Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 47508 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Jenkie op vr 03 mrt 2017 - 09:10
Morgen 15 graden in het oosten lees ik op buienradar. Dat wordt een heerlijk eerste dagje in de tuin...

Correct, zal met niets verbazen als we er lokaal in het oosten zelfs iets overheen gaan als de bewolking in de warme sector even openbreekt. Overigens is het front dat nu het zuid(west)en binnen trekt de voorste begrenzing van die warmere lucht. Timing is perfect want het KF komt pas morgenavond goed door waardoor de oostelijke helft gewoon een zachte lentedag (13-15C) voor de boeg heeft morgen, zeker als de zon er dus eventjes bij is, en daar heeft het ondanks velden middelbare- en hoge bewolking nu wel alle schijn van.

Het westen zit al vrij snel in de buurt van het eerder genoemde KF, waarlangs verschillende neerslagmaxima verspreid over de dag net west van NL langs zullen trekken, waardoor er daar aanmerkelijk meer bewolking zal zijn en er zelfs al eventjes wat regen valt. Met een 11-13C ook een stuk frisser. Kortom hoe verder de oostelijke helft in hoe beter morgen.

Een eendagsvlieg overigens want als het KF gepasseerd is terug de polaire lucht in met maxima rond of iets onder de 10C.

Armand

De lente blijft voorlopig uitpakken als eendagsvliegen inderdaad. Kijken we naar de pluimen van zowel EC als GFS dan zien we zelfs halverwege maart zowaar kansen op een winterse prik. De stroming kan dan namelijk noordelijk worden met dus winterse buien. Als je het mij vraagt heb ik liever winterse buien dan deze saaie periodes met regen. ;)

Zeker richting 13 maart zitten er in zowel EC als GFS wat winterse mogelijkheden.
GFS Oper:


Pluim Zuidoost EC:


Zeker EC Control heeft er nog zin in.

Marsel

Citaat van: Armand op vr 03 mrt 2017 - 10:51
De lente blijft voorlopig uitpakken als eendagsvliegen inderdaad. Kijken we naar de pluimen van zowel EC als GFS dan zien we zelfs halverwege maart zowaar kansen op een winterse prik. De stroming kan dan namelijk noordelijk worden met dus winterse buien. Als je het mij vraagt heb ik liever winterse buien dan deze saaie periodes met regen. ;)

Als je de 00z output naast elkaar legt zien we inderdaad op de lange termijn zeer sterke signalen op een noordelijk getint stromingspatroon. Vrijwel alle ensembles neigen naar de opbouw van een behoorlijke rug ten westen van de UK grofweg in de loop van volgend weekend. Wij dan aan de oostkant met stroming uit richting tussen WNW en NNO. Zowel EC als GFS laten weinig onduidelijkheid bestaan over de positie van de grootschalige weersystemen in de bovenlucht op synoptische schaal tegen die tijd.

De vraag is natuurlijk waar het hoog aan de grond komt te liggen en hoe sterk de aanpunting richting het noorden is, met andere woorden: hoe ver noordelijk komt ons brongebied tegen die tijd daadwerkelijk te liggen.

Ik leg me er maar even bij neer dat we waarschijnlijk, met de nadruk op waarschijnlijk, een wat koudere periode krijgen richting half maart. Hoewel, zolang het vanaf de Noordzee komt kan het nooit écht koud worden. Het mooie van dergelijke hogedrukgebieden is dat ze ooit eens aan de wandel moeten (doorschuiven rossbygolf). Vaak richting het oosten. Dan kan het zomaar zijn dat je in een later stadium overschakelt naar een weertype met meer zon en aanmerkelijk hogere temperaturen. Maar dat is véél te ver weg om daar al op te anticiperen.

Hieronder ter illustratie het GFS00 ensemble en het ensemble gemiddelde van EC00. Duidelijk zichtbaar de lage temps op 850 over een dikke week en respectievelijk de noordwestelijke glijbaan.

TMCThomas

Laat maar komen zou ik zeggen :D. Winter Discussietopic deel 5  ::) :P

Armand

Sneeuwkansen GFS12z stijgen richting, zelfs over de 50%:

Prikpunt midden Nederland.

Marsel

Mooie zomers aandoende luchten hier vandaag in de warme sector. Viel me echt voor t eerst op hoe de Ac bewolking steeds onstabieler oogde vanmiddag. Mooi hoge contrastrijke bases, rafelige randen, lange neerslagschermen die deels verdampte en duidelijk enige verticale ontwikkeling. Als je niet beter wist waande je je puur op basis van het wolkenplaatje echt al even in juli. Heerlijk, kan me niet snel genoeg gaan. :)

Overigens ook nu al wat Ac buien richting het Kanaal en over delen van Noord-Holland. Duidelijk teken dat de luchtsoort van lage breedtes afkomstig is.

ThaGhostNL

Ook vanmorgen nog mooie luchten boven Rotterdam toen ik naar huis reed na mijn nachtdienst. Wat mij opviel waren de temperatuur verschillen. Begin van de avond was het vrijwel overal rond de 5 graden, rond 2 uur in de nacht was het rond de 10.
De Lente mag nu wel snel komen.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Armand

Het voelt nu wel lekker aan buiten. Zie voornamelijk in de laatste modeluitvoeren dat de winterse settingen er een beetje uit aan het gaan zijn en worden vervangen door nog steeds redelijk wisselvallig weer en een aanvoer wat meer uit de westelijke richting, waardoor er dus voornamelijk vloeibare neerslag zal vallen. Nog steeds zijn er ook enkele leden die wel voor Maartse buien gaan.

Echt zonnig, droog en aangenaam warm lenteweer staat voorlopig niet in de kaarten helaas.

4seasons

Ondertussen wordt er in gedeelten van Oostenrijk en Zwitserland gewaarschuwd voor een zware storm en kan de temperatuur oplopen naar 20 graden.



Föhnstorm raast over Alpenlanden
Wintersporters in delen van Oostenrijk en Zwitserland moeten zich schrap zetten voor een zware storm. In de dalen worden windsnelheden verwacht van 120 kilometer per uur. In de bergen kunnen snelheden van 180 km/u worden gehaald, onder meer in Tirol, Vorarlberg en Salzburg.
Het hoogtepunt van de storm ligt tussen 09.00 uur en 15.00 uur.

Föhnstorm
Vanuit het zuiden komt warme lucht over de Alpen. Als die naar beneden stroomt, warmt de koude lucht op, waardoor de wind flink aanzwelt. Dit fenomeen wordt een "föhnstorm" genoemd. Door de 'föhn' kan de temperatuur stijgen naar 20 graden.
"Een föhnstorm in zo'n groot gebied zien we niet vaak", zegt Susanne Lentner van de Oostenrijkse weerdienst ZAMG. Zij verwacht vooral noodweer in het westen van het land.

Rondvliegende takken
Mensen krijgen het advies losliggende spullen op te bergen, hun auto op een veilige parkeerplaats te zetten en weg te blijven uit de bergen en bossen. Daar kan het levensgevaarlijk zijn vanwege omvallende bomen en rondvliegende takken.

De Oostenrijkse brandweer staat paraat om omgevallen bomen zo snel mogelijk weg te halen. Verwacht wordt dat er bomen vallen op het spoor, elektriciteitslijnen en wegen.

De harde wind leidt in Oostenrijk, Zwitserland en Italië nog niet tot files. Wel krijgen mensen het advies goed op te letten. In de Alpen in Frankrijk leiden felle regenbuien tot vertraging.

Bron: NOS.nl



Maar ook in Italie is er momenteel veel wind in de provincie Umbria met name in Perugia.
Duidelijk de windvlagen en donkere luchten te zien op aantal webcams (hieronder).

Je hoort het ook als je het geluid aanzet:
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/umbria/perugia/piazza-del-comune-assisi.html

https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/umbria/perugia/assisi-santa-maria-degli-angeli.html


De andere live-cams in Perugia:
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/umbria/perugia.html


GeneralDuke

Lijkt een mooi lijntje buien te zijn ontstaan boven de Ardennen. Gaat dat nog leuk worden of dooft dat alweer snel uit?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ThaGhostNL

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Armand

Inderdaad een leuk buienlijntje dat overtrok. Je zag in eerst donkere wolkenluchten naderen, maar na een tijdje kun je al die mooie (shelf-achtige) wolkenstructuren zien en ging toch ook het licht wel uit. Helaas was de onweersactiviteit er op dat moment al uit.

Mooi begin van het seizoen en die wolkenstructuren laten me al mooi aan de zomerse onweersbuien denken ;)

Arend

Lokaal zou er de komende 24 uur flink wat neerslag kunnen vallen. Met name Harmonie en WRF laten dat zien. Lekker weertje hoor!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

4seasons

Deze dag heeft zijn naam iig geen eer aangedaan.

Wat een triest weer  :(


Onder deze weersomstandigheden lijkt het mij te koud om buiten te gaan zitten  :-X 
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/netherlands/north-brabant/eindhoven/eindhoven.html

Jenkie

Twee heerlijke dagen gehad. Gisteren in de tuin gewerkt en het was zelfs warm in de zon. Vandaag wat meer wind maar ook heerlijk in het zonnetje. Wat mij betreft mag het zo blijven....

Lothiriel

Vandaag hele bak regen en kil. Voor mij mag het dus niet zo blijven  :o

En dit al de hele afgelopen week, bakken en bakken regen. Lente laat zich niet zien iig
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

vossejongk


matroesjka-world

Hier bijna de hele middag zon gehad, heerlijk gewandeld en genoten  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Zomerliefde

Heerlijk weer in het noorden gehad vandaag.

ron12

Orkaan west Frankijk, windstoten tegen de 200 kilometer gemeten bron diverse media  :o Veel schade daar  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal