Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 67125 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hesselsjoerd

Nieuwste run gfs is slecht, dus gaat gewoon ec achterna.. ook de ens van beide vind ik niet winters. Hoop dat het veranderd maar heb er weinig hoop in..

Maxim

Hier in Brecht (noord België) regelmatig (natte) sneeuwval. Leuk om de vlokken weer te zien vallen. Hopelijk nog vele malen deze winter

Flippie Flink

Hindcast Vanmorgen 7UTC
- GFS heeft gewonnen. Met vlag en wimpel.
- EC zat met alle runs te laag.

geldersscheepje

HA volgens het KNMI morgen max. temperaturen 1-2 graden en buien in het westen van het land. Zou het dan toch?

TMCThomas

Valt hier tot nu toe erg tegen, nog geen enkele bui die ons heeft bereikt.
EDIT: nieuwe run GFS druppelt binnen, benieuwd wat die nu brengt. EDIT2: Hmm dat lijkt er niet beter op te worden

Joep

Wintervoorspelling 2017-2018 Kans op koude winterperiode 75%!

Ik ga uit van 75% kans op een echte koude winter(periode). De komende winter krijgt wel een karakter van vuil en grillig. Een winter met sneeuw en een winter met minstens één (langere) periode waarop we op schaatsen komen.

Elk jaar kom ik op 30 november of op 1 december (begin meteorologische winter) met mijn definitieve wintervoorspelling. Een wintervoorspelling waarin ik het weerbeeld van de herfst van dit jaar een grotere rol heb gegeven en ik heb de afgelopen jaren met elkaar vergeleken. Ik heb de voorspelling aangescherpt, een grotere kans op echt winterweer, in vergelijking met de voorlopige wintervoorspelling van eind oktober. Dus kouder. Minstens een echte winterperiode met voldoende vorst om op natuurijs te gaan schaatsen. En dat langer dan twee of drie dagen.

De komende winter zal ook soms vuil en grillig verlopen. Dit betekent vaak overlast voor het verkeer door sneeuw, ijzel, maar ook door stormachtig weer. Is het niet het een, dan is het wel het ander.

De winter begint al op te spelen in de komende decembermaand.

Piet Paulusma

Lothiriel

Waarop baseert die Piet Paulusma dat precies? Klinkt volledig uit de lucht  gegrepen.

Wat de winter betreft, we hebben een erg dun maar mooi sneeuwtapijtje hier in de omstreken van Leuven, Vlaams-Brabant! Leuk om te zien.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

dennis089

helaas is de winter weer volledig weg uit de pluimen, afgezien van één keertje nachtvorst vrijdag op zaterdag zijn de pluimen op korte en zelfs lange termijn weer volop herfst. het wordt weer afzien tot februari...

Armand

Enkele sneeuwvlokjes en dat was het weer helaas. Er draait letterlijk de hele dag al neerslag in een rondje om ons heen haha.

Helaas niet veel soeps op LT  ???
Jammer gezien best redelijke signalen zoals neg. AO en NAO en een verzwakte poolwervel. Misschien dat dit later nog wat effect gaat hebben, laten we hopen ;)

gilleeesss

In oost vlaanderen ligt het tot 5cm op plaatsen. Hier in west vlaanderen enkel natte vlokken gezien.

Jammer dat de kaarten niet verbeteren wat betreft volgende week. (want het is in 1 dag wel heel veel verslecht in my opinion :(

Gerard1995

zo het ineens negatief wordt zo kan het de andere dag weer een andere wending krijgen.. dat is nou typisch ons grillige zeeklimaatje... die sneeuw in Belgie was ook niet op deze schaal verwacht.. prachtige plaatjes al gezien op het web :o
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Energizer85

Inderdaad... lekker de boel blijven volgen. Wie weet wordt t de komende dagen weer wat interessanter. Een echte WC blijft uit toch?

dennis089


Bacci


TMCThomas

Volgens arpege kunnen we iniedergeval zaterdag avond tot zondag nacht van wat sneeuwval genieten, hoop toch weer eens vlokjes te zien.

Lothiriel

Waarom ziet de GFS pluim er zo gek uit? Geldt ook voor Nederland.

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

JerryL

@Lothiriel, wat vind je hier gek aan? Of bedoelde je ''te gek''. Want een terugkeer van de kou is geweldig!

JerryL

Citaat van: Gerard1995 op do 30 nov 2017 - 19:01
zo het ineens negatief wordt zo kan het de andere dag weer een andere wending krijgen.. dat is nou typisch ons grillige zeeklimaatje... die sneeuw in Belgie was ook niet op deze schaal verwacht.. prachtige plaatjes al gezien op het web :o

Inderdaad! Wanneer het vooruitzicht op kou in één run verpest kan worden, kan deze redelijkerwijs ook na één daaropvolgende run weer worden goedgemaakt. De spanning is bij enkele alweer om te snijden, dat is wel te lezen.

Je moet maar zo denken; als het niets wordt met de winter is dat vervelend, maar daarvoor is het bier uitgevonden. Lekker bockbiertje met een stukje wildvlees. Dan maar geen sneeuw. Geniet gewoon van wat anders!

TMCThomas

Citaat van: Lothiriel op vr 01 dec 2017 - 14:19
Waarom ziet de GFS pluim er zo gek uit? Geldt ook voor Nederland.


Ik heb het nooit helemaal begrepen maar ik weet wel dat het niet helemaal klopt zie de volgende 2 pluimen:

Deze 2 staan op het zelfde moment op weerplaza, de eerste die ik kreeg te zien was de rare (rechts) en na een keer te refreshen kreeg ik de goede te zien (links). Geen idee waarom het gebeurd maar die van 13:00 is incorrect, er zijn immers ook geen 2 runnen zo dicht achter elkaar. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet maar ik zie dit wel vaker.

EDIT: Overigens is GFS kwa sneeuwval weer een stukkie positiever 8 december staat de eerste sneeuwval al weer in de planning!

EDIT2: Duitse weerdienst wetteronline.de komt tot dichtbij de nederlandse grens met code geel voor sneeuwval. Met een kleine verschuiving zou het oosten van nederland hier natuurlijk ook onder kunnen vallen.


winter67

Citaat van: Lothiriel op vr 01 dec 2017 - 14:19
Waarom ziet de GFS pluim er zo gek uit? Geldt ook voor Nederland

Dat ligt aan de site dit is de echte pluim. We gaan wss gewoon weer de kou in

Powered by EzPortal