. Voor de mensen in het Midden en Noorden kan de kern beter over België trekken, maar dan zitten we in België en Zuid-Nederland weer met een overgang naar regen. Er zullen dus altijd mensen ontevreden gaan zijn, dat is het enige wat ik nu al met zekerheid kan voorspellen...  ;D ;D

Maar de exacte locatie van de kern valt op deze termijn, maar ook zelfs 12 uur van de tevoren, heel lastig te voorspellen. Het lagedrukgebied kan last-minute nog een andere optie kiezen dat blijft dus afwachten. Valt me inderdaad wel op dat zowel EC als GFS het laagje de laatste runs wat zuidelijker voorspellen als eerst. Wie weet draait het vanaf morgenvroeg weer om (hoop het persoonlijk dus niet... ;D), we zullen dus echt moeten afwachten en geduld bewaren. Dat geldt overigens ook voor de buien voor komende vrijdag en zaterdag ;)

Lucas

Helemaal waar, maar met te zuidelijk bedoel ik minder sneeuw voor grootste gedeelte van NL. Het blijf afwachten
Ik vind de hele run wel een behoorlijke verbetering trouwens.

Citaat van: Armand op wo 06 dec 2017 - 19:32
Ligt er ook maar aan vanuit welk zicht je kijkt. Ik....
Aanhoudende sneeuwval

winter

Als EC klopt komt maandag avond niemand meer thuis door de sneeuw hahaha

Gerard1995

Citaat van: winter op wo 06 dec 2017 - 19:59
Als EC klopt komt maandag avond niemand meer thuis door de sneeuw hahaha

haha, je maakt me nieuwsgierig, heb je toevallig kaartje van dat moment nu?... heb nog wel eens het idee dat als alles goed gaat vallen er nog wel eens veel meer sneeuw in potentie kan vallen dan nu wordt aangegeven.. puur onderbuikgevoel maar ook een redelijk realistisch scenario al is het van alle factoren afhankelijk
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Energizer85

Dennis Wildt zojuist bij RTL4,

Zondag kans op een flinke laag sneeuw... als alles goed valt...

Joep


Gerard1995

Citaat van: Joep op wo 06 dec 2017 - 20:08
EC met zondag tot 10 cm sneeuw

Geweldige kaart.. niets, niets meer aan doen :o 8) 8) 8) en dan door tot de kerst ::)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Bacci

Meestal delen door 2 ofzo aangezien het eerst niet zal blijven liggen.

Extremissimorum

Citaat van: Gerard1995 op wo 06 dec 2017 - 20:02
haha, je maakt me nieuwsgierig, heb je toevallig kaartje van dat moment nu?... heb nog wel eens het idee dat als alles goed gaat vallen er nog wel eens veel meer sneeuw in potentie kan vallen dan nu wordt aangegeven.. puur onderbuikgevoel maar ook een redelijk realistisch scenario al is het van alle factoren afhankelijk

Voor de lol: de pluim van 21 november 2005.



Niet bepaald winters.
Maar de meesten hier weten wat er 25 november (donderdag in de pluim) is gebeurd!  ::)

Ter vergelijking de pluim van vandaag:



Dus wie weet!

Joep

Op lange termijn (ik weet ver weg) komt GFS met mogelijke winterinval.


Powered by EzPortal