Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66697 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Global warming

Citaat van: Gerard1995 op di 05 dec 2017 - 22:08
het sprookje moet niet worden verpest zondag... maargoed, eerst maar afwachten of dat überhaupt gaat gebeuren....... de buientrein wordt hoe dan ook voor langere tijden in gang gezet en dat is al leuk genoeg.. en oja.. de gezelligheid is weer compleet hier en dat vind ik misschien wel net zo prettig als de weersverwachting ;D ;D

Dit vind ik nu een mooie reactie. Het is leuk,gezellig maar de uitkomst ongewis. Zelf zie ik alleen zondag wat wits en daarna niets meer wat op winter lijkt. Of je moet max 4 graden en min 0 winter noemen.

Joep

EC wederom met sneeuw voor het weekend, met name zondag
ook vrijdag en zaterdag sneeuwkansen.

Ook GFS komt hiermee

Jenkie


GeneralDuke

Citaat van: Jenkie op wo 06 dec 2017 - 09:21
En daarna?

Waarschijnlijk gaat de sneeuw over in regen en is maandag bij een temperatuur van 5 graden alles weer weg.
De exacte koers van het laagje is nog geenszins duidelijk, dat kan bovenstaande ook nog veranderen. WRF laat het laag bijvoorbeeld over Frankrijk trekken, wat hier in NL niks oplevert (geen regen en geen sneeuw). Dat is dus iets te zuidelijk.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jenkie

Citaat van: GeneralDuke op wo 06 dec 2017 - 09:26
Waarschijnlijk gaat de sneeuw over in regen en is maandag bij een temperatuur van 5 graden alles weer weg.
De exacte koers van het laagje is nog geenszins duidelijk, dat kan bovenstaande ook nog veranderen. WRF laat het laag bijvoorbeeld over Frankrijk trekken, wat hier in NL niks oplevert (geen regen en geen sneeuw). Dat is dus iets te zuidelijk.

Ok, was er al een beetje bang voor. Jammer..... Geen witte decembermaand dus...

GeneralDuke

Citaat van: Jenkie op wo 06 dec 2017 - 09:32
Ok, was er al een beetje bang voor. Jammer..... Geen witte decembermaand dus...

Nee, geen witte maandag.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter

Nou we krijgen waarschijnlijk al meer winter as weekend dan we in de afgelopen 2 jaar hebben gehad.
Het ziet er goed uit. Met de komende veel kans op sneeuw.
Gesloten sneeuwdek wordt lastiger maar hoe verder naar het binnenland hoe groter de kans.
Als een neerslaggebied ook nog goed overtrekt bijv. snachts en ten zuiden met de kern tov midden belgië kans op een gesloten sneeuwdek behoorlijk groot voor NL.

Jenkie

Ja, je hebt gelijk Winter. Ik ga er ook volop van genieten!

Extremissimorum

Spannende dag vandaag. Eerste hi-resberekeningen zullen binnenkomen, harmonie, ec h-res. Dat zal ons al een iets beter beeld geven.
Trouwens, die flinke bak water voor morgen, gaat dat nog van invloed zijn?

Citaat van: vossejongk op di 05 dec 2017 - 21:42
Er wordt gewerkt aan een cadeautje voor jullie allemaal, deze komt hopelijk vanavond of anders uiterlijk morgen online ;)

Ik heb een vermoeden wat dat kan zijn. Iets met winter, kerst, en smileys? ;)

Lucifer

Citaat van: TMCThomas op di 05 dec 2017 - 23:06
Wederom leuke kaarten voor aankomende vrijdag van GFS in de nieuwe run.

Even de voorgaande drie uur er bijgenomen (9-12h) met wat extra parameters om te schetsen hoe GFS de situatie ziet vrijdag.

Na passage van koufront met regen op donderdag komen we aan bij een interessante situatie. We krijgen koude bovenluchten met aanvoer van fikse buien.
In eerste instantie zien we die buien eerder vallen onder natte vorm, maar gaandeweg mengt zich natte sneeuw en eventueel later droge sneeuw tussen de buien.

* Als eerste plaatje hieronder de neerslagkaart. Gfs berekent al van vroeg zware buien.
* Met temperaturen van om en bij de -7 of -8 op 850hp is de bovenlucht koud genoeg om de buien meer en meer in vaste vorm te laten vallen.
* Dauwpunten zijn in een groot deel van BE en NE op dat moment al negatief.
* Ook de vorstgrens is in dalende lijn en zakt gestaag verder later op de namiddag/avond
* Temperaturen liggen in eerste instantie aan de hoge kant, maar mits isothermie z'n werk doet, koelt het tijdens de buien snel enkele graden af. (zie situatie vorige week BE)


Deze parameters worden verder in de namiddag/avond alleen maar gunstiger waardoor de kansen op sneeuw zelfs nog groter worden aangezien GFS ook 's avonds en 's nachts neerslag blijft berekenen.  Ook de rest van het weekend blijven sneeuwkansen aanwezig. Vraag is enkel in hoeverre en waar er een significant sneeuwdek kan gevormd worden.

Snowcasten dus en hopen dat de puzzelstukjes nu eens eindelijk goed vallen 

winter

Hier WRF model gaat uit van voornamelijk natte sneeuw bij het eerste front op vrijdag.
Het 2e front erachter laat vanaf de kust direct kansen op natte sneeuw en verder landinwaarts kansen op droogsneeuw.
Weet niet hoe betrouwbaar het WRF model is. Ga meer naar Harmonie en Hirlam kijken die doen het vaak goed.
Heb nog even gekeken naar andere belangrijke parameters:
temp op 850 hPa: Noord NL= -6 en zuid NL (onder de rivieren) -9 graden.
Dauwtemp: noord Nl :+1 en zuid NL= -2/-3
Thehta liggen rond de 0 en zelfs negatief in groot deel van NL
Kans op sneeuw dmv neerslagafkoeling lijkt me toch echt groot ten ooste van tilburg utrecht.

Hier voor de leken: http://www.weer.nl/nieuws/detail/2008-11-18-de-voorwaarden-voor-sneeuw/


GeneralDuke

Citaat van: Extremissimorum op wo 06 dec 2017 - 10:28
Spannende dag vandaag. Eerste hi-resberekeningen zullen binnenkomen, harmonie, ec h-res. Dat zal ons al een iets beter beeld geven.

Wat is dat ec h-res? Bedoel je daarmee 3-uurlijkse output?

Nieuwste GFS (6Z) is goed, laat het van vrijdag 6Z - maandag 12Z eigenlijk onophoudelijk sneeuwen. Laagje trekt onderdoor, ongeveer Parijs - Keulen. In het (zuid)oosten vanaf zaterdag maximumtemperaturen 2 graden, dauwpunten in het hele land onder 0. Niet verkeerd!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

lans

GFS geeft nu voor het Oosten zondag en maandag een ijsdag. Dus Toch een paar dagen een witte wereld?

Edit: Vanaf vrijdag middag komt hij zelfs niet meer boven de 2 graden en zaterdag rond het vriespunt.
achterhoek

Hector Pascal

Het wordt wel eens tijd dat hier meer dan 10 cm. gaat vallen. Volgens mij is de laatste keer op 15 februari 1991 geweest.
Nul bestaat niet.

dennis089

Citaat van: Hector Pascal op wo 06 dec 2017 - 14:19
Het wordt wel eens tijd dat hier meer dan 10 cm. gaat vallen. Volgens mij is de laatste keer op 15 februari 1991 geweest.

zou goed kunnen. ik ben van 1985 en ik kan me inderdaad als heel jong kind nog vaag herinneren dat er veel sneeuw lag, flink lopen bouwen xd helaas zijn mijn sneeuw herinneringen dun gezaaid hier in Nederland  ::) :-[ :(

cekstuffertz

Vorig jaar hier nog ruim 8cm, was wel na 3 dagen weer weg....

Bacci

Sneeuwkansen duidelijk toegenomen:

Lothiriel

Citaat van: Hector Pascal op wo 06 dec 2017 - 14:19
Het wordt wel eens tijd dat hier meer dan 10 cm. gaat vallen. Volgens mij is de laatste keer op 15 februari 1991 geweest.

Een paar jaar terug hebben we hier toch ruim 20 cm geteld, was ook in december. Toen was er in NL wel bijna niks gevallen, IIRC.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

flyineddy

Citaat van: Hector Pascal op wo 06 dec 2017 - 14:19
Het wordt wel eens tijd dat hier meer dan 10 cm. gaat vallen. Volgens mij is de laatste keer op 15 februari 1991 geweest.

2-3 maart 2005 20-50 cm hier in het noorden van het land.
Ik zat toen in groep 7 of 8 van de basisschool en we kregen vrij. Geweldig was dat. :D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Extremissimorum

Citaat van: GeneralDuke op wo 06 dec 2017 - 11:24
Wat is dat ec h-res? Bedoel je daarmee 3-uurlijkse output?

Nee, foutje, die was het niet. Hirlam, harmonie, arome, en arpege. Arpwge berekent overigens GEEN sneeuw voor vrijdag, zaterdag.

Gfs 12 daarentegen: thundersnow?  ::)

Alleen dat laagje mag zondag wel iets noordelijker trekken. Noordwesten lijkt de sneeuwboot te missen.

Powered by EzPortal