Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 47525 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThaGhostNL

Laatste run komt met een stormachtig scenario op de proppen, nog niet veel leden die het ondersteunen, maar wel redelijk opvallend gezien het feit dat dit nu de 2e run is waar het bij GFS en EC zichtbaar is.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

ron12

De rest van de maand kurkdroog, volgende weekend richting de 30 graden, week voor Pinksteren volop zomers weer 23 tot 28 graden. Mogelijk tot 10 juni vrij warm tot warme weer. Droogte begint langzaam een probleem te worden met name in Duitsland, Morgen en Dinsdag kans op 27 graden met name de zuid/oost grens. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

vossejongk

Hier hebben we gelukkig dat regengebied nog gehad welke de nodige mm's heeft achtergelaten dus van droogte nog geen sprake, maar als het de rest vd maand droog blijft wordt het wel een probleem idd.

AFTH14

Citaat van: ThaGhostNL op zo 21 mei 2017 - 03:06
Laatste run komt met een stormachtig scenario op de proppen, nog niet veel leden die het ondersteunen, maar wel redelijk opvallend gezien het feit dat dit nu de 2e run is waar het bij GFS en EC zichtbaar is.

Hoe bedoel je stormachtig?

ThaGhostNL

Citaat van: AFTH14 op zo 21 mei 2017 - 13:04
Hoe bedoel je stormachtig?

Het blijft bij 2 runs ;-) Niets meer van terug te vinden sinds de ochtend run.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

dennis089

Citaat van: AFTH14 op zo 21 mei 2017 - 13:04
Hoe bedoel je stormachtig?

hier ben ik ook wel benieuwd naar idd. op estofex is nog niks te zien dus de nabije dagen zal t wel niet zijn. ik moet zeggen dat er ook niet zo heel erg veel gepost wordt meer sinds laatste seizoen :( geen idee of dat komt omdat veel actieve forumleden zijn verdwenen maar voorheen zag je een week van te voren nog wel eens wat informatie plaatjes tevoorschijn komen met mogelijke settings die plaatsvonden. nu vind ik het eerlijk gezegd erg stil. ik weet niet hoe dat wordt ervaren om het te benadrukken maar ik dacht nu zeg ik het toch eens  ::) :P

Eric

Citaat van: dennis089 op zo 21 mei 2017 - 17:55
hier ben ik ook wel benieuwd naar idd. op estofex is nog niks te zien dus de nabije dagen zal t wel niet zijn. ik moet zeggen dat er ook niet zo heel erg veel gepost wordt meer sinds laatste seizoen :( geen idee of dat komt omdat veel actieve forumleden zijn verdwenen maar voorheen zag je een week van te voren nog wel eens wat informatie plaatjes tevoorschijn komen met mogelijke settings die plaatsvonden. nu vind ik het eerlijk gezegd erg stil. ik weet niet hoe dat wordt ervaren om het te benadrukken maar ik dacht nu zeg ik het toch eens  ::) :P
Ik ben het met je eens Dennis, ik vind het ook erg stil de laatste tijd. Zelfs indien er een leuke setting ergens ver weg is, zie je hem niet. De komende week gaan we de zomer in en volgend weekend misschien tropisch, daarna onweerskansen? Overigens..... waar is Jan? Lange tijd niet meer iets gelezen, of heb ik iets gemist?

Arend

Het is inmiddels 14 dagen geleden dat het kaartje "doorlopend potentieel neerslagoverschot" door het KNMI van een update is voorzien. Waarom er niet dagelijks een nieuwe update uitrolt is mij niet duidelijk. Voor een globale stand van zaken met betrekking tot het huidige (landelijke) neerslagtekort zijn we dus aangewezen op de grafiek "neerslagtekort". Tot nu toe lijkt het een gemiddeld droog jaar te zijn (met de nadruk op lijkt), maar dat gaat de komende dagen snel veranderen. EC komt vanavond weer met een vreselijke run op de proppen voor in en na het weekend. En de getoonde temperaturen zijn niet eens de maxima! Of deze thermische idioterie uiteindelijk eens flink afgestraft wordt met zware onweersbuien? EC suggereert iets in die richting ergens volgende week, maar jammer genoeg is dat nog ver weg.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TaL

Helaas, dit is de slechtst mogelijke timing die er kan zijn. Vanaf maandag starten de examens en die duren tot 30 juni helaas. Dit wordt afzien  :o
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Citaat van: Arend op ma 22 mei 2017 - 22:05
Het is inmiddels 14 dagen geleden dat het kaartje "doorlopend potentieel neerslagoverschot" door het KNMI van een update is voorzien. Waarom er niet dagelijks een nieuwe update uitrolt is mij niet duidelijk. Voor een globale stand van zaken met betrekking tot het huidige (landelijke) neerslagtekort zijn we dus aangewezen op de grafiek "neerslagtekort". Tot nu toe lijkt het een gemiddeld droog jaar te zijn (met de nadruk op lijkt), maar dat gaat de komende dagen snel veranderen. EC komt vanavond weer met een vreselijke run op de proppen voor in en na het weekend. En de getoonde temperaturen zijn niet eens de maxima! Of deze thermische idioterie uiteindelijk eens flink afgestraft wordt met zware onweersbuien? EC suggereert iets in die richting ergens volgende week, maar jammer genoeg is dat nog ver weg.
Alles is interactief geworden https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/archief-neerslagoverschot  :P als het werkt tenminste en doet het meestal niet :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

vossejongk

Citaat van: TaL op ma 22 mei 2017 - 22:28
Helaas, dit is de slechtst mogelijke timing die er kan zijn. Vanaf maandag starten de examens en die duren tot 30 juni helaas. Dit wordt afzien  :o

Lijkt me toch wel dat je airconditioning in school hebt..

TaL

Citaat van: vossejongk op ma 22 mei 2017 - 23:05
Lijkt me toch wel dat je airconditioning in school hebt..

Is in de universiteit, en blokken doe ik meestal thuis ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Complete hittegolf zuid Nederland maandag hoogte punt 34 graden 8) http://www.wetteronline.de/wetter/venlo
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Duidelijk verhaal van Reinier van den Berg op weer.nl::

Citeer
In de lift                         

Na Hemelvaartsdag zal de temperatuur flink in de lift gaan. De aangevoerde droge lucht zal door uitbundige zonneschijn efficiënt opwarmen. De zon staat in deze tijd van het jaar in feite al dichtbij het hoogste punt en de dagen zijn lang. Tel daarbij op dat het land zo langzamerhand behoorlijk begint uit te drogen. Zeker de bovenste laag van de grond is op veel plekken flink uitgedroogd.

Opbouwende droogte

In België zijn plekken waar gedurende de afgelopen 6 maanden minder dan 200 millimeter neerslag is gevallen. Vanaf 1 april, officieel het begin van groeiseizoen, zijn er in het westen en zuiden plekken waar amper 40 millimeter is afgetapt. Deze tijd wordt door het KNMI gebruikt om het voortschrijdende potentiele neerslagtekort te bepalen. Op dit moment valt dat tekort eigenlijk nog mee met ruim 50 millimeter. Deze waarde zit slechts 10 millimeter boven de norm. Maar als we de weersverwachting voor de komende 7 dagen eraan toevoegen, loopt dit tekort toch snel op. Met minstens 5 millimeter per dag. Bij onze zuiderburen wordt in de komende periode zelfs gerekend op het ontstaan van regionale extreme droogte.

In België kunnen ze dus ook wel wat neerslag gebruiken.

Volledige verhaal hier: http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-05-23-hittegolf-in-mei/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

Volgens het KNMI is met de huidige vooruitzichten de droogte na het weekend voorbij:

Synoptische ontwikkeling:
Een Z-N georiënteerde hoogterug van Zuid-Frankrijk naar Het Kanaal verplaatst langzaam oostwaarts. In de nacht naar zaterdag is de as de oostgrens gepasseerd, waardoor een zuidoostelijke stroming van zeer warme lucht op gang komt. Thetaw850 stijgt naar 15-17°C. Aan de westflank trekt een kortgolvige hoogtetrog over Ierland en Schotland richting de Noorse Zuidkust. Mogelijk beïnvloedt dit zondag al ons weerbeeld. Op zondag bereikt tevens een hoogtetrog Portugal en deze koerst vervolgens noordoostwaarts. Op maandag ontstaan er mogelijk door differentiële PVA aan de noordoostflank van de steeds vlakker wordende hoogtetrog enkele onweersbuien boven Frankrijk die vervolgens richting Benelux en Duitsland trekken. De oper berekent voor maandagavond bulk shear van 30-35 knopen en CAPE waardes van meer dan 2000 J/kg. Dinsdagmiddag en -avond passeert de hoogtetrog ons land. Dat markeert de overgang naar een zonale stroming waarin van tijd tot tijd storingen het aandachtsgebied bereiken.


Modelbeoordeling en onzekerheden:
Vooral vrijdag is er veel zon en zullen de maxima waarschijnlijk nog 2-3 graden hoger uitvallen dan het EPS nu berekent. Ook zaterdag is dit het geval, omdat de bewolking die dan verwacht wordt vooral hoge bewolking is. Dit ensemble is minder extreem dan dat van 24 uur geleden. Ook zien we dat er zondag mogelijk al enkele buien tot ontwikkeling komen, de laatste paar runs komen meer members met dit scenario. Het einde van het droge en (zeer) warme weertype wordt door het grootste deel van het ensemble voor maandagavond verwacht. De trend is daarna een langzame daling van de temperatuur en een afwisseling van zon en regen. Toch blijven er ook zomerse oplossingen aanwezig in een minderheid van de leden.


Samenvatting meerdaagse-periode:

Droog en warm tot zeer warm. In de loop van maandag kans op onweersbuien. Daarna iedere dag circa 50% kans op regen, maar nog steeds temperaturen boven normaal.

Arend

Citaat van: Danny op wo 24 mei 2017 - 07:18
Volgens het KNMI is met de huidige vooruitzichten de droogte na het weekend voorbij.

Laten we hopen dat ze gelijk krijgen. KNMI heeft nu trouwens sinds meer dan 14 dagen een update voor het neerslagtekort uitgegeven. Opvallend dat het tekort tot nu toe redelijk gelijkmatig over het land verspreid is.  ???
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Koelt rap af op de plaatsen waar de wind naar het westen is gedraaid.

Gewoon even 10 graden eraf binnen een uur!

zwoof

Erg broeierig 30 plus is niet te harden.  Ik pak zo de auto maar richting Lauwersoog denk ik,  15.7 graden!  :)


ron12

Door de droogte hier valt er nu al blad van de bomen, terwijl de bomen nog moeten bloeien. Eerste 5 maanden nog maar 233 mm regen gevallen in Nijmegen. Eind van de week weer richting de dertig graden, volgens de Duitsers
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op di 30 mei 2017 - 11:09
Door de droogte hier valt er nu al blad van de bomen, terwijl de bomen nog moeten bloeien. Eerste 5 maanden nog maar 233 mm regen gevallen in Nijmegen. Eind van de week weer richting de dertig graden, volgens de Duitsers

De buien van afgelopen nacht hebben het grootste deel van Nederland ook niks aan neerslag gebracht, zie kaartje. Volgende kans dan aanstaande zaterdag, maar de patronen zijn steeds hetzelfde. Convectieve neerslag draagt momenteel vrijwel niks bij aan het terugbrengen van het totale neerslagtekort. Als de huidige trend doorzet dan zitten we binnenkort op de lijn van de 5 % droogste jaren, zie grafiek. Kwestie van tijd voordat er dan onomkeerbare schade in de natuur optreedt? Een paar weken westelijke stroming zou misschien helpen maar of dat gaat lukken? Voorlopig blijft het water aanslepen met gieters, emmers en tuinslangen.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal