Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66979 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flippie Flink

De PluimTrend voor za 7UTC. EC en GF zijn het nog niet helemaal met elkaar eens.
beiden zijn relatief onzeker voor 4 dagen voor tijd! Beide Opers zitten ook onderin de leden.

gilleeesss

Iemand die weet waarom er in de winter altijd mooie kaarten voorgeschoteld worden en dan uiteindelijk het altijd op niets uitdraait (ik heb het nu namelijk over na het weekend) ik zie die kaarten weer slechter en slechter worden met de dag.

winter67

Citaat van: gilleeesss op di 28 nov 2017 - 18:36
Iemand die weet waarom er in de winter altijd mooie kaarten voorgeschoteld worden en dan uiteindelijk het altijd op niets uitdraait (ik heb het nu namelijk over na het weekend) ik zie die kaarten weer slechter en slechter worden met de dag.

Zo slecht is het niet. Komt gewoon dat positie wisseling al fataal kan zijn. Gfs pluimen geven in het weekend even iets zachtere temperaturen daarna gewoon temps onder de 5. De kou is toch relatief dichtbij als je duitse pluimen bekijkt

Flippie Flink

Citaat van: gilleeesss op di 28 nov 2017 - 18:36
Iemand die weet waarom er in de winter altijd mooie kaarten voorgeschoteld worden en dan uiteindelijk het altijd op niets uitdraait (ik heb het nu namelijk over na het weekend) ik zie die kaarten weer slechter en slechter worden met de dag.
Ik kan je niet uitleggen waarom, maar wel de PluimTrend laten zien voor ma 4-12.
- Zowel EC als GFS laten tot nu toe een 'omslag' zien: De pluimen vóór de 26e gemiddeld 4gr, vanaf de 26e tot nu gemiddeld 7-8gr.
- Beide Opers zitten de afgelopen runs wel vaker boven het gemiddelde van alle leden.

gilleeesss

Citaat van: winter67 op di 28 nov 2017 - 18:49
Zo slecht is het niet. Komt gewoon dat positie wisseling al fataal kan zijn. Gfs pluimen geven in het weekend even iets zachtere temperaturen daarna gewoon temps onder de 5. De kou is toch relatief dichtbij als je duitse pluimen bekijkt

Ja, kvind de luchtdruk kaarten echt een warboel, geen lijn. GFS pluimen zijn wel onder 5 gemiddelde, maar geen enkel lid geeft zelfde scenario aan. Dus ..

Gemiddelde voor volgende week woensdag van GFS ens. Laag gaat niet zuid genoeg. maar ja is nog ver, zolang dat hoog daar in t noorden wat stand houd

TMCThomas

modellen en dan vooral GFS lijken het er inderdaad moeilijk mee te hebben. De GFS hoofdrun stuitert ook al een tijd op en neer. Van bijna 15 graden tot een pak van 20CM op lange termijn. Niks mis met de NAO/AO trouwens daar zal niet aan liggen!


glenn

ongeloofelijk hoe de kaarten op een termijn van 4 dagen elke keer weer anders zijn in elke run!

in de 12 u run van GFS kwam er op +174u maar geen nieuwe rug tevoorschijn in deze run van 18 u is die rug er opnieuw weer wel, nou niet zo sterk maar hij is er!

Maxim

GFS van 18 tovert weer mooie kaarten tevoorschijn (op langere termijn).

TMCThomas

Komt GFS nou (op 7 december) met een storm(pje) die overgaat in een sneeuwstorm(pje)! Dat zou toch wel een mooie overgang van herfst naar winter zijn, jammer dat het nog zo ver weg is. Maar inderdaad wel mooie kaarten. (behalve dan dat warme einde maar goed dat is nog wel heel ver weg)




nieuwe gfs is ook weer mooi. we zitten vanaf 7 december constant in de sneeuw met aan het einde van de run hogedruk boven Scandinavië een oostenwindje,lekker koud en wat sneeuw.

Lothiriel

Toch wel lichtelijk teleurgesteld nu  :(

Maar goed, December moet tenslotte nog beginnen, en de temperaturen zijn tenminste normaal, itt voorbije jaren.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Gerard1995

Citaat van: Lothiriel op wo 29 nov 2017 - 11:05
Toch wel lichtelijk teleurgesteld nu  :(

Maar goed, December moet tenslotte nog beginnen, en de temperaturen zijn tenminste normaal, itt voorbije jaren.

Tsja, teleurstelling of niet, veel meer dan dit zat er ook nog steeds niet in hoor.. en die eventuele bui met winterse lading kan nog steeds vallen maar was ook gewoon een hele kleine kans omdat alles goed moet vallen en een heel stuk toeval natuurlijk... Die eventuele storm van volgende week.. die kan nog wel eens voor een leukere verrassing zorgen.. hebben we in het verleden wel eens vaker gezien... en sws... altijd leuk zo'n storm :P

En wat je zegt.. de officiële eerste winterweek is volgende week pas :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Marsel

Citaat van: gilleeesss op di 28 nov 2017 - 18:36
Iemand die weet waarom er in de winter altijd mooie kaarten voorgeschoteld worden en dan uiteindelijk het altijd op niets uitdraait (ik heb het nu namelijk over na het weekend) ik zie die kaarten weer slechter en slechter worden met de dag.

Heeft niet zozeer met de modellen en het seizoen te maken maar eerder met de gebruikers. Er wordt 's winters immers te ver achter de betrouwbaarheidshorizon gekeken. In de zomer kunnen blokkades ook enorme spreiding tot gevolg hebben, maar aangezien er dan over het algemeen wat objectiever naar de uitvoer gekeken wordt zijn de bokkensprongen van een operationele run dan minder groot nieuws. De roze winterbril of de wens van de gedachte verhindert tijdens het winterseizoen soms elke vorm van objectiviteit. Bovendien moet men verder kijken dan dat ene setje oper-kaarten. Pak het EPS/ENS erbij en ga voor jezelf na wat het meest waarschijnlijke scenario is. Kijk als het ware door de uitvoer heen. Dat voorkomt een hoog 'jantje lacht, jantje huilt' gehalte.

TaL

Komt er ook bij dat 20 of 25 graden beide als aangenaam kunnen beschouwd worden en je hoe dan ook de kracht van de zon hebt. Nu moet je voor winterweer hoe dan ook onder de 0 gaan, imo is het makkelijker om aan de leuke aspecten van de zomer te voldoen dan die van de winter, die eist nu net iets meer om dat gevoel op te wekken ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

DoeEensGek

Citaat van: Marsel op wo 29 nov 2017 - 11:46
Heeft niet zozeer met de modellen en het seizoen te maken maar eerder met de gebruikers. Er wordt 's winters immers te ver achter de betrouwbaarheidshorizon gekeken. In de zomer kunnen blokkades ook enorme spreiding tot gevolg hebben, maar aangezien er dan over het algemeen wat objectiever naar de uitvoer gekeken wordt zijn de bokkensprongen van een operationele run dan minder groot nieuws. De roze winterbril of de wens van de gedachte verhindert tijdens het winterseizoen soms elke vorm van objectiviteit. Bovendien moet men verder kijken dan dat ene setje oper-kaarten. Pak het EPS/ENS erbij en ga voor jezelf na wat het meest waarschijnlijke scenario is. Kijk als het ware door de uitvoer heen. Dat voorkomt een hoog 'jantje lacht, jantje huilt' gehalte.
Als je zomers opzoek gaat naar de buien dan kom je hetzelfde tegen als nu. Buien zijn niet dagen van te voren precies te bepalen. Enkele uren is soms al moelijk.

Zomers kijken we niet raar van 2/3 graden verschil terwijl 's winters die 2/3 graden wel veel invloed heeft op onze 'verwachting'.
Dat maakt ook snel de teleurstelling. Tis net zo moeilijk voorspellen alleen de marge is 's winters heel klein.

Bacci

Hmm nieuwe pluim is toch weer kouder op lange termijn.

TaL

Wat een neerslag vandaag. Weilanden staan blank, boeren proberen wanhopig het water om te leiden door geultjes te graven richting beken. In de jachthaven van Blankenberge zijn sluizen opengezet om het overtollige water in het hinterland weg te voeren naar zee. Het waterpeil in beken staat hoog, en er komen nog veel meer buien af voor deze regio.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Joep


TMCThomas

GFS Blijft op middellange termijn erg positief voor winterweer. Ja we gaan vanaf zondag tot dinsdag even omhoog in de temperatuur maar daarna valt volgens GFS de koudere lucht al weer binnen gepaard met aardig wat sneeuw. Hoop dat het in de komende 7 dagen niet verdwijnt.




EDIT: Joep was me voor  ;)
EDIT2: Mooi leesvoer trouwens! http://www.wintersportweerman.nl/wederom-strooit-de-gfs-vanavond-met-winterse-kaarten-95388/

Armand

GFS komt wel weer met een nieuwe blokkade zo ergens na Sinterklaas. Er kan dan mogelijk opnieuw wat polaire lucht naar het zuiden zakken. Echter zorgt een hogedrukgebied boven zuidwest Europa voor juist een aanvoer van warme lucht. Er ontstaat volgens GFS dan een zeer scherpe scheidingslijn (in het plaatje boven Ierland te vinden), met over enkele honderden kilometers een temperatuurverschil van 12 graden op 1,5 km hoogte!!


Deze scheiding lijkt zoals gewoonlijk weer ergens in de buurt van Nederland te liggen, dus zeker iets om de gaten te houden. Momenteel zit dit scenario voornamelijk in GFS, EC laat dit scenario nog niet veel zien.

Het geeft dus aan dat er naast komende dagen, weer een nieuwe mogelijke winterprik in de aanmaak is. Ook deze lijkt overigens maar tijdelijk, dus voorlopig lijken we afhankelijk te zijn van enkele zwakke winterprikjes... Echt winterweer zit er niet in en daar is ook nooit eenduidig sprake van geweest. Ik heb overigens altijd ook vermeld bij winterkansen dat de termijn groot is, veel onzeker, etc, etc (het standaard ''waarschuwingsriedeltje''), om zo teleurstelling te voorkomen.

In de winter moet nu eenmaal alles gewoon op de juiste plek vallen. Persoonlijk vind ik het juist leuk om op MT en LT te kijken naar mogelijke kansen, maar daarbij moet je natuurlijk dan ook aan de teleurstelling denken die toch heel vaak aan bod kan komen.

Joep

EC voor morgen. Zullen wel gewoon natte sneeuwbuien zijn


Powered by EzPortal