Zomerdiscussie topic 2017

Topic gezien door 48500 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, do 01 jun 2017 - 16:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lothiriel

Wauw, 22u en nog steeds 30 graden hier...

Ik zweet me te pletter :p
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Arend

Citaat van: Lothiriel op wo 21 jun 2017 - 22:03
Wauw, 22u en nog steeds 30 graden hier...

Ik zweet me te pletter :p

Nieuw Beerta koelt lekker af. Hier valt het me ook mee. Maximum voor morgen lijkt hier volgens Hirlam op 32 en Arome op 34 graden uit te komen. Iedereen voor morgen sterkte toegewenst.

Edit: kan geen temperatuurkaartje van Weerplaza uploaden, krijg melding over beveiligingsprobleem  ???
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Het is zo heet, ik ben helemaal uit mijn zomerslaap ontwaakt geraakt..... zoekend naar verkoeling op het forum.....

Marsel

Citaat van: JerryL op do 22 jun 2017 - 11:17
Het is zo heet, ik ben helemaal uit mijn zomerslaap ontwaakt geraakt..... zoekend naar verkoeling op het forum.....

Haha! Komt 'ie dan he! Zie hieronder! Verkoeling tot in de oneindigheid  ;D.

Zonder gekheid. Dit is precies het scenario waar ik al enkele keren op gehamerd heb en misschien zelfs een beetje huiverig voor was. De zomer ontspoort op termijn in zowel EC als GFS met het doorschuiven de Rossbygolf. Ondanks dat de kaarten het een week terug niet meteen toonde moet je na zo'n warme periode er gewoon rekening mee houden dat dit kan gebeuren. Als je klimatologie er op naslaat zie je het vaker gebeuren. Het zal met niets verbazen als we écht behoorlijk aftakelen in de laatste week van deze maand en de eerste decade van juli. Dan is het maar te hopen dat we niet een soort Europese moesson in rollen als response op de hitte van de afgelopen weken. Dan zijn de rapen gaar....

dennis089

na een regenvolle meivakantie is dit precies wat ik verwacht wat me staat te wachten voor de zomervakantie  ::) :P
in ieder geval kan ik melden dat ik door ben naar het 3de jaar. dus nog even en ik mag eindelijk weer aan het werk.. voor alle jonkies, doe goed je best op school zodat je het niet op je eind 20/begin 30 nog moet doen  ;D

vlerk

Citaat van: Marsel op do 22 jun 2017 - 11:30
Haha! Komt 'ie dan he! Zie hieronder! Verkoeling tot in de oneindigheid  ;D.

Zonder gekheid. Dit is precies het scenario waar ik al enkele keren op gehamerd heb en misschien zelfs een beetje huiverig voor was. De zomer ontspoort op termijn in zowel EC als GFS met het doorschuiven de Rossbygolf. Ondanks dat de kaarten het een week terug niet meteen toonde moet je na zo'n warme periode er gewoon rekening mee houden dat dit kan gebeuren. Als je klimatologie er op naslaat zie je het vaker gebeuren. Het zal met niets verbazen als we écht behoorlijk aftakelen in de laatste week van deze maand en de eerste decade van juli. Dan is het maar te hopen dat we niet een soort Europese moesson in rollen als response op de hitte van de afgelopen weken. Dan zijn de rapen gaar....

Betekent 6 weken goed weer in de regel niet 6 weken slecht weer?
Maw; wellicht pas weer zomer in Augustus?

sneeuw040

34 graden met een windje, genieten nu het nog kan ????

Tam

Citaat van: Marsel op do 22 jun 2017 - 11:30
Haha! Komt 'ie dan he! Zie hieronder! Verkoeling tot in de oneindigheid  ;D.

Zonder gekheid. Dit is precies het scenario waar ik al enkele keren op gehamerd heb en misschien zelfs een beetje huiverig voor was. De zomer ontspoort op termijn in zowel EC als GFS met het doorschuiven de Rossbygolf. Ondanks dat de kaarten het een week terug niet meteen toonde moet je na zo'n warme periode er gewoon rekening mee houden dat dit kan gebeuren. Als je klimatologie er op naslaat zie je het vaker gebeuren. Het zal met niets verbazen als we écht behoorlijk aftakelen in de laatste week van deze maand en de eerste decade van juli. Dan is het maar te hopen dat we niet een soort Europese moesson in rollen als response op de hitte van de afgelopen weken. Dan zijn de rapen gaar....

Ik vond dit wel een grappig artikel, niet zozeer als waarheid aannemen, gewoon statistieken

http://www.hln.be/hln/nl/2624/Planet/article/detail/3188173/2017/06/21/Warme-mei-hete-juni-snikhete-zomer.dhtml

pietjelol

Prima hollands zomerweer graadje of 20/22. Veel beter dan 34/35 graden.

winter

Wat een hitte de laatste dagen hier in Brabant. Dit is niet te houden pffffff.

Bubba

Citaat van: Marsel op do 22 jun 2017 - 11:30
*Knip.*

Het zal met niets verbazen als we écht behoorlijk aftakelen in de laatste week van deze maand en de eerste decade van juli. Dan is het maar te hopen dat we niet een soort Europese moesson in rollen als response op de hitte van de afgelopen weken. Dan zijn de rapen gaar....

NouNou Marcel,

Ik lees al een tijdje mee op het forum, en ik vind dat jij altijd uiterst betrouwbare en heldere vooruitzichten presenteert. En ik heb altijd begrepen dat een seizoen niet af moet schrijven voor dat het überhaupt begonnen is.
Maar ik word wel een klein beetje depressief van hetgeen jij al een aantal post schetst voor de rest van de zomer. :'(

atoomstorm

blijft intersant het weer, vooral komende zomer, mag van mij af en toe regenen maar zon is weer goed voor het humeur van de gasten

pietjelol

Niet normaal hoe het nu tekeer gaat in heel Duitsland :o. Nog effen en Duitsland bestaat niet meer.

Marsel

Citaat van: Bubba op do 22 jun 2017 - 14:59
NouNou Marcel,
Ik lees al een tijdje mee op het forum, en ik vind dat jij altijd uiterst betrouwbare en heldere vooruitzichten presenteert. En ik heb altijd begrepen dat een seizoen niet af moet schrijven voor dat het überhaupt begonnen is.
Maar ik word wel een klein beetje depressief van hetgeen jij al een aantal post schetst voor de rest van de zomer. :'(

Allereerst dank voor deze fijne reactie! Laat ik je geruststellen ;).
Er is in principe geen rede tot paniek aangezien de dip die we vanaf dit weekend inzetten uiteraard nooit een zomer lang kan aanhouden. Waar het mij in deze situatie om gaat is dat het patroon zodanig grof op de schop gaat dat we voor langere tijd vertrokken zijn voor wisselvalligheid en toch langzaam steeds frisser weer. Zeker rond de maandwissel zie je dat lagedrukgebieden ten noorden en westen van de Benelux de overhand hebben en dat we voortdurend in polaire luchtmassa's vertoeven die vanaf de noordelijke Atlantische oceaan op ons afgevuurd worden.

Het doorschuiven van weersystemen op synoptische schaal (Rossbygolf in dit geval) betekent vaak dat het weer voor langere tijd (lees: enkele weken) uit een ander vaatje gaat tappen. In dit geval kunnen we over de duur van de wisselvalligheid en koelte natuurlijk alleen maar speculeren, maar ik vermoed dat we ook in de eerste decade van juli voornamelijk met west tot noordwestelijke stromingspatronen te maken krijgen. Dat is dan met name gebaseerd op ervaring uit het verleden, de ouput van de LT modellen, en de 'normale' weermodellen. De signalen op een robuuste aftakeling zaten er namelijk al geruime tijd in..

Over de rest van de zomer heb ik nog niks gezegd, en zal, áls ik dat zou willen, altijd zo genuanceerd mogelijk zijn. Wetende dat seizoensverwachtingen nog in de kinderschoenen staan zal ik me niet zo snel aan dergelijke uitspraken wagen. Maar dat we nu vertrokken zijn voor een week of twee wisselvallig en steeds frisser weer lijkt me een valide uitspraak. Laten we hopen dat we in de loop van de eerste decade van juli kunnen concluderen dat de zomer een nieuw offensief in het verschiet heeft en dat een échte Europese moesson uitblijft!


atoomstorm

ben benieuwt, wat de zomer brengt, ik blijf ten alle tijden waakzaam en meelezen wat er kan/zal gebeuren,
het is sowieso niet makkelijk om het weer te voorspellen
ik zou zelf er meer in willen zitten omdat het weer op elke seconde kan veranderen

de beste voorspelling kan je het beste zelf beoordelen op de gegevens die je op dat moment tot je beschikking hebt

Energizer85

Ik blijf t ook in de gaten houden, en hopen dat ik eerdaags hier weer een berichtje mag lezen dat er een nieuwe zomerse setting in de maak is... voelt na de onweersbuien van vandaag ook echt als een soort "terug bij af" gevoel na de afgelopen weken van heerlijke warmte met af en toe zinderende hitte... gelukkig is t seizoen nog jong!

Bubba

Citaat van: Marsel op do 22 jun 2017 - 18:59
*Knip*

Maar dat we nu vertrokken zijn voor een week of twee wisselvallig en steeds frisser weer lijkt me een valide uitspraak. Laten we hopen dat we in de loop van de eerste decade van juli kunnen concluderen dat de zomer een nieuw offensief in het verschiet heeft en dat een échte Europese moesson uitblijft!

Hier kan ik wel mee leven, Ik hoop dat je over niet al te lange tijd weer een nieuwe zomerse periode aan kan kondigen, we houden het in de gaten. ;)

Marsel

Citaat van: Arend op do 22 jun 2017 - 19:52
Onze tranen leveren in ieder geval meetbare millimeters op.  ;)
Gaan we het dan eindelijk weer eens meemaken? Ik ben nog niet overtuigd, maar dat komt misschien nog.

Hoeveel bewijs moet ik aanleveren om jou te doen geloven dat we de komende twee weken vertrokken zijn voor een enorme inhaalslag ;)? Nou, vooruit, ik doe een gooi. Zie EC12 hieronder. Zitten gewoon ongekende moesson-leden tussen. Geloof me, de natuur gaat de komende weken hard compenseren, niet alleen thermisch maar ook absoluut vwb neerslag. Onderstaande ouput spreekt voor zich. Ik hamer er al tijdje op, need I say more?

Arend

Citaat van: Marsel op do 22 jun 2017 - 23:14
Hoeveel bewijs moet ik aanleveren om jou te doen geloven dat we de komende twee weken vertrokken zijn voor een enorme inhaalslag ;)? Nou, vooruit, ik doe een gooi. Zie EC12 hieronder. Zitten gewoon ongekende moesson-leden tussen. Geloof me, de natuur gaat de komende weken hard compenseren, niet alleen thermisch maar ook absoluut vwb neerslag. Onderstaande ouput spreekt voor zich. Ik hamer er al tijdje op, need I say more?

Fantastisch ensemble, met een (natte) droom oper. Zou dan het patroon echt doorbroken zijn waarbij er plots weer een nieuwe thermische climax opduikt? Als echt alle droge en warme members de komende runs de nek worden omgedraaid geef ik me over. ;) De rare bokkesprongen die de modellen de laatste tijd hebben gemaakt, heeft mijn vertrouwen weinig goeds gedaan. :) Het woordje moesson hoop ik hier nog vaak terug te lezen, bevalt me wel, dus hou die term er in aub.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ThaGhostNL

Citaat van: Arend op vr 23 jun 2017 - 00:03
Fantastisch ensemble, met een (natte) droom oper. Zou dan het patroon echt doorbroken zijn waarbij er plots weer een nieuwe thermische climax opduikt? Als echt alle droge en warme members de komende runs de nek worden omgedraaid geef ik me over. ;) De rare bokkesprongen die de modellen de laatste tijd hebben gemaakt, heeft mijn vertrouwen weinig goeds gedaan. :) Het woordje moesson hoop ik hier nog vaak terug te lezen, bevalt me wel, dus hou die term er in aub.  ;)

Neerslag is voor de natuur een welkom "drankje" met de droogte van de afgelopen weken. Een weekje of 2 met wisselvallig weer is nog te doen denk ik zo.

Paar dagen geleden was het mij al opgevallen dat in de temperatuur ensemble bijna geen spreiding in de leden zat. Nu zie ik dat weer terugkomen in de afgelopen run, vind de stelligheid waarmee het in de modellen terug te vinden is erg opvallen.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Powered by EzPortal