Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66984 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter67

Gfs voor de 2e run op rij. Met echt winterweer. Maastricht wederom gem van 0 en kans op sneeuwval benieuwd of ec en de andere modellen meedraaien. Het mooie is geen extreem lange termijn

TMCThomas

GFS druppelt weer binnen en ziet er weer goed uit voor de sneeuwliefhebbers


Joep

De nieuwste HARMONIE zit goed op de huidige situatie. Als we deze run volgen, dan wordt het ten oosten van lijn Groningen-Tilburg tijdelijk wit door #sneeuw. In de ochtend zal van de sneeuw niet veel meer over zijn, behalve in ZO. Daar verloopt de ochtend wit met sneeuwval.

weernl

Gerard1995

En toch voor de opstart van de winter vond en vind ik dit al een hele geslaagde eerste echte winterdag.. uitsneeuwende mist vind ik 1 van de meest prachtige verschijningen die er zijn.. sommige plekken zijn echt nog mooi wit ervan gewordeb 8) nu nog wat echte sneeuwvlokken erbij vanavond en dan is mn wintercijfer een 10 vandaag ;D ;D

Sws leuk om te zien hoe deze site weer iets meer leven inblaast de laatste periode:)...
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

gilleeesss

Ja het is idd een mooi begin. En wat een leuke kaartjes voor volgende week. (Nuja, had t liever gehad ergens dieper in December omdat we dan meer kans op slagen hadden).

Hopelijk blijft het deze keer zo in de kaarten. Aan de pluimen te zien lijkt er wel op de nacht van donderdag/vrijdag verandering te komen in het 'warmere' weer dat we krijgen begin volgende week. *dreaming*

vossejongk

Citaat van: Global warming op za 02 dec 2017 - 00:57
eerste decade van de winter gewoon te warm volgens alle berekeningen...waarom die twijfel?

Ik bedoel het niet cynisch maar een stuk realisme voorkomt veel teleurstellingen.

Welke winter? Het is nog herfst..

Edit: oke 2e dag winter volgens de meteorologische methode :X

TMCThomas

De neerslag die nu op de radar te zien is lijkt de grond niet te halen, het zou hier nu moeten zijn maar ik zie/voel niks. Wel is de temperatuur wat gestegen.

vossejongk

Citaat van: TMCThomas op za 02 dec 2017 - 19:01
De neerslag die nu op de radar te zien is lijkt de grond niet te halen, het zou hier nu moeten zijn maar ik zie/voel niks. Wel is de temperatuur wat gestegen.

Zutphen meld wel sneeuwvlokken :) tegelijkertijd ook mistig, raar :)

Armand

EC Oper is zeer goed. Oper berekent vanaf vrijdagmorgen meerdere malen fronten en buien in de vorm van winterse neerslag. Steeds vaker ook in de vorm van sneeuw. Volgens deze run komt de Oper dan met een aardig sneeuwdek in overigens heel West-Europa zowat (zie de kaart in de bijlage onderaan).

GEM is een van de weinige die op het moment een beetje tegenstribbelt met een geheel andere oplossing volgend weekend:


Ik durf nog niks met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat komende vrijdag wel eens een serieuzere winterprik kan gaan vormen gezien de laatste GFS en EC runs. Misschien zelfs wel een aanzet voor een eerste echte winterse periode?? Nog niet te veel gaan bevestigen, de termijn is nog redelijk groot. Maar opnieuw: wordt zeer zeker vervolgd... ;)

Jenkie


Gerard1995

droommodus naar 100% voor de periode vanaf donderdagavond/vrijdag voor de volgende week... zoals ie nu is teminste 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

winter

Zoo dat is een mooie kaart voor volgende week vrijdag met een flinke laag sneeuw in een groot deel van het land.
Daarnaast vandaag de eerste Helmann punten in een groot deel van NL.

vossejongk

Heel mooi kaartje heel noordwest Europa in de sneeuw :D

TMCThomas

Op mijn eigen weerstation is het een ijsdag geweest! Volgens mij ook op enkele officiele KNMI weerstations, kan iemand dit bevestigen? (Website van KNMI werkt namelijk niet mee.) Helaas nog geen sneeuw gehad.

De nieuwe GFS run is wederom mooi!

GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op zo 03 dec 2017 - 00:04
Op mijn eigen weerstation is het een ijsdag geweest! Volgens mij ook op enkele officiele KNMI weerstations, kan iemand dit bevestigen? (Website van KNMI werkt namelijk niet mee.) Helaas nog geen sneeuw gehad.

Hier een kaartje met maximumtemperaturen. Inderdaad ook enkele KNMI-meetpunten hebben een ijsdag genoteerd. Dat kwam voor mij in ieder geval als een verrassing!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Wghstrfg

Eindelijk is de 500 hPa anomalie van november bekend:



Ter vergelijking geef ik de patronen van zeer koude en strenge winters (links), koude (midden) en zeer zachte winters (rechts) in De Bilt.

            

November 2017 vertoont een sterke overeenkomst met de anomalie van de koude winters.

Nu kom ik tot een samenvatting voor de komende winter.

Bronnen van kennis voor een winterverwachting:
•   Fase van de QBO in combinatie met de zonne-activiteit (http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.393.7345&rep=rep1&type=pdf)
Gunstig voor blokkades. http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=7654483.20
•   Fase van de zonne-activiteit en NAO (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2013JD021343/abstract)
De fase van daling van de zonne-activiteit is bijna voorbij. In tegenstelling tot de afgelopen vier winters nog maar een zwakke tendens voor een positieve NAO.
•   ENSO: soort van La Nina is van belang voor NAO. (https://www.researchgate.net/publication/271737956_Impacts_of_two_types_of_La_Nina_on_the_NAO_during_boreal_winter)
Huidige situatie is gunstig voor een negatieve NAO.
http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=7654483.200
•   Sneeuwfactor volgens Cohen, met name de Snow Cover Extent boven Eurazië oktober. Snow Advance Index normaal.
Zwak signaal.
•   Oktober/november 500 hPa anomalie.
Grotere kans op te koude winter dan op een te zachte winter.
http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=7654483.260
•   Numerieke modellen. Grote kans op een sterk zonale stroming, met een zachte winter. Het ECMWF laat ruimte voor een duikende straalstroom en geeft normale temperaturen. Aan de GLOSEA5 van het Metoffice wordt wel enige skill toegekend, de afgelopen winter bijvoorbeeld gaf het model wel een redelijk goede aanwijzing voor de algemene circulatie (https://www.metoffice.gov.uk/research/climate/seasonal-to-decadal/gpc-outlooks/ens-mean). Het is ook interessant te kijken hoe de vernieuwde ECMWF het doet http://climate.copernicus.eu/s/charts/c3s_seasonal/c3s_seasonal_spatial_egrr_mslp_3m?time=2017100100,1464,2017120100&type=ensm&area=area08.
Dat wijkt af met een meer geblokkeerd patroon:


Conclusies:
Empirische methode: Een grotere kans op een negatieve NAO en AO en dus op blokkades. Een grotere kans op onder normale temperatuur.
Numerieke methode: een grote kans op een zonale stroming, met boven normale temperaturen. Een uitzondering vormt het ECMWF.

Deze winter wijken de berekeningen van de modellen aanzienlijk af (met uitzondering van het ECMWF) van de conclusies van de empirische methode. Het is een goede casus om te kijken welke van de twee methodes het best presteert.


Armand

Spannend inderdaad om te kijken welke methode het best werkt, of dat ze misschien beide helemaal niet werken. Heb geen gegevens, maar naar mijn gevoel begint december zo redelijk normaal. Nu de eerste dagen aan de koude kant, volgende week even een warmere periode en richting het weekend weer een koelere periode. Geen extremen tot dusver in de verwachtingen; niet abnormaal koud of warm.

Vanochtend vroeg begon het ook hier lichtjes te sneeuwen bij een temperatuur onder 0. Echter bleef het niet liggen op de stoep en straat. Ik vermoed dat er nog veel warmte in de grond zit en dat de intensiteit te laag lag. Auto's, gras, daken e.d. kleurden wel mooi wit. Net ging de sneeuw over in ijsregen en nu nog een beetje ijzel. Gezien de wegdektemperatuur dus niet drastisch laag is, verwacht ik door de ijzel hier ook geen uitgebreide gladheid. Momenteel begint de sneeuw al een beetje te smelten bij een luchttemperatuur van -0.4 graden.

Samengevat dus een klein prikje met tijdelijk een sneeuwdek voornamelijk in delen van België en een ijsdag op verschillende plekken in het binnenland van de Benelux. Nu dan even wat zachter, maar richting vrijdag nieuwe kansen.

Lothiriel

Op Mont-Rigi op 670m hoogte is de temperatuur vannacht gedaald tot -10, da's ook lekker fris.

Jammer van de warme bovenluchten, anders hadden we nu weer eventjes een mooi sneeuwtapijtje. In ieder geval heb ik al wat winter mogen aanschouwen hier, dus ben wel blij. Nu hopen dat we snel wat zon krijgen, die regen is maar niks :P.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Tuinprins

Nieuwe kansen inderdaad maar laten we realistisch blijven. De wind blijft in de (zuid)westhoek zitten en daar komt bij mij weten de echte winter niet vandaan. De voorspelde sneeuw zal vermoedelijk natte drabsneeuw zijn.

Franky46

Inderdaad kwakkelweer met natte drab als je erin gaat staan tot je enkels nat bent pfff  het moet ook overdag licht vriezen met een oostenwind erbij en dat 2 weken lang wie weet jan feb .....

Powered by EzPortal