Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66991 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: hesselsjoerd op di 05 dec 2017 - 17:19
Het is me nog niet helemaal duidelijk in welke vorm de buien vallen. De ene zegt dat alle waarden in orde zijn voor vaste neerslag en op bijvoorbeeld weer.nl hebben ze het over een smeltlaag van 400m. Iemand die het wel weet?

De neerslagsoort voor de buien is nu eenmaal ook het moeilijkst te bepalen. Als we vrijdag en zaterdag in de polaire lucht terecht gaan komen dan zal de sneeuwvalgrens een val naar beneden maken, maar inderdaad niet geheel tot grondniveau komen. Door aanvoer vanaf zee blijft de temperatuur overdag wel boven 0, maar echt warm zal het niet worden. Ik vermoed dat de neerslagvorm vooral hagel en natte sneeuw zal zijn. Mocht er een bui in de ochtend of avond/nacht vallen, dan is droge sneeuw ook zeker mogelijk.

Ook door verhoogde intensiteit kan de neerslag overgaan in (droge) sneeuw. Dit komt door een natuurkundig fenomeen: Als een sneeuwvlok wil smelten tot een regendruppel, dan kost dit (gek genoeg) een hele kleine hoeveelheid energie. Deze energie wordt onttrokken van de omgeving in de vorm van warmte. Als we puur en alleen naar 1 sneeuwvlok kijken die omlaag valt en smelt, dan kost dat dus een heel klein beetje energie in de vorm van warmte. De temperatuur op het moment van smelten zal dan een hele kleine fractie dalen.
Stel nu voor dat er heel veel sneeuwvlokken vallen en smelten (tijdens een intensieve bui), dan wordt er in verhouding veel meer warmte onttrokken van de omgeving (vanwege de energie die dus nodig is voor het smeltproces). Hierdoor zal de temperatuur tijdens zo'n intensieve bui nu wel meer dalen, waardoor de sneeuwvalgrens automatisch ook verder daalt en zo mogelijk tot aan de grond zelfs.

De timing van de buien alsook de intensiteit is dus heel belangrijk. Daar kan men nu moeilijk iets over zeggen dus blijft het afwachten. Het kan allemaal alsnog bij natte sneeuw blijven, maar we kunnen ook verrast worden door centimeters sneeuw. Niemand die het nu kan voorspellen.


gilleeesss

Jammer dat het Lagedrukgebied zo noordelijk zit voor donderdag/vrijdag. En ik zie er nog steeds geen lijn in in alle modellen samen... Wss gewoon weer 1 grote fail wbt de winter voor deze week

Energizer85

GFS is weer prima. Sneeuw vanaf vrijdagochtend tm zaterdag

gilleeesss

Citaat van: Energizer85 op di 05 dec 2017 - 18:40
GFS is weer prima. Sneeuw vanaf vrijdagochtend tm zaterdag

voor NL ziet het er wel nice uit, voor de Belgen iets minder

Gerard1995

Citaat van: gilleeesss op di 05 dec 2017 - 18:33
Jammer dat het Lagedrukgebied zo noordelijk zit voor donderdag/vrijdag. En ik zie er nog steeds geen lijn in in alle modellen samen... Wss gewoon weer 1 grote fail wbt de winter voor deze week

Ik zie geen redenen om de winter nu al weer af te knallen, kom op... geniet een beetje van de mooie kaarten die ons voorgeschoteld worden, en ja al valt het uiteindelijk tegen, we hebben weer eens voorpret en dat is ook wat waard ;) ;)

En vergeet die sneeuwverrassing van vorige week ook niet... was ook niet helemaal verwacht...:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

gilleeesss

Citaat van: Gerard1995 op di 05 dec 2017 - 18:43
Ik zie geen redenen om de winter nu al weer af te knallen, kom op... geniet een beetje van de mooie kaarten die ons voorgeschoteld worden, en ja al valt het uiteindelijk tegen, we hebben weer eens voorpret en dat is ook wat waard ;) ;)

En vergeet die sneeuwverrassing van vorige week ook niet... was ook niet helemaal verwacht...:)

Daarom dat ik zei: Deze week. Ik hoop gewoon niet dat t weer een winter wordt met enkel voorpret


edit: op ultra LT laten ze nu meer hogedruk zien rond scandinavie. Maarja, voorpret

GeneralDuke

EC komt nu al drie runs met aardige kaarten voor de nacht zo/ma, met toch zo'n 10 cm in 6 uur (prikpunt Oost-NL). 2m-temperatuur rond de 0/+1, op 925 hPa rond de -2. Blijft spannend!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Gerard1995

Citaat van: gilleeesss op di 05 dec 2017 - 19:06
Daarom dat ik zei: Deze week. Ik hoop gewoon niet dat t weer een winter wordt met enkel voorpret


edit: op ultra LT laten ze nu meer hogedruk zien rond scandinavie. Maarja, voorpret

Ik begrijp je wel.. na jaren van veel teleurstelingen is het ook niet verkeerd om een beetje terughoudend te zijn.. t zou alleen wel zo mooi zijn als gewoon de hele benelux nou eens wit ging kleuren..

Verder maar wat blij dat die sneeuw er nu zo standvastig erin blijft zitten.. nog maar 48 uur wachten en we weten al veel meer.. spannend 8) 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Flippie Flink

Kijk vooral eens op weerpluimen.nl!
Ik kwam deze site onlangs tegen, er wordt deze weken zowat uurlijks een verbetering of uitbreiding toegepast!
Ik hoef geen hele PluimTrend meer te maken, zie de performance op deze site.

gilleeesss

Ik zie leuke kaarten van EC zondag, maar worden die leuke sneeuwkaarten niet beetje overroepen aangezien de neerslag wss toch overgaat in regen door te hoge bovenluchten ?

GeneralDuke

Citaat van: gilleeesss op di 05 dec 2017 - 20:19
Ik zie leuke kaarten van EC zondag, maar worden die leuke sneeuwkaarten niet beetje overroepen aangezien de neerslag wss toch overgaat in regen door te hoge bovenluchten ?

Zeker de sneeuw van zondag, die wordt door veel regen gevolgd in de nacht. Maargoed, als in de avonduren 10 cm sneeuw valt is dat toch niet mis.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

Citaat van: GeneralDuke op di 05 dec 2017 - 20:34
Zeker de sneeuw van zondag, die wordt door veel regen gevolgd in de nacht. Maargoed, als in de avonduren 10 cm sneeuw valt is dat toch niet mis.

Het is wel mooi ja, alleen heb je er weinig aan. Maargoed, ik denk dat door de situatie vrijdag veel kan veranderen nog

Energizer85

Citaat van: gilleeesss op di 05 dec 2017 - 21:18
Het is wel mooi ja, alleen heb je er weinig aan. Maargoed, ik denk dat door de situatie vrijdag veel kan veranderen nog

Zondag is nog een eind weg. Het laagje moet iets zuidelijker... als dat gebeurd ziet t er weer compleet anders uit. Op deze termijn valt daar nog erg weinig over te zeggen. Behalve dan dat er zeker potentie is voor een mooie sneeuw situatie. Eerst maar eens na vrijdag en zaterdag toe werken...

Joep

EC met sneeuwbommetje voor zondag (gevolgd door regen)


Ook vrijdag en zaterdag sneeuwkansen

vossejongk

Er wordt gewerkt aan een cadeautje voor jullie allemaal, deze komt hopelijk vanavond of anders uiterlijk morgen online ;)

Joep

De weermodellen slaan al een aantal dagen positief uit voor een winters weekend. Maar we weten ook dat de media soms nogal flink kunnen overdrijven en zekerheden geven op momenten dat de betrouwbaarheid van de weermodellen dat nog echt niet toelaat. Dat heeft alles te maken met de complexiteit van zo'n weersituatie en de wijze waarop weermodellen tot een berekening komen.

Maar hoe ziet het er dan wel uit?

In dit artikel gaan we in op de huidige stand van zaken zoals die in de weermodellen staat. Let erop: het duurt nog sowieso een dag of twee-drie voordat het vrijdag is, de eerste interessante dag in de serie mogelijke winterdagen. Dat betekent dat er nog veel kan veranderen. We moeten dan ook zeker de wens op veel sneeuw geen vader laten worden van de gedachte. Laten we realistisch blijven. Dit gaat er mogelijk gebeuren:

Volgens de huidige berekeningen van zowel het Amerikaanse model GFS als het Europese model ECMWF, de twee hoofdmodellen die veelal in wintersituaties worden gebruikt, komt er aanstaande vrijdag een krachtig lagedrukgebied bij Noorwegen te liggen. Als we op de weerkaart kijken met stroming dan zien we dat vanuit het Noordpoolgebied (het land linksboven in de kaart is Groenland) ijskoude lucht op transport wordt gezet richting ons land.

De vraag is echter in hoeverre die ijskoude lucht ons bereikt. Volgens het Europese model strandt deze 'tong' van kou ergens tussen IJsland en Ierland. Volgens het Amerikaanse model, dat qua temperatuur echter regelmatig scheutig is met extremiteiten, krijgt ook ons land en België komend weekend te maken met deze koude lucht. Het is op 1,5 kilometer dan circa 15 graden onder nul. Vandaag is dat circa 2 tot 5 graden boven nul – zie het verschil!

Ook moeten we in de gaten houden wanneer de weermodellen neerslag verwachten. Volgens de huidige berekeningen van het Amerikaanse model kunnen we tijdens het gehele weekend neerslaggebieden verwachten boven ons land. Kort samengevat betekent dat dat als de ingrediënten op de juiste manier samenvallen, we met flink wat winterweer te maken kunnen krijgen. De kans dat het echt helemaal losgaat lijkt echter relatief klein te zijn. Realistischer is een flinke episode van natte sneeuw – maar in het worst case scenario kunnen we ook gewoon regen krijgen!

We weten het dus nog niet gelet op de termijn tot komend weekend. Maar laten we eens kijken welke ingrediënten we precies nodig hebben en hoe de meeste berekeningen denken dat die komend weekend gaan samenvallen.

Wanneer valt er sneeuw?

Allereerst moet de temperatuur op standaardmeethoogte (1,5 meter) onder de 7 graden Celcius zijn. Dat voorkomt dat als neerslag überhaupt vast is (dat wil zeggen, sneeuw) dat ze direct smelt.
De lucht moet relatief droog zijn; de vochtigheidsgraad moet lager zijn dan 90%.
Het LCL (Lifting Condensation Level) dat grofweg kan worden aangemerkt als de wolkenbasis moet lager zijn dan ~ 300 meter.
De lucht moet vrij compact zijn, wat betekent dat de hoogte van het 500 hPa-drukvlak < 530 decameter moet zijn.
De temperatuur op het 850 hPa-drukvlak (ca. 1,5 kilometer hoogte) moet lager zijn dan -2 graden Celcius.
De potentiële natteboltemperatuur op 850 hPa moet lager zijn dan 3 graden Celcius.
Er moet niet al te veel stroming aanwezig zijn in de lucht.
Er moet enige verticale snelheid zijn van luchtdeeltjes voor buienvorming – al lijkt dat voor komend weekend iets minder aan de orde qua noodzaak.
De natteboltemperatuur op 1,5 meter moet onder de 2,5-3 graden Celcius zijn.
Komend weekend

Een aantal moeilijke termen, dat realiseren we ons. Laten we daarom kijken in hoeverre we volgens de berekeningen voldoen aan deze checklist:

De temperatuur komt uit op 5 graden Celcius of lager. Dat zou voldoende moeten zijn, maar het is wel behoorlijk aan de hoge kant als we echt droge sneeuw willen hebben.
De temperaturen liggen redelijk boven de dauwpunten gedurende het weekend, waardoor ook aan de droogheidseis wordt voldaan;
Met name in de oostelijke delen van het land ligt het LCL rond de ~300 meter, in andere delen steeds iets daarboven.
Hetzelfde zien we voor de compactheid van de lucht, al neemt deze naarmate het weekend vordert af;
Met mogelijkerwijs temperaturen van -12 tot -15 graden op het 1,5km-drukvlak volgens GFS zou de 850hPa-temperatuur wel goed moeten zitten. Het blijft echter de vraag in hoeverre de teug koude lucht doorzet.
De potentiële natteboltemperatuur op 850 hPa zien we niet onder de 6 graden Celcius duiken.
Er is relatief weinig echte stroming en er is vertical snelheid.
En de echte natteboltemperatuur moeten we nog meten ????

Kortom: het gaat een bijzonder spannend weekend worden. Iedereen die nu al roept dat het gaat sneeuwen moet je echter niet geloven. Zoals je aan bovenstaande checklist kunt zien is het (net als met onweer, grappig hè ;)) een situatie waarin het goed mogelijk is dat de ingrediënten niet allemaal tegelijk op de juiste plek gaan vallen. En dan komt een sneeuwsituatie simpelweg minder goed uit de verf. Persoonlijk en op basis van de huidige stand van zaken denk ik dat we te maken gaan krijgen met een situatie waarin regen overgaat in sneeuw – en het afwachten is of het dan koud genoeg wordt voor droge sneeuw.

Daarom is het ook belangrijk om een realistische verwachting in het oog te houden voor het komende weekend. Maar desondanks is een beetje dromen ook niet verkeerd zo nu en dan! Al helemaal niet als het over flinke sneeuwval gaat.

bron bliksemdetectie

Jenkie

Wat spannend allemaal. Net als velen hier hoop ik op een mooi pak sneeuw. Jammer alleen dat het zondag overgaat in regen. Maar ook dat begrijp ik, kan nog veranderen. Wat dat betreft weet ik ook dat we hier in het uiterste oosten vaak meer geluk hebben, en langer de kou hebben. Het zou verdorie echt balen zijn als de 10 cm van zondag weggespoeld wordt in de nacht......

Gerard1995

het sprookje moet niet worden verpest zondag... maargoed, eerst maar afwachten of dat überhaupt gaat gebeuren....... de buientrein wordt hoe dan ook voor langere tijden in gang gezet en dat is al leuk genoeg.. en oja.. de gezelligheid is weer compleet hier en dat vind ik misschien wel net zo prettig als de weersverwachting ;D ;D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

petertje

Citaat van: vossejongk op di 05 dec 2017 - 21:42
Er wordt gewerkt aan een cadeautje voor jullie allemaal, deze komt hopelijk vanavond of anders uiterlijk morgen online ;)
je maakt me nieuwsgierig

TMCThomas

Wederom leuke kaarten voor aankomende vrijdag van GFS in de nieuwe run.

Powered by EzPortal