Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 66679 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

1 ding is zeker, Het kan nog alle kanten op:

Marsel

Citaat van: Flippie Flink op ma 13 nov 2017 - 19:55
Huh?Woordenboek!  ::)

Meridionaal: 'lopend van noord naar zuid of vice versa'. Oftewel het algehele patroon lijkt op termijn gemakkelijk aanleiding te geven tot meanderen van de westelijke stroming waardoor kou zuidwaarts en warmte noordwaarts kan uitstromen. Dat verklaart meteen de enorme spreiding op de LT want met welke tak krijgen wij te maken? Vindt de KA te westelijk plaats kun je er de donder op zeggen dat we met de zachte variant met zuidelijke winden te maken krijgen (zie GFS oper). Anderzijds is een verschuiving van 1000km op die absurd lange termijn niet onmogelijk waarbij er nog steeds mogelijkheden op kouder weer zijn in de loop van de laatste decade van november (zie EC oper +240h). Maarja....die termijn he ;).

Citaat van: Armand op ma 13 nov 2017 - 11:15
De spreiding in EC en GFS is enorm te noemen op termijn. Grofweg tussen de 15 en -5 graden! Kan dus nu vanalles gebeuren nog en er valt inderdaad nog niet echt een pijl op te trekken zoals Marsel zegt. Wel zorgt dit voor genoeg speculatie en ''wat als'' situaties en daarmee weer voor herleefde activiteit op het forum. Als je het mij vraagt dus wel goed voor het forum en bovendien vind ik het wel leuk om steeds te lezen en kijken ;)

I agree, maar soms is de hoezee stemming wat mij betreft volledig onterecht, iets wat het winterseizoen soms teveel typeert wat mij betreft.


dennis089

het welbekende uitstel en afstel is weer begonnen wat mij betreft  :P nauwelijks nog echte winterse leden op lange termijn bij GFS en EC ook niet echt denderend.

RicardoDimm

Citaat van: dennis089 op di 14 nov 2017 - 09:45
het welbekende uitstel en afstel is weer begonnen wat mij betreft  :P nauwelijks nog echte winterse leden op lange termijn bij GFS en EC ook niet echt denderend.

Wat had je dan verwacht? Dat we eind November al zijn ingesneeuwd?
De winter is nog niet eens begonnen...

Bacci

Citaat van: RicardoDimm op di 14 nov 2017 - 12:24
Wat had je dan verwacht? Dat we eind November al zijn ingesneeuwd?
De winter is nog niet eens begonnen...

Tuurlijk niet, maar stabiel kouder weer is altijd beter dan weer hele tijd regen.

Armand

Hmm ziet er totaal niet goed uit de laatste runs.. Alles wordt weer weggepoetst en dan zitten we eind november flink in de straalstroom. Hoop dat het nog bijdraait, maar ook de pluimen worden steeds warmer.

Het is inderdaad nog geen winter, maar was natuurlijk wel al mooi geweest ;)

gilleeesss

Ja 'tis nog geen winter, maar 1x nachtvorst geweest en zijn de 14de. En ziet er ook niet naar uit dat we komende week nachtvorst zullen krijgen. Voor we het weten zeggen we: 'tis nog een maand winter, relax guys het kan nog' :P Maargoed, de pluim neigt meer naar de +10°C ipv die 5°C :P

dennis089

Citaat van: RicardoDimm op di 14 nov 2017 - 12:24
Wat had je dan verwacht? Dat we eind November al zijn ingesneeuwd?
De winter is nog niet eens begonnen...

het is gewoon een slecht voorteken. hoe vaak ik die jaren al meemaak dat het steeds opschuift in de pluim en uiteindelijk tot niks leidt. ik wou het slechts duidelijk maken zodat jullie je er alvast op voor kunnen bereiden  :P ::) daarbij begint de meteorologische winter over 2 weken.

Flippie Flink

Citaat van: dennis089 op di 14 nov 2017 - 19:48
het is gewoon een slecht voorteken. hoe vaak ik die jaren al meemaak dat het steeds opschuift in de pluim en uiteindelijk tot niks leidt. ik wou het slechts duidelijk maken zodat jullie je er alvast op voor kunnen bereiden  :P ::) daarbij begint de meteorologische winter over 2 weken.
Vorig jaar hebben we dit idd helaas ook gezien... dus ik snap je wel, ook al wil ik het liever niet horen  ;)
Een paar vragen aan de kenners (ik zit vooral op dit forum om vragen te stellen)
1) Ik zou weleens een GIFje oid willen zien van veranderende pluimen. Misschien zie je dan een trend. Bestaat zoiets? NIet zo eenvoudig te maken denk ik omdat je telkens een halve dag opschuift natuurlijk.
2) Is er een dbase met pluimen van het (nabije) verleden?

Weerextrem

Citaat van: dennis089 op di 14 nov 2017 - 19:48
het is gewoon een slecht voorteken. hoe vaak ik die jaren al meemaak dat het steeds opschuift in de pluim en uiteindelijk tot niks leidt. ik wou het slechts duidelijk maken zodat jullie je er alvast op voor kunnen bereiden  :P ::) daarbij begint de meteorologische winter over 2 weken.

Nou... Ik verwacht ergens nog wel winterweertje, gezien dat de stroming onophoudelijk uit noorden komt. mij verbaasd het zeer dat ineens veel laagdrukgebieden ontstaat.
Ik wil nog paar dagen wachten, hopelijk wordt het dan wat duidelijker.

Wghstrfg

Citaat van: Flippie Flink op di 14 nov 2017 - 20:38
2) Is er een dbase met pluimen van het (nabije) verleden?

Ja, hier heb je er een, de GFS-pluim stoort, ECMWF-pluim doet het wel goed, voor zover ik kan nagaan.

http://www.weerpluimen.nl/weermodellen/ecmwf/expert-pluim/?variabele=temp&datum=2017-11-10&run=0&locatie=De%20Bilt

Armand

Oh leuke website! Kun je mooi zien of de verwachting destijds een beetje overeen komt met de werkelijkheid. De ochtendpluim van EC is niet zo geweldig, meeste leden zitten zelfs tussen 10 en 15 graden...

Lucifer

Voor wat het waard is nog wat leesvoer:

http://wetterexperte.blogspot.be/2017/11/wetter-neues-vom-winter-2017-2018-mild-kalt-eiswinter-mildwinter-dominik-jung.html


Korte samenvatting: Verwachting gemiddeld 2 graden te warm deze winter met een bovengemiddelde neerslaghoeveelheid. Nuance dat dit een gemiddelde betreft en dus niet uitsluit dat het 1,2 of 3 weken kouder kan zijn, al dan niet met sneeuw. Verder nog wat accuweather stats die ook uitgaan van milde winter met kans op cold shots late.

We gaan het zien  ;)


GeneralDuke

Coole site inderdaad! Op de homepage wordt aangekondigd dat er ook weerkaarten op gaan verschijnen, ben benieuwd!

Wat het weer betreft, wel ietsje verder weg: WRF en Arpège laten een aardig systeem ontwikkelen op de Middellandse Zee ('medicane'?) voor aanstaande vrijdag. Even in de gaten houden of dat wat wordt! GFS doet een beetje mee, NAVGEM is erg enthousiast, EC wil nog nergens van weten.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Flippie Flink

Citaat van: dennis089 op di 14 nov 2017 - 19:48
het is gewoon een slecht voorteken. hoe vaak ik die jaren al meemaak dat het steeds opschuift in de pluim en uiteindelijk tot niks leidt. ik wou het slechts duidelijk maken zodat jullie je er alvast op voor kunnen bereiden  :P ::) daarbij begint de meteorologische winter over 2 weken.
Door de klacht van oa hierboven getriggerd, zoek ik naar een manier om zichtbaar te krijgen in hoeverre er sprake is van verschuiving.
Als oefening ben ik nieuwsgierig naar de eventuele verschuiving van de Oper als functie van uitvoermoment. Idem voor de Control. Ook kijk ik naar de spreiding. De prikdatum is de vroege uurtjes van 21-11 omdat dit op een zeker moment een koude nacht leek te worden.
Ik pak het vast onhandig aan, ideeën welkom!

GeneralDuke

Citaat van: Flippie Flink op wo 15 nov 2017 - 13:34
Door de klacht van oa hierboven getriggerd, zoek ik naar een manier om zichtbaar te krijgen in hoeverre er sprake is van verschuiving.
Als oefening ben ik nieuwsgierig naar de eventuele verschuiving van de Oper als functie van uitvoermoment. Idem voor de Control. Ook kijk ik naar de spreiding. De prikdatum is de vroege uurtjes van 21-11 omdat dit op een zeker moment een koude nacht leek te worden.
Ik pak het vast onhandig aan, ideeën welkom!

Ah leuk om het zo inzichtelijk te maken! Trends zijn nu nog een beetje gevaarlijk gezien de variatie tussen twee opeenvolgende runs maar dat moet t.z.t. wel beter worden. Keep us posted ;)

Volgens mij heb je nu trouwens wel de ensemblegemiddeldes onder 'oper' gezet. Oper kijkt maar 10 dagen vooruit dus die kan nog niet in je plotje voorkomen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Voorlopig ziet het er heel.somber uit betreft evt winterweer. Het is vroeg maar we gaan gewoon naar temperaturen ver boven normaal...

Flippie Flink

Citaat van: GeneralDuke op wo 15 nov 2017 - 13:57
Ah leuk om het zo inzichtelijk te maken! Trends zijn nu nog een beetje gevaarlijk gezien de variatie tussen twee opeenvolgende runs maar dat moet t.z.t. wel beter worden. Keep us posted ;)
Klopt, die trends hebben natuurlijk totaal geen voorspellende waarde.

Citeer
Volgens mij heb je nu trouwens wel de ensemblegemiddeldes onder 'oper' gezet. Oper kijkt maar 10 dagen vooruit dus die kan nog niet in je plotje voorkomen.
Volgens mij klopt het wel hoor (of ik begrijp je verkeerd), ik ben expres op 11 nov gestart om zo de eerste momenten van 21 nov (10d later) te kunnen laten zien. Van voor 11 nov is er idd geen Oper bekend.

Bron is trouwens de leuke site die Wghstrfg postte. Dank!
Citaat van: Wghstrfg op wo 15 nov 2017 - 10:26
Ja, hier heb je er een, de GFS-pluim stoort, ECMWF-pluim doet het wel goed, voor zover ik kan nagaan.

http://www.weerpluimen.nl/weermodellen/ecmwf/expert-pluim/?variabele=temp&datum=2017-11-10&run=0&locatie=De%20Bilt

gilleeesss

Daar gaat GFS Oper 12z run weer met de valse hoop op LT :P komende 10 dagen alvast geen nachtvorst te bespeuren

Gerard1995

en zo zet de trend zich van vorig jaar weer in..... hopelijk gaat dit niet de tendens van dit seizoen worden maar goed, we hebben er niets tegenin te brengen wat er nog allemaal in petto  is..............
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Powered by EzPortal