Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 67073 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Armand

Het leek er even op dat de laatste helft van november eens een keer wat normaler of zelfs kouder dan normaal gaat verlopen. Dit beeld is inmiddels met aardige zekerheid helemaal omgedraaid en zo lijkt het er nu op dat de laatste helft van november (veel) te warm gaat verlopen. Toch wel zonde, een mooi hoog op Groenland, negatieve NAO en AO in de kaarten gehad, maar dan past uiteindelijk toch niet alles in elkaar.

Dus toch maar weer opnieuw beginnen en afwachten en loeren in de +200u op een mogelijke nieuwe aanzet....  ;D

Of er moet plotseling eens een omwenteling komen met koud weer als gevolg. Van de omwenteling met warm weer als gevolg (zoals nu) kennen we er natuurlijk meer dan genoeg van. Je zou dan toch zeggen dat het ook eens anders moet gebeuren, lang geleden was dat...  ;)

De pluim van EC ga ik overigens maar even niet posten..  ;)

Weerextrem

Citaat van: Armand op wo 15 nov 2017 - 21:27
text....

Vergeten wij allemaal de GFS? deze heeft een werkelijk een sterke kaarten uitgespuugd!?!! Wordt het toch dit, of toch warme shit.
Ik weet niet, al vermoed ik dat GFS meer duidelijkheid heeft. ECWMF weet niet wat ze met laagjes moeten doen.

winter

Gwn een klassieke anti-winter setting volle bak ZW winden en regen :(

Mrkos

Je kunt beter nu een ZW hebben dan diep in de winter toch? Bovendien snap ik niet dat sommige sites zo negatief zijn? Ik volg ook die gavsweathervids en er zijn toch best aardig wat ingrediënten op een koudere winter.

TMCThomas

Ondanks dat je van die ECMWF pluim gewoon bijna depresief word is er nog hoop! De eerdere run van gfs van was op lange termijn al niet slecht en deze lijkt nog iets beter te worden.

GFS komt toch wel weer met prachtige kaarten voor over 9 dagen, ik hoop dat zoals wel vaker is geweest GFS de dingen eerder ziet dan ECMWF.



EDIT: oeps Per ongeluk een dubbel-post kan iemand hem samenvoegen?

hesselsjoerd

Ja bizar, gfs gaat gewoon weer voor volle bak kou op middenlange termijn. Ik hecht er persoonlijk niet veel waarde aan, maar vind het zeer opmerkelijk. Bij gfs houdt de hogedruk boven ijsland veel langer stand, waardoor er geen nieuwe lagedrukgebieden richting europa gaan. Hoop dat ecmwf er conpleet naast zit haha!

vossejongk

Mensen het is.. november.. In Scandinavië begint de winter pas net >_>. Geduld is wat betreft winter in ons land gewoon een schone zaak!

winter67

Gfs 00z ook winters met een nw tot n aanvoer. Pluim van gfs zit ook weer meer spreiding dan eerst

Armand

Inderdaad, GFS weer 3 runs wat kouder. De nieuwe EC Oper wil daar niks van weten en blijft bij een stevige ZW aanvoer. Ben benieuwd waar GFS dan straks weer mee komt

winter67

Gfs 06z wederom licht winters. Wel mooi om te zien dat er veel spreiding is bijgekomen  bij de pluim bij ec. Gisteravond nog zo goed als zeker warme temperaturen

dennis089

EC gaat voor een terugkeer van de zomer  :P :-X

Armand

De middagrun van GFS, UKMO en GEM komen allemaal weer terug met een actieve straalstroom en warm weer. Als ik zo naar de kaarten kijk, dan lijken we daar dan ook vrij moeilijk van af te komen.

gilleeesss

Citaat van: Armand op do 16 nov 2017 - 17:59
De middagrun van GFS, UKMO en GEM komen allemaal weer terug met een actieve straalstroom en warm weer. Als ik zo naar de kaarten kijk, dan lijken we daar dan ook vrij moeilijk van af te komen.

Idd, maar het is nog maar November. Het zou wel al leuk geweest zijn om een prikje te hebben in November. Als er in december maar iets van winter komt, dan mag dit uitstel nog wel een paar weekjes duren. Maar rond/na kerst zou ikt och wel de diepvries/witte goud in willen

TMCThomas

Ondanks  ik het graag had zien gebeuren lijkt het er inderdaad op dat het op niks uitdraait. Erg jammer maargoed de winter moet nog beginnen, volgende keer nieuwe rondes nieuwe kansen.

dennis089

De 24ste wordt het gewoon weer lekker warm met 15+. Lekker weer het raampje open en genieten. De winter komt nog lang niet :p

TaL

Ongelofelijk dat ik dit nu ga zeggen maar ik begin toch aan een "Spaanse pluim" setting te denken voor volgende week do & vr.

Dit is volledig gebaseerd op de GFS run 18z, ik zeg niet dat het uitkomt.


In een diep zuidelijke aanvoer worden warme luchtmassa's aangevoerd die in de zomer niet zouden misstaan, maar we zijn november. Op 1.5 km hoogte stijgt de temperatuur tot zo'n 5-10 graden. Aan de grond vertaald dit zich in temperaturen rond 12-15 graden in Nederland en 13-16 graden in België zoals 1ste kaart aantoont, in Frankrijk gaan ze zelf naar 17-20 graden.

In de nacht van donderdag op vrijdag zou het op vele plaatsen niet kouder worden dan 12-13 graden (we zijn de laatste decade van november dan). Zie 2de kaart Boven het kanaal ligt er een cape veldje en bedragen de dauwpunten 11-13 graden. Ik krijg sterk de idee dat de onstabiliteit daar van het zomerse (warmbloedige) type is, zie 3de kaart..

Vrijdag overdag op grotere schaal dan 15-16 graden in de Benelux. Cape blijft voornamelijk op het warmere water van het kanaal berekend worden. Boven land is het te laat in het seizoen om enige onstabiliteit te creëren.

Ik vind dit toch een uitzonderlijke situatie, zo vlak voor het winterseizoen. Kunnen met deze temperaturen warmte records gebroken worden?
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Flippie Flink

Dit zeggen de afgelopen runs van ECMWF over di 21-11-17 01UTC De Bilt

Flippie Flink

...en de warme 24e van deze maand, zowel ECMWF als GFS. Let nog niet op de trendlijn  ;)
Let op, dit is een probeersel om trends van de soms stuiterende runs te volgen. Meer volgt, feedback welkom!
EDIT: Met dank aan weerpluimen.nl! Als iemand de data van 14 t/m 16 november nog heeft voor me...

Armand

Hmm, pluimen blijven best veel veranderen. Nu lijkt de trend van het veel te warme weer volgende week zowel bij EC als GFS te gaan dalen na volgend weekend. Nog steeds geen echt winterweer, maar deze pluim van GFS ziet er voor het oog alweer wat beter uit ;)


Joep

Warme opleving van korte duur?

kaartje Jan Visser

Powered by EzPortal