Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 67018 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flippie Flink

Het lijkt er nu op dat GFS afdaalt naar de waarden van EC. Vrijdag 07h

AFTH14

Mooie overzichten, fijne toevoeging!

Gerard1995

Zou leuk zijn als dat hele kleine sneeuwkansje uitkwam volgende week.. sws nog maar 1x eerder echt winter op 1 dec.. (mn verjaardag) wat in mijn geheugen staat dus mag wel weer in doe 22 jaar wat er achter mij ligt xD
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

TMCThomas

oeh, Arpege ziet zelfs zaterdagavond voor het noordoosten van het land al wat (natte) sneeuwval! Misschien dat we de eerste sneeuwvlokjes te zien krijgen  :)

Lucifer

Het blijft interessant om volgen. De echte kou mag er voorlopig dan nog niet zijn, deze aanzet naar de winter is toch al -tig keer beter dan die van de voorbije jaren.

Vanaf het weekend storten de temperaturen volledig in elkaar. We hebben dan nog recht op een 6-8 graden. Bovendien mogen we pittige buien verwachten met alles op en aan. Indien de timing goed zit, zijn lokaal mogelijk de eerste natte sneeuwvlokjes van het jaar waar te nemen  :)

Als die depressie boven ons volgende week vervolgens zou willen uitzakken naar het zuiden en we bijgevolg een meer oostelijke aanvoer krijgen, wordt het nog enkele graden kouder en vergroten de kansen op smeltende sneeuw.

Hopen dat de puzzelstukjes goed vallen, dan zit er zeker wat wintermuziek in de komende periode  ;)

Pluim Zuid-oost


GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op wo 22 nov 2017 - 23:08
oeh, Arpege ziet zelfs zaterdagavond voor het noordoosten van het land al wat (natte) sneeuwval! Misschien dat we de eerste sneeuwvlokjes te zien krijgen  :)

EC laat ook verspreid over het land wat (natte) sneeuw zien tussen de regen door, GFS houdt het buiten het land (misschien in Zuid-Limburg).
Wat me opvalt: GFS is op 850 hPa ongeveer 2 graden kouder dan EC (-7 om -5), toch laat GFS het niet sneeuwen. Hoe kan dat?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Flippie Flink

Pluimtrend-update morgen,  vr 24 07z
Wát een ommezwaai van GFS! Kan iemand dit duiden?

gilleeesss

Citaat van: GeneralDuke op do 23 nov 2017 - 11:42
EC laat ook verspreid over het land wat (natte) sneeuw zien tussen de regen door, GFS houdt het buiten het land (misschien in Zuid-Limburg).
Wat me opvalt: GFS is op 850 hPa ongeveer 2 graden kouder dan EC (-7 om -5), toch laat GFS het niet sneeuwen. Hoe kan dat?

Volgens mij houdt elk model rekening met andere factoren. Dauwpunt, etc?? Correct me if i'm wrong. Dit is gewoon wat ik denk :D

Armand

Citaat van: Flippie Flink op do 23 nov 2017 - 15:43
Pluimtrend-update morgen,  vr 24 07z
Wát een ommezwaai van GFS! Kan iemand dit duiden?


Dat was meer een kwestie van wie gaat er gelijk krijgen. Het was duidelijk dat er vrijdag of zaterdag ergens koude lucht ons land binnen zou stromen, alleen bij de timing tussen EC en GFS zat wat verschil. Dit gebeurt vaker, daardoor zijn er natuurlijk ook meerdere weermodellen in de omgang om mooi te kunnen vergelijken. Jouw grafiekjes zijn hierbij dan ook een mooie toevoeging dus blijf vooral doorgaan! ;)

Maar het blijkt dus dat volgens de modellen EC op het goede pad zat, GFS heeft dit inmiddels ook door en past zich hierop aan. Het had ook andersom kunnen zijn.

Overigens een best aardige run van GFS12z. De Oper ligt weliswaar weer bovenin op LT, maar het gemiddelde is toch best licht winters te noemen. Let wel, het is lange termijn en de spreiding is groot. Maar op het eind van de run ligt het gemiddelde op licht winterse waarden:

In de nacht:

Groot deel van Europa in de vorst.

Overdag:

Ook hier fris en grote delen van Europa.

Dit is overigens de gemiddelde temperatuur van alle leden van GFS. Opvallend is de hele lichte dalende trend in dit gemiddelde over de tijd. We zien zeker in de Oostelijke helft van Nederland temperaturen van 0 graden in de nacht en onder de 4 graden overdag gemiddeld. Laten we hopend dat deze trend zich doorzet.

In de pluim (van Zuidoost) zien we dit mooi terug:


Laag gemiddelde, genoeg kans op nachtvorst, kleine kans zelfs op ijsdagen, constant sneeuwkansen, maar........ ook een kleine kans op gewoon temperaturen rond of boven normaal (Oper).

winter67

Gfs run bagger. Maar de pluim is heerlijk. In Maastricht zat leden met ijsdagen en gem de bilt word circa 3.5

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op do 23 nov 2017 - 11:42
EC laat ook verspreid over het land wat (natte) sneeuw zien tussen de regen door, GFS houdt het buiten het land (misschien in Zuid-Limburg).
Wat me opvalt: GFS is op 850 hPa ongeveer 2 graden kouder dan EC (-7 om -5), toch laat GFS het niet sneeuwen. Hoe kan dat?

Omdat er veel meer is dan T850. Je moet niet vergeten dat de kaarten op de standaard drukvlakken slechts een marginale weergave van de modelatmosfeer zijn. De meeste modellen kennen vele tientallen van dergelijke lagen maar die worden zelden in kaarten omgezet. Dat betekent dus dat er onder het befaamde 850hpa vlak nog flink wat levels in het model zitten. In theorie kun je met een T850 van 0C gewoon sneeuwval hebben, zolang het pad waarlangs de neerslag valt maar volledig rond of onder nul is. Het is dan ook ontzettend kortzichtig om alles maar af te laten hangen van die T850. Een model volgt de neerslag immers ook gewoon door de gehele modelatmosfeer, waarbij op basis van oa neerslagintensiteit, initiële neerslagsoort en nattebol temperatuur de uiteindelijke neerslagsoort nabij het oppervlak wordt berekend. Kleine onderlinge verschillen in T, Td, stroming en neerslagintensiteit, die dus voor de T850 kijker onzichtbaar kunnen blijven, zorgen er soms voor dat het bij het ene model wel tot sneeuw komt en bij de ander (net) niet.

Tip mijnerzijds: verminder het kijken naar de T850 kaarten en verdiep je in de smelt- en verdampingsprocessen van vallende neerslag. Pak daarbij progtemps om een beeld van de HELE atmosfeer te krijgen...en je zult zien dat er veel meer is dan T850 ;). Bovendien worden je forecast skills daar wellicht nog een fractie beter van ook (en dat bedoel ik positief uiteraard).

TMCThomas

Ligt het nu aan mij of is EC (maar ook gfs) ineens op korte termijn een stuk warmer geworden met 8 graden overdag?

Maxim

@TMCthomas, dit zat al langer in de verwachting dat de eerste dagen een beetje warmer gingen lopen

TMCThomas

@maxim Je hebt inderdaad gelijk, denk dat het komt omdat voorheen die hele warme tempraturen er ook nog opstonden. Nu die weg zijn leek het ineens iets hoger, voor mij dan ;)

Flippie Flink

Citaat van: TMCThomas op vr 24 nov 2017 - 11:50
Ligt het nu aan mij of is EC (maar ook gfs) ineens op korte termijn een stuk warmer geworden met 8 graden overdag?
(plaatje)
De pluimtrend voor 28-11 13UTC  ;)

TMCThomas

Citaat van: Flippie Flink op vr 24 nov 2017 - 15:45
De pluimtrend voor 28-11 13UTC  ;)
Ah duidelijk, bedankt! :D

Citaat van: Gerard1995 op wo 22 nov 2017 - 20:47
Zou leuk zijn als dat hele kleine sneeuwkansje uitkwam volgende week.. sws nog maar 1x eerder echt winter op 1 dec.. (mn verjaardag) wat in mijn geheugen staat dus mag wel weer in doe 22 jaar wat er achter mij ligt xD
Volgens de nieuwe run van GFS kan het!


Gerard1995

Citaat van: TMCThomas op vr 24 nov 2017 - 15:49
Ah duidelijk, bedankt! :D
Volgens de nieuwe run van GFS kan het!



Helemaal geweldig.. maakt mijn dag zeker goed.. ookal is het voor 98% onzeker.. het virtuele plaatje maakt mn dag 8) ;D ;D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Armand

GFS ENS 12z is best netjes te noemen vergeleken met een iets zachtere 06z

Zie hier de pluim van Zuidoost:


Op termijn slechts enkele leden die boven de +5 graden uitkomen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, hopen dat deze trend nog verder doorzet ;)

Joep

Indrukwekkende weerkaarten in de meest recente run van GFS (Amerikaans weermodel).
Kijk eens wat een glijbaan van polaire luchtmassa's uit het noorden van Europa. Indien kou zich kan
consolideren volgende week kan het wel eens op meerdere plaatsen tot sneeuw komen.

NoodweerBenelux

gilleeesss

EC pluim vindt ik op KT toch wel warmer uitvallen.. Ik weet het zo niet met zo'n setting, volgens mij hadden we deze beter in Januari gehad.

Powered by EzPortal