Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66940 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerextrem

Citaat van: gilleeesss op ma 04 dec 2017 - 20:17
Iemand die raad weet met ECMWF?? Kvind de runs nogal anders dan GFS. ? (qua hogedruk bij groenland)

ECWMF kiest voor andere input, daarom ook wat anders!, wellicht morgenavond nieuwe input. (dan is de hoog bij ons verdwenen)

gilleeesss

Als het maar weer niet zoiets wordt dat op t laatste moment alles slechter wordt :D

Lothiriel

Hehe, eindelijk werkt de site weer :)

Ziet er ineens een stuk minder goed uit tho. Jammer

***Edit: We zijn er mee bezig***
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Kwadrant

Don`t feed Angry Wolves

maxzz

Zondag sneeuw? 't is nog een beetje vroeg om dit aan te nemen, maar het zou een mooie start van de winter zijn. En dan maar kijken hoe Kerst en Nieuwjaar verlopen  :)
Groeten,
Richard

dennis089

komend weekend gaat de winter definitief doorstoten. het wordt koud en wit.

Jenkie

Citaat van: dennis089 op di 05 dec 2017 - 13:18
komend weekend gaat de winter definitief doorstoten. het wordt koud en wit.

Daar hou ik je aan  :)

Joep

Donderdag op vrijdag mogelijk al beetje (natte) sneeuw

Joep

EC 00 is erg optimisctisch wat betreft de sneeuw van zo/ma


lans

De nieuwe gfs  pluim weer mooi.
achterhoek

jandeventer

Ik hoop dat t witte goud gaat vallen,maar lees op diverse fora mee,en daar zijn de meningen net als de pluim heel divers in,sneeuw/natte drek/regen.als ik deze vergelijk met de temperaturen zijn de laatste 2 opties t meest waarschijnlijk welke later op de dagen in de avond op sommige plaatsen t wit kan worden maar deze ook weer als sneeuw voor de"zon" regen verdwijnen?
Hoop dat ik t verkeerd interpreteer want ja ik wil zeker wel winter

Lothiriel

Ja is wel zonde dat het afgelopen tijd zo koud was met warme bovenluchten en dan dat we nu het omgekeerde scenario krijgen :P.

Hopen dat het uiteindelijk ongeveer goed valt, maar dat zullen we dus moeten zien. Benieuwd naar de nieuwe pluimpjes/kaartjes.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Ik vind het er niet heel slecht uitzien. Het wordt geen winterinval zo lijkt het, maar (natte) sneeuw is op meerdere dagen mogelijk  (vrijdag t/m maandag lijkt al redelijk zeker). Ook hier zal het niet overal een gesloten en mooi "droog" sneeuwpakket zijn, maar ik geniet tegenwoordig al van alle kleine beetjes ;)

Extremissimorum

Belangrijk is het on te beseffen dat de 'sneeuw' in de berekeningen niet per se droge sneeuw is; ik denk dat we ervan uit mogen gaan dat minstens de helft, en waarschijnlijk veel meer, van de sneeuw in natte vorm zal vallen, simpelweg omdat het niet koud genoeg wordt daarvoor.

Dit maakt de situatie uiteraard niet minder interessant: genoeg kansen aanwezig, en het staat er al heel lang in, en we komen steeds dichterbij de termijn. En ook belangrijk: mocht er sneeuw vallen, kan de pluim een stuk kouder uitvallen dan hij nu is, mogelijk tot 5 graden kouder dan aangegeven. Dat heb ik al eerder gezien, in het meest extreme geval in 2012, toen het plaatselijk -20 of nog kouder werd, waar een temperatuur van niet kouder dan -15 verwacht verwacht werd. Overigens zijn de ijsdagen nog altijd niet uit de pluim, wat duidt op die mogelijke mini-winter, afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw(val). Toegegeven, in 2012 was er een échte vorstperiode, en dat zit er nu zeker (nog) niet in, maar dit biedt al meer hoop dan wat we jaren gezien hebben, ook voor NW-Nederland!  ;D

Energizer85

Citaat van: Armand op di 05 dec 2017 - 16:08
Ik vind het er niet heel slecht uitzien. Het wordt geen winterinval zo lijkt het, maar (natte) sneeuw is op meerdere dagen mogelijk  (vrijdag t/m maandag lijkt al redelijk zeker). Ook hier zal het niet overal een gesloten en mooi "droog" sneeuwpakket zijn, maar ik geniet tegenwoordig al van alle kleine beetjes ;)

Inderdaad... ziet er zeker niet slecht uit. Veel sneeuw in de verwachting en ja, afwachten hoe en hoeveel er precies valt. Hopelijk gaan de fijnmazige modellen ons hier straks mee helpen. Het is sws een interessante set-up. En in de loop van het weekend zal er meer duidelijk worden over het vervolg. Ik ben al blij dat de sneeuwkansen de afgelopen dagen in de kaarten zijn blijven staan.... dit is de laatste jaren juist vaak verdwenen met het dichter bij komen van de periode. Tevens is de pluim sws aan de lage kant voor een langere periode met ook nog een behoorlijk aantal leden die voor (nog) koudere temperaturen gaan.

Laten we vooral afwachten hoe het gaat lopen en genieten van de waarschijnlijk pittige winterse (sneeuw) buien die in de extreem koude polaire bovenluchten gaan ontstaan op vrijdag en zaterdag.

Bacci

25 November 2005 (zolang geleden alweer?) verwachting was regen voor heel het land (wel kans op natte sneeuw geloof ik?), zelfs op dezelfde dag was de verwachting hetzelfde gebleven, tijdje later dik pak sneeuw in het oosten. Zo zijn er nog genoeg voorbeelden van zulke situaties die beter of slechter uitvallen op het moment zelf.

hesselsjoerd

Het is me nog niet helemaal duidelijk in welke vorm de buien vallen. De ene zegt dat alle waarden in orde zijn voor vaste neerslag en op bijvoorbeeld weer.nl hebben ze het over een smeltlaag van 400m. Iemand die het wel weet?

sneeuw040

In ieder geval een leuk vooruitzicht aankomend weekend. Ik denk dat de verschillen wel is erg groot kunnen worden in nederland. Zuidoost hoek lijkt me het koudst, hoe de voorspellingen op dit moment zijn.

GeneralDuke

Citaat van: hesselsjoerd op di 05 dec 2017 - 17:19
Het is me nog niet helemaal duidelijk in welke vorm de buien vallen. De ene zegt dat alle waarden in orde zijn voor vaste neerslag en op bijvoorbeeld weer.nl hebben ze het over een smeltlaag van 400m. Iemand die het wel weet?

Ik kan geen soundings vinden van EC (iemand?), maar GFS laat idd een iets warmere laag net boven het oppervlak zien. Als het even doorregent/-sneeuwt kan het wel even wit worden maar ik vermoed dat het te warm is om echt te laten liggen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Global warming

Iets kouder dan de modellen en we hebben 20cm droge sneeuw. Zelfs een winterhater kan zich daarop verheugen.
Maar als de modellen zo blijven zie ik vervelend weer. Guur,nat,soms even wit en dan smeltende drap.

Powered by EzPortal