Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66691 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter

Citaat van: Joep op vr 24 nov 2017 - 20:16
Indrukwekkende weerkaarten in de meest recente run van GFS (Amerikaans weermodel).
Kijk eens wat een glijbaan van polaire luchtmassa's uit het noorden van Europa. Indien kou zich kan
consolideren volgende week kan het wel eens op meerdere plaatsen tot sneeuw komen.
NoodweerBenelux
Je ziet hier in mooi plaatje ik vind deze altijd lastig te lezen. Zijn er filmpjes met uitleg of kan iemand dit uitleggen.
Nou zie je bijvoorbeeld boven Noord-Afrika alleen horizontale lijnen, tot wat voor weer leidt dat daar?
Een stroming van west naar oost dus een weersituatie met veel regen voor Marokko en Algerije of hoe moet ik dit zien?

Joep

Donderdag en vrijdag kans op (smeltende) sneeuw


Joep

Vanavond en vannacht lokaal natte sneeuw

Vanavond worden de buien feller en kan ook dieper landinwaarts een bui overtrekken. Hierbij is kans op hagel en uit een enkele bui kan zelfs natte sneeuw vallen. In de westelijke kustgebieden is bovendien kans op een klap onweer. Vannacht is het vrij koud met minima rond of iets boven het vriespunt en aan de grond vriest het op veel plaatsen een graadje. Lokaal wordt het glad door bevriezing of winterse neerslag. Vlak aan zee is het met 4 graden minder koud. In de tweede helft van de nacht beperken de meeste buien zich tot de noordelijke helft van het land en ook dan is kans op hagel en natte sneeuw.

Zondag belooft het guur herfstweer te worden. Er staat een koude noordwestenwind die aan zee soms hard kan zijn, 7 Bft. Er trekken buien over het land met kans op hagel en een vlok natte sneeuw. In de kustgebieden kan opnieuw een klap onweer voorkomen. Tussen de buien klaart het fel op en is veel ruimte voor de zon. Wie dan op pad gaat kan maar beter een warme winterjas aantrekken en de paraplu meenemen. De maximumtemperatuur ligt tussen 6 graden langs de oostgrens en 8 in het westen. Tijdens buien is het flink kouder en ligt de gevoelstemperatuur onder het vriespunt.

Begint december koud?

Een noordwestenwind blaast vanaf donderdag koudere lucht vanaf de noordpool naar Nederland. De temperatuur daalt naar 4 graden in Groningen en 7 in Zeeland. 's Nachts vriest het op veel plaatsen licht. Daarbij trekken nog steeds enkele buien over het land en deze worden steeds vaker winters van karakter met hagel of smeltende sneeuw. Hiermee begint december vrij koud.

weeronline

Wghstrfg

Ik heb nu ook de beschikking over ensemblekaarten vanaf 1901. Die geven een meer compleet beeld. Ik richt mij op de maanden oktober tot en met december en vergelijk met zeer koude winters in De Bilt (160 Hellmann of meer) en 'gewoon' koude winters (100 tot 160).

Oktober zeer koude winters en koude winters (160 Hellmann of meer)

   

Beide geven lage geo's voor West-Rusland. Alleen de zeer koude winters ook hogedruk voor Noord-West Europa.

Ter vergelijking geef ik nog even de oktober van dit jaar.

Die heeft zowel het laag van West-Rusland als het hoog boven Noord-West Europa. Merk tevens op de gemiddeld hogere geopotentiaal van het noordelijk halfrond, hierin is global warming merkbaar.

November zeer koud (meer dan 160 koudepunten) en 'gewoon' (100-160).

     

Zeer koude winters geven hoog boven Rusland, de anderen boven Alaska.

December idem

     

Weinig verschil, alleen het hoog boven Alaska.

Nog even aandacht voor de huidige situatie. Prognose voor 1 december ensemble.



Geblokkeerd op de oceaan richting Groenland en Noordpool. Ook hoog boven West-Rusland.
Dit is een mooi plaatje voor beginnend winterweer.

Flippie Flink

@Wghstrfg: Bedankt weer! Hoopgevend.
Ik ben benieuwd wat december ons gaat brengen. Wil je tzt nov en dec van dit jaar posten zoals je met okt hebt gedaan?

jandeventer

Hoi hoi allemaal, ben nog lang geen meteo insider lees daarin tegen wel elke weersvoorspelling mee maar net zoals in het onweerstopic is ook de wintertopic allemaal abracadabra,is t misschien mogelijk om in jip en janneke taal verkort sommige termen te kunnen uitleggen zonder te verwijzen naar n spoedcursus meteorologische?

lans

De nieuwe pluim van GFS ziet er leuk uit voor oost en zuidoost.
achterhoek

Wghstrfg

@ Flippie Flink. Doe ik!

@ Jandeventer. Geopotentiaal in jip-en-janneketaal is de luchtdruk. Ensemble is het gemiddelde van een heleboel berekeningen. Anomalie betekent afwijking van normaal. P.s., als je vragen hebt, is het handig ze meer concreet te stellen, met naam en probleem.

Eric

@jandeventer. Uitgebreide uitleg kun je vinden op de hoofd forum site, naar beneden scrollen en dan leerschool aanklikken. Veel plezier!

GeneralDuke

Eerste sneeuw!

Citaat van: Wghstrfg op za 25 nov 2017 - 15:51
Ensemble is het gemiddelde van een heleboel berekeningen.

Is ensemble niet de verzameling van die heleboel berekeningen? Het gemiddelde daarvan noemen we gewoon het gemiddelde.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

AFTH14

Citaat van: GeneralDuke op za 25 nov 2017 - 17:39
Eerste sneeuw!

Is ensemble niet de verzameling van die heleboel berekeningen? Het gemiddelde daarvan noemen we gewoon het gemiddelde.

Altijd leuk!

Joep


vossejongk

Ziet er toch daadwerkelijk naar uit dat we winters weer gaan krijgen. Ben benieuwd! Dat pakje sneeuw vorige winter smaakte naar meer :P

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op za 25 nov 2017 - 17:39
Eerste sneeuw!

Is ensemble niet de verzameling van die heleboel berekeningen? Het gemiddelde daarvan noemen we gewoon het gemiddelde.

Correct!

Serge

Ben weer ontwaakt uit mijn zomerslaap, dus kom maar op met die horrorwinter

Waar is mijn cape

Joep


Lothiriel

Ziet er in ieder geval al uit als een normale aanloop naar de winter, in tegenstelling tot de voorbije 5 (zoiets?) jaar.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TaL

Citaat van: Lothiriel op za 25 nov 2017 - 23:24
Ziet er in ieder geval al uit als een normale aanloop naar de winter, in tegenstelling tot de voorbije 5 (zoiets?) jaar.

Nu hopen dat het geen normale aanloop is naar een WC  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

hills89

Eerste (natte) sneeuw valt hier momenteel ;D ;D.

Hopelijk wordt het een mooie witte winter hier in Malmedy...

Hills tuurt nog even naar de lantaarnpaal..

Joep

GFS do/vr (natte)sneeuwkansen


Powered by EzPortal