Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66680 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Sneeuwweekend wederom op de kaarten


Joep

Operationele uitvoer ECMWF oogt wederom vorstig op de lange termijn.

Kaartje Jan Visser

Lothiriel

Citaat van: Franky46 op zo 03 dec 2017 - 11:13
Inderdaad kwakkelweer met natte drab als je erin gaat staan tot je enkels nat bent pfff  het moet ook overdag licht vriezen met een oostenwind erbij en dat 2 weken lang wie weet jan feb .....

Dus het is enkel winter als het én sneeuwt, én vriest én oostenwind en dat voor 2 weken lang? Dat zijn nogal eisen voor landjes met zeeklimaat zoals NL en BE... Er zit potentie in om een langere winterse periode te krijgen, en met gesloten sneeuwdek is altijd meer mogelijk qua temperatuur. Ik denk dat we met de huidige vooruitzichten niet mogen klagen. Vorig jaar keken we nu aan tegen een ellendig lange WC die maar niet wou ophouden, als ik het me goed herinner.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Gerard1995

Citaat van: Lothiriel op zo 03 dec 2017 - 11:32
Dus het is enkel winter als het én sneeuwt, én vriest én oostenwind en dat voor 2 weken lang? Dat zijn nogal eisen voor landjes met zeeklimaat zoals NL en BE... Er zit potentie in om een langere winterse periode te krijgen, en met gesloten sneeuwdek is altijd meer mogelijk qua temperatuur. Ik denk dat we met de huidige vooruitzichten niet mogen klagen. Vorig jaar keken we nu aan tegen een ellendig lange WC die maar niet wou ophouden, als ik het me goed herinner.

Idd december 2017 scoort nu al beter.. vorig jaar was het hopeloos... elke keer zouden er kansen komen op ultralange termijn maar zodra de middellange termijn er bij kwam bleef die verrekte WC maar doorblazen..... trieste boel toen en gelukkig een groot contrast met deze december tot nu toe.. en wat ons nu laat aanzien ook met oog op volgend weekend:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

hills89

Het is winter wonderland hier in de ardennen.. ;D ;D

GeneralDuke

Ik heb een vraag aan Wghstrfg (is dat je echte naam? ;D )

't Is allemaal best interessant wat je laat zien in je kaarten, hoe de verschillende bovenluchten in de verschillende maanden zich verhouden t.o.v. normaal in zachte of koude winters. Maar hoe groot is de spreiding hierin? Dan is het allemaal wat beter in perspectief te plaatsen als de bovenluchten van november overeenkomen met het gemiddelde voor koude winters. Anders zegt dat niet zo veel natuurlijk.

Edit: hieronder een uitdraai van run nr. 22 van ECMWF, dat is zeker niet verkeerd!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

Citaat van: GeneralDuke op zo 03 dec 2017 - 15:53
Ik heb een vraag aan Wghstrfg (is dat je echte naam? ;D )

't Is allemaal best interessant wat je laat zien in je kaarten, hoe de verschillende bovenluchten in de verschillende maanden zich verhouden t.o.v. normaal in zachte of koude winters. Maar hoe groot is de spreiding hierin? Dan is het allemaal wat beter in perspectief te plaatsen als de bovenluchten van november overeenkomen met het gemiddelde voor koude winters. Anders zegt dat niet zo veel natuurlijk.

Edit: hieronder een uitdraai van run nr. 22 van ECMWF, dat is zeker niet verkeerd!


Is wel een leuk onderzoek dat hij doet natuurlijk.

& die kaartjes, betalend neem ik aan? Of waar kan je die vinden (a) Is wel een leuk plaatje (ookal lig ik in het gebied waar het minst zou liggen, het is en blijft een prachtkaart. Maar is nog heel ver weg

Marsel

Hoewel ik dit verschrikkelijk grauwe dooiweertje verafschuw was de passage van het KF aan de grond toch wel een aardige ervaring vanmiddag. Het systeem viel hier met name op doordat er eventjes een buitje viel, de wind ruimde en er langs de windsprong plots een bank rafelige St werd gevormd. De basis vermoedelijk nog geen 200ft, raakte bijna de grond op sommige momenten. Je zag als het ware hoe de koude laag nabij het oppervlak werd 'opgeschept' en afgevoerd. Na passage was het alsof de gordijnen open gingen: het zicht liep plotseling op, de wolkenbasis werd hoger en het daglicht deed weer z'n intrede. Blijft in de winter overigens altijd een rare gewaarwording dat het na een KF aanmerkelijk zachter kan zijn (hogere T & en Td) tov de waterkou in de warme sector.

Armand

Hier wil het nog niet zo vlotten met de instroom van warme lucht. Het is en blijft de hele dag al druilerig en we zitten momenteel op 1.5 graden, tevens ook de maximumtemperatuur van deze dag op het moment. Fris!


Lothiriel

Citaat van: Armand op zo 03 dec 2017 - 18:21
Hier wil het nog niet zo vlotten met de instroom van warme lucht. Het is en blijft de hele dag al druilerig en we zitten momenteel op 1.5 graden, tevens ook de maximumtemperatuur van deze dag op het moment. Fris!

Inderdaad, zelfde verhaal hier. Gisteren werd 6 à 8 graden voorspeld door het KMI voor vandaag, nu zitten we aan 1,3 in Brussel, hier is het nog ietsje frisser. Zal vannacht wel opwarmen vermoed ik, maar toch. Zeker niet veel warmer vandaag dan gisteren.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

GFS 12z is ook weer best goed te noemen. In de loop van vrijdag lijkt er weer polaire lucht binnen te stromen met als gevolg winterse buien. Hoeft dus niet direct overal een pak sneeuw te betekenen, maar lokaal kan er wel een sneeuwdekje vormen. Dit blijft allemaal heel lastig voorspelbaar met buien. De GFS pluim voor Midden NL ziet er dan ook aardig uit:

Zie vooral die toch wel erg hoge sneeuwkans voor deze termijn, het loopt steeds iets op.

De pluim voor Zuidoost NL ziet er nog wat beter uit:

Op termijn ook weer grote onzekerheid, dat valt ook op.

Joep

De eerste kou wordt uitgeluid, de volgende is al weer in zicht.

De afgelopen week bracht de eerste tekenen van de winter. Met enige nachten vorst, tot matige vorst in het zuiden zaterdagochtend, sneeuwval en gisteren in een strook over het land ook een ijsdag, dus maxima die niet boven het vriespunt kwamen. Het zachte weerjaar tot nu heeft dus effect op het zeewater, maar ook op de bodemtemperaturen. Gisteren zag je fraai dat in de loop van de dag de bodem nat werd, terwijl de bomen nog berijpt waren. Gevolg van een overvloed aan bodemwarmte. Maar zo'n koudere periode heeft grote effecten. Gisteren las ik van een Belgische weeramateur die de martieme gegevens bijhoudt van een boei 30 km uit de Belgische kust, dat de afgelopen 7 dagen de temperatuur van het zeewater met 1.5 C is afgenomen, dit is volgens zijn ervaring het hoogst haalbare in een periode van 'n week.
En bij de eerste koudere periode hoort ook een geslaagde dooiaanval. Omdat hogedruk zich de komende dagen verplaatst van het westen van UK naar Frankrijk (zie 1e kaart) is bij ons de aanvoer meer W/NW, wordt zachtere lucht op hoogte aangevoerd, en merken we aan de bodem gelijk weer de effecten van het zeewater, de minima liggen tot en met donderdag op 5 C of hoger, de maxima 7-9 C, enkele graden boven de normale 6 C dus.
Hoewel deze periode de bewolking zal overheersen valt er weinig of geen regen.
Donderdag verandert dit beeld, vanuit het zuidwesten nadert dan een frontensysteem, er gaat regen vallen en de wind neemt ook sterk toe. Vrijdag (2e kaart)is het systeem dan boven het zuidwesten van Scandinavie aangekomen, tegelijkertijd opnieuw drukstijgingen ten westen. Bij ons hierdoor weer instroom van koude polaire luchtsoorten, met veelvuldig winterse buien en maxima op vrijdag niet niet meer aan de 5 C zullen komen.
Dit weertype en patroon staat ook voor volgend weekend en het begin van de daaropvolgende week (zie 3e kaart) op het programma. Het blijft daarom koud, lichte vorst in de nacht en ochtend en overdag 2-5 C, met dagelijks kansen op sneeuwval. Er verschijnen zelfs af en toe modeloplossingen die het tegen die tijd tot een heuse sneeuwstorm laten komen.
Opnieuw interessante vooruitzichten dus, met op de zeer lange termijn vooruit (zo halverwege de maand) wellicht nóg interessantere als we in de modellen signalen zien van noordelijke hogedruk dat zich via Scandinavie zuidwaarts wil gaan uitbreiden.

ronald de wildt

Joep

EC 12 komt wederom met laagje ten noorden van NL met sneeuwkansen vrij/za


GeneralDuke

Citaat van: gilleeesss op zo 03 dec 2017 - 17:22
& die kaartjes, betalend neem ik aan? Of waar kan je die vinden (a) Is wel een leuk plaatje (ookal lig ik in het gebied waar het minst zou liggen, het is en blijft een prachtkaart. Maar is nog heel ver weg

Op kachelmannwetter.de zijn de EC-kaartjes gratis.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Wghstrfg

Citaat van: GeneralDuke op zo 03 dec 2017 - 15:53
Ik heb een vraag aan Wghstrfg (is dat je echte naam? ;D )

't Is allemaal best interessant wat je laat zien in je kaarten, hoe de verschillende bovenluchten in de verschillende maanden zich verhouden t.o.v. normaal in zachte of koude winters. Maar hoe groot is de spreiding hierin? Dan is het allemaal wat beter in perspectief te plaatsen als de bovenluchten van november overeenkomen met het gemiddelde voor koude winters. Anders zegt dat niet zo veel natuurlijk.

Om de waarde van de anomalieën te kunnen inschatten, kun je gebruik maken van de berekeningen voor winters van vóór 1901. Daar heb ik ook even naar gekeken.
Hieronder de anomalieën voor oktober (links) en november (rechts) De Bilt (Utrecht) voorafgaand aan winters met een gemiddelde temperatuur <0,6, tweede helft 19e eeuw.

   

Ter vergelijking de zeer koude winters van vanaf 1901:

   

Beiden kennen een hoog noordwest van Europa in oktober en een duikende straalstroom in november. Maar geen Alaskahoog in november, zoals dit jaar.

De significantie is tevens af te lezen aan de spreiding van de anomalie, maar voor een exacte benadering van de betekenis van de kaartjes zal ik met gridpunten moeten gaan werken. Dan kan ook een correlatiecoëfficiënt bepaald worden. Daarmee wil ik mij voorafgaand aan het volgende winterseizoen bezig gaan houden. Voorlopig moet ik volstaan met het geven van een aantal voorbeelden van extreme en dus erg representatieve winters, waar je uit de variatie een algemene indruk kunt krijgen van de betekenis van de gemiddelden. Je ziet bijvoorbeeld  dat 1956 minder goed past in het algemene plaatje.

Een aansprekend voorbeeld, oktober en november 1962, voorafgaand aan de strenge winter van 1963.

     

Nog een sample, voorafgaand aan 1942:

     

Ten slotte oktober en november 1955:

     

De kaarten hierboven zijn te vinden op:
https://www.esrl.noaa.gov/psd/cgi-bin/data/composites/plot20thc.v2.pl
https://www.esrl.noaa.gov/psd/cgi-bin/data/composites/printpage.pl
en voor iedereen vrij toegankelijk :).

Armand

Interessante run van GFS12z Oper, het berekent allerlei afsnoerende laagjes waarbij de exacte positie natuurlijk allesbepalend voor de neerslagsoort wordt. De Oper heeft nu 3 afsnoerende laagjes redelijk snel achter elkaar berekent:




Eens kijken of dit patroon van afsnoerende laagjes zich door gaat zetten, in de GEM 12z is trouwens iets soortgelijks terug te vinden.

gilleeesss

Citaat van: Armand op ma 04 dec 2017 - 17:44
Interessante run van GFS12z Oper, het berekent allerlei afsnoerende laagjes waarbij de exacte positie natuurlijk allesbepalend voor de neerslagsoort wordt. De Oper heeft nu 3 afsnoerende laagjes redelijk snel achter elkaar berekent:


Eens kijken of dit patroon van afsnoerende laagjes zich door gaat zetten, in de GEM 12z is trouwens iets soortgelijks terug te vinden.

Ja, GFS control gaat eigenlijk voor hetzelfde scenario. (Ik hoop vooral op een pakje sneeuw, met daarnaa een blokkade zodat we niet na 3 dagen die sneeuw weer als water zien verschijnen) Maargoed, het is nog ver

Gerard1995

haha, betere start met zulke mooie sneeuwkaarten kan ik niet wensen voor het begin van de prille 2017-2018 winter 8) 8) 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

gilleeesss

Iemand die raad weet met ECMWF?? Kvind de runs nogal anders dan GFS. ? (qua hogedruk bij groenland)

Harry de Hond

Citaat van: gilleeesss op ma 04 dec 2017 - 20:17
Iemand die raad weet met ECMWF?? Kvind de runs nogal anders dan GFS. ? (qua hogedruk bij groenland)

Is alleen de oper  straks alle lijntjes even kijken? Zeg ik met mn boerenverstand hoor. ????
Juist.

Powered by EzPortal