Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66675 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Nu, tot Vrijdag/zaterdag lijkt de pluim redelijk gelijk, vanaf dan begint (de normale) spreiding weer. Ik zie ook niet echt een trend die zich gaat voorzetten qua luchtdrukverdelingen. Het is niet meer zoals het was een week geleden. Ben toch benieuwd.

Prikpunt: Belgïe, Brussels (GFS 06z, 26-11)

Joep

Zijn we aan een goede voorbereiding voor de aanstaande winter bezig??!!

Hoewel we op dit moment met koude polaire lucht te maken hebben op hoogte vallen de effecten aan de bodem nog wel mee. En dat heeft alles te maken met de temperaturen van het zeewater, die nog altijd met 10-12 C enkel graden boven de norm liggen.

Morgen passeert er een storing die nu nog ten noordwesten ligt, veel bewolking en enige tijd regenval daarna opklaringen afgewisseld met buien. Stevige zuidwesten wind en maxima hierdoor rond een graad of 9.

Dinsdag, zie 1e kaart, dan weer een aanvoer van polaire luchtsoorten. Opklaringen afgewisseld met flinke buien met regen, hagel en onweer en temperaturen in de nacht rond het vriespunt en overdag maxima rond een graad of 5 gemiddeld.

Deze situatie duurt de rest van de week. Kaart 2 laat zien hoe koud de bovenlucht is tov normaal, Flinke afkoeling van de wateren om ons heen kan dan plaatsvinden. De kans op sneeuwval neemt vanaf midden van de week ook toe door de koude bovenluchten.

Tegen volgend weekend, zie 3e kaart, komen we dan tijdelijk in een soort niemandgebied. Weinig stroming en de aanwezige koude bovenluchten zorgen er dan voor dat de temperaturen nog iets dalen, lichte vorst in de nacht en ochtend en overdag maxima tussen 2 C in het oosten en 4/5 C in het westen.

De afkoeling van de wateren is een voordeel voor de kansen op winterweer later, of beter gezegd er zal geen sprake meer zijn van een achterstandspositie waar we later in het winterseizoen nadeel van kunnen hebben.
Maar het grootste voordeel op dit moment lijkt het zeer aparte stromingspatroon. Normaliter versterkt aan het einde van de herfst/begin winter de westcirculatie zich als gevolg van het grote temperatuurverschil tussen de Pool en de Evenaar. Boven de Noordloop ontstaat dan een enorm gesloten koude reservoir, de polaire vortex genoemd, die als een soort centrifuge rond draait en de koude lucht boven het gebied houdt.
De laatste tijd, en ook de komende tijd zal daar sprake van zijn, zien we telkens hogedruk boven de Noordpool. Deze houdt de kracht van de centrifuge als het ware tegen, en de kansen dat deze kou zuidwaarts gaat uitstromen neemt toe.


Want ook op de lange termijn, zie de laatste kaart, blijft het stromingspatroon opvallend. Opnieuw stevige hogedruk ten westen, geen oplaaiende depressieactiviteit ten westen hierdoor en bij ons opnieuw instroom van koude polaire luchtsoorten die na een mogelijke tijdelijke verzachting rond Sint weer voor te koud weer voor de tijd van het jaar zullen zorgen.

Op het forum weerwoord merkte een Belgische weeramateur deze week mooi op dat het lijkt of de natuur bezig is aan een koud scenario voor het komende seizoen......

Mvg, Ronald de Wildt

vossejongk

Das wel een dikke blokkade idd, en ook mooi een laagje bij de Azoren. Zolang dat Azorenhoog wegblijft heb je veel betere kansen op winter in west europa :)

GeneralDuke

Kijk eens wat de 12Z van EC tevoorschijn tovert! 3cm sneeuw op zondag. Dat wordt sneeuwpoppen bouwen!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jeroen22

ik zeg niks meer aan doen. Heb toch voor de eerste keer deze winter piket van de gemeente dus laat de sneeuw maar komen. :P :P :P :P

Flippie Flink

De GFS PluimTrend voor zaterdagochtend vroeg.
De oper zit wel erg onderin de leden...

GeneralDuke

Citaat van: Flippie Flink op ma 27 nov 2017 - 09:22
De GFS PluimTrend voor zaterdagochtend vroeg.
De oper zit wel erg onderin de leden...

Haha, nou als dat uitkomt... ;D
Een idee om de betrouwbaarheid te verhogen: je plot nu ook het warmste en koudste lid. Daar kunnen altijd wat uitschieters tussen zitten. Er zijn 50 leden toch? Je kunt ervoor kiezen om de één of twee warmste en koudste leden weg te laten, en dus in plaats daarvan het op 1 na of op 2 na koudste/warmste lid te plotten.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Het eerste, korte winterprikje komt eraan. Donderdag en vrijdag bevinden we ons in polaire lucht, de temperaturen zullen in grote delen van het land niet veel hoger uitkomen dan 5 graden en in de nachten is er kans op nachtvorst. Bovendien kunnen er zeker op donderdag enkele buien vallen, naast regen lijkt me de kans op hagel en natte sneeuw ook aanwezig. In het ultieme geval zelfs tijdelijk wat droge sneeuw, mocht de timing bijna perfect zijn. ;) Vrijdag lijken de buien zich vooral tot de kust te beperken, maar dat blijft allemaal nog even afwachten.

In het weekend komt vervolgens een ''dooiaanval''. Zaterdag lijkt het nog koud te blijven, zeker de Oper van EC berekent weinig wind en dus veel nevel/mist waardoor zelfs een ijsdag mogelijk zou zijn. In de pluim ontstaat wel al wat onzekerheid. Zondag draait de wind naar het westen en lijkt het wat warmer te worden. Mogelijk gaat dit vooraf door een neerslagband die zeker in het begin met (natte) sneeuw gepaard kan gaan. Ook hier weer vollop onzekerheid.

Dan lijkt het op de weerkaarten even wat minder uit te zien:

Westelijke stroming, geen hogedruk meer boven Groenland en ook vanuit het Oosten geen koude-aanvoer.

Maar op langere termijn lijkt het in elk geval aardig zeker dat de hoge druk boven Groenland terugkeert en weer een (zwakke) blokkade vormt:

Dan zijn we afhankelijk wat het lagedrukgebied boven Scandinavië gaat doen, EC eindigt in elk geval met een cliffhanger: een flinke glijbaan van koude lucht voor onze deur ;) We zullen zien wat er van terecht komt.


Flippie Flink

Citaat van: GeneralDuke op ma 27 nov 2017 - 09:38
Haha, nou als dat uitkomt... ;D
Een idee om de betrouwbaarheid te verhogen: je plot nu ook het warmste en koudste lid. Daar kunnen altijd wat uitschieters tussen zitten. Er zijn 50 leden toch? Je kunt ervoor kiezen om de één of twee warmste en koudste leden weg te laten, en dus in plaats daarvan het op 1 na of op 2 na koudste/warmste lid te plotten.
Dank voor de feedback! Wat jij voorstelt kan zodra ik mijn gegevens anders aangeleverd krijg. Hoop dat dit binnenkort geregeld wordt.
GFS heeft 20 leden, we moeten dus heel voorzichtig zijn met het negeren van een paar onwelgevallige leden. Ze horen er wel bij natuurlijk.

Ik ga de trendlijnen overigens verwijderen, ze blijken in de praktijk vrijwel altijd een vertekend beeld te geven.

GeneralDuke

Citaat van: Flippie Flink op ma 27 nov 2017 - 11:25
Dank voor de feedback! Wat jij voorstelt kan zodra ik mijn gegevens anders aangeleverd krijg. Hoop dat dit binnenkort geregeld wordt.
GFS heeft 20 leden, we moeten dus heel voorzichtig zijn met het negeren van een paar onwelgevallige leden. Ze horen er wel bij natuurlijk.

Ik ga de trendlijnen overigens verwijderen, ze blijken in de praktijk vrijwel altijd een vertekend beeld te geven.

Hmm ja met 20 leden gooi je dan 10% weg, dat is misschien wat veel. Met de 50 van EC kun je wel het warmste en het koudste lid weggooien, dat is 4%.
Een andere optie is dat je binnen de bandbreedte aangeeft waarbinnen 50% van de leden zich bevinden. Dat geeft ook een zekere vorm van spreiding weer.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

vleesjus

De oper in de pluim(buienradar) van oost Nederland gaat zelfs voor een vorstdag op zaterdag. De winter lijkt er nu toch echt aan te gaan komen.

gilleeesss

Nuja, tot zaterdag alvast interesant (ofja....) daarna zie ik het zo allemaal niet positief voor de BeNeLux.. Ik zie gewoon een leuke setting waarbij het laag(kou) niet ver genoeg naar het zuiden wil en zo net boven de benelux blijft hangen) Maargoed, dat is natuurlijk ook weer voor de LT.

Ben benieuwd naar donderdag, of er op sommige plaatsen het eerste tijdelijke sneeuwdekje kan ontstaan ( of alvast het eerste witte (niet natte want dat is al geweest) goud die naar beneden valt)

pascal

Nieuwe EC waardeloos voor goed vervolg. ( minirug )

Global warming

Als winterhater zie ik een mooie eerste decade van december. Voor de winterliefhebbers, jullie zijn voornamelijk teleurgesteld door je te richten op de ene sneeuwuil die geen winter maakt.
Heb geduld er zal een winter komen ( not in my lifetime  ;D. )

Harry de Hond

Citaat van: Global warming op di 28 nov 2017 - 00:13
Als winterhater zie ik een mooie eerste decade van december. Voor de winterliefhebbers, jullie zijn voornamelijk teleurgesteld door je te richten op de ene sneeuwuil die geen winter maakt.
Heb geduld er zal een winter komen ( not in my lifetime  ;D. )

Ondersteun dit nou eens met wat kaarten. Daar leer ik van. Wat zie jij in welke kaarten de eerste decade van december?
Juist.

Lucifer

Citaat van: Global warming op di 28 nov 2017 - 00:13
Als winterhater zie ik een mooie eerste decade van december. Voor de winterliefhebbers, jullie zijn voornamelijk teleurgesteld door je te richten op de ene sneeuwuil die geen winter maakt.
Heb geduld er zal een winter komen ( not in my lifetime  ;D. )

De winter niet leuk vinden, of om het met jouw woorden te zeggen "haten", is ieders volste recht. Evenals blij zijn omdat het de voorbije edities niet tot winterse perikelen is gekomen. Maar dat pedante leedvermaak naar anderen toe is hierbij toch echt overbodig.

OT: Benieuwd  naar de nieuwe EC en ensembles vanmorgen. Verder komen we nu ook steeds dichter in de buurt van donderdag, waardoor stilaan de hoge-resolutiemodellen kunnen aangewend worden om de kansen betreffende (natte) sneeuwbuien grondig te bekijken. Al bij al toch een eerste boeiende periode. Het is al wel eens anders geweest, eind november  ;) 

Energizer85

Citaat van: Lucifer op di 28 nov 2017 - 08:34
De winter niet leuk vinden, of om het met jouw woorden te zeggen "haten", is ieders volste recht. Evenals blij zijn omdat het de voorbije edities niet tot winterse perikelen is gekomen. Maar dat pedante leedvermaak naar anderen toe is hierbij toch echt overbodig.

OT: Benieuwd  naar de nieuwe EC en ensembles vanmorgen. Verder komen we nu ook steeds dichter in de buurt van donderdag, waardoor stilaan de hoge-resolutiemodellen kunnen aangewend worden om de kansen betreffende (natte) sneeuwbuien grondig te bekijken. Al bij al toch een eerste boeiende periode. Het is al wel eens anders geweest, eind november  ;)


Je had het wat mij betreft niet beter kunnen omschrijven ????. Sws er gebeurd tenminste wat... na wekenlang grijs zacht en nat weer wel interessant.

Wghstrfg

Deze winter gaan we richting een La Nina. Dat betekent koud zeewater ter hoogte van de kust van Peru, richting het westen. De fase van de ENSO (Southern Oscillation) kun je terugvinden in de volgende maandtabel: http://www.bom.gov.au/climate/current/soihtm1.shtml. Positief betekent La Nina, negatief is El Nino.

De fase van de ENSO maakt weinig tot geen verschil voor het winterweer in Nederland (ook België). Maar als er een La Nina is, is de ENSO wel relevant, wanneer je let op de verdeling van de temperatuuranomalie. Koud aan de oostzijde van de Stille Oceaan begunstigt een negatieve NAO, warm een positieve.

https://www.researchgate.net/publication/271737956_Impacts_of_two_types_of_La_Nina_on_the_NAO_during_boreal_winter



Voor de anomalie van de zeewatertemperatuur op dit moment, zie volgende plaatje:


We hebben deze winter te maken met een Eastern Pacific La Nina. De temperatuurverdeling van de Stille Oceaan is gunstig voor een negatieve NAO. Een negatieve NAO geeft een grotere kans op sneeuw en vorst in Nederland.

JerryL

Nog even en we hebben een serieuze kans op een Witte Kerst. Voor nu uiteraard te vroeg om te zeggen wat het zal worden, maar we hebben nu al betere kaarten dan vorig jaar. Zou een herhaling van 2010/2011 erin zitten? ::) ;D

Lucifer

Even een rondje modellen kijken, omdat het zo leuk is. Uiteraard nog niet teveel waarde aan hechten, maar wat doet het deugd om op ouderwetse sneeuwkaartenjacht te gaan ;)

1. Arpege


Dit model komt met een flinke hoeveelheid sneeuw voor de Ardennen en bij uitbreiding heel het zuiden van Belgie. Ook Nederlands Limburg lijkt wat mee te pikken.

2. GFS


De Amerikanen komen met beduidend minder sneeuwval op de proppen. Enkel de Ardennen krijgen sneeuw te verwerken, maar ook daar kleinere hoeveelheden dan Arpege berekent

3. WRF


Ook de Duitsers laten enkel de Ardennen in de prijzen vallen, met een klein kansje voor NL-Limburg.

4. Hirlam


Ook Hirlam komt met eenzelfde soort scenario.




Powered by EzPortal